Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Dank mannen,

Zoals herman al zei, hij heeft wat geëxperimenteert met de kabel tussen het gear.
Recht tussen de beide poten spannen, bevestigd aan de wiel assen werkt dus niet.
Dat knapt steeds door het gras.

Ik zal eens kijken wat ik er mee kan doen. Beetje klooien, zal vast goed komen!
Wil m toch wel even wat hoger hebben denk.

Hebben ze ook Eiken staan op Appingendam? ;-)

Buurman gaat waarschijnlijk niet, maar ik kom wel even kijken denk ik met mn Pa, Onder voorbehoud van oppas..... Vooralsnog gaat de vision ook mee, maar zal niet vliegen daar.

De to do list is nog te lang voor de maiden en hobbytijd is momenteel even schaars. (WEER die K-Tuin :mrgreen: )

- Gear oplossen
- Linker hoogteroer checken en afstellen (staan ineens ongelijk)
- CG check

@Gertjan

Tja was een inkoppertje he, maar ik ken er nog een paar, wat dacht je ervan als je met de maiden in het prikkeldraad vliegt, gewoon ff vergeten om dat schapendraadje te verwijderen of een midair met je broertje als je met hem alleen vliegt tataaaaaaaaaa

O nee het was tatu tatu tatu heel Elburg op zijn kop tatu tatu tatu

Kzie je op Appingedammmmmmmmmmm

Net even een spandraad tussen het gear gemaakt als testje.
Op deze manier heeft herman het al geprobeerd, maar je trekt zo het draad door het gras en dit knapt.

Het ging mij er alleen even om of ik daadwerkelijk winst haal aan de achterkant.

T antwoord is ja, ruim 4 1/2 cm.
Ziet er stukken beter uit ook.

a350df4d.jpg

Nu verder om de spandraad te maken zoals in deze tekening hiervoor moet ik gaatjes boren en dat is zonde als je niet zeker weet of t werkt.

ed8e5d31.jpg

De gaatjes heb ik ook aangedacht. Het verzwakt het onderstel wellicht iets en ik vraag me af of dat kwaad kan (denk het niet maar je weet het niet.....) Draadje naar boven met een veer wordt lastig want de romp is daar dun, zit geen spant oid...... of zit jouw spant daar nu? Dan zou je daar een haak in kunnen maken en de draad in een ^ omhoog kunnen trekken met een veer. Nu is het ook erg star en veert niet.

Heb daar geen spant gezien donderdag.

Je zou anders ook 2 veren kunnen toepassen, in elke hoek bij de romp 1.
Heb je ook echt wel een veerweg ja, want enkel een draad maakt het geheel misschien wel erg star.

Mhh, keertje nieuwe dikkere poten (laten) maken?

Heb de gaatjes minimaal gehouden, t is een 3 mm epoxy plaat met een dikke carbon mat erachter, ben niet zo bang dat t gaat scheuren maar met de spanning op de kabels zit ik wel mee nu jullie t zeggen.

Als de gaatjes er toch al zitten.

Gewoon de kabels door knippen en daar een veer tussen zetten.

Zo, vandaag maar eens naar mn favoriete hobbyzaak geweest... Een good-old fashioned smederij, met 100.000 bakjes en hoekjes met vanallesennogwat.

Daar vindt je tenminste veertjes!

Drie verschillende gekocht en thuis eens opgespannen.

In het gear twee m3 oogjes gemaakt en met staaldraad en knijplood het gear 1 cm dichter naar elkaar toe getrokken. Dat geeft nu een winst van 4 1/2 cm grondspeling aan de achterkant. Onderkant nozzle hangt nu 13 cm boven de grond en de wings staan weer level.

Nogsteeds voldoende vering in t gear en komt keer op keer terug op de oude positie.

Optisch niet t mooiste, maar das een fixed gear evengoed al niet.
Ik zeg, niks meer aan doen!

3c5298b9.jpg

3a3e228c.jpg

Jeeeeee!! Rolroer stangetjes zijn ook verbeterd, net zoals de flaps!

Weer een puntje van de to do lijst af!

Zo, vanavond even de rolroeren afgesteld en geborgt;

9c6fe877.jpg

En daarna verder met twee plaatjes om t cg te checken.

Simpel, even uitmeten en gaten maken op de juiste plaats. De platen zijn voorzien van een gaatje, exact op 285 mm vanaf de achterlijst vleugel.
De handleiding schrijft voor 280 tot 290 vanaf de achterlijst;

31f5d450.jpg

433fa96c.jpg

Kon t cg nog niet meten want er zit nog peut in de main tanks, dat er eerst maar eens uit halen.
Ben wel bang dat er lood in de neus moet.... :-(

Vanavond de main tanks leeggehaald en eens naar het zwaartepunt gekeken.

Herman had er geen lood in zitten maar door de andere pijp, andere turbine (herman had een behotec) en lets andere lokatie van mn P80 zal er toch wat lood in de neus moeten.

Ik kan de kist op mn zoldertje niet goed op ooghoogte hangen dus hij gaat woensdag maar even mee naar het werk, hang ik m even in de kraan met zn wielen net vrij boven de werkbank :mrgreen:

Globaal gemeten moet er 165 gram lood in de neus, wat ik mooi kwijtkan voorop de plaat met accu's en luchttank.

Ik heb de kist aan de eerder beschreven staalkabel opgetild. Ik kan dan dus alleen er bovenop kijken maar met het voorzichtig weer neerzetten voel ik het neuswiel net eerder de vloer raken als het maingear.

Is het bij het zwaartepunt van een jet ook zo dat hij net als een brandstof kist ietsje met zn neus naar beneden moet hangen?

Of juist vlak zoals een zwevertje?

Ik hoor graag van jullie!

Melvin,

Ik heb die 15 van mij opgehangen aan de voorste 'traverse', net boven de motor, en 'm mooi vlak gehangen (lege tanks, volle hopper), en 't zwaartepunt was 'spot on'!!!!

W.

Melv.
Zoals je ook uit de 1/1 luchtvaart weet, bestaat er geen HET zwaartepunt. Het is een "range" waarin het kán liggen. Naar voren wordt de kist pitch stabieler, tot aan het punt dat je geen hoogteroer meer over hebt om de neus op te houden.
Naar achter wordt de pitch dynamisch onstabiel, tot aan het punt dat hij niet meer te vliegen is.
Ervaring leert dat je beter iets naar voren kunt dan naar achter, en later, als je de kist beter kent, weer lood uit de neus gaat peuteren. Beter als lood in de staart moeten stoppen.
Dus het geeft helemaal niks dat je nu wat lood voorin hebt voor een testvlucht.
Ik balanceer de kisten gewoon op het punt dat ik kies, dat met de neus naar beneden hangen is onzin, het ZPT is het ZPT. Want als de neus gaat zakken, verschuift het hele plaatje en dan wet je nog niet zoveel.
Het naar beneden of naar boven kiepen van de neus wordt ook sterk beïnvloedt door de plaats waar je de kist op hangt, in het midden, onder aan de romp op balkjes, aan de bovenkant romp, het is allemaal te onnauwkeurig als je gaat werken met een kantelende neus.

Precies voor de vleugelbuis zorgen dat hij met lege tanks vlak hangt. Hij moet beide kanten op willen vallen eigenlijk. Met 1/3 tank moet hij voorover gaan.

Mijn behotec had hetzelfde gewicht, of meer, dan die P80. De buis moet het nu veranderen. Lood had ik ook toch? Was niet veel, 50 gram max ofzo...

Hey richard, klopt, het cg is een uitgangspunt. Vandaar ook de range van 1 cm die de fabrikant opgeeft.
Ik heb voor het midden gekozen.

Je cg verschuift constant, je balanceerd met lege tanks, terwijl je met volle tanks take-off gaat en die raken ook weer leeg tijdens de vlucht.

Het ging mij er om wat de meeste van jullie aanhouden, zoals ik nu begrijp dus gewoon vlak.

Nu ik erover nadenk is dat ook logisch want de maintanks zitten ook voor het CG. Hij zal dus volgetankt al nose-heavy zijn.

Ik balanceer m gewoon vlak uit in het midden van de cg range. Moet goed zijn!

Back