Eigen project

• Topicstarter Topicstarter Bastiaan
  • Startdatum Startdatum
*kick

Na alweer een jaar bijna :oops:
ben ik weer bezig ermee.
het kriebelt al zoo lang. maar school en werk zat me dwars in mijn hobby

maar goed. back on track
nu zit ik met het volgende.
ik ben het dek aan het dichtplakken.
bootje-3-10-2004-008.jpg

tenminste bijna, want ik ben nog iets vergeten!
de puttings van de verstaging. de zijstagen en de achterstag moet er ook nog in. en die moet wel op zijn plek zitten voor het dek erop komt.
bootje-3-10-2004-009.jpg

hier het plaatje van mijn vorige poging. ik had heel simpel een draadje omgebogen en die erin geplakt. maar dat is dus weer los en werkt niet.

mijn vraag: heeft iemand hier een simpele oplossing hiervoor?
hoe hebben jullie dit opgelost?

ik zelf zat te denken aan een lange aluminium strip die ik erop lijm met 2k lijm en die 1 cm uit laat steken boven het dek en daar dan een gaatje in voor de bevestiging.
of een blokje hout vlak onder het dek lijmen op de romp en daar dan later een schroef van bovenaf in zetten met een oogje erop gesoldeerd.

andere mogelijkheden,opmerkingen etc?

ps, wat me laatst opviel was dat de nieuwe abn amro boot voor de volvo ocean race een gelijkenis heeft met mijn boot. halverwege de achterkant komt er een knik in de romp. en die heb ik dus ook in mijn scheepje.. gaaf is dat gewoon. zal ik mijn boot ook maar in dezelfde kleuren spuiten. abn amro geel en groen.

Die alu strip is denk ik de meest geschikte oplossing; Maak er dan wel voldoende gaatjes in, zodat je je verstaging ook kan veranderen.
Onderdeks met 2C-lijm vastzetten, eventueel verstevigen met een glasmatje.
afb18222.jpg

Roel van Essen zei:
Die alu strip is denk ik de meest geschikte oplossing; Maak er dan wel voldoende gaatjes in, zodat je je verstaging ook kan veranderen.

daar maak je wel een punt. want ik zat dus te denken aan een enkel bevestigings punt.

zoals dit plaatje
bootje-3-10-2004-0092.jpg

maar ik zit me af te vragen of dit wel sterk genoeg is. misschien 2 van deze plaatjes en dan een verbinding ertussen bovendeks

maar dat vastplakken. gewoon koud erop en 2k lijm ertussen? of moet ik kleine gaatjes er inmaken voor meer ruwheid in het materiaal zodat er meer lijm oppervlakte is?

Bastiaan :

Weet niet hoe ver je inmiddels bent met de romp/dek, maar
als ik jou was zou ik nog een tweede keer denken over
de Bison kontaktlijm waarmee je het voordek op de romp
hebt geplakt. 't is absoluut niet de ideale lijm i.c.m. water etc!
Ik zou voor alle zekerheid van binnenuit nog even wat met epoxy
proberen te lijmen.

My 2 pence,

Gerwin

Bastiaan:
Sorry, ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest:
Dat L-profiel aan de onderzijde van je dek lijmen, met de gaatjes er bovenuit. Misschien is een omgekeerd T-profiel zelfs nog beter.
Koud op je dek lijmen is geen goeie optie, denk ik; te zwak.

Roel van Essen zei:
Bastiaan:
Sorry, ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest:
Dat L-profiel aan de onderzijde van je dek lijmen, met de gaatjes er bovenuit. Misschien is een omgekeerd T-profiel zelfs nog beter.
Koud op je dek lijmen is geen goeie optie, denk ik; te zwak.

ik snap heel goed wat je bedoeld.
alleen denk ik dat mijn dek niet sterk genoeg is om de spanning van de verstaging te houden. ik wil het daarom juist op de romp bevestigen.

daarom ga ik denk ik voor de strip die ik op de romp verlijm.

iig bedankt voor het meedenken roel!

Hi Bastiaan,

Kun je mij even helpen aan de lengte van je boot?

Hugo

1 meter en 29 centimeter.

hoezo? ben je weer aan het rekenen?

ik ben weer ietsje verder

DSCF0149.jpg

ik heb het nu zo opgelost met de zijstagen. het enige wat ik me kan bedenken is dat als de boot onder een helling is dat dit gedeelte dan ook onder water komt en dan wrijving veroorzaakt.!

solex zei:
Bastiaan :

Weet niet hoe ver je inmiddels bent met de romp/dek, maar
als ik jou was zou ik nog een tweede keer denken over
de Bison kontaktlijm waarmee je het voordek op de romp
hebt geplakt. 't is absoluut niet de ideale lijm i.c.m. water etc!
Ik zou voor alle zekerheid van binnenuit nog even wat met epoxy
proberen te lijmen.

My 2 pence,

Gerwin

heel deze post gemist.
eeeuh je hebt wel gelijk. maar dan heb ik een probleem. ik ga niet dat voordek ervanaf slopen. dat is veel werk en mag ik waarschijnlijk veel gaan herstellen.
bij navraag met het materiaal kwam het er op neer dat weinig lijmsoorten op het plastic houden die ik heb gebruikt en de bisontix was het beste. dus die maar gebruikt. en het blijkt later ook dat de 2k lijm van bison niet houdt op het plastic. (ik trek het zo los nl.) de tix houdt wel!
Mijn oplossing om het waterdicht te krijgen is om het dicht te smeren met polyester en daarna te schuren en te lakken. als dat niet waterdicht wordt dan wil ik er een plakband strip langs plakken in de kleur van de verf. of als decoratie. (mijn doel is toch om hard te varen en niet om de schoonheidsprijs te winnen)

hugo, leuk streven :D
ware het niet dat ik vrijdag nog als latertje op wintersport ga.
ik ben wel weer lekker bezig met mijn boot. maar er moet nog veel gebeuren.

ik zal het nog even opsommen (ook handig voor mij)

- het dek kan nu dicht
- dekdoorvoer voor de schoten
- roer arm voor de servo moet nog gemaakt worden (of gekocht)
- verstaging op lengte gemaakt worden
- het zeil moet ik ook nog maken. heb al wel een idee hierover
- het belangrijkste misschien nog wel : de kielbulb. Mal draaien en in gips gieten om daarna er lood in te kunnen gieten. (maar weet nog niet echt hoe ik een mooie mal kan maken. )
- daarna nog in de primer zetten om hem in iedergeval uv bestendig te maken. later nog een keer in de mooie lak. kleurschema weet ik nog niet.
abn amro kleurschema van de volvo ocean?

@ Bastiaan,

Ik zat ff te surfen op het forum om te kijken naar GFK rompen daar
ik dit een erg mooie manier vind om rompen te maken en zo kwam
ik op jouw bericht. Erg mooi allemaal. :thumbsup:
De romp ziet er erg profi uit. :worship:

Het lijkt mij erg interessant om het zelf ook
te gaan proberen. Alleen wordt het geen boot maar een vliegtuig.
Een parkFlyer. Hoe zwaar zou dit dan worden in GFK?
Waar kan ik de benodigde spullen kopen om mallen te maken,
glasmatjes e.d.

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats

OvdP zei:
@ Bastiaan,

Ik zat even te surfen op het forum om te kijken naar GFK rompen daar
ik dit een erg mooie manier vind om rompen te maken en zo kwam
ik op jouw bericht. Erg mooi allemaal. :thumbsup:
De romp ziet er erg profi uit. :worship:

Het lijkt mij erg interessant om het zelf ook
te gaan proberen. Alleen wordt het geen boot maar een vliegtuig.
Een parkFlyer. Hoe zwaar zou dit dan worden in GFK?
Waar kan ik de benodigde spullen kopen om mallen te maken,
glasmatjes e.d.

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats

GFK, hmmm weet ff niet wat voor materiaal dit precies is. maar als het is wat ik denk kun je van dit plastic niet echt een parkflyer maken. ik denk dat het te zwaar gaat worden.
van polyester kan misschien wel. maar heb lichtelijk het idee dat dit ook zwaar kan gaan worden.
maar ik las in het forum gedeelte van de slowflyers ook hele intressante topics over lichte materialen.
maar als je wil weten hoe het werkt met mallen en met polyester enzo moet je even zoeken op het forum want er is al best veel over te vinden.

als er nog vragen zijn dan kun je altijd vragen.

verder ben ik nu mijn dek aan het dichtplakken.

Ik bedoel een epoxy rompje, maar dan met uiteraard van
een licht glasmatje.
Op het forum vind ik wel het een en ander maar niet waar ze
het materiaal aanschaffen. Op internet zoeken vind ik ook niet zo
123 een adresje.
Weet iemand misschien wat literatuur over dit onderwerp, dan
kan ik dit bestuderen en toepassen.

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats

http://www.polyservice.nl/

verder bij je lokale leverancier van dit soort dingen.
maar ik weet alleen in eindhoven zo een plek.
of vraag ff bij een polyesterbedrijf offie wat rest materiaal over heeft!!

edit:
en ik weet dat er ergens in het forum gedeelte van de heli's dat ze ook fuselages aan het maken waren van polyester enzo. maar kan het dus ook niet meer vinden. misschien dat iemand het herkent?

Bastiaan zei:
edit:
en ik weet dat er ergens in het forum gedeelte van de heli's dat ze ook fuselages aan het maken waren van polyester enzo. maar kan het dus ook niet meer vinden. misschien dat iemand het herkent?
Ja, kijk eens in het verlijming en constructie forum. Daar is over dit onderwerp al een paar maal gesproken, inderdaad door (o.a) heli bouwers (de airwolf?)

Wim

t bleef maar in mijn hoofd spoken. en ben even wezen zoeken.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7512&postdays=0&postorder=asc&start=0
hier is een erg intressant draadje.
en ook erg intressant omdat alles onder vacuum gemaakt wordt! lijkt me helemaal ideaal omdat dit gewichtsbesparend is omdat al het overbodige epoxy opgezogen wordt.

wat misschien ook intressant is. (weet niet of het nog mogelijk is)
maar je kan bij hem een kleine workshop volgen. dan leer je erg veel!

goed... ben weer verder aan het prutsen na een goeie wintersport.

ik wil maken :

een kielbulb.
dus ik heb nodig een mal om het lood in te gieten.

dus ik dacht het op de volgende manier te doen:

modelbouw4.jpg

en dan in het gips zetten

modelbouw3.jpg

en dan draaien met de boormachine.

modelbouw2.jpg

maar wat heb ik verkeerd gedaan.

modelbouw1.jpg

gips houdt niet op het papier/karton wat ik gebruikt heb.
dus laat het los..

nu ben ik opnieuw bezig maar heb ik gaten in de schotten gemaakt zodat het gips rondom verbinding zal hebben.

of zijn er mensen die me kunnen vertellen hoe ik dit beter kan doen?
zonder draaibank en dergelijke?

ps, let niet op de mooie meid op de tafel :P

bulbvorm in hout draaien of was maken,dan op deze vorm een opstaande rand van karton maken(haaks op model) dan in gips gieten, vergeet niet om stortkanaal op spitse kant te maken. Mal delen zodat li/ re deel overblijft. basisvorm uitnemen recht op plaatsen in bokje en dan storten maar! Vergeet niet voor je basisvorm in gips giet de vorm in laagje vettigheid zet anders komt deze niet uit vorm!!!!

LaurenZ

ps. je kan misschien ook standaard bulb kopen, zelf gieten van lood is smerig(giftig) klusje.....doe je het zelf dan wel buiten of goed geventileerde ruimte.

Voor lichtgewicht glasweefsel, epoxy etc kan je ook bij Ruud Zandvliet terecht. Hij zwerft hier ook over het forum. Zit in de buurt van Amsterdam.

Lood gieten is idd een smerige klus. Ik kan het alleen maar aanraden als je het buiten doet, en als er behoorlijk wat wind staat. Ga dan "boven de wind" staan.

Ik heb gewoon met een guts een halve negatieve vorm van een bulb uitgegutst. dan het lood erin gieten (2x), aan elkaar epoxiën, beetje schuren (gaat heel makkelijk), glasmatje eromheen en klaar! (kan je gelijk met het glasmatje de bulb aan de kiel monteren!

Oh ja, dat van die giftige dampen enzo hoorde ik pas erna! haha, Maarja, ondertussen had ik wel lekker met mijn kop boven het conservenblikje met gloeiend lood boven het gasfornuis gestaan :)

Back