Eigenbouw DLG LIBRATO GR10 - 1.5 meter houtbouw

Oei, da's toch echt te zwaar.
Een pook voor een full-size weegt zo rond de 20 gram (lengte ± 850 mm)

Ziet er netjes uit.

Frans

Frans, mag de doorsnee ook 8 mm zijn voor een full-size?
Gebruiken jullie hier ook vlieger stokken voor of gewoon carbon stokken.

Gerhard

Frans, mag de doorsnee ook 8 mm zijn voor een full-size?
Gebruiken jullie hier ook vlieger stokken voor of gewoon carbon stokken.
Eigenlijk geen van beide.
Voor full-size kisten word normaal een speciaal voor dit doel gemaakte pook gebruikt.
De pook is taps, begint zo met een diameter van ±16 mm en verloopt dan naar ± 8 mm.
Hoe kom je aan zo'n pook. EMC-vega in Duitsland bijvoorbeeld.
Leitwerksträger - EMC-Vega

O ja, je kan ook twee vliegerstokken gebruiken zoals bij de Bruto.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/327952-post10.html
Ietsie zwaarder maar gaat best goed.

Frans

Laatst bewerkt:
dutchspider.,

ik denk niet dat je zo'n dunne pook moet gebruiken.
ik weet niet of de skyshark 3 dat aan kan??
zoals frans al zij een taps toelopende pook van 8mm naar 16mm is prima.
Wij hebben dat soort poken op de club liggen maar dan met andere doeleinden.
zoals een wakefield of een a1 of a2, maar die poken kunnen mijn pa en ik prima voor een fullsize gebruiken.

grt jasper

Laatst bewerkt:
Dat weet ik niet. Ik heb verhalen gehoord van mensen die een oude (gebroken) hengel gratis hebben gekregen, omdat je alleen het een-na-laatste deel nodig hebt. Of mensen die zo'n hengel nog op zolder hadden liggen.
Nieuw zijn ze natuurlijk veel duurder dan de pookjes van de Nijmeegse luchtvaartclub.

Zoek anders eens op 'hengel' of 'hengeldeel' in het vliegtuig-deel van dit forum

op rommelmarkten? :) ik heb nog zo 2 stukjes liggen voor mijn zwevertjes te bouwen van depron. aardige staartboom is dat :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel even opletten dat het hengeldeel een beetje stijf is.
Er zijn namelijk ook delen die nogal buigzaam zijn.

Frans

Mensen, bedankt voor jullie info tot nu toe.
Dit gaat helemaal goed komen zo.:thumbsup:

Dat je een hengel stuk kunt gebruiken is natuurlijk ook een idee.:rolleyes:

Eerste punt dat veranderd moet worden in mijn tekening is de aansluiting van staartboom met romp.
De staartboom die jullie voorstellen loopt van 16 naar 8 mm. Dat betekend dat mijn romp dikker moet worden. Ik ben van 10 mm uitgegaan.
Moet maar weer eens achter het tekenbord.;)

Dan blijft er nog twijfel over het staart stuk.
De kruisstaart die ik getekend heb vindt ik gewoon mooier dan de beproefde.
De een zegt de gewone staart de andere zegt gaan voor dit ontwerp.
Ik zelf nijg naar het laatste.:p
Gewoon bouwen en dan zien wat er gebeurd.

In het ergste geval moet er een andere staart gebouwd worden.

Tot zo ver.
Gerhard

Ik zou in ieder geval zien dat je ergens een bruikbare boom vindt, vliegerstokken zijn imho niet echt een optie en hengelstokken (of delen daarvan) zijn waarschijnlijk te zwaar en flexibel.

Ik wilde ook hiernaar verwijzen: Leitwerksträger - EMC-Vega

Wel vrij kostbaar maar dit maakt wel het verschil tussen een goed vliegbare DLG en een zwaar bakbeest wat niet lekker gooit en matig vliegt.

Wat betreft je kruisstaart, het grootste nadeel wat ik erin zie (behalve dat ik het persoonlijk oerlelijk vind) is dat je het gewicht van elevator helemaal naar achteren brengt; hoe verder naar voren je de elevator op de boom bevestigd hoe minder gewicht aan de achterkant (lees: hoe minder balansgewicht je in de neus moet toevoegen)

Ik denk altijd maar, hoe creatief je ook bent, soms is het beter om voor bewezen en beproefde materialen of onderdelen te kiezen; dat maakt uiteindelijk het resultaat en dus het plezier wat je van een toestel hebt alleen maar groter :)

Ik zou in ieder geval zien dat je ergens een bruikbare boom vindt, vliegerstokken zijn imho niet echt een optie en hengelstokken (of delen daarvan) zijn waarschijnlijk te zwaar en flexibel.

Staartboom is geregeld.:p

Wat betreft je kruisstaart, het grootste nadeel wat ik erin zie (behalve dat ik het persoonlijk oerlelijk vind) is dat je het gewicht van elevator helemaal naar achteren brengt; hoe verder naar voren je de elevator op de boom bevestigd hoe minder gewicht aan de achterkant (lees: hoe minder balansgewicht je in de neus moet toevoegen)

Hier heb je een punt. Mooi is niet altijd beter.
Ben nog niet aan het bouwen, dus er kan nog van alles veranderd worden.;)

Gerhard

Rolt al een poosje iets door mijn hoofd over dat het formaat van de elavator ook wijzigt naarmate deze verder van de vleugel verwijderd is, toevallig iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Iets over dragende kracht ten opzichte van oppervlakte ofzo?

Rolt al een poosje iets door mijn hoofd over dat het formaat van de elavator ook wijzigt naarmate deze verder van de vleugel verwijderd is, toevallig iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Iets over dragende kracht ten opzichte van oppervlakte ofzo?

Met het spreadsheet Sailplane Calc kun je de dimensies van een DLG doorrekenen. Er zit ook een sheet Tail Size Checks in waar een aantal waarden voor de staartgroep worden berekend. De waarden die volgens de theorie (van o.m. Mark Drela) optimaal zouden zijn staan er naast, zodat je weet welke onderdelen je aan zou moeten passen. Ook het nut van zo'n waarde, en hoe je zo'n waarde kunt beinvloeden staat beschreven.

Het leuke van Sailplane Calc is dat je eenvoudig "what-if" analyses kunt uitvoeren.

Een paar opmerkingen over de kruisstaart wel/niet:
  • Allereerst, kijk naar Sietse's onderschrift:"Alles is goed, als je maar anders bouwt dan anderen". Daar heeft hij heel erg gelijk in. Dus: als je het wilt proberen: doen!
  • Er zijn meer DLG's met kruisstaart: Fireworks 5 Flow
  • Opvallend is dat de top-f3j kisten bijna allemaal een kruis-staart hebben. Dus het moet ook wel voordeel hebben.
  • De aërodynamisch meest optimale kist is m.i. de Supra van Mark Drela. Die heeft de hoofdvleugel op een zadel en het stabilo los van het kielvlak. Zo min mogelijk wervelingen. Een DLG lijkt daar wel op.
  • Over de lengte van de staartboom en de grootte van het stabilo, daar is zeker iets zinnigs over te zeggen. Ik denk dat De Materiaalverzamelaar daar het beste iets over kan zeggen. In een van de laatste RC Soaring Digest uitgaven (The Longboom Project) staat een artikel over zwevers met een extreem lange staartboom. Misschien interessant leesvoer

Laatst bewerkt door een moderator:
Back