Efficiënte prop voor Zenoah 45

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Jonkje, 13 jan 2014.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Nooit wat van gemerkt.

    Ik denk dat de prop die de topic starter gebruikt wat maat betreft de beste is.
    Ik heb diverse props geprobeerd als je kleiner gaat heb je misschien wel meet pk's maar door het hogere toerental heb je weer meer weerstand en krijg steeds minder prop buiten de romp.
    Andere merken props kunnen misschien wel iets opleveren maar staar je daar niet blind op.
    Een 20 x 12 zou je kunnen proberen, als hij niet te ver inzakt zou het tijdens de sleep misschien beter gaan, maar de start wordt weer lastiger verwacht ik.
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    iedereen bedankt voor zijn input en ideeën :)

    Als het weer het toelaat deze zondag met Gert Jan maar eens de rpm meten op de grond en in de lucht met de zwarte 20x10 PZN, de Menz 20x 10 en eventueel een andere prop.

    Zodra we wat rpm gegevens hebben zijn we al weer heel wat wijzer om concrete vervolgstappen te zetten.

    @ Gerben: geloof dat de kist rond de 8 kg zit. Afgetankt.

    Ik ga de kist niet verbouwen voor een andere uitlaat puur om het feit dat de sleepfunctie een secundaire functie van de dit model is. Kist is niet met dat doel voor ogen gebouwd en gemotoriseerd. Als de huidige motor niet zou voldoen of onbetrouwbaar was dan was dat het overwegen waard geweest.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    8kg lijkt me voor een kist van 2.7mtr een heel net gewicht, dat valt me mee eerlijk gezegd.

    En mocht je je nog bedenken, ik heb nog een 50cc Krumscheid resopijp liggen als je interesse hebt ;)


    Gerben
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mijn ervaring is dat als je echt wil gaan slepen een kist minder prettig vliegt zonder zwever er achter.(te veel power)
    Voor de normale vlucht heb je al power in overschot denk ik.
    Als je oldtimers sleept kan je er nog een flinke kist achter hebben als je beide de kunst van het slepen verstaat.
    Oldtimers hebben vaak een langzamer profiel .
    Een piper is nu eenmaal een lastige sleepkist vandaar dat ik hem ook heb.;)

    Ik ben nog vergeten te vermelden dat ik een Mejzlik prop gebruikte ik vond de motor er mooier mee lopen.
    Denk dat dit kwam door het gewicht van de prop maar dat weet ik niet zeker.
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Zal em deze week eens even op het werk aan de loadcell hangen voor het exacte gewicht!

    Bedankt voor het aanbod Gerben, maar ik ga er geen pijp onderlangs leggen ;-)
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Met normale rondvlucht kom ik eigenlijk nooit boven half gas, rondpruttelen op 1/3 gas.

    Wat dat betreft is het slepen wel goed, dan loopt de motor tenmiste een tijdje voluit.

    Het blijft veruit mijn favoriete kist om te vliegen, slepen of niet brengt daar geen verandering in. Zal wel komen door de vele piper vluchten vroeger op de zweefvliegclub.

    Zou stiekem wel een een 1:3 willen met flink wat sleepvermogen :rolleyes:

    Nog even een plaatje van de situatie onder de motorkap:

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina