Elec. wedstrijden Noorwegen afgeschaft door ontplofte accu's

hoi

ik ben een tijdje geleden gestopt met cellen kopen niet omdat ze ontplofte maar omdat de kwaliteit van de tot vrij dure cellen echt schandalig slecht is , na enkele laadbeurten zijn er al die beginnen te blazen :lol:
ik heb de overstap gemaakt naar lipo en tot nu toe mijn beste keuze ooit
nu kan je zeggen ok die kunnen ook de lucht in vliegen maar de accu,s met vaste behuizing lijken me toch vrij veilig en ik laad ze wel volgens de opgegeven waarden van de fabrikant

heb zelfs al horen vallen dat ze vanaf 2009 toegelaten worden :lol: joepie

ok de spanning is iets hoger maar ik denk dat de echte racepacks dit ook wel hebben
volgens mij gaat lipo de sport alleen maar positief veranderen want een lipo kan je zover ik weet niet overladen zodus iedereen rijd met dezelfde spanning

groetjes flamme

flamme, 2009 een VOORSTEL om ze toe te laten, dat is dus nog héééééééélemaal niet zeker.

Maar we hebben in het BNK een voorstel om ze in 2008 al toe te laten.

Tonyv zei:
maar dat ligt niet aan de top, maar aan de markt. De toprijders willen gewoon het beste van wat er op de markt is. Als dat de beste 3600 cellen zijn en dat de beste cellen op de markt zijn, dan zijn ze ook tevreden.
Ik als simpele brandstofrijder, heb er natuurlijk helemaal geen verstand van :P , maar hier ligt nu net iets wat overal voorkomt.
De "normale" rijder wil ook net zo hard gaan als de toprijder, en zal dan dus de nieuwste en duurste accu's gaan kopen......

flamme zei:
ik heb de overstap gemaakt naar lipo en tot nu toe mijn beste keuze ooit
nu kan je zeggen ok die kunnen ook de lucht in vliegen maar de accu,s met vaste behuizing lijken me toch vrij veilig
En ook met lipo's zullen de fabrikanten de grenzen opzoeken, als ze eenmaal toegelaten worden voor het grote publiek......

M7H, je hebt er meer verstand van dan je denkt ;-). De wens van alle rijders om harder te gaan is mede de reden waarom de fabrikanten zo ver zijn gegaan (de andere de toegenomen en harde concurrentie). Als er vraag is... Maar dat maakt het natuurlijk niet goed. Veiligheid en kwaliteit zijn zaken waar ook fabrikanten zich mee bezig moeten houden en op dit moment gebeurt dat niet.

Flamme, ik weet niet wat de eventuele plannen/ideëen in België zijn, maar voorzover ik weet zijn er bij de EFRA in ieder geval nog geen concrete plannen. Er is wel een eerste discussie geweest over de wens om LiPo in te gaan voeren, dus 2009 zou mogelijk kunnen zijn. Wat in die discussie zeker zal helpen is dat er binnenkort 6V LiPo op de markt gaan komen. Dit is in ieder geval op de EFRA vergadering aangegeven door één van de fabrikanten. Het gaat hier dan waarschijnlijk om een hardcase versie.

Ik dacht dat wij brandstofrijders gek waren, maar laatst hoorde ik wat sommige uitgeven aan accu's.... jullie zijn nog gekker! :wink:

Het moet toch mogelijk zijn, aan het begin van het jaar een paar accupakketten te kopen en daar het hele jaar mee doen, maar nee hoor, na 5x gebruiken is de "top" eruit, en wordt er nieuw aangeschaft (althans, dit heb ik vernomen).....

M7H zei:
Ik dacht dat wij brandstofrijders gek waren, maar laatst hoorde ik wat sommige uitgeven aan accu's.... jullie zijn nog gekker! :wink:

Het moet toch mogelijk zijn, aan het begin van het jaar een paar accupakketten te kopen en daar het hele jaar mee doen, maar nee hoor, na 5x gebruiken is de "top" eruit, en wordt er nieuw aangeschaft (althans, dit heb ik vernomen).....

Je bent slecht op de hoogte Martin: na 2 of 3x heb je eigenlijk al nieuwe nodig..... :mad: :mad:

@Flamme: ook een LIPO accu kun je overladen met alle (dezelfde ) gevolgen van dien.

na 3x laden een nieuwe nodig, als je echt goed wilt presteren?! :? 45 euro per pakket > delen door 3x laden is dus 15 euro per keer rijden, voor alleen het accupakket. Sorry hoor maar dat vind ik echt waanzin :)

Frans Heinsbroek zei:
Je bent slecht op de hoogte Martin: na 2 of 3x heb je eigenlijk al nieuwe nodig..... :mad: :mad:
Dus jullie zijn nog gekker!.. :wink:

Viper-RC zei:
500 euro voor een motortje en 90 euro voor een keramische lager iedere wedstrijd is dat geen waanzin?
Niet zo overdrijven....
Dat doet niemand!
Misschien de fabrieksrijders (die het krijgen), maar niet de prive rijders.....

Nee, zelfs de fabrieksrijders niet, die rijden de 1e race nieuw, en wellicht de volgende race met nieuwe onderdelen, maar niet met een hele nieuwe motor.

De meeste prive rijders, proberen het hele jaar met 2 motoren te doen.
En er zijn motoren van 300-400,- die heel goed zijn. 500,- hoeft niet, dat is volgens mij in hetzelfde straatje als dat die 4200mah accu's niet nodig zijn.....

De meeste prive-rijders doen ook wel meer dan 2 keer met hun packs hoor. De mensen die het spul krijgen vast niet, en de mensen met te veel geld vast ook niet.

Overigens: pakketten die op een NK niet meer gebruikt worden, worden natuurlijk wel gebruikt om te trainen of een clubwedstrijd mee te rijden.

M7H zei:
Viper-RC zei:
500 euro voor een motortje en 90 euro voor een keramische lager iedere wedstrijd is dat geen waanzin?
Niet zo overdrijven....
Dat doet niemand!
Misschien de fabrieksrijders (die het krijgen), maar niet de prive rijders.....

Nee, zelfs de fabrieksrijders niet, die rijden de 1e race nieuw, en wellicht de volgende race met nieuwe onderdelen, maar niet met een hele nieuwe motor.

alsof wij na 3 keer rijden een accu weg gooien?? Sorry maar ik doe ongeveer 2 jaar met mijn accu pakketten. Het eerste jaar worden ze gebruikt voor wedstrijden, en na een jaar worden ze gebruikt als train pakketten. Bij de laatste optie worden ze veel vaker, en intensiever gebruikt. Duidelijk is dus dat ik echt wel meer dan 3 keer mijn accu's gebruik.

M7H zei:
De meeste prive rijders, proberen het hele jaar met 2 motoren te doen.
En er zijn motoren van 300-400,- die heel goed zijn. 500,- hoeft niet, dat is volgens mij in hetzelfde straatje als dat die 4200mah accu's niet nodig zijn.....
Gelukkig zijn er ook rijders die een nieuwe motore kopen (van ruim 500 euro) en deze draaien nog voor de wedstrijd in de soep. Het preciese verhaal weet ik niet, maar Peter wel :wink:

M7H zei:
Niet zo overdrijven.... Dat doet niemand!
Wie overdrijft er nou :wink:

Gelukkig betalen wij niet, voor alleen clubraces een jaar, 1500 euro aan banden. Voor een clubrace????

Goed je kunt hier lang of kort over door gaan, feit is dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. Betrouwbare accu's is in mijn ogen geen slecht idee!
Terug naar de nieuwtjes!

Groet Robert

Robert K zei:
Gelukkig betalen wij niet, voor alleen clubraces een jaar, 1500 euro aan banden. Voor een clubrace????
Goed, kip ei discussie, duidelijk is dat jij je iets hebt laten influisteren, wat echt onzin is....... :roll:
Ik heb 5 NK's, 2 clubraces gereden en (ff op mylaps.com kijken) 12x getrained, voor 500,- aan banden.....

laten we maar weer op nieuwtjes wachten. :wink:

Zo is er in de brandstof wereld ook slecht nieuws.

http://www.redrc.net/2007/11/2008-18th-scale-euros-cancelled/

Ik kijk van dit nieuws eigenlijk niet gek op. Ik denk dat het alleen een kwestie van tijd zal zijn dat de brandstof klasses op veel plaatsen zullen verdwijnen met de huidige auto's.
Als er binnen de huidige klasses geen grote ingrepen komen om de geluidsoverlast terug te dringen denk ik dat het niet lang meer zal duren.

hier het officiele bericht van de Noorse Bond:

Norges Pb 2311, Strømsø Org nr: 983 197 809 nmf@motorsportforbundet.no
Motorsportforbund N-3003 Drammen Konto nr: 5134 06 06462 www.motorsportforbundet.no
Telefon: +47 32 01 61 82 Faks: + 47 32 01 61 86
Norway 8th November 2008
Press Release
The Norwegian Motorsport Federation (NMF) has due to recent battery explosions decided to
stop temporary all racing and training with electric powered rc-cars. The stop of racing is
decided to be until 1st January 2008.
NMF has immediately changed the National Rules for RC-car racing in accordance with EFRA’s
rules regarding batteries in every class. The decision of changing the national rules are basicly
made after a report from a national race 4th of November this year where three explosions of
batteries were reported.
NMF has in the same decision stated that only batteries following the new EFRA-rules will be
allowed. The used batteries must be on EFRA’s list of approved batteries from 1st of April 2008.
NMF are recommending EFRA and commercial involved parts, to publish as soon as possible
recommended batteries used for rc-car racing. We do hope that EFRA will accelerate the
procedure of homologated and approved batteries. We will also recommend EFRA to publish
those approved batteries at once they are approved, and continue to do that until they are
finished approving batteries allowed to use in EFRA-races from 1st April 2008.
NMF hopes the first batteries following the new EFRA-rules, will be published and available for
drivers, before 1st of January 2008. If not, we will still pause the racing until new recommended
batteries are approved and available.
-------
Bent Magnussen
President Division Radio Controlled Motorsport
Norwegian Motorsport Federation

Frans Heinsbroek
Nomac Efra zaken
(ad Interim )

Waarschuwing met betrekking tot het laden en gebruiken van accu cellen - Vrijdag 9 November 2007 door Secretaris
Recentelijk zijn er diverse ongelukken gebeurd met ontploffende accu cellen.
NOMAC (en EFRA) vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling en zal de internationale en nationale ontwikkelingen hieromtrent nauwlettend in de gaten houden.

NOMAC verzoekt de rijders dan ook bij het laden van de cellen extra zorgvuldig te werk te gaan en ook regelmatig de accu cellen die geladen worden te controleren.

Indien je twijfelt aan hetgeen er met de cellen gebeurd, is het beter het laden van de cellen voortijdig te onderbreken en eventueel advies te vragen aan een andere (ervaren) rijder.

Het verbieden van electro racen zoals zeer recentelijk in Noorwegen, willen we voorkomen.
Wij hopen dat een ieder zoveel mogelijk voorzichtigheid zal betrachten opdat we in Nederland niet in dezelfde situatie als Noorwegen terecht komen.

van de Nomac site

Ook is met ingang van 1-1-2008 een stekkerverbinding tussen accu en regelaar verplicht

Arjenp zei:
Zo is er in de brandstof wereld ook slecht nieuws.

http://www.redrc.net/2007/11/2008-18th-scale-euros-cancelled/

Ik kijk van dit nieuws eigenlijk niet gek op. Ik denk dat het alleen een kwestie van tijd zal zijn dat de brandstof klasses op veel plaatsen zullen verdwijnen met de huidige auto's.
Als er binnen de huidige klasses geen grote ingrepen komen om de geluidsoverlast terug te dringen denk ik dat het niet lang meer zal duren.

grote ingrepen , een uitlaat die meer dempt is niet zo moeilijk voor de industrie om te produceren , maar dan loopt de performantie terug en dat zulle ze niet graag hebben

ik hou het bij men bigscale ook bekeken wat brandstof betreft , er komt een dikke elektro motor in die ten eerste veel stiller is , maar ook nog ens een hoop sterker :P

Het ontploffen tijdens het laden is makkelijk te voorkomen door hem af te laten slaan als de tempratuur te hoog word.
Maar ontploffen ze ook tijdens het rijden?

En die stekker tussen je regelaar en je accu is er zeker voor om hem na de race uit te zetten of zo?

nee slimpie, zodat als er weetikveelwat (esc doet poof enz.) gebeurd, je hem gelijk op de baan uit kan doen en niet met een soldeerbout hoeft te prutsen.

(Emiel, Ik zal je vanavond ff bellen oke?)

mikky32 zei:
Het ontploffen tijdens het laden is makkelijk te voorkomen door hem af te laten slaan als de tempratuur te hoog word.

Inderdaad, als je temperatuurafslag hebt en deze niet kapot is. Het punt dat gemaakt wordt is dat de akku's, ook bij "misbruik" veiliger horen te zijn. Met de oude NiCads en ook de eerste generaties NiMHs ging dat een stuk beter. Een echte ontploffing kreeg je niet omdat de cel eventuele overdruk via het veiligheidsventiel af kon blazen. Met de nieuwere generatie cellen werkt enerzijds het veiligheidsventiel niet goed genoeg en is het ook zo dat er sneller druk wordt opgebouwd. Voeg daarbij dat de celwanden een stuk dunner zijn en je hebt een recept voor problemen.

Wat niet wegneemt dat veilig laden natuurlijk gewenst is. Zoals op een ander forum door expert Neil Oliver wordt geadviseerd:

- only charge at 4A max
- use a low -dV threshold (3mV/cell)
- use a Max T temperature backup (45°C)
- do not repeak
- Always allow cells to cool before recharging
- balance cells as often as you can on a discharger with a 0.9V cut-off

En zelf voeg ik daar nog aan toe dat het verstandig is om altijd een koelfan te gebruiken bij het laden. Overigens is het inderdaad zo dat er één geval bekend is waarbij de akku in de auto is ontploft. Volgens mij is dit een incident geweest, maar bij bijvoorbeels kortsluiting kan het gebeuren.

Mocht je de bron willen lezen kijk dan hier (moderators, ik hoop dat jullie voor dit item een uitzondering maken v.w.b. de plugging).

mikky32 zei:
En die stekker tussen je regelaar en je accu is er zeker voor om hem na de race uit te zetten of zo?

Nee, om hem tijdens de race uit te kunnen zetten als er problemen zijn zoals bv. kortsluiting. Is dus een veiligheidsmaatregel.

Zo'n stekker is niet persé nodig, iedereen moet gewoon een schaar bij de hand hebben :wink:

Back