Eigen ontwerp floats voor de Lazy Ace

Discussie in 'Watervliegen' gestart door willemvdm, 2 sep 2010.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Voor mijn grote dubbeldekker, de Lazy Ace wil ik dus een stel floats gaan bouwen.
    Ik heb nog nooit aan watervliegen gedaan, en over 3 weken wordt het dus mijn eerste keer in Seumeren.
    Mijn Funcub heeft al drijvers en is gezien de verslagen op het forum een goed watervliegtuig.
    Als het daarmee goed lukt en het weer in Seumeren goed is zou ik ook wel met mijn favouriete kist, de Lazy Ace gaan watervliegen.
    (zie draadje standaard-lazy-ace-biplane-ontwerp-uit-1977-a )
    Nu zijn er voor een dergelijke kist niet snel goede drijvers te vinden.
    Ik heb gezocht naar drijvers en tekeningen, maar die zijn niet voor dubbeldekkers.
    Nu denken jullie natuurlijk, maakt het nu uit of het een dubbeldekker of een laagdekker is?
    Nu dat maakt wel degelijk uit!
    Als ik mijn Lazy ace vergelijk met een populaire laagdekker zoals een Fourstar 60 dan hebben deze ongeveer dezelfde spanwijdte en romplengte (LA is een fractie groter) maar de Lazy ace weegt bijna het dubbele (6600 gram met volle tank op wielen)!
    Geen enkel probleem natuurlijk, hij heeft ook ruim het dubbele vleugeloppervlakte, maar als ik de drijvers van een Fourstar 60 onder min Lazy Ace zou zetten dan zou die zeer diep in het water liggen!
    Pak ik een Fourstar 120 dan kom ik nog steeds drijfvermogen te kort, maar de floats zouden ook erg lang worden.
    Voor de kleine GWS TigerMoth 400 Parkflyer zijn er wel floats te koop, en die heb ik ook, zeer lichte dingen van 0,5 mm polystyreen en polystyreenschuim, breken al als je ze laat vallen op het gras (vraag me niet hou ik dat weet :() maar die zijn zoals ik verwacht had wat "dikker" als een normale float.
    Met behulp van mijn eigen fantasie en de GWS floatjes ga ik dus grote floats voor de Lazy Ace ontwerpen en bouwen.
    (de lazy ace is zowel in lengte als span 215% van de GWS)
    Romp van 100% balsa, spanten en liggers en dan 100% bepanken met glas en epoxy.
    De sterkte moet uit het glas komen, dus ik doe geen carbon of vuren in de romp (balsa liggers worden wel iets dikker als een normale vuren ligger)
    Wat weet ik:
    1) zwaartepunt van kist komt in het midden van de float.
    2) step 1,5% achter midden floatlengte
    3) voorpunt float moet circa 5% voor de prop uitsteken.
    4) Als ik de GWS float uitvergroot kom ik aan een floatlengte van 1140 mm (80% romplengte LA).
    5) drijfvermogen 3 maal vliegtuiggewicht??? dit vind ik nergens terug aar lijk mij redelijk. (dan moet ik de GWS floats 215% lengte en 225% dikte maken)

    Op de bouwplank een paar vellen milimeterpapier geplakt en wat gaan schetsen met de pen (en af en toe tippex ;)) potlood was netter geweest, maar is minder goed zichtbaar.
    Krommingen maak ik door een beuken latje op de tekening te spelden.

    [​IMG]

    Nu weet ik zeker dat de rondingen vloeiend verlopen en dat de stringers ze zonder problemen kunnen volgen.
    Na 1 avond tekenen staan het zijaanzicht en onderaanzicht op papier.
    [​IMG]

    Nu kan ik de spanten gaan schetsen.
    Even wat materiaal gegevens:
    spanten 6 mm balsa.
    hoofdlangsliggers boven + onder 5x10 mm balsa
    Overige stringers 5x5 mm balsa
    Beplanking boven + achterzijde onder 2,5 mm balsa.
    Beplanking voorzijde onder is dubbel gekromd, en moet dus uit balsa latjes gemaakt worden, 3 mm balsa zodat ik wat meer vlees heb om te schuren.
    Voor de bevestiging van het landingsgestel komen er een paar kleine plankjes 6 mm multiplex in (20x 50 mm) hierin kan ik M6 draad rechtstreeks intappen.
    De plankjes zijn lang genoeg om extra gaten 15 mm naar voren of naar achteren te tappen, zodat ik de floats nog iets kan trimmen.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    drijvers moeten elk 100% het draagvermogen van je toestel hebben en beiden minimaal 150% draagvermogen . ik zelf ben van 100 % uitgegaan per drijver .
     
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bedankt voor de info
    100% per drijver lijkt mij inderdaad wel modig.
    Ik heb de MPX floats voor de Easycub/Funcub gemeten en die hebben circa 4000 gram drijfvermogen, dus 200% per drijver!

    Het is lastig uit te rekenen, maar ik denk dat ik tussen de 125 en 150% per drijver uitkom.

    Ben nu de spanten aan het schetsen.
    Eerst de doorsnede bij de voorste bevestiging op mm papier getekend.
    hieroverheen dan doorzichtig calque papier en daarop kan ik dan uit de hand de spanten tekenen.
    De afwijkende spanten, zoals in de neus teken ik eerst 1 helft op calque papier.
    Die orinele helft teken ik dan over op een nieuw vel, keer hem om en teken hem nog een keer over voor de andere helft.
    Zo zijn de spanten zeker goed symetrisch!
    [​IMG]

    Een ander voordeel van werken op calque papier is dat je de spanten over elkaar kan leggen om te zien of de stringers goed zullen stroken.

    Ondertussen ook aan het werk met de langsliggers, die zijn 5x10 mm balsa en moeten gebogen worden over de hoge kant en dat gaat natuurlijk lastig.
    Daarom op de plaats van de rondingen de liggers met de lattensnijder gesplitst in 2 maal 5x5 mm, wat witte houtlijm ertussen en dan is het gewoon droog te buigen.

    [​IMG]

    Als de lijm droog is veren de liggers maar ongeveer 5% terug (daar hou ik met de volgende ligger dan al rekening mee, iets verder doorbuigen bij het lijmen en dan komt hij precies op maat van de bouwplank.

    Zo nu weer verder tekenen, dat kost toch wel een paar uur (en het is dit weekend goed vliegweer dus dat remt het bouwen ook)

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Dat begint er al op te lijken:thumbsup: willem.
    Ga zo door en de 25e kan de lazy ace zijn maiden maken;).

    Balsa laat zich ook goed buigen als je het doordrenkt is met brandspiritus, dan in het betreffende model/bocht laten drogen en dan blijft hij mooi staan en wat je al zei iets erdoorheen buigen... perfecto.

    succes met bouwen
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja Eddie, ik weet wel hoe ik balsa kan buigen!
    Ik gebruik meestal een plantenspuit met water en 2% amoniak, dat werkt goed (soms helpen met warmte van een folieboutje).
    Spiritus ken ik niet, maar je moet dan wel uitkijken met de lucht en brandgevaar.
    Maar de 10x5 mm stringers over de "hoge" kant buigen gaat niet makkelijk.
    Vandaar de lamineer methode.

    De tekeningen zijn klaar, was een hele klus.
    Dus snel een stel spantjes gesneden.
    [​IMG]

    Het begint al ergens op te lijken!
    Veel spanten en stringers zodat ik goed kan zien of alle lijnen wel mooi vloeiend zijn.
    Ik moet wel hier en daar corrigeren, ik ben blij dat alles balsa is, wat wegsnijden of een stukje scrap ertussen lijmen is enkele seconden werk.
    De vele stringers zijn ook nodig omdat bijna de hele float dubbel gewelfd is.
    Dus de beplanking zal uit veel strookjes balsa worden, die dan vloeiend geschuurd worden.
    De spanten hebben geen gaten voor gewichtsbesparing, omdat nu de floats dus 12 waterdichte compartimenten krijgen.
    Een stukje extra veiligheid (had de Titanic ook, dat weet ik ook wel :rolleyes:)

    Nu snel verder, het is zo de 25e!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat ziet er heel goed uit :yes:

    En jah, de 25ste nadert, zal zelf ook eens kijken wat ik vliegen op drijvers kan krijgen :roll:
     
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zo de tekeningen zijn allemaal klaar.
    Dus gekopieerd op de laser printer en met een folieboutje de tekening op het balsa "geprint".
    Bouwen gaat beste wel snel:
    [​IMG]

    Alle stringers zitten erin!
    Aan de onderzijde zelfs een paar (vlakke) plankjes omdat die een stukje onder de andere stringers vallen.
    [​IMG]

    Op een afstandje ziet het er goed uit, maar ik heb toch een aantal spanten moeten aanpassen om de stringers goed te laten stroken.

    [​IMG]

    Omdat dit aanpassen van de spanten (met het opvullen van de foutjes met stukjes scrap balsa) nog redelijk veel werk is ben ik nu de tekenigen aan het verbeteren, in de hoop dat de tweede float beter past en minder werk is.

    Dit is dus het echte "scratch bouwen"

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Van de eerste float is nu de bodem beplankt, tewijl de tweede float ook van de bouwplank is.
    Om het bouwtempo hoog te houden ben ik dus aan 2 floats tegelijk bezig.
    Terwijl de lijm van de linker float droogt kan ik werken aan de rechter float!
    Ik gebruik vrijwel alleen balsa met witte houtlijm, en dat moet wel een nachtje drogen voor je het kan schuren!

    [​IMG]

    Intussen ook zitten nadenken over de bevestiging en de roeren.
    Ik heb de volgende beslissingen genomen:
    1) De floats worden 100% gesloten zodat er geen roerservo's in de floats komen.
    Wel komt er aan de achterzijde van de floats een balsa blok waar later roerscharnieren in bevestigd kunnen worden.
    Ik denk niet dat ik voor 25 september tijd heb voor roeren....
    2) De floats komen aan de romp met 6 mm nylonbouten.
    Lekker makkelijk omdat de vleugels ook vastzitten met 6 mm nylon bouten.
    Aan de romp:
    Voor in de romp zit een 6mm multiplex plaat waar de wielen aan vastzitten, helemaal vooraan ga ik 2 gaten M6 in dit vliegtuig multiplex tappen.
    Aan de achterzijde van de vleugel zit het bommenluik, dus geen bevestigingsmogelijkheid, ik gebruik dan maar de 2 bouten waar de vleugel mee vastzit. (de vleugel is op die plaats massief balsa).
    Tussen romp en floats komen aluminium strips (net als de cabbana's)
    Tussen de 2 floats komen 6 mm carbon staven, deze worden na het glassen maar voor het spuiten vast verlijmd in de floats.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Laatste dagen wat minder aan de floats gewerkt, maar moet nu opschieten, nog maar 8 dagen tot Seumeren!
    Moet zien of het gaat lukken!
    Nagedacht over hoe ik de carbonstaven in de floats ga verlijmen.
    Als alles geglast is kan ik niet meer goed de staven in de ribben verlijmen!

    De volgende oplossing:
    [​IMG]

    Bij de Gamma een beuken staaf rond 10 mm gekocht.
    Stukken van 120 mm afgezaagt en er een 6 mm gat in geboort.
    Deze beuken buisjes kan ik goed verlijmen met het frame.
    (worden nog schuin afgezaagd als de lijm droog is)
    Is de float klaat dan kan ik de carbonstaaf gewoon in de beuken buis schuiven en met epoxy vastlijmen.

    Ook even gewogen, zit nu op 310 gram per float zonder bovenbeplanking en neus.
    Met glassen zal dit denk ik rond de 500 gram per float worden, en dat was mijn target.
    Het zijn grote floats! schatting was 9 liter inhoud per float!
    Dan wordt de kist 7,5 kilo vliegklaar!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Heee Willem erg netjes hoor.

    Kun je die carbon staven niet beter borgen met een schroefje?
    Mocht er toevallig eens iets gebeuren kun je terplekke er een nieuwe inschuiven.
     
  11. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Eddie

    Nu ik denk dat als een 6 mm koolstof staaf breekt ik zowiezo ook schade aan het balsa heb!
    Verder wil ik dat de floats 100% waterdicht zijn zodat er geen vocht in het balsa kan trekken.
    Als ik de carbonstaven met epoxy in de floats lijm kan via die gaten geen vocht binnendringen!
    Intussen is de 2e float klaar om met beplanken te beginnen.
    [​IMG]

    Nu kan ik dus aan 1 float werken terwijl de lijm van de andere droogt.
    Nu zit ik met een lastige keus, ga ik vanmiddag vliegen of bouwen?
    Als ik ga vliegen zijn de floats zeker niet klaar voor de 25e!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi willem.

    Dat ziet er mooi uit, doet mij ook denken aan mijn bouwproject,, kelly met drijvers,, vorig jaar.
    Hoe ga je het waterroer aan sturen?

    Mvg Pascal.
     
  13. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Pascal

    Ik ben nog niet begonnen aan de roeren.
    Probleem is dat het erg krap wordt om de floats voor Zaterdag af te hebben.
    Ik heb dit weekend de 2,5 mm balsa beplanking aangebracht.
    Die moest flink rondgestoomd worden!

    [​IMG]

    Maar dat is dus gelukt de rompen zijn dicht!

    [​IMG]

    De rompen zijn nu 485 gram per stuk, ik kon alleen vrij zwaar 2,5 mm kopen, dus het had wat lichter gekund.

    [​IMG]

    Nu nog de boegjes en hekjes uit massief balsa schaven.
    En dan wordt het schuren!

    Dus best krap om voor zaterdag te glassen en spuiten!

    Wat betreft de roeren wil ik er de kant en klare roeren van Ernst opzetten en aansturen via pull-pull met het richtingsroer.

    Maar dat lukt nooit voor zaterdag, dus als alles goed gaat wil ik zaterdag proberen te vliegen zonder water roeren.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Tijdelijk even bespannen?


    Heb je deze al?
     
  15. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Berto

    Bespannen vind ik te link.
    De floats zijn 100% van balsa zonder vuren of carbon versterkingen.
    Ik ben er vanaf het begin vauitgegaan dat de sterkte uit het glas moet komen.
    Ik heb nog geen ervaring met glassen.
    Plan is bodem 2 lagen 80 grams met PU hars.
    Bovenkant 1 laag 80 grams met PU hars.
    Voordeel van PU hars is dat het iets sneller uithard als epoxy.

    De waterroeren heb ik nog niet gekocht, het moeten wel de grote versie worden.
    Vliegklaar gewicht gaat naar de 7,5 kilo met een 17 cc Saito 4takt!

    Groeten Willem
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
  17. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Berto

    Ja ik denk dat die het juiste formaat is, maar ik heb er echt toch 2 nodig!

    Groeten Willem
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Echt 2 omdat je dat gewoon zelf wilt?

    Op 1 stuurt ie net zo goed :yes:
     
  19. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Berto

    1 roer vind ik gewoon niet mooi staan.
    Maar eerst wil ik het eens proberen zonder waterroer.
    Heel veel full scale vliegboten hebben ook geen waterroer tenslotte!

    Intussen zijn de floats dus 100% beplankt en in vorm geschuurd.
    [​IMG]

    Dat laatste dus maar op het balkon gedaan gezien het stof!
    Eerst in vorm geschaaft met het davidschaafje zo dun mogelijk afgesteld.
    En dan schuurklosje met korrel 80.
    Ook een bol schuurklosje voor de holle onderzijde.
    Ik had de massieve neuzen 10 mm te lang gehouden omdat ik dacht dat het gelijk maken van de 2 neuzen lastig zou zijn, maar dat viek mee, nu zijn de floats dus 10 mm te lang geworden, maar dat is geen probleem.

    Hier het neusje, doet dat ergens aan denken?
    [​IMG]

    Inderdaad , mijn inspiratie was de Catalina!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Vrijdagavond tot 02.00 uur s'nachts bezig geweest met de kisten klaar te maken voor het watervliegen!
    Dus geen tijd voor updates op het forum!
    De floats geglast met 80 grams doek en PS101 PU hars, en verbonden met 6 mm carbon staven:
    [​IMG]

    Hoewel het glassen zonder problemen ging zaten er toch een paar kleine luchtbellen onder het glas.
    Dan kun je dus niet schuren omdat je de luchtbellen platdrukt tijdens het schuren maar ze daarna gewoon terug veren.
    De oplossing:

    [​IMG]

    Nee dat is geen doping hoor :p
    Maar gewoon de luchtbellen vullen met PU hars, dit werkt zeer goed!

    Zaterdag dus de grote test, vliegen in Zeumeren!
    De experts vertelden mij dat de montage van de floats goed was en het drijfvermogen ruim voldoende, maar dat met de harde wind waterroeren echt nodig zijn.
    Ook zou minder downthrust van de motor aan te raden zijn.
    Even dobberen, ziet er goed uit!

    [​IMG]

    En toen dus vliegen!
    De ervaringen:
    1) taxien met lage snelheid is zonder waterroeren niet te doen, tot mijn verrassing wil de kist als je met de wind mee taxiet ook niet met zijn neus in de wind keren!
    2) Bij taxien ging rechtom sturen beter als linksom.
    3) Ik was bang dat ik te weinig vermogen had om met de wind mee te starten, zoals de meesten deden, ik had inderdaad vol vermogen nodig om tegen de wind in op te stijgen, dus ik heb met de wind mee niet geprobeerd.
    4) Het extra drijfvermogen en extra breedte van de floats voor de step werkten prima!
    Bij een wat te harde landing stuiterd de kist gewoon weer omhoog zonder af te remmen, net als landen op gras.
    Bij taxien en landen met sidewind gaat hij natuurlijk snel op 1 float staan, maar omdat het drijfvermogen zo groot is gaat die float dan niet kopje onder (wat bij sommige andere kisten wel het geval was en die dan over de kop sloegen!).
    5) In de lucht merkte ik weinig van de floats, moets iets meer gas geven en bij volgas had hij minder de neiging om snel te klimmen.
    Paar klikjes up trim op hoogte was alles wat nodig was.
    Overtrek eigenschappen waren nog beter geworden, door het extra gewicht onder de kist was er geen enkele neiging om over 1 vleugel weg te vallen.

    Aktiepunten:
    - Waterroeren monteren!!!
    - Schuren en rood spuiten, met een biesje. (ben ik toch vergeten om de waterlijn op te meten zoals ik van plan was!)

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina