Elec. wedstrijden Noorwegen afgeschaft door ontplofte accu's

ik laat met 5 a 5,5 amp en koel ze tegelijk
blijven bij het laden koel en mijn afslag stond op 40 graden.

dat van die schakelaar is prima maar dan moeten ze hem ook zo plaatsen dat je er bij kunt.
Anders heeft het nog geen nut. :(

Ok Thom. Als ik niet opneem nog maals proberen. ik heb dan mijn koptelefoon op en hoor dan niet altijd meteeen mijn telefoon.
ben niet zo handig met een mobieltje.

mikky32 zei:
dat van die schakelaar is prima maar dan moeten ze hem ook zo plaatsen dat je er bij kunt.
Anders heeft het nog geen nut. :(

Het gaat niet om een schakelaar, maar om een stekkerverbinding: je mag je accu dus niet rechtstreeks aan de ESC solderen. Stekkertje kun je zo lostrekken, gesoldeerd draadje niet (als het goed is dan :wink: )

Gaat dat voor beide verbindingen gelden? Ik had ergens gelezen dat EFRA had besloten dat niet allebij de verbindingen gesoldeerd mochten worden. Wat mij het gevoel geeft dat er een met stekker en een gesoldeerd zou kunnen worden. :roll:

Maar dat kan ik gezien de eerdere (ENORM VRIENDELIJK) reactie van Frans Heinsbroek wel eens totaal mis hebben:
Je weet dus duidelijk niet hoe het gaat:
Helaas ik ben ongeveer 60 a 70 uur in de week bezig met mijn IT bedrijf dit is voor mij maar een hobby.

mikky32 zei:
Het ontploffen tijdens het laden is makkelijk te voorkomen door hem af te laten slaan als de tempratuur te hoog word.

mikky32 zei:
ik laat met 5 a 5,5 amp en koel ze tegelijk
blijven bij het laden koel en mijn afslag stond op 40 graden.

Ten eerste, niet elke lader heeft een temp. sensor om de temperatuur te meten van de accu. Dan nog is de sensor vaak maar geschikt om 1, maximaal 2 cellen op temperatuur te controleren. Het kan dus best dat een cel te warm wordt waar geen temp. sensor op zit. Je lader zal op die manier gewoon door gaan met laden tot de gemeten cellen te warm worden of de deltapeak of de maximale capaciteit bereikt wordt. Hierdoor kan als nog gevaarlijke situatie in die ene cel en kan dan als nog ontploffen.

Als cellen dan niet een beetje te mishandelen zijn kan het zo gebeurt zijn.... Het gebeurt waarschijnlijk toch als je net even niet oplet en je te veel op je apparatuur vertrouwd.

Hmmm, ben benieuwd of die accu's dan ook verboden worden tijdens de M-auto cup die 16 december in Ronse is.

Gelukkig rij ik met GP3300 cellen in de Swift.

De meest simpele oplossing is de accu's niet zo achterlijk snel te willen laden. Laden met 1C is snel genoeg en het blijft veilig. Laden met 5A of zelfs nog meer is gewoon veel te snel. Het feit dat de accu's tijdens het laden heet worden en dat er zelfs accu's ontploffen bewijzen dit.
Men moet een regel opstellen waarin geregeld wordt dat de accu's met niet meer dan 1C geladen mogen worden.

Het punt dat gemaakt wordt is dat de akku's, ook bij "misbruik" veiliger horen te zijn.

Dit is natuurlijk kolder.
De fabrikanten geven niet voor niets in hun specificaties de veilige marges op. Als wij ons daar niet aan houden dan moeten we ook zelf de gevolgen dragen en niet afgeven op de fabrikanten.

De feitenlijke schuld moet je eigenlijk zoeken bij de sponsors van de "toppers" deze adverteren met de namen van die "toppers"en het door hun gebruikte materiaal. Dat dit materiaal vaak speciaal geselecteerd is wordt er niet bij vermeld. Bij de accu's kan men dan uit een veel groter aantal cellen selecteren dan wij in de gemiddelde winkel kunnen, als we dat al mogen doen daar.

Met de oude NiCads en ook de eerste generaties NiMHs ging dat een stuk beter.

Nee hoor, daar ging het ook regelmatig mis. In de begintijd toen ik ook nog met electroauto's en speedboten bezig was zijn bij mij ook de nodige accu's geploft of overladen met alle gevolgen van dien. In het begin werdt er nog met een weerstandskabel geladen en later met die klokladers van Tamiya en nog later met deltapiekladers en met alle 3 de manieren heb ik regelmatig problemen gehad doordat ik met hoge stromen deed laden. Met de weerstandskabel kwam het minstens 1 op de 5 dagen dat ik reed voor dat minstens 1 accu kapot was en als ik pech had dan was het de loodaccu van mijn auto en kon ik de wegenwacht weer bellen en een nieuwe autoaccu kopen. Enkele jaren geleden gebruikte ik nog eens zo een eenvoudige deltapiek lader en na een tijdje laden klapte de nicad uit elkaar. De oorzaak zat in de lader die de deltapiek niet registreerde en de accu met 5 ampere bleef volpompen terwijl die eigenlijk al lang vol was.

Hou je gewoon aan de regels welke de fabrikanten aangeven, dan is de kans dat zo een dingen gebeuren vrijwel nihiel, en de accu's gaan vele malen langer mee.

voor belgie juist mail ontvangen fba
Subject: FBA NEWS

Mededeling: Batterijen voor Electro wagens

De laatste maanden zijn er verschillende gevallen van explosies geweest, vooral: INTELLECT 4200 cellen.

Deze worden ook verdeeld onder de namen: Yokomo, Epic, Check Point en VTEC

Het is praktisch onmogelijk na te gaan over welke productiereeksen het gaat doordat de fabrikanten niet langer productiecodes op de cellen zetten

Daar het probleem bekent is bij automodelracers over heel Europa stelt zich hier mogelijk een verzekeringprobleem

Om die reden dient de FBA het gebruik ervan op de wedstrijden te verbieden.

Aangesloten clubs die deze richtlijn naast zich neer leggen bij ongeval met deze packs mogelijkerwijs dus niet terugvallen op de FBA verzekeringen

Piloten die deze packs buiten club of wedstrijdverband blijven gebruiken worden gewezen op het mogelijke gevaar gezien de oorzaak, laden met meer dan 4A, interne kortsluitingen of overdruk niet is achterhaald.

Gelieve ook te noteren dat het direct solderen van batterijen ten sterkste wordt afgeraden, en binnenkort wellicht zal verboden worden en zeker voor LIPO’s

BALKIE202020 zei:

Mededeling: Batterijen voor Electro wagens

De laatste maanden zijn er verschillende gevallen van explosies geweest, vooral: INTELLECT 4200 cellen.

jammer: ik had graag in Zwevegem meegereden maar dat gaat nu zeker niet meer door ?

BALKIE202020 zei:

Aangesloten clubs die deze richtlijn naast zich neer leggen bij ongeval met deze packs mogelijkerwijs dus niet terugvallen op de FBA verzekeringen

Nu is mijn Belgisch niet zo goed :D maar wat betekend dit precies :?:

Betekend dat: het is verboden? of het gaat verboden worden? of mogen de clubs zelf beslissen?

Gaan er nu in Belgie nog wedstrijden gereden worden met IB4200?

Misschien handig om wat duidelijkheid te creeren.

alle clubs zijn vrij om te doen wat ze willen maar de clubs die het naast zich neer leggen en die aangesloten zijn bij de fba kunnen niet genieten van de fba verzekering staat zo vermeld
fba verbiet het

Jullie hebben Theo Coenen's reactie hier vlak boven zeker niet gelezen :!:
De fout zit hem in zo goed als alle gevallen helemaal niet in de laders of de accu's. De fout zit tussen de oren van de mensen die hun accu's persé zo achterlijk snel willen laden :oops:
Als je daarmee zou stoppen en als dat door de diverse organisatoren van wedstrijden verboden zou worden dan zouden dit soort "ongelukken" vrijwel niet kunnen gebeuren. Natuurlijk kan er een lader kapot gaan en natuurlijk kan om de ene of andere reden één cel in een accu de geest geven en daardoor de hele accu in gevaar brengen. Maar wanneer er dan niet met zulke hoge stromen geladen wordt zullen de cellen lang niet zo snel ontploffen.

Zelf accu's solderen heb ik al vaker afgeraden als je daar geen of weinig ervaring mee hebt. Eerst flink oefenen met oude cellen waar niets meer mee fout kan gaan.
Je moet heel snel werken want de overdruk ventielen in de cellen zijn van kunststof. Dat kan makkelijk smelten als je te lang gaat solderen en de zaak daardoor te heet stookt. Wanneer zo'n ventiel dichtgesmolten is heb je "geluk" want je kan je accu gewoon blijven gebruiken. Alleen wanneer er iets echt mis gaat of als er met hele hoge stromen wordt geladen kan de druk die er dan in de cel ontstaat niet meer ontsnappen en ontploft de cel! Het kan ook gebeuren dat het ventiel open gaat en open blijft. Dan zal je vrij snel "bloemkolen" rond de + pool krijgen en zal de accu steeds slechter gaan presteren.
Ok, ik soldeer mijn cellen ook zelf tot accu's aan elkaar. Daarvoor heb ik de juiste spullen, ik heb de nodige opleidingen en heel veel jaren ervaring met solderen met aller hande manieren en technieken. Ondanks dat heb ik ook wel eens een accu met gesmolten veiligheidsventielen gehad. Die kon ik na een half jaar weggooien omdat de zaak begon te corroderen, de beruchte "bloemkolen" rond de + pool. :oops:

Ernst, dit is roepen in de woestijn. Niemand, die je hoort. De mannen willen zo hard mogelijk gaan en als dat betekent, dat je daarvoor je accu's ernstig moet mishandelen, dan mishandel je je accu's op een ernstige manier. Men zoekt de grenzen op en blijkbaar is er hier weer eentje overschreden. Vaak doet de kuddegeest de rest, doet jan-en-alleman mee en ontstaan er onverantwoorde situaties. Dit klinkt onsympathiek, maar het is nu eenmaal een competitiesport, dus je kijkt allemaal naar de toprijders en probeert het op jouw manier en met jouw middelen ook zo te doen en dat gaat niet iedereen even goed af.
Het is de taak van de organisaties om dan weer maatregelen te nemen. Wat men in Noorwegen doet is wel erg vérgaand, maar waarschijnlijk de beste maatregel. Je bent als organisator nu eenmaal verantwoordelijk en je moet de gekte stoppen voordat er ernstige ongelukken gebeuren. Natuurlijk ligt de fout bij de autorijders zelf en niet bij de accufabrikanten, maar als Pietje net een paar tienden van seconden sneller gaat dan jij doordat hij zijn accu's net even dat beetje meer laat presteren, dan weet je hoe het verder gaat.
Net als elke mechanische snelheidssport gaat het bij het elektrorijden slechts voor een deel om het talent van de coureur en voor een (groot) deel om de techniek (lees: om de centen). Helemaal vooraan meerijden is dan ook alleen weggelegd voor de fabrieksrijder en/of de kapitaalkrachtige. Erg jammer, maar zo is het nu eenmaal. Het is dan vervolgens aan de organisatie om beperkende maatregelen op te leggen, waardoor het voor jan-modaal ook weer wat aantrekkelijker wordt om mee te doen.

Jaren geleden laadden we de Sanyo 1900SCRC (die zwarte, wie kent ze nog) al met 12A.
(mbv een Tekin BC112A)

Ging prima, met als grote voordeel dat de cellen een hoger voltage hadden tijdens ontladen. Meer power dus.

Groeten,
Gerben

In drie winterseizoentjes stockcar racen (elektro) heb ik al verscheidene pakketten zien klappen, waaronder eentje een lelijk zwarte plek op mn eettafel heeft achter gelaten.

Door de gevoeliheid van de cellen heb ik besloten mn laadgewoonte aan te passen: de ProTrak die ik altijd gebruik is prima, maar een seriele lader. Mijns inziens is parallel laden een manier om plofrisico te verminderen. Dus mezelf een ICC van Spintec gekocht.

Al mn pakketjes waarvan ik dacht dat ze wel okee waren heb ik erover heen gejaagd .... opvallend veel verschil! Maar.. per cel wordt alles op tijd geregeld en wordt niets overladen...

Wel stom: ik woon in Zoetermeer en Spintec zit in Leiden.. maar via HongKong scheelde de levering 150 euro!

Back