Vandaag was dan eindelijk de grote dag. Na bijna 3 kwart jaar rekenen, tekenen,mallen (laten) frezen , bouwen en inbouwen vond dan eindelijk de eerste vlucht plaats. Voor de eerste (hand start) het model iets up getrimd om te zorgen dat het model niet meteen zou inslaan voordat ik mijn vingers bij de knuppel had maar dat bleek onnodig. Het model vloog strak en recht vooruit maar wel erg langzaam. Iets terug down trimmen bleek de oplossing en hij vloog perfect recht uit. Dus motor aan en een eind omhoog. Nog een paar klikjes down trim en het model liep perfect met een hele mooie glijhoek. De eerste bochtjes gedraaid en model bleef goed aanvoelen. Vervolgens een rem test waarbij het model ook perfect recht uit bleef vliegen zonder de neus omhoog of omlaag te laten vallen. De eerste indruk was dat het precies vloog als een DLG met een sterk verbeterde glijhoek.
Nu heb ik ook een schakelaar in geregeld met 3 verschillende flap standen. Van de F3K ben ik gewend erg weinig thermiek stand te geven omdat anders
het model alleen maar langzaam word maar niet sneller stijgt en daarmee dus iets moeilijker te controleren. Toen ik de grotere flap stand bij de El Niño inschakelde viel mijn mond bijna open van verbazing. Het model vloog zo extreem zuinig door de bochten zonder ook maar de minste of geringste nijging tot overtrekken. Zelfs als je de kist in de meest vreemde standen door de lucht trekt blijft de stroming aanliggen en het ergste wat er gebeuren kan is dat hij iets doorzakt voordat hij weer vliegt. Duidelijk is dat hij veel sneller stijgt in minimale lucht dan een DLG dat zou doen. Iets anders dat mij opviel is het gebrek aan haak effect. Ik heb de ailerons geen differentiatie mee gegeven maar dit bleek ook totaal niet nodig. Op een klein beetje richting gaat het model perfect door de bocht en één maal in de bocht is richting nauwelijks nodig. Uit eindelijk heb ik 1 startje gemaakt naar naar schatting 200 meter (bleek 216). De vliegtijd in dode lucht was 14 min en 33 sec. Met deze hoeveel heid flap is het een echte floater maar in speedstand loopt het model zeer goed bij relatief hoge snelheid.
Ik kom er nu in eens achter dat ik niet meer dan 1 foto kan plaatsen. Geen idee waarom. In de volgende post meer.
Alex
Nu heb ik ook een schakelaar in geregeld met 3 verschillende flap standen. Van de F3K ben ik gewend erg weinig thermiek stand te geven omdat anders
het model alleen maar langzaam word maar niet sneller stijgt en daarmee dus iets moeilijker te controleren. Toen ik de grotere flap stand bij de El Niño inschakelde viel mijn mond bijna open van verbazing. Het model vloog zo extreem zuinig door de bochten zonder ook maar de minste of geringste nijging tot overtrekken. Zelfs als je de kist in de meest vreemde standen door de lucht trekt blijft de stroming aanliggen en het ergste wat er gebeuren kan is dat hij iets doorzakt voordat hij weer vliegt. Duidelijk is dat hij veel sneller stijgt in minimale lucht dan een DLG dat zou doen. Iets anders dat mij opviel is het gebrek aan haak effect. Ik heb de ailerons geen differentiatie mee gegeven maar dit bleek ook totaal niet nodig. Op een klein beetje richting gaat het model perfect door de bocht en één maal in de bocht is richting nauwelijks nodig. Uit eindelijk heb ik 1 startje gemaakt naar naar schatting 200 meter (bleek 216). De vliegtijd in dode lucht was 14 min en 33 sec. Met deze hoeveel heid flap is het een echte floater maar in speedstand loopt het model zeer goed bij relatief hoge snelheid.
Ik kom er nu in eens achter dat ik niet meer dan 1 foto kan plaatsen. Geen idee waarom. In de volgende post meer.
Alex