Eigen project

• Topicstarter Topicstarter Bastiaan
  • Startdatum Startdatum
B

Bastiaan

Guest
Ik wil hier toch mijn voortgang een beetje neerzetten.
niet alleen voor de leuk. maar ook om eventuele andere invloeden te kunnen krijgen enzovoorts.

hier een paar fototjes.

Het originele schip. Een marblehead die ik heb mogen krijgen 8 jaar terug.
DSC04367.jpg

Hier heb ik dus een mal van getrokken
DSC04371.jpg

Met 2 lagen keperweefsel een hele lichte romp gelamineerd
DSC04469.jpg

een hoeklat verlijmd voor de spanten en het dek
DSC04599.jpg

Alle dekspanten op maat gemaakt
DSC04695.jpg

Alle dekspanten gelamineerd en de kielkast ook gelamineerd op maat.
DSC04761.jpg

Het roer (experimenteel). in rood en blauw gespoten voor het makkelijker maken met het schuren.
DSC04764.jpg

De winch op zijn plek en de kielkast is ook af en de kiel past er in en wordt gezekerd met 2 vleugelmoeren.
DSC04943.jpg

Het dek op maat maken (polystyreen plaat van 0,5 mm)
DSC04944.jpg

Het dek lijmen met bizontix contact lijm en veel plakband :)
DSC04945.jpg

[binnenkort meer, eerst bbq'en]

hoi Tribleb,
ziet er mooi uit,het zal wel snel varen!

ben je wel zeker dat de bevesteging van voorstag en zijstagen sterk genoeg is,hier komen veel krachten op en die moeten op de romp afgeleid worden,misschien op de zwakke plaatsen wat carbon lamineren?

even nog een dom vraagje, wat is polystyreen is dit kunstof of een schuimplaat?
en het hout is toch balsahout??
ga je dat nog verven omdat als je een keer water in de boot krijgt het balsahout dit opneemt en zijn sterkte verliest.

groet Robert

ben je wel zeker dat de bevesteging van voorstag en zijstagen sterk genoeg is,hier komen veel krachten op en die moeten op de romp afgeleid worden,misschien op de zwakke plaatsen wat carbon lamineren?

Voorstag is ingelamineerd dus daar ben ik niet zo bang voor.
de zijstagen wil ik nog met kleine blokjes op de romp verlijmen.
maar daar moet ik nog even over nadenken. net als de achterstagen

even nog een dom vraagje, wat is polystyreen is dit kunstof of een schuimplaat?

Polystyreen is inderdaad een kunststof. een thermoplast volgens mij.
gebruiken ze veel om te vacuumvormen. maar het is licht genoeg om een dek mee te maken. ik had al 1 mm uitgeprobeerd. maar dat wou niet zo goed buigen en is zwaarder dan de ,5 mm.

en het hout is toch balsahout??
ga je dat nog verven omdat als je een keer water in de boot krijgt het balsahout dit opneemt en zijn sterkte verliest.

de boeg is indd van balsahout maar is al ingesmeerd met polyester. dus dat is waterdicht. de dekspanten zijn ook al ingesmeerd met polyester maar dat komt toch onder het dek. dus daar ben ik niet zo bang voor.

het voordek is vanmiddag gelijmd. morgen ga ik kijken of het gelukt is.

hoi,

is je kiel op deze boot demontabel?
ik heb het ook bij mijn boot gewoon een carbon koker tot het dek alleen heb ik een hoop moeten schuren voordat de kiel er mooi inpast.

groet Robert

Ha Triple B!

Leuk dat je die foto's post. Kan ik wat van leren!
Dat keeper voor je romp, hoe zwaar is dat?
Ik denk nl. aan 4 x 200gram voor mijn imitatie MM, maar misschien is dit wel te veel!
Als jij voor een M-klasser maar 2x gebruikt (?)

Dat dek, dat wil ik proberen te maken van een laminaatje, ook van keeper dus. Zou ik dan spantjes nodig hebben?
Ik wil eigenlijk helemaal geen spanten gebruiken.
Kun je nog wat details van de zwaardkast plaatsen? Daar ben ik erg benieuwd naar, want ik weet nog niet hoe ik dit op wil lossen bij m'n IMM.
(Komt tzt wel in die draad terug denk ik... :wink: )

Ziet er verder goed uit!
Hou ons op de hoogte.

Wim

is je kiel op deze boot demontabel?
ik heb het ook bij mijn boot gewoon een carbon koker tot het dek alleen heb ik een hoop moeten schuren voordat de kiel er mooi inpast.

groet Robert

Ja de kiel is demontabel door middel van schroefdraad wat in de kiel is verlijmd en daarmee zet je hem dus vast.

wat ik met de koker heb gedaan is de kiel in de lossingswax gesmeerd en die op zijn plek vastgezet en de koker eromheen gelamineerd. Resultaat: een koker op maat! Ik heb eerst een stuk van het zelfde profiel gebruikt en die op de bodem van de romp gezet en toen gelamineerd. daarna heb ik pas het gat in de romp gemaakt.

Dat keeper voor je romp, hoe zwaar is dat?
Ik denk nl. aan 4 x 200gram voor mijn imitatie MM, maar misschien is dit wel te veel!
Als jij voor een M-klasser maar 2x gebruikt (?)

Dat dek, dat wil ik proberen te maken van een laminaatje, ook van keeper dus. Zou ik dan spantjes nodig hebben?
Ik wil eigenlijk helemaal geen spanten gebruiken.

Kun je nog wat details van de zwaardkast plaatsen? Daar ben ik erg benieuwd naar, want ik weet nog niet hoe ik dit op wil lossen bij m'n IMM.
(Komt tzt wel in die draad terug denk ik... )

Eeeuh foutje. ik gaf aan 80 grams keper. is te licht. ik heb nl keper weefsel van 180 grams of 160 grams gebruikt. dat weet ik niet zeker. en maar 2 lagen.
ik denk niet dat je 4 lagen nodig hebt. maak je hem wel zwaar mee. sterk is hij dan wel. wel bij de punt nog een evt extra laag mee lamineren en bij de kiel misschien ook.
wel had ik de dekspanten nodig anders wordt het niet sterk genoeg. dan moest ik het dek ook behoorlijk sterk maken. dus ik weet niet hoe je je dek wilt construeren.

ik zal nog even een foto van de zwaardkast maken. constructief werkt het maar de schoonheidsprijs wint het niet. maar daar zie je toch niets van uiteindelijk.

DSC04947.JPG

DSC04946.JPG

Triple B zei:
wel had ik de dekspanten nodig anders wordt het niet sterk genoeg. dan moest ik het dek ook behoorlijk sterk maken. dus ik weet niet hoe je je dek wilt construeren.
Dank voor de foto's. Zodra ik op dit punt ben zal ik de details bestuderen.

Dat dek wilde ik als volgt maken (weet niet of dit zo gaat lukken, maar ik denk van wel):
Ik wil de afgewerkte romp langs de bovenrand binnen en buiten voorzien van plakband (dat bruine "pakjes" plakband), dat in de lossing zetten en dan het geheel op z'n kop in een bak gips zetten.
Je krijgt dan 2 delen: 1 om de romp heen, en 1 er binnen in. Dat deel buitenom kun je weggooien, dat binnenste heeft precies de maat die je dekje moet gaan krijgen!
De buitenrand van het gips deel gaat weer plakband en lossing omheen en het geheel gaat weer gips omheen.
Als de gips is uitgehard gaat het binnenste er uit en dan heb je een "matrijs" voor je dek. Als je het geheel nu op een vlakke plaat legt, krijg je een vlak met eromheen je gipsen rand. Rand en vlak in de lossing en het glas erin leggen. Het is niet erg dat het geheel niet lossend is, want als je hars is uigehard breek je gewoon het gips weg en heb je een precies passen dekje.
Nou, wat vind je van dat idee?

Wim

het concept is prima. want bij je dek krijg je dus een hoek in glas en daar krijg je stijfheid mee. Lijkt me.

je hoeft dat pakjesplakband niet in te waxxen voor het gips. want dat is al lossend genoeg. tenminste als je dat bruine spul bedoelt wat glimt aan de boven kant.

Maar...... gips krimpt. dus ik weet niet of het nog het goeie formaat blijft. en dat lijkt me wel belangrijk?

hoi, tribleb, ik heb mijn demontabele kiel ook zo gemaakt alleen gebruik ik polyesterhars en dat krimpt gevolg was dat de kiel er veel te strak in ging en ik een hoop aan de carbonkiel moeten schuren iets wat ik in de toekomst wil vermijden?

wimg:is dat niet wat ingewikkeld voor eendekje:bij de modelbouwwinkel kan je mooie mahonie of teak dekjes halen weegt bijna niks.

groet robert

Robert H. zei:
hoi, triPleb, ik heb mijn demontabele kiel ook zo gemaakt alleen gebruik ik polyesterhars en dat krimpt gevolg was dat de kiel er veel te strak in ging en ik een hoop aan de carbonkiel moeten schuren iets wat ik in de toekomst wil vermijden?

wimg:is dat niet wat ingewikkeld voor eendekje:bij de modelbouwwinkel kan je mooie mahonie of teak dekjes halen weegt bijna niks.

Hmm ik heb ook polyesterhars gebruikt. en weet ook dat het krimpt. maar geen last gehad van dat het niet paste. heb ook maar 1 laag per keer gedaan.

en dat dek van mahonie.. is dat wel sterk genoeg?

quote]en dat dek van mahonie.. is dat wel sterk genoeg?[/quote]

Ja, mijn dek 1mm dik constuctief is dit sterk geboeg alleen als je er een schroefendraaien op laatvallen zit er een gat in dus dat ga ik volgende keer wat dikker maken.En ook de K-klasse gebruiken Mahonie of teak dek niet dat het mooie boten zijn.

Hmm ik heb ook polyesterhars gebruikt. en weet ook dat het krimpt. maar geen last gehad van dat het niet paste. heb ook maar 1 laag per keer gedaan.

ja, dat zal het zijn ik heb in één keer drie lagen gelamineert weer iets bijgeleerd :lol:

@Tribleb:de zwaartkast, ben zeker dat die sterk genoeg is om kracht van de kiel op tevangen als de boot schuin gaat.Dat lood op een hefboom geeft een hoop kracht,ik heb een keer gehad met een windvlaag wou de boot schuin gaan en hoorde ik een enorme krak en de kiel bungelde zowat los onder boot het laminaat was gebroken sindsdien besteed ik extra aandacht aan dit belangrijke punt :lol:

groet Robert

Het ziet er misschien fragiel uit. dat moet ik toegeven. maar hij zit vastgelamineerd aan de voorkant en die loopt over in het dek. dus ik ben er niet zo bang voor.

trouwens. het is triPle b... maar whatever.

hoi,

Triple B: :oops: als dislecticus ben ik daar niet goed in :cry:
aan de anderekant heb je gelijk het is toch alleen maar gewicht maar als het fout gaat ben je nog niet jarig. :?

succes Robert

Ik zie op de foto's dat de kiel is afgesteund met 2 schotjes. Op die manier nemen de schotjes al een hoop van de dwarskracht op, zonder dat het laminaat dit hoeft te doen. Je vermindert hiermee de kans dat je zwaardkast uitbreekt.

en idd: dislectie is erg vervelend, m'n zoon heeft het ook.

Wim

wat ik misschien beter had moeten doen is die schotjes verder laten lopen. anders krijg ik misschien er wel een knik in. maar we zien het nog wel.

@Triple B:wat ik bij mijn boot heb gedaan is hem in bad getest voordat het dek eropging dan weet je zeker dat hij waterdicht is, gevoelige plekken zijn roerkoning,zwaardkast en de rompdek verbinding.

groet Robert

de mijne is al in het water geweest.
ik heb met hugo (iwema) al bekeken hoeveel gewicht er onder moet.
en hij lekte niet.
de roerkoning is met een blokje hout en een glasmat verstevigd.

hoe ik de dekverbinding waterdicht wil krijgen weet ik nog niet.
ik dacht aan kitten. en anders gewoon een plakbandje langs de rand
alleen dit ziet er minder mooi uit.

het is moooooiiiii :roll:
ik wou dat ik het zo kon maken :wink:

thanks.

-----------------
ff een update, (geen veranderingen) ik heb mijn tijd in andere dingen moeten stoppen. :oops: ik denk zelfs dat ik het niet af krijg voor de forumzeildag. spijtig genoeg. maar ik laat wel wat weten als ik weer een stuk verder ben.

Back