Eigenbouw Quickie 500 racer.

Zo, gisteren dan toch daadwerkelijk geraced!

De eerste heat was 'erg interessant', ik deed er 155 seconden over. Terwijl ik in ronde 6 van 10 zat hoorde ik de eerste al weer landen... Maar gecoached door Ragbak (dank!) leerde ik wel. Nette landing, klaar voor ronde 2.

Heat twee ging beter, ik leer kennelijk wel, 124 seconden. Ik meen dat ik in het 8ste rondje zat toen de rest al ging landen.

Heat drie was een teleurstelling, de motor wilde niet op toeren komen. Bij driekwart gas begon hij te stotteren en dan zet de regelaar de motor uit totdat je gas terugneemt. Kort rondje gevlogen, en geland. Ik wil de timing agressiever zetten, maar dat haal ik toch niet in de heat. Toen ging het helaas mis, er landde een andere deelnemer op mijn toestel. De rechter staartvleugel helemaal eraf, en bijna door midden:

IMAG0985_zpsa633d2f5.jpg


Op dat moment wilde ik alleen maar heel boos zijn, en naar huis. Ik baalde als een stekker. Het leek eindelijk eens een beetje goed te gaan! Gelukkig ben ik nooit lang boos, en iedereen spoorde mij aan de reparatie te proberen. Met geleende CA en glasvezeltape ben ik maar aan de reparatie begonnen, er was toch pauze tussen de 3e en 4e heat. Gelukkig bleken de breuken redelijk netjes, dus met een beetje dikke CA ertussen, dicht drukken en dan een scheut dunne CA er overheen zat de boel weer redelijk in elkaar. Met wat dunne tape de folie weer op zijn plek, en dan twee strepen glasveeltape als 'brace':

IMAG0986_zpsf30151f8.jpg


Even gebeden tot alles waar ik niet in geloof, en op naar heat vier. Dat was een interessante start, de staart was wel heel maar kennelijk niet geheel recht. Het ding maakte spontaan een halve looping voordat ik stevig down drukte. De trim moest bijna helemaal down, om weer enigszins recht te vliegen. Tegen de tijd dat het ding weer enigszins goed vloog was de heat al voorbij. Ik heb nog één rondje gevlogen en toen netjes geland. Kist heel, en weer redelijk stuurbaar.

Heat vijf, tja, wat zal ik zeggen. Ik vlieg gewoon niet goed, en moet veel te veel corrigeren. Als ik een keertje netjes de boch uit kom (ja, het gebeurt echt wel eens) dan gaat de kist goed mee op snelheid met de rest. Heat uitgevlogen, tijd 120 seconden, netjes geland.

Helaas werd heat 6 afgelast, omdat het al laat begon te worden. Een racedag met zoveel verschillende klassen kost gewoon veel tijd.

Na afloop kreeg ik van meerdere ervaren vliegers het advies om de uitslagen nogmaals te halveren. Ik moet nu vaak ook mijn correcties corrigeren, en durf niet agressief te sturen. Even in perspectief, ik meen dat de snelle jongens in 70 seconden rond gaan, ik in 120 met een kist die even hard gaat op het rechte eind. Ergo, er is ruimte voor verbetering! Maar ik vind het toch een goede racedag. Ik moet de staart nog wat oppoetsen maar verder is de boel heel, ik heb 3 heats geraced, en ik kan er weer verder mee.

Rest de vraag wat nu verder te doen. In de Quickie electroklasse waren gisteren 3 deelnemers. (Ja, ik ben dus derde geworden.) Maar de toegestane motoren zijn niet meer verkrijgbaar, en ik kan weinig alternatieve motoren vinden. Ik kan dus terug naar brandstof, het originele idee, maar electro is zo makkelijk en schoon. Nou ja, ik ga er over nadenken.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik besloten heb volgend jaar in een andere klasse te gaan vliegen is hij te koop:

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of EF1, of E2K. Electroquickie sterft uit, denk ik, en brandstof wil ik niet, mede door deze ervaring. Is niet logisch, dat weet ik.

Hugo
 
Dan zou ik voor EF-1 gaan. Die hoef je niet te gooien wat trainen wat makkelijker maakt. Bovendien is E2K te snel voor je ;-)
 
Gooien is het probleem niet, ik gooi vaak mijn eigen toestellen. Snelheid van de E2K is hoger, da's waar. Maar misschien bouw ik wel 5 toestelletjes, kan ik zonder angst oefenen. Ik heb net ook mijn topic over de EF1 PoleCat nog eens gelezen, als ik dat zo terugkijk had ik op die kist ook veel te grote uitslagen. Ik zie een patroon... Waar ik ook mee verder ga, de uitslagen worden miniem!

Hugo
 
Al eens iets gehoord over de brandstofmotor?
Ben erg benieuwd wat daar nu mee aan de hand was...
 
Niet echt, van de verkoper kreeg ik na hun inspectie de keuze of een nieuwe cilinder/zuigerset, gemonteerd en wel, of mijn geld terug. Er was dus wel iets mee, maar wat precies zeggen ze niet. Ik heb geld terug gekozen. Wel nette service, daar ik niet de originele koper was.

Hugo
 
Inderdaad netjes.. Zeker als je de 2e eigenaar bent.
dan is er zeker iets mee aan de hand geweest ;-)
 
Ik had hem nieuw-in-doos overgenomen, en ze kennen de eerste eigenaar die dat ook bevestigde. Er zal inderdaad iets mee geweest zijn, maar dat is gelukkig verleden tijd. Op naar de E2k!

Hugo
 
Back
Top