Eigenbouw sleepkist

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Richard Branderhorst, 2 jun 2008.

  1. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    vandaag een testje gedaan met bruis en epoxy.

    morgen weet ik wat de winst is op het gewicht.

    Vleugel met Gamma schuim kern en Abachi weegt 80 gram.

    Gelijmd met epoxy/glas bubblels en schuim middel weegt hij 120 gram.

    Morgen weet ik ook wat hij met bruis weegt.

    Kan ik een met bruis gelijmde vleugel ook in een vaccuum zak stoppen , of heb ik dan een droog tijd van 5 weken.
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Bruis reageert op de vochtigheid in het hout en styro dus kan hij rustig in de vakuum zak . :D

    Mvg Johan
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    De bruis was al droog en ik heb hem uit de pers gehaald.

    Gelijk op de weegschaal en zonder afwerken heb ik nu een gewicht van 96 gram per vleugel helft.

    Ik heb er dus 16 gram bruis op gesmeerd tegen 40 gram epoxy. Per komplete vleugel bespaar ik dus 48 gram.

    Mijn comclusie is dus dat bruis een gewichts besparing opleverd, en makkelijk te verwerken is.
    Gewoon de abachi insmeren met lijm afschrapen met een creditcard en de kernen even in spuiten met een planten spuit van de blokker.
     
  4. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    mooi uitgevoorde test:thumbsup:, alleen zou je voor de kompleetheid nog een sterktetest moeten doen.
    nu zal dit denk ik voor deze toepassing sterk genog zijn.
    groeten Gertjan
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Met bruis gelijmde vleugels zijn stabiler omdat het bruis in het styro kruipt en elk gaatje opvult.

    Mvg Johan
     
  6. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ja dat is de theorie maar de praktik wijst soms iets ander uit;)
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Mijn bevindingen op een rijtje :)

    Schuim kern zonder lijm met abachi weegt 82 gram.

    Gamma Schuim met Abachi gelijmd met melklijm is de sterkste verbinding. Twee kanten in smeren, even laten drogen en aan drukken in een vacuum zak. Dit geeft vleugels die bijna onverwoest baar zijn. Maar wel erg zwaar. ( geen test vleugel voor handen voor het juiste gewicht )

    Gamma schuim met Epoxy/schuim middel/ micro balloons.
    Twee kanten in smeren en uitharden in de vacuum zak.

    Weegt iets minder dan een Melk lijm vleugel (afhankelijk hoeveel hars je er op smeerd) is net zo stabiel als andere lijm verbindingen. Dringt lekker door de abachi heen, maar zit wel minder vast aan het schuim dan melklijm. De test vleugel weegt 127 gram.

    Pu bruis lijm.

    Alleen de Abachi insmeren met lijm. zo veel mogelijk afschrapen met een oude credit card. Schuimkern even vochtige doek er over heen, en gewoon persen. De vleugel weegt 96 gram, dit is zonder meer het laagste gewicht. maar heeft ook de minst sterke hechting. De lijm trekt wel in de abcahi maar niet voldoende in de schuim kern.
    De indekking zit wel vast, maar laat zicht redelijk makkelijk weer los trekken. Doe ik het zelfde met een melklijm gelijmde vleugel,dan trek ik het hout stuk en niet de lijm verbinding.

    Het kan zijn dat ik er iets meer bruis lijm op moet zetten of de kernen even met de planten spuit moet behandelen. Voor mijn zwevers, zijn bruis gelijmde vleugels sterk genoeg. voor een sleper zou ik zelf nog een keer een controle berekening maken om te kijken wat ik bespaar aan gewicht.
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Janhein,
    Ik denk er zelf over wat minder spaarzaam te zijn met de bruislijm, dan zoals jij het doet. Hooguit de lijm afschrapen met een "kam", (wordt vaak geleverd bij Bisonlijmen) die laat tenminste rilletjes lijm staan. Het is weliswaar bruislijm, maar een dunne film bruist natuurlijk geen 5mm op...

    Misschien toch ook de kern licht insmeren en vlak voordat je het hout op de kern legt een wolkje water er tussen sprayen.

    Ik heb een forse hekel aan de melklijm: je moet het hout in één keer goed leggen, fouten zijn niet meer te herstellen. Komt er lijm tussen de naden omhoog, dan is het lastig schuren, net zoals bvb Bisonkit.

    De vleugel van de Greenley is erg dik, de lijm zal niet belast worden op één punt zoals jij beschrijft met lostrekken, maar in totaliteit. Dat zit wel goed met de kist.

    Ik heb op de Jetpower al 2 X 5cellen Eneloops gekocht, en een EMCOTEC DPSI mini RV, zowel Weiche (voor 2X 5cel NC/NiMH of 2S Lipo) als schakelaar en output instelbaar 5.5 of 5.9V
    Untitled Document
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Mijn ervarringen zijn dat je het schuim nooit nat moet maken, levert een slechte verbinding. Alleen het hout bevochtigen.
    Tevens gemerkt dat bij Bison-PU de hechting beter lukt dan met Pattex-PU.
    In een gesprek met Menke Knol van hem gehoord dat PU hechtingen op de lange termijn (vele jaren zoals bij een sleper) zodanig kunnen verslechteren dat hij dit niet meer toe past en weer epoxy is gaan gebruiken.
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Hoi Hans,
    Hmmm, dat is waardevolle info. Idd, de effecten op lange termijn kun je alleen maar te horen krijgen van mensen die er reeds lang mee werken.
    Dan toch maar good old epoxy?
     
  11. zonnewoud

    zonnewoud

    Lid geworden:
    23 nov 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    VELDHOVEN
    Mooie test !!!!
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Als ik een vleugel met epoxy lijm, dan meng ik er een beetje glas bubbles door heen en wat schuim middel. Die tip heb ik gekregen van Ruud zandvliet die heeft ook schuim middel voor epoxy harsen (composite models ). Het schuim middel geeft meer volume en zorgt er voor een betere lijm verbinding. de glas bubbles geven de lijm verbinding (epoxyschuim) meer sterkte.

    Zo als eerder gemeld, heel erg sterk maar wel wat zwaarder.
     
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
  14. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik gebruik dit: Schaumtreibmittel van EMC Vega

    EMC-Vega Online-Shop

    Op een of andere manier werkt dat met een link niet.
    Zo kom je er:

    Faserverbundwerkstoffe->Epoxydharze->Zusatse
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2008
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ja, heb ook altijd problemen met die EMC links. Via je aanwijzingen wel gevonden, de site is ook een warboel als je alle duitse termen niet kent (ooit wel eens bij FESTO gekeken, ook zo'n zootje...)

    Lijkt me de way to go, nu nog bestellen, ik denk dat ze het bij Hobby in niet hebben?
    Jammer want porto kost iets van 13 euro denk ik bij EMC.

    Hoe snel gaat het schuimen na toevoeging?
     
  16. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland

    Richard, misschien dat Kees Maas dat spul in zijn 'Toko' heeft.

    Harry
     
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Sneller dan je lief is. Ook de opmerking dat de verwerkingstijd halveert kan ik mij niet geheel in vinden, naar mijn gevoel gaat het veel sneller.
    Tijdens de toevoeging vam de opschuimer aan de hars en harder mengsel, ontstaan al snel vlokkige verhardingen langs de randen van de druppels opschuimer. Blijkbaar is het hele korte moment tussen toevoegen en roeren al genoeg om op enkele plekken waar dan de concentratie even erg hoog is tot verharding te leiden. Snel mengen en snel verwerken is mijn ervaring.
    Opschuimen begint al tijdens het met de roller aanbrengen.
     
  18. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    OK!
    Is een flesje van 100ml voldoende?
     
  20. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Je moet er ongeveer 1 % per 100% volume toename in gooien. Dus met 10 ml van dat spul heb je voldoende voor 1 liter epoxy. Dan krijg je dus 2 liter uit geschuimde hars. met 2 % krijg je 200% volume toename. En ik geloof zo even uit mijn hoofd dat je er niet veel meer dan 3 % in moet gooien, anders hou je niet veel sterkte over.
     

Deel Deze Pagina