Efx racer motoren verbranden

Ook op de club (4 efx's waarvan 2 op 4SS, waaronder die van mij) heeft niemand dit probleem. Puntje spinner er af halen?

kortweg, ALLES is hetzelfde als bij anderen.
en toch heb jij dit probleem, en anderen niet.

is er toch iets anders ;-)
probeer afwijkingen te vinden.. Motoren fikken niet uit na 4 minuten omdat alles exact hetzelfde is als bij een ander. er zit bij jou duidelijk iets anders dan bij de anderen..

- misschien heb je 2x domweg pech met een maandag motor. zeldzaam.. maar kan.
- HK wil nog wel eens fout labellen. wie weet zit daar wat in? al is 13 ampere op een opgegeven 50 ampere max wel een beetje een groot verschil, zo'n afwijking lukt hun ook meestal niet.
- zijn de motoren werkelijk verbrand, of lijkt dat maar zo? iets te lange bouten aan de achterkant van de motor, en de bouten schrapen tegen de spoelen. kortsluiting tussen de spoelen?
al zou dan in theorie ook de regelaar uitfikken... als deze daar geen beveiliging voor heeft.
motoren uit elkaar slopen, ff kijken of er niet gekwalificeert materiaal in zit. en dat de spoelen nog heel zijn..
standaard schroeven wil nog niet zeggen dat het in orde is en moet werken.
- ander type prop. een apc prop is stijver, meer rendement. maar vreet hierdoor vaak meer vermogen dan een slap plastic ding. al zou het met een gemeten 37 ampere, en opgegeven 50 ampere op de motor wel een beetje groot verschil zijn. zou dan niet de reden mogen zijn..

Motoren allemaal los geschroeft, geen mechanische schade van schroeven. Bij alle de spoelen zwart en verbrand. We gaan eens eerst maar zorgen voor meer lucht stroom door het toestel. Dat zal ook al veel uitmaken. Dit kan ik al heel snel testen door ipv 2200 een 1800 4s te gaan gebruiken ( meer ruimte ) en eventueel even het kapje bovenop eraf te laten. Het zal idd testen en meten worden .

Groet Michèl

De 2200 vervangen door een 1800 zal weinig schelen in vermogen en warmte toevoer. De 1800 zal eerder leeg zijn en daardoor zal de motor misschien niet doorbranden, maar een motor die te heet loopt zal per definitie een slecht rendement hebben. Dus je zult echt de oorzaak in een misaanpassing moeten zoeken én oplossen.
Probeer een stroom meter, voltmeter én toerenteller te regelen om het echte werkpunt te bepalen.

Trouwens in Drivecalc (www.drivecalc.de) staat een Turnigy 2836 die als 2350kv wordt verkocht maar bij meting 2820kv blijkt te hebben. Die komt met een 5.1x4.5 APC-E en 3S op 34 Amp. en bij 4S op meer dan 50 Amp. Dit is echt te veel voor die motor.
Ik zou als je op 4S wilt blijven eens aan een 4.5x4.1 APC-E denken.

Maar eerst meten. Meten is Weten.

Rick

Inmiddels ook al voor erxtra koeling aan het zorgen zodat dat al beter is. Ziet ook nog stoer uit . Weet alleen niet of ik de buisjes onder een hoek aan de buitenkant moet gaan zagen zodat de lucht er uit wordt gezogen.

999ed4877fa5ce5756bf2db23cac3ae1.jpg

Groet Michèl

voor warmte afvoer heb je een vuistregel: Uitgaande oppervlak moet 3x de oppervlakte van ingaand hebben.
dus 10 cm2 ingaand oppervlak, moet de afvoer 30 zijn.

vergeet niet dat als er een gat richting romp gaat, de warmte ook uit de romp moet kunnen.
of de afvoer anders regelen (zoals je nu eigenlijk doet ;-))

let ook op dat je ACHTER het motorschot niet teveel materiaal weghaalt.
nou net dat materiaal verbind het motorschot met de romp, en dat ga je nodig hebben.
de lijm tegen de buis neemt dat natuurlijk wel weer over.. maar dan moet je weer 1000% zeker weten dat dat ook gebeurt, en net zo sterk is als het originele materiaal.

als je extra lucht langs de motor wilt hebben, kun je misschien constructie technisch beter in de neus snijden, dus voor het motorschot.
dit is bij jou een plastic kap?
die neemt in principe niet zo gek veel krachten op, dus daar kun je redelijk in snijden. niet overdrijven natuurlijk... maar de dikte van de buis kan er best ingesneden worden.
of desnoods 2 inkepingen maken, en als een lamel een stuk open zetten. scheel ook al veel, zonder dat je de "looks" veel aanpast ;-)

Probleem opgelost. De aanpassing die ik maakte geeft nu voldoende koeling. Er kwam te weinig lucht stroming in het toestel omdat ik ipv 1800, 2200 4s gebruik. Met een prop 5,5x4,7 trek ik 47 ampère. En met 5x5, 41 ampère. Op 4s. Regelaar is 50 amp. Dus we laten het op 5x5 . Vliegt weer heerlijk.

Groet Michèl

Dat is mooi.
Als ik goed begrijp was in de standaard romp de koel lucht afvoer gedeeltelijk af gesloten door een Afwijkende grotere lipo?

Yep idd. Standaard is 1800 mah ik heb er 2200 in net iets dikker maar die sluit de luchtstroom te veel af. Op gelost door 2 uitlaatjes net achter de motor en voor de lipo .

Groet Michèl

Een iets grotere esc nemen (zodat deze wat minder zwaar belast word) .... En dopje van de spinner af... Of geen spinner, dan heeft alles voldoende koeling. In mijn efx zit een grotere motor en heeft dus minder ruimte over rondom... Toch pakt hij voldoende koeling

Mocht je naar een snellere setup gaan is het verstandig de servos te verplaatsen zodat je ruimte overhoud voor je ontvanger en esc

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke setup heb je dan? Koeling opgelost door ventilatie gaten net achter motor. Ontvanger past bij mij net tussen de 2 servo's ( graupner gr12 ).

Motor 3536 1800kv
Yep 80A esc
1550mah 6s
Geen extra koeling gaten... En geen problemen

ImageUploadedByTapatalk1446661881.752789.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back