Eigen ontwerp compacte CNC freesmachine

Discussie in 'MBF Labs' gestart door Tadango, 11 dec 2019.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    Mijn langere rails is binnen dus tijd voor een upgrade. Als eerste wou ik de Y as beter krijgen dus ik heb nieuwe onderdelen getekend om ook hier nylon blok moeren te kunnen gebruiken. Even controleren in fusion (maar goed ook, ik was 1mm vergeten ergens) en toen kon het gemaakt. Met de nylon moeren hoeft het trapeziumdraad niet gesmeerd en dat scheelt een hoop viezigheid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De slinger in de slechte opgeboorde 8mm koppelingen heb ik opgelost door hier koppel bussen voor te printen met draad erin. Lijm erin en beide assen en het zit goed vast.

    [​IMG]

    Toen heb ik de hele kop herbouwd met het nieuwe ontwerp. Na wat nieuwe eindstop blokjes te hebben gemaakt was het klaar en kon de nieuwe kop getest worden. Dat voelt al een heel stuk beter maar er zit nog flex in de HPL dus het gaat nog aangepast worden. Het ontwerp bevalt me wel! De constructie is erg compact en ziet goed uit. Maar als ik straks alu platen wil frezen moet dat wel kunnen, dus werkt alu?

    JA! Met beperkte stappen (1mm diep voor 3mm breed bij 200mm/min, of 0.2mm snede over 6mm diepte) gaat het prima. Weinig geluid en een mooie afwerking. Sneller of meer begint duidelijk nog te resoneren en dat zie je ook. De frees steekt ook uit en deze inkorten zal ook helpen. Maar alu is dus zeker mogelijk nu, ook met een goed resultaat.

    [​IMG]

     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    Owja, zo ziet de nieuwe kop eruit:

    [​IMG]
     
    PapaHotel vindt dit leuk.
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    Ik was benieuwd naar de stel nauwkeurigheid en heb de X as getest via de probe functie. Niet helemaal een goede meting maar deze maakt de gemeten fout groter in het ergste geval. Ik wil straks PCB's gaan frezen en dan ook voor fijn SMD werk. Banen van 100um breed moeten mogelijk zijn dus ik was benieuwd.... ik kom onder de 20um uit , rond de 15um. Dat wil zeggen, proben zo langzaam mogelijk tot de plaat geraakt wordt, dan 50mm er af bewegen en 49.98mm ernaartoe bewegen en de probe heeft geen contact. 20um ernaar toe en hij heeft weer contact. Als ik probe en 10um eraf beweeg houdt hij altijd contact maar bij 20um nooit. Nu schiet hij iets door bij het proben maar dat zal minimaal zijn. PCB's frezen zal niet veel weerstand opleveren dus dat moet wel goed gaan.

    [​IMG]
     
    PapaHotel vindt dit leuk.
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    Een vriend van me was verspaander geweest en wou graag langskomen als ik alu geen frezen. Samen hebben we eens geprobeerd wat de machine met alu kan. Ik had een doosje met 10 stuks 2mm 1F carbide freesjes binnen dus voordat die op zijn moeten we toch een heel eind komen :) Eerst als test een gat in de motor steun geprobeerd:

    [​IMG]

    Ziet er nog goed uit, maar duurt wel lang.... tja, 1F en beperkt toerental dus dan maar wachten. Programma voor de test gemaakt en de rest van de steun gefreesd. Prima bruikbaar resultaat :)

    [​IMG]

    Vijltje er bij langs, even over een vlakke plaat met schuurpapier en klaar. Morgen de motor steun monteren en dat wat echt nodige tijdelijke upgrades: Lucht voor het wegblazen van de spanen en een afzuiging voor het opzuigen van de spanen. Eens kijken wat voor bruikbaar materiaal ik bij de bouwmarkt kan vinden hiervoor.
     
    PapaHotel vindt dit leuk.
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Nederland
    Man wat heb je dat snel gedaan! Petje af zeg. Twee maandjes een cnc gebouwd. Respect, volgens mij zijn er genoeg die er langer over zouden doen!

    Heb je al wat maatvoering testjes gedaan? Wat is je nauwkeurigheid ongeveer?

    En mag ik vragen wat de kosten ongeveer zijn tot nu toe?

    Groet Q
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    0.1mm te klein nu omdat het nog wat trilt. Ongeveer 700 euro schat ik

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  7. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Nederland
    Das een nette prijs! Respect. En mooi is ie ook.. Tof.

    Duurste zullen de geleidingen wel zijn. Ali?
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    Ja, daar zit een aardig deel van de kosten in. Deze komen van banggood (MGN12), die had een leuke aanbieding laatst. Ik wou groter nog maar dat wordt meteen weer duurder. Toch lopen de kosten van boutjes en moertjes ook harder op dan je zou denken. Kogel omloop spindels zou nog mooier zijn (al doen de nylon moeren het echt geweldig) maar deze zijn heel erg prijzig meteen.

    Ik heb de nieuwe alu motorplaat gemonteerd en meteen ook een 36T pulley om meer toeren in de kop te krijgen. Deze combinatie levert 19.000 toeren op en trilt ook veel minder dan de HPL plaat. De kleine freesjes vinden meer toeren heerlijk dus gelijk de spindel plaat gemaakt als test. Aardig geslaagd :) De plaat ook meteen maar even gemonteerd en man dat voelt een stuk stijver. De maatvoering van de spindel plaat klopt heel aardig al, 0.04mm afwijking maximaal. Dat wordt met de nieuw alu spindel plaat nog beter :)

    Nieuw motor plaat:
    [​IMG]

    Nieuwe spindel plaat, alleen met de stofzuiger er langs geweest:
    [​IMG]

    En de nieuwe plaat gemonteerd. Er zit ook een lucht toevoer op op spanen uit de groeven te blazen maar bij 4mm diep doet dit niet veel meer. Er moet een 2e op onder een hoek van 90 graden. Daar gaan we eens overna denken
    [​IMG]

    Owja, die kleine carbide freesjes zijn haast niet in te korten. Veel te hard. Even in een machine klem, tikje met de hamer en ze zijn korter :)
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.925
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Houden die MGM-12 het?
    Ik heb hier een partijtje liggen maar ze werden mij afgeraden omdat ze de krachten op den duur niet aankunnen.
    Mij werd 20 voor de tafel aangeraden en 30 voor portaalas van de freeskop.
    Dat was een tafel van 800x600.


    GJ
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    Portaal frees voor staal? Dit is een hout / beetje alu frees, die hoeft veel minder aan te kunnen. 30 lijkt me wel overkill tenzij je met 12mm door staal heen wil....

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.925
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, het zou hout, gfk en tot 6mm alu zijn.
    Dus geen staal.
    Dit is mij gezegd door een duitser die zelfbouw frezen ontwerpt en verkoopt, dus niet zomaar iemand.

    GJ
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    Tja, ik zie wel en heb een klein budget. Het moet het maar volhouden :)

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.925
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, ik had al gekeken, ik heb ook die mgn12 uit China en het prijsverschil is ongeveer 300 euro voor een set mgn12 en ruim 1000 voor een set mgn20 en 30.
    Dan lan je ze 2x vervangen, ik vroeg me alleen af of hij niet gaat resoneren of buigen bij grotere belastingen.
    Maar als jij op 0.1 mm kan frezen dan is dat precies genoeg.
    Ik blijf het volgen.

    GJ
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    Heb je dubbele rails per geleider zeg maar? De geleiders buigen niet snel, die zeggen aardig vast op het profiel. Belasting van de karren valt ook erg mee. Frame is bij mij meer een beperking dan de geleiders.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    Om vuil bij de horizontale geleiders weg te houden heb ik wat gevonden. Binnenkort eens kijken of het werkt. Het staat goed en was weer zo'n heerlijke bouwmarkt oplossing :)

    [​IMG]
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    De plaat moest even netjes recht afgesneden en ik wou de anti spaan strips even testen, en het oude freesje ook dus alles eens wat agressiever ingesteld.... geeft geen krimp nog. Dit is 1mm diep, 400mm/min op 19.000 toeren:



    Echte spaantjes, geen alu stof :) Hoe zwaarder de spanen hoe minder ze zweven en op de geleiders komen ;)
    [​IMG]
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    De afscherming van de geleiders aan de zijkant werkt aardig goed. Er ligt zeer weinig rommel op.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de nieuwe Z plaat maar gemonteerd
    [​IMG]

    Voor de lucht koeling heb ik 4mm festo gebruikt met een koppeling zodat deze ook makkelijk los te koppelen is. De slang past mooi door de kabel rups. Alleen nog even de koppeling adapter voor de compressor maken.
    [​IMG]
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  18. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Gennep
    Prachtig werk, ik lees een paar keer over boorafval dat in de geleiders terecht komt, hoekprofiel als remedie maar ik vraag mij af of je dat niet bij de bron kunt afzuigen? Dus een flexibele slang die met de kop meegaat en met een adapter die dicht in de buurt van de freeskop de lucht met spaanders wegzuigt?

    Zoals met muurboren wel gedaan wordt:
    [​IMG] [​IMG]
    Zal de kleine deeltjes en stof weghalen en de grotere spaanders slechts tot een bepaald gewicht maar scheelt allicht een boel troep. Lijkt met veel gewicht te hoeven toevoegen en als je een flexbuis omhoog kunt laten lopen, dan trekt het ook niet aan de kop?

    Stofzuigerslang heb je in allerlei flexibiliteiten en lengtes (ook per meter bij winkels die ook centrale stofzuigsystemen verkopen), adapter bij de kop kun je helemaal op maat maken en een oude stofzuiger die je buiten de ruimte zet (scheelt lawaai) zou kunnen of een gebruikte centrifugaal afzuiger, dan kun je wat meer afstand maken tussen afzuigmotor en freesbank. laat je die in een bak blazen buiten, dan heb je ook geen gedoe met stofzuigerzakken enzo.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.376
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, dat is een oplossing maar ik merk dat de spanen met aardig wat snelheid en energie wegvliegen en dat zuig je alleen maar op als je echt rondom afzuigt met een afsluiting op het werkstuk. Deze afzuiging moet tov het werkstuk gepositioneerd en juist niet met de kop mee bewegen. Daarvoor moet ik nog even een goede oplossing vinden. Voordeel van een montage niet op de kop is ook dat als je de kop omhoog haalt voor een tool change je geen last hebt van de kap. Ik wil alleen iets maken wat je snel kan los klikken en daar heb ik nog geen tijd in gestoken.

    De bron voor slang is een goed idee, daar zat ik nog naar te kijken. Sowieso moet er een goede stofzuiger oplossing komen want het filter zit met hout stof erg snel vol. Met alu valt het mee tot nu toe.
     
  20. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Gennep
    Hoe groter de afstand van de bron, hoe groter de af te zuigen oppervlakte, hoe groter de hoeveelheid luchtverplaatsing.

    Opzij afzuigen dus, liefst rondom de hele bodemplaat. Eigenlijk alsof je het geheel in een tentje plaatst. Ene kant lucht aanvoeren, andere kant afvoeren.

    Dan moet je flink meer lucht kunnen verplaatsen en dan kom je er niet met een gewone stofzuiger, nog afgezien van het volle-filter gedoe. Met enige regelmaat zie ik afzuigers uit werkplaatsen (houtbewerking) op marktplaats en veilingsites. Die buiten zetten, dikke flexibele buizen naar de onderplaat. En dan moet daar nog wel een soort bak aan om de lucht te geleiden. Best nog wel een uitdaging.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2020

Deel Deze Pagina