Elec. wedstrijden Noorwegen afgeschaft door ontplofte accu's

[Afgesplits van "Nieuwtjes"]

Electro wedstrijden in Noorwegen afgeschaft door ontplofte IB accu's !!
http://www.oople.com/forums/showthread.php?p=69185#post69185
Norwegian federation NMF closed today down all organized practice and all races with all electric classes due to battery problems.

Last weekend 3 (!) batteries blew up when charging in a 1/10 track national.
Due to this problem and similar problems around europe they choose to close down all events imidiatly.

rumors say that from april 1.st 2008, EFRA will change their battery list and none of todays batteries will be allowed in 2008.

Dat is pas nieuws! En de maatregelen zijn ook niet kinderachtig, daar zullen de fabrikanten van de accucellen blij mee zijn.

Voorlopig geen nieuwe accu's kopen???

Klinkt niet best voor Noorwegen.
Maar ook alle huidige cellen verbieden en alleen opnieuw goedgekeurde cellen toestaan in 2008!
Het zou wellicht wel de beste optie zijn voor de sport mbt veiligheid.

Michael L zei:
Maar ook alle huidige cellen verbieden en alleen opnieuw goedgekeurde cellen toestaan in 2008!
Het zou wellicht wel de beste optie zijn voor de sport mbt veiligheid.

dat is precies wat er tijdens de EFRA AGM besproken is. Persoonlijk vind ik dit wel goed: er moest iets gebeuren.
Feit blijft dat je met het laden van cellen regelmatig de accu moet controleren.

Maar gaat de EFRA tijdens hun type goedkeuring ook de cellen mishandelen ?

Ik denk dat ontploffingsgevaar mede te maken heeft met (te) hoge laadstromen.

Onzin, de reden dat de cellen ontploffen is dat de fabrikanten de afgelopen jaren, om de rijtijd en spanning te verhogen, de wanden van de cellen steeds dunner hebben gemaakt. Deze zijn daardoor niet meer bestand tegen de druk die zich in een cel opbouwd bij wat al jaren de normale laadstroom is: 5A.

V.w.b. de beslissingen die nu genomen worden kunnen de fabrikanten ook de hand in eigen boezem steken. Een jaar geleden is op de EFRA vergadering al besloten dat vanaf seizoen 2008 alle cellen aan de standaard sub-C maten moeten voldoen ongeacht of ze geladen of ongeladen zijn. Van de huidige 3800 Mah+ cellen is er geen eentje die aan deze eis voldoet en voorzover ik nu weet is er slechts één (nieuwe) cellenfabrikant die op korte termijn een cel op de markt brengt die wel voldoet.

De huidige generatie cellen is eenvoudigweg veel gevaarlijker dan de cellen tot 3700 Mah van twee/drie jaar geleden.

Als ik het goed lees zijn deze geplofte accu's veroorzaakt doordat er twee accupakketen tegen elkaar zijn gekomen, wat kortsluiting heeft veroorzaakt. Het heeft niks met het laden te maken gehad (in dit geval).
Ik denk dat dit typisch 'over reacted' is. En als de accu's kunnen ploffen tijdens het laden zal er binnenkort wel een 'chargebox' worden ontwikkeld waarin de accu veilig kan worden geplaatst tijdens het laden.
De capaciteits groei van accucellen is toch niet te stoppen; en als de RC-car scene niet doorgaan met de ontwikkeling dan zijn er nog meer dan voldoende toepassingen waarvoor de fabrikanten toch hogere capaciteiten zullen ontwikkelen...

Akku's die tegen elkaar komen mogen ook niet ontploffen. Niet in RC racen en zeker niet in "gewone" toepassingen. De fabrikanten zullen dus wel moeten. Soortgelijke overwegingen zijn ook deels de reden dat LiPo nog niet door EFRA en IFMAR zijn toegestaan. Afgezien van 1 merk mogen deze akku's zelfs niet per vliegtuig vervoerd worden!

De beslissing van de Noorse bond is een duidelijk teken aan de wand. Zij wensen geen verantwoordelijkheid te dragen voor wedstrijden waarbij de kans op ongelukken met (potentieel zware) verwondingen mogelijk is. Mogelijke aansprakelijkheid (en hogere verzekeringskosten) spelen daarin ook mee. Ook fabrikanten zullen zich daar zorgen over gaan maken. Zeker die fabrikanten die speciaal voor de RC wereld akku's met steeds hogere spanning en capaciteit op de markt hebben gebracht.

V.w.b. overreacted. Vorig jaar is er op een NK al iemand verwond door een ontplofte akku. Ik was er zelf niet bij, maar toen ik terug kwam in de pits lag er een dikke zwarte laag chemische troep over mijn auto, lader enzovoorts. Ik vraag me af wat er gebeurt was als ik in de pits was geweest...

Tonyv zei:
Onzin, de reden dat de cellen ontploffen is dat de fabrikanten de afgelopen jaren, om de rijtijd en spanning te verhogen, de wanden van de cellen steeds dunner hebben gemaakt. Deze zijn daardoor niet meer bestand tegen de druk die zich in een cel opbouwd bij wat al jaren de normale laadstroom is: 5A.

En jij weet net zo goed als ik dat niemand ze nog op 5A laadt maar tegenwoordig 6 tot 7A vrij normaal is en zelfs bij de meer-stappen-lading ook hogere stromen ingesteld kunnen worden. Hoge laadstromen geven wel degelijk meer druk als ook ontlaadstromen wat dus mogelijk het geval blijkt te zijn.
Dus dan maar terug naar de oude vertrouwde en zeer robuuste GP3700 cellen ? ;)

Roelof zei:
En jij weet net zo goed als ik dat niemand ze nog op 5A laadt maar tegenwoordig 6 tot 7A vrij normaal is en zelfs bij de meer-stappen-lading ook hogere stromen ingesteld kunnen worden. Hoge laadstromen geven wel degelijk meer druk als ook ontlaadstromen wat dus mogelijk het geval blijkt te zijn.
Dus dan maar terug naar de oude vertrouwde en zeer robuuste GP3700 cellen ? ;)

Klopt, ik weet ook dat de fabrikanten dat weten en dat ze zelf specifiek cellen op de markt hebben gebracht voor de RC wereld waar dat normaal is. Sterker nog, ik weet ook dat de fabrikanten zelf aangeven dat de vuistregel voor de maximum laadstroom bij snel laden 2x de nominale capaciteit is. Bij 4200 Mah is dat dus 8.4A. 6-7A is dus nog binnen de grenzen. Daarbij horen de cellen bij overladen (ongeacht de laadstroom zolang onder 8.4A), lees overdruk, te venten en niet te ontploffen... De fout ligt in dit geval niet bij de gebruikers maar bij de fabrikanten die in de "prestatie" oorlog van de afgelopen jaren de veligheid ondergeschikt hebben gemaakt aan de prestatie.

Tot slot, ook 3700 cellen werden regelmatig met 6-7A geladen zonder te ontploffen. En de heer Heinsbroek kan zich nog wel een 1200 Mah akku herinneren die op 10A (met flexladen) in 10 minuten volgeladen werd. Ook die is niet ontploft.

EFRA heeft al wat gedaan zag ik net in mijn mailbox:

From 1st April 2008, cells may never exceed 43.0 mm in length

Wie gaat even meten?

Voor de rest is er in Brussel geen besluit genomen over de nieuwe acculijsten voor 2008 en vanuit verschillende hoeken heb ik ook vernomen dat dit nogal gaat meevallen.

In mijn ogen gebeurd dit omdat de top steeds verder gaat en net als met motoren ooit aan de grens komt van wat wel en niet kan.

Ik kan me echt niet voorstellen dat de EFRA besluit alle huidige accus te verbieden. Niet alleen is dit in mijn ogen financieel niet haalbaar maar genoeg fabrikanten hebben nog dozen vol met cellen liggen die zullen ook wel compensatie willen zien als zo`n besluit erdoor komt.

Tot slot, ook 3700 cellen werden regelmatig met 6-7A geladen zonder te ontploffen. En de heer Heinsbroek kan zich nog wel een 1200 Mah akku herinneren die op 10A (met flexladen) in 10 minuten volgeladen werd. Ook die is niet ontploft.

Mijn Sanyo 2400 laadde ik altijd op 10A,
Lachen, De hele tijd doorkarren met 3 paketten.

Terug naar de nieuwtjes? ;-)

JeanPaulvanHamond zei:
EFRA heeft al wat gedaan zag ik net in mijn mailbox:

From 1st April 2008, cells may never exceed 43.0 mm in length

Wie gaat even meten?

Voor de rest is er in Brussel geen besluit genomen over de nieuwe acculijsten voor 2008 en vanuit verschillende hoeken heb ik ook vernomen dat dit nogal gaat meevallen. dan is het maar te hopen dat die hoeken van jou het ook bij het rechte eind hebben, maar ik zou er niet al te hard op rekenen

In mijn ogen gebeurd dit omdat de top steeds verder gaat en net als met motoren ooit aan de grens komt van wat wel en niet kan. de fabrikant heeft een niet veilige cel gemaakt die zo goed als niet kan venten / afblazen op het moment dat die teveel druk
opbouwd. Dat alles om andere fabrikanten de loef af te steken met een zg beter product. Bij een kwaliteits test zou niet 1 van de huidige cellen voldoen.

Ik kan me echt niet voorstellen dat de EFRA besluit alle huidige accus te verbieden. Niet alleen is dit in mijn ogen financieel niet haalbaar maar genoeg fabrikanten hebben nog dozen vol met cellen liggen die zullen ook wel compensatie willen zien als zo`n besluit erdoor komt.
Je weet dus duidelijk niet hoe het gaat: EFRA heeft vorig jaar een besluit genomen dat alle cellen met ingang van komend jaar moeten voldoen aan de industrie-std en niet groter. Als je dan toch cellen gaat produceren die groter zijn neem je als fabrikant zelf het risico. Van eneige compensatie oid zoals je spreekt zal absoluut geen sprake zijn. Sterker nog: eigenlijk zouden wij als consumenten die die troep ondanks alles toch kopen de boel niet kopen. Dan gaat de fabrikant die alleen voor RC cellen aan het produceren is vanzelf wel nadenken. Zolang iedereen nog steeds deze cellen blijft kopen zullen ze echt niets veranderen tenzij ze daartoe gedwongen worden. Het is niet EFRA die ze dwingt maar de rijder die ze niet meer zal kopen omdat de cellen illegaal zijn.

Tonyv zei:
En de heer Heinsbroek kan zich nog wel een 1200 Mah akku herinneren die op 10A (met flexladen) in 10 minuten volgeladen werd. Ook die is niet ontploft.

héhéhé Elvo heeft dat afgelopen clubkampioenschap bij Fritz ook gedaan met een 4200 IB, POWER dat er in zat, niet normaal veel :)

Ja, het kan met de huidige cellen als je weet wat je moet doen om problemen te voorkomen prima gaan. Maar in mijn geval was het nog voordat we met koelfans op de akku's werkten en met een lader die 24mV delta-peak afslag had op een 6 cellen akku (dus géén temperatuursensor). Dat hoef je tegenwoordig niet te proberen, zeker niet als het warm is. Ik geef toe, het was zo'n graad of 22 en indoor dus geen zon. Maar natuurlijk wel met een laadstroom die ruim 8x de nominale capaciteit was, oftewel 4x boven het geadviseerde maximum voor snelladen. Daarbij was de lader een Tekin Reflex lader wat betekent (als ik het me goed herinner) dat er ontlaadpulsen van 5A tijdens het laden werden gegeven.

En Jean-Paul, zoals Frans en ik beide al hebben aangegeven weten de fabrikanten al een jaar dat dit ging gebeuren. Het staat duidelijk in de notulen van de EFRA vergadering van vorig jaar en is ook op de vele forums aangegeven, ook hier. Ik hoop zelf van harte dat de EFRA zijn poot stijf houdt en alle akku's die niet aan de maten voldoet nadat ze ze geladen zijn niet langer op de homologatielijst opneemt. Als fabrikanten het overgangsjaar voorbij hebben laten gaan is dat jammer voor hun. Er is tenminste 1 fabrikant die wel zijn huiswerk heeft gedaan en het zou toch bijzonder oneerlijk zijn naar die fabrikant en anderen die wel hun huiswerk hebben gedaan, als dan ineens akku's die niet aan de een jaar geleden aangekondigde regels voldoen alsnog worden toegestaan. Er blijft overigens keus genoeg want voorzover ik weet voldoen de IB3600s en GP3700s (in ieder geval de GP3300s) wel aan de regels.

JeanPaulvanHamond zei:
In mijn ogen gebeurd dit omdat de top steeds verder gaat en net als met motoren ooit aan de grens komt van wat wel en niet kan.

De cellen ontploffen bij het laden. De laadmethodes die tegenwoordig worden gebruikt zijn aanzienlijk veiliger dan vroeger toen er ook al met hoge laadstromen werd geladen. Die cellen ontploften niet. Je hebt gelijk dat de fabrikanten de grenzen hebben opgezocht en naar mijn mening overschreden om sneller akku's met hogere capaciteit en spanning op de markt te brengen en elkaar de loef af te steken, maar dat ligt niet aan de top, maar aan de markt. De toprijders willen gewoon het beste van wat er op de markt is. Als dat de beste 3600 cellen zijn en dat de beste cellen op de markt zijn, dan zijn ze ook tevreden.

Back