Eigen ontwerp Stirling

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Luitjes,

ik heb het dus zo gedaan, nadat ik 4 stukken gezaagd had .... Ben eerst gaan krassen met een
schuifmaat. Ik weet het, daar is dat ding niet voor maar deze is kapot en heb ik een keer gekregen
129.jpg

het ding zou een keer gevallen zijn en toen zijn de "diameter"- piefjes (hoe noem je die dingen eigenlijk?)
verbogen.

135.jpg

134.jpg

132.jpg


Aan de bovenkant eerst schroefdraad getapt 4mm en toen begonnen met afdraaien.

136.jpg

daarna omgedraaid en het laatste stuk gedaan, nadat ik hierin schroefdraad 5 mm getapt had.
137.jpg

139.jpg


141.jpg


131.jpg

ik ben tevreden met het resultaat. Het heeft wel wat weg van een Griekse tempel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,
dit is de stand van zaken tot nu toe ... De bovenkant van de twee pilaren heb ik nog niet afgewerkt
omdat daar een balansarm en lagerhuis op moet komen. Dat doe ik 'in het werk'.

144.jpg
 
Goedenavond Peter,
Nu ben ik erg benieuwd naar een afbeelding/tekening van het model stirling heteluchtmotortje dat je nu aan het bouwen bent.
Het draaiwerk van de onderdelen voor deze stirlingmotor zien er in elk geval heel goed uit,maar het is nog leuker om te zien waar ze thuishoren!
En zijn er dan technische problemen....de sjef lost ze probleemloos op.....groeten Fanaat.
 
Sjef,

hier een link naar de bouwtekening.
http://www.machinistblog.com/downloads/Striling_60/stirling_60.pdf

Ik denk dat voor mij het moeilijkste wordt de verbinding tussen de warmtecilinder en de arbeidscilinder. (pag 7 of 8).
Verder denk ik er over na om de glazen cilinder met een frontplaat te monteren in plaats van ingeklemd.
Het glaasje moet dan wel een stuk(je) korter worden. Heb alleen nog geen idee hoeveel korter.
 
Verder denk ik er over na om de glazen cilinder met een frontplaat te monteren in plaats van ingeklemd.

Je zal toch ook in deze frontplaat de glazenbuis moeten vastzetten.
Zelf vind ik het mooie van het ontwerp, dat alle bewerkingen voor de bevestiging van de glazen buis, in één opspanning zijn gemaakt.
De boringen liggen dus altijd in één lijn, hetgeen met een losse frontplaat niet eenvoudig is te realiseren.
Verder, door het gebruik van de 2 stuks O-ringen, wordt de glazen buis ook nog eens zuiver in lijn met de boringen gehouden.
Ook is de glazen buis nog enigszins in lengte te verschuiven(afstellen), wat met een frontplaat problematisch wordt.
Veel succes.
 
Laatst bewerkt:
Peter, ik vind die bevestiging met de O-ringen ook niet verkeerd.
Ik heb bij mijn heteluchtmotor de glazen cilinder die op tekening stond vervangen door een van staal.
Als scheiding tussen warme en koude cilinder heb ik een Teflon ring geplaatst maar via de boutjes verlies je toch warmte richting de koude cilinder.
Desondanks loopt de motor aardig.
 
Peter,na het bestuderen van de tekeningen betreffende het Stirling '60' heteluchtmotortje het volgende,de verbinding tussen warmtecilinder en arbeidscilinder is bevestigd d.m.v. loctite,dus is een nauwkeurige passing heel belangrijk,misschien is een bevestiging d.m.v. tin iets steviger (de pasdelen eerst voorzichtig vertinnen,net als ik het toen heb laten zien met de bevestiging van een cilinderdekseltje op het cilindertje) met het eventueel vervormen van de cilinders dat zal het best meevallen en wil je er zeker van zijn dat het niet gebeurt,dan eerst het arbeidscilindertje met de warmtecilinder bevestigen en daarna de jnwendige passingen voor de glazen tube in de warmtecilinder draaien.
De displacer voor de warmtecilinder is van koper,wanddikte 0,3 mm diameter 13 mm x lengte 35,6 mm. is die ook in de handel te koop of zelf maken?
De glazen cilinder gemonteerd in de twee O-ringen,is volgens mij zo geconstrueerd,omdat,het glas tevens een warmte isolatie is voor de warmtewisselaar,dus ik zou het zo maar maken....dat wisselaartje heeft toch al genoeg te doen...hoe kleiner hoe fijner.
Dit is voortaan instrumentmakerswerk zoals ik het bekeken heb Peter!
groeten Fanaat
 
De mooiste beitel voor mij is de in groen aangegeven in de onderstaande foto.
Fanaat draaibeitels.jpg


Ik heb al diverse beitels gemaakt uit toolbit, maar niet een met een zodanige lengte om draad te snijden in diepe potgaten/boringen.
Met een andere snijbeitel vormgeving, kun je heel diep in het werkstuk kamers draaien voor O-ringen.
Knap gemaakt.
 
De mooiste beitel voor mij is de in groen aangegeven in de onderstaande foto.
Bekijk bijlage 312020

Ik heb al diverse beitels gemaakt uit toolbit, maar niet een met een zodanige lengte om draad te snijden in diepe potgaten/boringen.
Met een andere snijbeitel vormgeving, kun je heel diep in het werkstuk kamers draaien voor O-ringen.
Knap gemaakt.
Bedankt Henk!
 
Luitjes,

weer wat aan het prutsen geweest. Met het draaien van de "sleufjes" voor de O-ringetjes, ging het mis. Zat niets anders op dan opnieuw te beginnen

025.jpg

026.jpg

027.jpg

028.jpg

005.jpg

004.jpg

003.jpg

001.jpg


Toch gelakt omdat ik de shovel ook al gelakt had.

027.jpg

026.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: jef
Back
Top