elastiek ?

hallo ,

weten jullie wara ik het beste elastiek kan kopen waar ik een zwefertje mee kan starten??
het liefst iets van 20 tot 25 hooguit 30 meter.

mike

ik heb al gezocht , maar ik zoek toch iets dat ik zelf kan maken ....
hebben jullie daar tips voor? want ik heb het al een geprobeerd met ptt elastieken , maar dat ging rechtdoor en niet omhoog....

ohw , oky dat is het , er moest nog een touw aan , mischien geeft dat ook verschil!!
wij hadden alleen maar elastieken....

mikman93 zei:
want ik heb het al een geprobeerd met ptt elastieken , maar dat ging rechtdoor en niet omhoog....

Vraag 1: waar je zit je starthaak ten opzichte van je zwaartepunt?

Vraag 2: wat voor "zwefertje" heb je het over?

1de starthaak zat precies onder het zwaartepunt ,
2 het was/word een dizzybird.
k ga dr weer s eentje bouwen

Ik heb zelf met een elastiek (uit de pleziervaart) zwevers gestart van 600 gram tot 2.7kg. Van windkracht 1 tot windkracht 4. Hoe minder wind, hoe lager ik uitkwam. De zwever van 2.7kg durfde ik niet eens solo te starten zonder wind. Bij windkracht 4 knalde de zwever echter tot 140mtr hoog!

Het zwevertje van 600gram starte met weinig ook goed.

Probeer eens het volgende: Knoop postelastieken aan elkaar tot je een meter of 20 lang bent. Daar komt dan een meter of 80 vissnoer aan.

Met starten opletten of je tegen de wind in start! Lukt het nog niet, maak dan het elastiek langer.(= meer energieopslag in uitgerekte toestand)

Succes!!

elastiek

Ik ben begonnen met gewoon MPX en Graupner-elastiek.
Maar als je echt wat goeds wilt dan kan je beter bij EMC-Vega kopen.
Wel duurder, maar ook beter.

Taco.

Conrad heeft een geweldige set van 29 euro gratis tuisbezorgd
30 m elastiek en 100 m vislijn
werkt uitstekend, 30 stappen uitrekken en gaan met die banaan

succes

Ja...nou heb ik net vandaag toevallig even 2 doosjes post-elastieken bij de Bruna gehaald (is iets meer dan 4 euro). Daaraan een eind vissnoer (had ik nog), een sleutelring aan het eind en een strook van een plastic zak als streamer. Onze Uhu ging daar strak mee omhoog.

Toegegeven, minder sjiek als de versie van Conrad maar werkt gewoon goed voor een paar euro.
Wat mij een beetje tegenhoud om een setje te kopen is dat elastiek snel veroudert. Je zult het dus ieder jaar (of iedere twee jaar) moeten vervangen.

Wat mij een beetje tegenhoud om een setje te kopen is dat elastiek snel veroudert. Je zult het dus ieder jaar (of iedere twee jaar) moeten vervangen.

Gewoon elastiek veroudert snel door UV straling .

Ik heb hier 6mm elastiek (wat weer uit vele draadjes bestaat) dat een nylon mantel heeft .

Zo komt aan het elastiek zelf geen UV straling en gaan het elastiek vele jaren mee .

Mvg Johan

Daar heb ik ook ongeveer 12 meter van, is helaas wat te weinig. Ik heb het bij de lokale vliegerwinkel gekocht á 75 cent per meter. Werkt net zo goed als post-elastieken maar is dus beduidend duurder (nog steeds geen fortuin).
De Robbe en Conrad setjes kosten 20 tot 30 euro maar hebben gewoon rubber elastiek en daarmee vind ik die wat aan de dure kant.

Arjan,

Het conrad elastiek heeft ook een nylon mantel.
Van de week uitgeprobeerd. Prima hoogtestartelastiek.
Maar................jij bent uiteraard goedkoper uit!

Hoi Kees,
Die Conrad set is voor vliegtuigen van 500 tot 1200 gram. Dat is voor onze Uhu die 300 gram weegt wat aan de stevige kant. Anders had ik hem graag van je overgenomen.
Er zit niks anders op dan er een Grote Uhu bij nemen denk ik :-)

Laatst bewerkt:
Uiteraard is post elastiek een goedkope oplossing, maar ook postelastiek gaat snel achteruit en blijft in wat ruwer terrein makkelijk ergens achter haken. Ik heb de lichte set van Conrad gekocht voor de kleine zwevertjes tot 1,5 m. Ik heb nog een zwaarder elastiek voor de grotere zwevers waarvan het elastiek , echtwaar, al 20 jaar oud is en nog steeds functioneerd. Dit elastiek is te zwaar voor de kleine zwevers.

nb: met de Conradset lier ik mijn MiMi-DLG (1.0m en 220 gram)naar grote hoogte.

Laatst bewerkt:
Back