Zo, gisteren dan toch daadwerkelijk geraced!
De eerste heat was 'erg interessant', ik deed er 155 seconden over. Terwijl ik in ronde 6 van 10 zat hoorde ik de eerste al weer landen... Maar gecoached door Ragbak (dank!) leerde ik wel. Nette landing, klaar voor ronde 2.
Heat twee ging beter, ik leer kennelijk wel, 124 seconden. Ik meen dat ik in het 8ste rondje zat toen de rest al ging landen.
Heat drie was een teleurstelling, de motor wilde niet op toeren komen. Bij driekwart gas begon hij te stotteren en dan zet de regelaar de motor uit totdat je gas terugneemt. Kort rondje gevlogen, en geland. Ik wil de timing agressiever zetten, maar dat haal ik toch niet in de heat. Toen ging het helaas mis, er landde een andere deelnemer op mijn toestel. De rechter staartvleugel helemaal eraf, en bijna door midden:
Op dat moment wilde ik alleen maar heel boos zijn, en naar huis. Ik baalde als een stekker. Het leek eindelijk eens een beetje goed te gaan! Gelukkig ben ik nooit lang boos, en iedereen spoorde mij aan de reparatie te proberen. Met geleende CA en glasvezeltape ben ik maar aan de reparatie begonnen, er was toch pauze tussen de 3e en 4e heat. Gelukkig bleken de breuken redelijk netjes, dus met een beetje dikke CA ertussen, dicht drukken en dan een scheut dunne CA er overheen zat de boel weer redelijk in elkaar. Met wat dunne tape de folie weer op zijn plek, en dan twee strepen glasveeltape als 'brace':
Even gebeden tot alles waar ik niet in geloof, en op naar heat vier. Dat was een interessante start, de staart was wel heel maar kennelijk niet geheel recht. Het ding maakte spontaan een halve looping voordat ik stevig down drukte. De trim moest bijna helemaal down, om weer enigszins recht te vliegen. Tegen de tijd dat het ding weer enigszins goed vloog was de heat al voorbij. Ik heb nog één rondje gevlogen en toen netjes geland. Kist heel, en weer redelijk stuurbaar.
Heat vijf, tja, wat zal ik zeggen. Ik vlieg gewoon niet goed, en moet veel te veel corrigeren. Als ik een keertje netjes de boch uit kom (ja, het gebeurt echt wel eens) dan gaat de kist goed mee op snelheid met de rest. Heat uitgevlogen, tijd 120 seconden, netjes geland.
Helaas werd heat 6 afgelast, omdat het al laat begon te worden. Een racedag met zoveel verschillende klassen kost gewoon veel tijd.
Na afloop kreeg ik van meerdere ervaren vliegers het advies om de uitslagen nogmaals te halveren. Ik moet nu vaak ook mijn correcties corrigeren, en durf niet agressief te sturen. Even in perspectief, ik meen dat de snelle jongens in 70 seconden rond gaan, ik in 120 met een kist die even hard gaat op het rechte eind. Ergo, er is ruimte voor verbetering! Maar ik vind het toch een goede racedag. Ik moet de staart nog wat oppoetsen maar verder is de boel heel, ik heb 3 heats geraced, en ik kan er weer verder mee.
Rest de vraag wat nu verder te doen. In de Quickie electroklasse waren gisteren 3 deelnemers. (Ja, ik ben dus derde geworden.) Maar de toegestane motoren zijn niet meer verkrijgbaar, en ik kan weinig alternatieve motoren vinden. Ik kan dus terug naar brandstof, het originele idee, maar electro is zo makkelijk en schoon. Nou ja, ik ga er over nadenken.
Hugo
De eerste heat was 'erg interessant', ik deed er 155 seconden over. Terwijl ik in ronde 6 van 10 zat hoorde ik de eerste al weer landen... Maar gecoached door Ragbak (dank!) leerde ik wel. Nette landing, klaar voor ronde 2.
Heat twee ging beter, ik leer kennelijk wel, 124 seconden. Ik meen dat ik in het 8ste rondje zat toen de rest al ging landen.
Heat drie was een teleurstelling, de motor wilde niet op toeren komen. Bij driekwart gas begon hij te stotteren en dan zet de regelaar de motor uit totdat je gas terugneemt. Kort rondje gevlogen, en geland. Ik wil de timing agressiever zetten, maar dat haal ik toch niet in de heat. Toen ging het helaas mis, er landde een andere deelnemer op mijn toestel. De rechter staartvleugel helemaal eraf, en bijna door midden:

Op dat moment wilde ik alleen maar heel boos zijn, en naar huis. Ik baalde als een stekker. Het leek eindelijk eens een beetje goed te gaan! Gelukkig ben ik nooit lang boos, en iedereen spoorde mij aan de reparatie te proberen. Met geleende CA en glasvezeltape ben ik maar aan de reparatie begonnen, er was toch pauze tussen de 3e en 4e heat. Gelukkig bleken de breuken redelijk netjes, dus met een beetje dikke CA ertussen, dicht drukken en dan een scheut dunne CA er overheen zat de boel weer redelijk in elkaar. Met wat dunne tape de folie weer op zijn plek, en dan twee strepen glasveeltape als 'brace':

Even gebeden tot alles waar ik niet in geloof, en op naar heat vier. Dat was een interessante start, de staart was wel heel maar kennelijk niet geheel recht. Het ding maakte spontaan een halve looping voordat ik stevig down drukte. De trim moest bijna helemaal down, om weer enigszins recht te vliegen. Tegen de tijd dat het ding weer enigszins goed vloog was de heat al voorbij. Ik heb nog één rondje gevlogen en toen netjes geland. Kist heel, en weer redelijk stuurbaar.
Heat vijf, tja, wat zal ik zeggen. Ik vlieg gewoon niet goed, en moet veel te veel corrigeren. Als ik een keertje netjes de boch uit kom (ja, het gebeurt echt wel eens) dan gaat de kist goed mee op snelheid met de rest. Heat uitgevlogen, tijd 120 seconden, netjes geland.
Helaas werd heat 6 afgelast, omdat het al laat begon te worden. Een racedag met zoveel verschillende klassen kost gewoon veel tijd.
Na afloop kreeg ik van meerdere ervaren vliegers het advies om de uitslagen nogmaals te halveren. Ik moet nu vaak ook mijn correcties corrigeren, en durf niet agressief te sturen. Even in perspectief, ik meen dat de snelle jongens in 70 seconden rond gaan, ik in 120 met een kist die even hard gaat op het rechte eind. Ergo, er is ruimte voor verbetering! Maar ik vind het toch een goede racedag. Ik moet de staart nog wat oppoetsen maar verder is de boel heel, ik heb 3 heats geraced, en ik kan er weer verder mee.
Rest de vraag wat nu verder te doen. In de Quickie electroklasse waren gisteren 3 deelnemers. (Ja, ik ben dus derde geworden.) Maar de toegestane motoren zijn niet meer verkrijgbaar, en ik kan weinig alternatieve motoren vinden. Ik kan dus terug naar brandstof, het originele idee, maar electro is zo makkelijk en schoon. Nou ja, ik ga er over nadenken.
Hugo
Laatst bewerkt: