Eigen ontwerp dubbeldekker; shoot!

Discussie in 'Tekeningen' gestart door HugoW, 4 dec 2007.

  1. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Ik denk dat ik de vleugel ook ga vergroten... Anders wordt de vleugelbelasting te hoog geloof ik...

    Volgende week verder dan....
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb net de vleugels 1 rolroerbreedte verbreedt, da's best veel. Misschien een halve roerbreedte, da's ook al een redelijke winst.

    Succes,
     
  3. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb de vleugel nu ietsjes naar voren verplaatst, en de coorde aangepast naar 270mm.
    Maar nu moet ik ook het ribbenpatroon aanpassen. En een spant vervangen.

    Erg leuk om te doen zo.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk dat ziet er uit als een mooi dubbeldekkertje.

    Ik zou de span oook nemen in de trant van 1300 mm, dan is een 15cc nog aan de magere kant denk ik.
    Ik heb zelf een Robbe Duett gehad met een 15cc 2-takt, zie de link hieronder voor de gegevens en filmpjes van de prestatie met deze kist:
    Robbe Duett (2)
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik zit nu op 1250. Die Duett, wat voor span had die en wat woog hij? Ik ben niet op zoek naar een prop-hanger, een beetje snelheid en wat wendbaarheid is genoeg.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Even de link volgen, dan zie je ook hoe die vloog met die set up:
    Robbe Duett (2)

    Spanwijdte: 1350mm
    Gewicht: 4185 gram
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Aha, dank je wel. Ik wil proberen toch wel een halve kilo lichter uit te komen, mijn toestelletje heeft ook relatief meer vleugel dan romp vergeleken met de Duett. Stiekum hoop ik zelfs op 3300 gram zonder brandstof.
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, dat was nog eens een waardeloze zakentrip; dagen onderweg voor 30 minuten keuvelen... Nou ja, wel weer verder gekomen met de dubbeldekker. Zo staat het er nu voor:

    [​IMG]

    En die is ook in AutoCAD versie verkrijgbaar.

    Hij is nu 1250 span, vleugelhoek is gelijkgebleven (vind ik mooi) en de boel is grotendeels gedetaileerd. Verder moet er gewoon tijdens de bouw maar gezien worden hoe het moet. Als ik er aan begin open ik wel een draadje in het bouwverslagen forum.

    Verdere op- en aanmerkingen altijd welkom, uiteraard.
    Groeten,
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hmmm, ik zit nog even naar de invalshoek van de vleugel te kijken. Nu is die 0, het profiel is symetrisch dus heb ik geen lift. Ik krijg pas lift als ik de staart naar beneden druk door 'up' te geven. Zou het handig / aanbevelingswaardig / nodig zijn het vleugelprofiel een beetje te kantelen zodat ik met het hoogteroer horizontaal al een beetje lift heb?

    Dank,
     
  10. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Die invalshoek zal gerust 0 graden mogen zijn, anders vliegt ie weer niet mooi op de kop..
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dan zal ik denk ik toch eens moeten leren vliegen...
     
  12. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    En zijn er nog vorderingen?

    Ik heb ondertussen nog wat tekenwerk gedaan, Maar heel veel is daar ook nog niet uit gekomen.
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nope, geen vorderingen. Althans, niet met deze. Mijn Telemaster is bijna klaar, en de nieuwe keuken en badkamer ook... Verder heb ik tekeningen gekregen, in ACAD, van een zelfde maat Pitts Python. En die vind ik erg mooi:

    [​IMG]

    Voor van de zomer, zullen we maar zeggen...
     
  14. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Die tekening zou ik ook wel willen... Zou je hem een keer door kunnen sturen aub?

    B.v.d. Frank.

    Ik zal eerdaags eens kijken of ik mijn tekening van de dubbeldekker hier een keer kan posten. Klaar is die nog lang niet, maar wel leuk om de voortgang een beetje te volgen...
     
  15. Manuel

    Manuel Guest

    :schrik::worship:misschien handig om tekeningen online te plaatsen :eek:
     
  16. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Als de tekenaar daar niet expliciet 'nee' tegen gezegd had, dan zou ik dat doen. Hier is de link naar de topic, Dennis C is de maker en distribueert ook.

    RC Groups topic
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, ruim een jaar later, en er is veel gebeurd. De twee belangrijkste zaken:
    1) Ik heb redelijk leren vliegen in de mode van de club.
    2) Ik weet dat ik niet zo'n 3D vlieger ben. Ik kan het wel een beetje, maar ik vind het niet zo leuk. Ik ben meer van de sierlijke lijnen en zo.

    Komen we terug op de dubbeldekker. Eerder getekende tuigjes en plannen waren toch wel zeer 3D geschikt, en niet zo 'pattern'. Probleem; pattern vliegtuigen zijn meestal geen dubbeldekkers! Maar, dat mag de pret niet drukken. Dus ben ik weer aan het schetsen gegaan. Ik heb met een schuin oog gekeken naar de Oxay Miss Wind:
    Oxay Miss Wind F3A biplane | Lineu F. Del Ciampo
    Vleugels en staart heb ik van de foto's afgeleid. Ik ben nog aan de romp bezig, die vind ik nog niet mooi maar hij moet wel (hout-)bouwbaar worden.

    Hier vast een voorschotje als jpg:

    [​IMG]

    En de dwg:

    Klik

    Wederom, zoals de topic titel nog steeds zegt; shoot! Ik vind zelf het richtingsroer wat klein, maar dat komt misschien omdat ik tot nu toe erg veel naar 3D toestellen keek.

    Nou ja, ik lees het wel! Uitvoering van de plannen is op z'n vroegst van de zomer, dus we hebben nog even...

    Hugo
     
  18. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Kun je de tekening in een oudere variant posten? Of even mailen?

    Deze kan ik niet openen met mijn oude Cad.

    B.v.d. Frank.

    Leuke wending aan je project.
    Wat een jaar niet kan doen.
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Oh, stom, we zijn hier net ge-upgrade naar ACAD 2009. Ik probeer het vanavond up te loaden. PM me even je e-mail adres, dan mail ik hem alvast aan je door. Hier op kantoor kan ik niet uploaden (geblokkeerd) en ik heb je mailadres hier niet bij de hand.

    Hugo
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Oh ja, en ik moet de liggers van de vleugels / staartdelen nog detailleren. Komt allemaal goed, later...

    De liggers van de vleugels krijgen inkepingen, zo kan je de hele vleugel, behalve de sheeting, droog assembleren. Ik leg de voor- en achterlijsten en de centrale ligger op afstandblokjes op de tekening voor het droog assembleren. Dan even met de dunne CA erlangs en klaar! Dan sheeten, rolroeren lossnijden, schuren, folien, schanieren enin. 't Is een hele snelle bouwmethode, ik heb hem al eerder toegepast. Het verschil tussen de onder- en bovenvleugel is de bevestiging en een uithap in het midden van de bovenvleugel, alles gestippeld getekend.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2009

Deel Deze Pagina