Eigenbouw sleepkist

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Richard Branderhorst, 2 jun 2008.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Frank,

    Geen idee, ik weet niet of er veel Lowley's gebouwd zijn, ik kan wel ff navragen bij John.

    Sidethrust zou ik zeker doen, dit soort zaken wordt van de bouwer verwacht dat in te schatten, het hele concept is natuurlijk ook voor de ervaren bouwers, en hangt ook van de motorisatie af.
    Banner slepen zou ik ook doen met een zwaartepunts haak. Ik heb tenimnste wel eens doeken, bijna zo groot als een beddelaken gesleept en dat kostte moeite!
    Was blij dat het gewicht onder het zpt hing en niet aan de staart.

    Ik begin binnenkort met de vleugel indekken. Heb bedacht dat ik éérst wat triplex plaatjes ga lijmen op de kernen, op de plaats waar de vleugelbouten komen.
    Daarna eerst indekken en de rest naderhand, dus flaps etc uitsnijden en die dan pas afwerken.
    Is net ff mooier om dat te doen vóórdat je gaat indekken, maar het is een boel meer werk.
    De Greenley ademt de sfeer van KISS, (Keep It Simple, Stupid), maar je kunt het natuurlijk net zo mooi maken als je zelf wilt.

    Ik zou de Lowley verder niet gaan gebruiken om te slepen(zwevers), laagdekkers zijn verre van ideaal.
     
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    O, nog een vraagje:
    Ik heb wel eens gehoord dat als je met abachi gaat indekken, het beter is de lijmkant van het abachi van een laag spanlak te voorzien, dan neemt het minder epoxy op, da's allemaal gewicht waar je niks aan hebt.
    Iemand ervaring mee?
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Wel weer schuren, epoxy hecht slecht aan aangeschuurde spanlak.
     
  4. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Veghel
    Dan ga ik maar eens uit van 3 graden side thrust en 3 graden down...

    Zou redelijk in de buurt moeten zitten.

    Banner op zwaartepunt koppelen is een mooie tip, dank je Richard.
    Is ook niet voor zwever slepen bedoelt, maar meer voor beren vliegen en zo. Een werkpaard...

    Ik ga wel een ribben vleugel maken, dus als je ter zijner tijd je vleugel een keer wilt wegen, zou ik dat leuk vinden om te vergelijken....
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Hans.
    Ja, was ik al van plan, tks.

    Frank, goed idee, als berenvlieger. Het wordt tijd dat er die wat meer komen in deze cc klasse, werk zat :).
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nee . :D

    Maar wel bruis en abachi . ;)

    En dat is lichter als epoxy .

    Mvg Johan
     
  7. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    @ Plotterwelt ( Johan )

    Betekend dit dat je de bruislijm ook gebruikt voor het indekken van vleugels ???
    Waarschijnlijk op dezelfde manier als met epoxyhars, aanbrengen en daarna het overtollige ervan schrapen met een plastiek kaart of dergelijk?
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Precies zo . :D

    Zo veel mogelijk van de lijm er weer af halen van het abachi .

    En de kernen heel licht met water benevelen .

    Word nog steviger als met epoxy is mijn mening omdat de bruis ook in het styro kruipt . ;)

    Mvg Johan
     
  9. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Daar zit wat in...
    Lijkt me goed om ook eens te testen

    Alleen kan je er dan géén " nat-in-nat " glasmatten aanbrengen onder de beplanking, dit om je sleutel te verstevigen of de rolroeren stijver te maken
    Ik spreek hier wel als er met balsa beplankt wordt.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2008
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    waarom niet . :confused:

    En rolroeren die ingedekt zijn met abachi zijn sterk genoeg , daar hoeft echt geen mat in .

    En ook styro -bruis-balsa is veel steviger als met epoxy gelijmt .

    Mvg Johan
     
  11. hezik

    hezik Guest

    edit nev mind dat ging het dus niet
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Ja, met abachi is een extra mat er tussen overkill.
    Ik wil sowieso aan de buitenkant een dun matje doen, met G4 of epoxy.

    Hmm, Johan, leuk idee dat met die bruislijm, heb er eigenlijk nog nooit van gehoord dat iemand het gebruikt heeft met indekken. Waarom dus niet? Het is idd licht spul.
    Ik heb een goede perstafel dus het opschuimen kan ik goed tegenwerken.

    Misschien eens wat proefstukjes doen.
     
  13. ErikvanderKooij

    ErikvanderKooij

    Lid geworden:
    10 mei 2004
    Berichten:
    455
    Locatie:
    Zevenhoven
    Bedoelen jullie met schuimlijm PU lijm?
     
  14. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Juist !!!!
     
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Toevallig vanavond twee collega modelbouwers over de vloer gehad, die bevestigen Johan zijn verhaal, het gaat prima met PU lijm.
    Wel 2 kanten insmeren volgens hen.
    Voordeel is verder dat evt spleetjes en scheurtjes in de abachi gelijk netjes gevuld worden.
    Spanlakken is niet nodig van tevoren.
    Konstructielijm=

    [​IMG]

    Pattex heeft ook zoiets in het programma.

    Ik ga het dus proberen.
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Ik heb al antwoord van John Greenley op een aantal vragen gekregen en tevens een .dwg file gekregen met een tekening erop van de grotere versie van de Greenley, speciaal voor een 100cc, maar ik geloof dat ik die niet in dit forum kan posten

    Richard

    Nice to hear from you, I hope you had a good flying season and it was not to affected by the weather.

    I answer your questions below :-

    The fuz was extended between the wing and tail be 50mm to increase directional stability for towing and also to offset the weight of the bigger motor.

    The Lowley does not need downthrust as the motor being mounted high on the firewall imparts a rotational force around the centre of drag so negating the need for downthrust.

    I have not found it necessary to incorporate sidethrust on any Greenley including the one fitted with the Zenoah 80.

    Fitting a motor bigger than 80cc on a Greenley will cause problems with landing as even with the lowest tick over the model will still want to fly. For this reason I have designed a SDD Greenley especially for 100cc motors. The model is bigger at 100" span and has been engineered especially as a glider tug. It also has a built up 2 piece wing to aid transportation. I am going to make this model available as a free download once I have tidied up the drawing but attach a copy below for you to look at. The first prototype has now flown and met all expectations. With a DA 100 motor fitted it easily tows my big Orlik....and makes one hell of a fun sport plane. 2 more models are currently under construction as a write. The attached drawing is correct in outline but there is still some notes to be added, I am sure if you want to build one the plan is clear enough. Of course I am here to answer any questions.

    I am already looking at next years calender and wish to attend some more foreign aerotow events. As soon as you know the dates of any good events across Europe please let me know.

    Best regards

    John
     
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik denk dat iemand daar wel een plekje voor kan vinden op het net. Ik denk dat een pb naar Robert ook wel voldoende zal zijn om het bestand ergens geparkeerd te krijgen.
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Hans,
    Zoals je kunt lezen wil John eerst wachten totdat alle bugs eruit zijn. Dus totdat die twee in aanbouw zijnde ook vliegen. Dus we kunnen beter wachten met rondstrooien totdat hij zijn fiat er aan geeft.
    Ik wil hem plezier naar je mailen, maar ga er nog niks verder mee doen.

    Het is in feite een grote Greenley, dit keer met ribbenvleugels dus.
     
  19. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Veghel
    Dus geen downthrust op de Lowley....
    Ik vertrouw dan op John.

    Wanneer verlengen ze de romp? Als er een 80cc opgaat??
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2008
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Ik denk dat je die 5 cm qua stabiliteit absoluut niet kunt merken, het zal dus hoofdzakelijk zijn vanwege gewicht, dus bij de zwaardere motor.
    Maar dat probleem kun je beter oplossen door tijdens de bouw de zij-, onder- en bovenplaten enkele cm langer te laten. Het motorschot lijm je er nog NIET in.
    Pas als het model vrijwel helemaal klaar is hang je het schot er tijdelijk met een druppel superlijm in en je kijkt dan hoe het CG uitkomt. Verplaatsen naar behoefte en dan pas vastzetten.
     

Deel Deze Pagina