EF extra 88": To electrify or not

dDe prop meenemer komt van Scorpion, zat er orgineel bij.

En ja, ik heb de draden afgeknipt, ze waren veel te lang, dit is de eerste motor waar ik problemen mee heb. Ben geen beginner op zoldeer gebied maar een asperientje bij solderen heb ik nog nooit gebruikt ?

Mijn idee zijn op dus ik ga het proberen, heb alleen geen asperientjes bij de hand :-(

Bart,
 
Je zult het sowieso draadje voor draadje moeten doen, dat is de enige manier die echt goed werkt.

Droog asperientje op de tafel, daar het draadje op, dan de soldeerbout erop en als het op temperatuur is de tin. Het zuur van het asperientje vreet de laklaag weg.

Elk draadje schoonkrabben met een mesje gaat ook, of lichtjes opschuren met een schuurpapiertje.

Een brander of aansteker oid, wil soms wel werken, je hebt wel 'soldeerbaar lakdraad', maar meestal werkt dit niet, zeker bij motoren niet.

Overigens; als je er met een brander op gezeten hebt, knip dan nog even een stukje verder af. Als je het roodgloeiend gestookt hebt, wordt het draad bros en breekt sneller.

Zie ook deze:
gelakte-motordraden-hoe-te-solderen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het verhaal van Nando kan ik niet helemaal volgen, maar ga niet het conische klemsysteem ruimen, dat is gekkenwerk. Als zo'n prop je met volgas om de oren komt zeilen, heb je echt een groot probleem.
Uhm... ik zie totaal niet hoe dat kan gebeuren... zolang er een bout voorop zit kan die prop nergens heen (behalve eventueel rond draaien). Het is alleen een kestie van dingen goed centreren en de prop mooi haaks monteren.

Die as is 1 as, niet een as die op een ander geklemd word. Het is niet zoals een tgy of hacker oid. (En dat vind ik positief, maar de uitvoering kon wat beter imo.)

ik snap eerlijk gezegd niet waarom er überhaupt iets conisch is, een simpel 8mm gat bij die propmeenemer zou veel handiger zijn.

Je kunt ook alles weglaten en gewoon de voorkant van de motor ruw maken en direct je motor er tegen aan doen. Alleen denk ik dat het deel waar geen schroefdraad op zit dan te lang is. Vandaar mijn idee om die conische prop meenemer meer als bus te gebruiken dan wat anders.
 
Normaal is een deel blank gemaakt en gesoldeerd. Daaraan kunnen eventueel stekkers zitten. Als je deze eraf knipt heb je dus een probleem want je moet alle draden stuk voor stuk blank maken. Een aansteker werkt maar dan moet je alsnog de draden goed schoonvegen
 
Ja had even er overheen gekeken dat er schroefdraad op de as zat.

Een aansteker werkt maar dan moet je alsnog de draden goed schoonvegen

Niet met een aansteker doen, als je de draden te warm stookt, worden ze broos. Gewoon per draadje schuren, droogsolderen of op een asperientje solderen..
 
Met een aansteker is inderdaad wel op gevoel alleen de lak verbranden en niet meer. Gaat een stuk sneller dan stuk voor stuk schuren maar is wel meer een risico.

Ik knipt nooit de draden af. In een later model heb je ze misschien weer nodig. Je kan ze vaak mooi wegwerken en zolang ze geen 30cm zijn zou ik niet gaan knippen.
 
Net even asprientjes gehaalt, even met 1 geprobeerd, gaat een stuk beter, maar ik denk dat ik meerdere asperientje nodig heb per draad. Maar ik ga nu mijn gasmasker zoeken, wat een lucht, ga ook nog even op zoek naar een duikbril, ik ben nu nog aan het janken.

als je veel vermogen wilt zul je alles zo kort mogelijk moeten houden, mijn draden van de accu worden bij vol gas al een betje warm, korter is gewoon beter, toch., bij AXI en torque en volgens mij Hacker ook, is dit geen enkel probleem.

Bart,
 
Nooit wil ik niet zeggen, maar eerst de regelaar kant inkorten/verwijderen. Die is veel makkelijker.
Rekening houden met een ander model zie ik niet zoveel in, kabels moeten zo kort mogelijk.

Asperientje nooit gebruikt, moet het nodig eens proberen. Altijd warmgemaakt (met soldeerbout) schoonmaken en solderen.
 
Hoeveel stroom wil je in vredesnaam gebruiken dan? Ik jaag er snel 120A doorheen en dan wordt niet warm hoor. Wat voor stekkers gebruik je? 4mm goud contacten zijn te zwak.
 
De leverancier levert 'm met die draden op die lengte. Dan kun je 'm dus ook zo gebruiken.

Hoe dan ook, weinig zinvol om daar lang over door te gaan, in dit geval zijn de stekkers er al afgeknipt, hij kan ze er niet weer aanknippen :P
 
Er aan knippen gaat niet meer lukken , maat ze zitten er weer aan met
asprientje, wie heeft dat bedacht :-), de volgende keer ga ik voor de ander
kant. Waarom ik voor de motor draden koos, was dat mijn regelaar draden
veel dikker zijn.

Ben nog aan het twijfelen of ik de regelaar draden korter ga maken.
pa040122.jpg


Heb een busje gemaakt om de prop meenemer te centreren, moest toch
verdikt worden, omdat props en spinner allemaal 12mm geboord zijn.
in de propellors zit nog een koperebus.

pa040119.jpg


Nu alleen nog een eficientemanier om de achterkant ruw te maken zodat hij
niet gaat slippen bij acceleren.

pa040120.jpg


Mij dank is trouwens groot, had dit nooit gevonden op internet, zonder het
woord asperientje vind je dat dus niet.

Bart,
 
welke loctite bedoel je, gewoon seconde lijn (zap roze) of iets anders ?

Volgens mij zijn er namelijk wel 20-30 verschillende soorten loctite

Ik had in gedachte om twee pennetjes in de kopse kant van de menemer te doen, samen met twee ondiepe gaatjes in de motor voorkant.

Bart,
 
1 dag niet kijken en hij vliegt al bijna weer . :mrgreen:

Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn.

de prop adaptor krijg ik niet haaks op de as, hij wiebelt altijd een beetje
waardoor de het een blad ongeveer een 7-8 mm meer naar binnen komt
dan de ander.

hier de constructie , is een conische bus waar over de negatieve conus van
de prop adapter over heen schuift

Als je daar eerst een kleinere prop op gezet hat met 8 mm gat en de moer goed hat aan getrokken was je probleem misschien al weg .
Een konische verbinding is het nauwkeurigste wat er is en word ook bij 90% van de benziners toegepast op de krukas . ;)

Mvg Johan
 
> Als je daar eerst een kleinere prop op gezet hat met 8 mm gat en de
> moer goed hat aan getrokken was je probleem misschien al weg .

had ik al geprobeerd, maar de prop meenemer komt gewoon los.

Hier zijn de eerste resultaten

prop Xoar 24x10
Accu 10S G3
max stroom 87A
max toerental 6000
max trekkracht zonder kappen 10.5kg ( met kappen zal er ongeveer 1.0-1.5kg bij komen )
prop Xoar 24x10


Dit is dus te weinig, nu kan ik twee dingen doen of naar 11 cellen
kom ik weer rond de 6500-6600 rpm uit . komt er wel 120gram bij, maar die had ik eigelijk verdient met de lichter motor. ( De motorsteun is ook nog lichter )
Of 25x12 maar ik vermoed dat ik met de 25x12 nog niet aan de beoogde 13-14kg ga halen.

Moet trouwens wel zeggen dat het toerental hoger ligt dan verwacht, in vergelijking tot de AXI ( lager dan gehoopt :-( ).

Als je de met de verschillende kv's rekent en de AXI als referentie neemt
had hij ongeveer 5500 rpm moeten draaien.

Dupdupdupdup.

Bart,
 
Laatst bewerkt:
Axi's hebben minder rendement en scopion's lijken het een stuk beter te doen. Daarom kom je mooi wat meer uit.

Welke prop had je nu mee getest?
 
24x10 Xoar en een van de mogelijkheden is dan naar 25x12 Xoar te gaan.
Heb het er boven ook even bij gezet.

Bart,
 
welke loctite bedoel je, gewoon seconde lijn (zap roze) of iets anders ?

Volgens mij zijn er namelijk wel 20-30 verschillende soorten loctite

Ik had in gedachte om twee pennetjes in de kopse kant van de menemer te doen, samen met twee ondiepe gaatjes in de motor voorkant.

Bart,

Ik denk dat secondelijm niet echt wat doet, ik zou het met loctite 243 proberen, omdat ik dat heb liggen, is ook weer los te krijgen. Wel goed vastdraaien en een tijdje vast laten zitten.
 
Ik heb geen last van verdraaiende props.... Dan zou je er extra bouten doorheen moeten maken net als bij brandstof. Heeel dun zelfklevende folie er tussen wil ook goed. Gewoon goed aandraaien zou voldoende moeten zijn...
 
Ik weet ook niet of het een probleem zal zijn, maar het is een gladde alu voorkant van de motor tegen de gladde alu achterkant van de propmeenemer, het zou een probleem kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top