Nu heb ik sinds een paar maand een sleepkoppeling in mijn 1:4 Super Cub zitten.
Slepen gaat mooi maar bij zo'n 4,5 m plastic fantastic ASW op touw dan blijkt mijn piper voor de wind wat aan de trage kant.
Vorig jaar eens gemeten en de kist heeft zo'n 9 kg statische trekkracht.
Motor is een Toni Clark Zenoah 45 cc met standaard Bisson uitlaat. Er draait momenteel een zwart gespoten houten 20x 10 voor. Merk onbekend.
Voor het gewone vliegwerk meer dan toereikend maar voor het slepen moet er met een andere ( carbon? ) prop meer uit te halen zijn, hopelijk ook iets in vliegsnelheid.
Als spare heb ik een Menz 20x 10 liggen maar daar heb ik nog niet mee gevlogen, dus die kan ik nog niet vergelijken met de zwarte prop.
Gisteren met verbazing staan kijken naar het vermogen van de e- slepers van Gerben tijdens de vintage glider meet ( topdag! ). Nu kan je electro niet echt vergelijken met benzine maar het heeft me wel wat aan het denken gezet. Goed ik blijf een brandstof liefhebber dus ja...
Op de 62 cc zenoah van mijn cap 21 draai ik een Engel super silence carbon drieblads. Die prop is erg stil en presteert goed. Nu zat ik al in de richting van een 2 blads engel prop te denken, maar waar hebben jullie goede ervaringen mee, eventueel een prop met andere spoed...?
Gr. Merlijn

Slepen gaat mooi maar bij zo'n 4,5 m plastic fantastic ASW op touw dan blijkt mijn piper voor de wind wat aan de trage kant.
Vorig jaar eens gemeten en de kist heeft zo'n 9 kg statische trekkracht.
Motor is een Toni Clark Zenoah 45 cc met standaard Bisson uitlaat. Er draait momenteel een zwart gespoten houten 20x 10 voor. Merk onbekend.

Voor het gewone vliegwerk meer dan toereikend maar voor het slepen moet er met een andere ( carbon? ) prop meer uit te halen zijn, hopelijk ook iets in vliegsnelheid.
Als spare heb ik een Menz 20x 10 liggen maar daar heb ik nog niet mee gevlogen, dus die kan ik nog niet vergelijken met de zwarte prop.
Gisteren met verbazing staan kijken naar het vermogen van de e- slepers van Gerben tijdens de vintage glider meet ( topdag! ). Nu kan je electro niet echt vergelijken met benzine maar het heeft me wel wat aan het denken gezet. Goed ik blijf een brandstof liefhebber dus ja...
Op de 62 cc zenoah van mijn cap 21 draai ik een Engel super silence carbon drieblads. Die prop is erg stil en presteert goed. Nu zat ik al in de richting van een 2 blads engel prop te denken, maar waar hebben jullie goede ervaringen mee, eventueel een prop met andere spoed...?
Gr. Merlijn
Laatst bewerkt: