Elecrifly G-44 Widgeon ( Update , doos is binnen )

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Bart83, 4 aug 2011.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    En al gevlogen Frans ??

    hier de dan eindelijk een piloot in mijn widgeon .

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  2. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Eindelijk gevlogen.....
    Gisteren getogen naar het Veluwmeer, de zon scheen en veel wind.
    Ik zou alleen maar even taxien, de throttle mix deed z'n werk uitstekend.
    Een beetje vaart dan maar, de Widgeon danste hevig op de golven.
    Nog een beetje meer gas, en ,,,,hij vloog.
    Beetje trimmen, had veel up trim nodig.
    Cruisen met half gas (HK motoren).
    De ,,bedrading'' werkte ook goed, 1 bec losgekoppeld.
    De Widgeon had weinig last van de harde wind, wel merkte ik dat ie best wel hard vliegt.
    Na een paar rondjes begon het te regenen, en dus werd de ,,watering'' ingezet.
    Een mooie flare op het water gemaakt.
    Nog even gecontroleerd op water binnen in, maar kon niets ontdekken.
    Wel het luik dicht getaped, er hingen wel wat druppeltjes aan de binnenkant van de ramen.
    Blijkbaar zijn die niet helemaal waterdicht.
    Ik probeer de volgende keer met rustiger weer,gisteren leek het af en toe wel een duik boot.
    Al met al een positieve indruk en een prachtig vliegbeeld.

    (ps, ik weet niet hoe het hier werkt met fotootjs en filmpjes, moet ik nog aan werken).
     
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Gefeliciteerd !!!!

    hoop dat je binnekort wel beeld materiaal hebt . kijk even bij de FAQ zou ik zeggen.
    Nu heel houden tot zeumeren.

    Mvg,

    Bart
     
  4. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Chris, gefeliciteerd!!

    leuk jullie ervaringen te lezen, kom er zelf niet aan toe om hem af te bouwen. Te druk met werk bezig (eigen zaak he.. gaat even voor) een beetje te onrustig om het precisie/lijm werk te doen... ik wil hem zeker niet afraffelen.

    @Chris, ik zie dat jij ook actief bent in de regio waar ik ook vlieg. Althans vooralsnog de bouwactiviteiten komen steeds dichterbij. Dus binnenkort zal het water wel de enige een uitvlucht zijn:(.

    Grtz, Frans
     
  5. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Nou Bart, je hebt me even in gang gezet... mijn dank!
    Alles gelijmd etc, nou weet ik waarom dat zo lang duurde. Heb niet het geduld voor lijm, verf etc. werk.
    Moet nog een van die dubbele Deans naar EC3 verloop ding organiseren, servo's etc. afregelen en dan kan ie de lucht in.

    later, Frans
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Filmpje

    Vanavond even gaan vliegen met de widgeon het was er tenslotte prachtig weer voor.
    Ik begin nu steeds meer vertrouwd te raken met de kist en krijg er steeds meer plezier in.
    Ik heb de low rates iets verhoogd zodat hij iets makkelijker te besturen is.

    Hier even een complicatie van de filmpjes gemaakt door mijn zoon.




    hoop dat jullie het filmpje leuk vonden.

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Mooi zomer ochtend , toch ?

    Hier weer een filmpje van vandaag. Heb wat problemen met 1 van mijn regelaars. Soms stotterd de linker motor en bij vol gas geven is het toerental niet constant. Dit is op het filmpje goed te horen. Ook is goed te zien dat als je landings snelheid niet goed is het model begint te stuiteren als een skippybal.Verder heerlijk gevlogen het weer was prachtig.

    Bij de 2e vlucht heeft het model even op zijn kop in het water gelegen. Het model dreef rustig in het water toen er opeens een grote hond blaffend op af rende. Dus ik vol gas weg en snel de lucht in dacht ik . . . . snel in de lucht ging het , te snel dus , hij stallde en kwam op zijn kop in het water neer. De hond schrok van de plons en ging gelukkig eindelijk naar zijn baasje ( had ie gelijk moeten doen ).
    Ik als een gek naar het model gerend en de accu ontkoppeld , snel het model bekeken, geen grote schade gelukkig alleen 1 tipdrijver gescheurd.

    Bij aankomst op het droge even gegevens uitgewisseld met het baasje van de hond en afgesproken dat als er verder nog schade zou zijn aan de electronica ik het zou laten weten.
    Thuis het model goed geinspecteerd , gelukkig alleen een beetje water in de romp maar de electronica redelijk vrij van water gebleven en dat beetje wat er eventueel in is gekomen word wel tegen gehouden door de laag corrosionX. Accu weer aangesloten en functies getest. Alles werkte behalve de rechter motor. Deze stond alleen wat te trillen , heel raar maar na het opnieuw instellen van de regelaar ( timing e.d. ) werke alles weer.Wel vreemd dit was ook al de regelaar waar ik eerder problemen mee had.

    Toen dacht ik laat ik even het baasje van de hond bellen om even te weten dat er geen schade is wat geld kost en er dus niets met een verzekering geregeld hoefde te worden.
    Ja en toen was ie er weer , vertrouwen is goed , controle is beter. Het zo aardige baasje had mooi een vals nummer opgegeven , jammer joh!!

    Ach ja , dit zijn de risico's van wildvliegen.



    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Crash !!!!!

    Soms zit het tegen. . . Na het insturen van een bocht bleeft het toestel tollen alsof de rol roeren wast zaten. Met een harde klap in het water.
    Thuis even goed de schade bekeken:

    - vleugel gebroken ( niet meer te redden )
    - gondel- kappen gescheurd
    - 2 regelaars uitgefikt ( hier kon corrosionX niet tegenop blijkbaar
    - 1 rolroer servo defect ( tanden van de tandwielen af )
    - Voorste cockpit ramen gescheurd

    - 1 servo kabelstekker was helemaal groen geworden en maakte slecht contact , deze was niet met corrosionX behandeld omdat ik het spul nog niet had toen ik de vleugel in elkaar zette en ik heb daarna niet meer aan deze stekker gedacht. ( dom dom dom )

    Voor de rest is alles nog intact ( electronica ook dankzij de corrosionX )

    Wat nu ? , losse vleugel enz kopen is bijna net zo duur als een nieuwe kist dus dat is geen optie. Nu ben ik van plan om zelf een nieuwe vleugel te gaan maken. Heb alle maten van de oude gemeten en heb een spant en een tip eraf gezaagd zodat ik het vleugel profiel kan tekenen.

    Ik hoop dat ik er een beetje de tijd voor kan vinden want zeumeren komt dichterbij.

    Mvg,

    Bart




    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    Jammer om te horen.
    Misschien ken dit je een beetje helpen.

    Page 6
    Mogelijk ken de rib dienen viir de nieuwe vleugel.

    Johan.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Allemaal weer stik zonde. Maar... de vleugel is zeker wel heel goed te redden!?
    Vleugel helemaal over bouwen is laatste optie hoor?

    Tactisch open werken van de indekking, lijmen met CA en waar structureel nodig is, met epoxy (wel zuinig werken, niet meer lijm dan nodig).

    Eerst in kaart zien te brengen waar de zwakke punten zitten. Achteraf alles weer indekken met nieuw balsa.
    Als je balsa goed drenkt in iets verdunde amonia of zelfs puur dept met een keukensponsje, het laat intrekken, kan je het balsa goed richten, rondzetten, om het geheel weer goed in te dekken. Zo geímpregneerd is het zowat te kneden. Je borgt het in de gewenste vorm met spelden, tape of elastiek. Nachtje drogen... en dan kan je er zelfs prachtige fairings mee maken :)

    [​IMG]

    Heeft het echt geen zin meer.?.. nou ja... zou je zelfs kunnen overwegen een schuimkernmiddenvleugelstuk te snijden? Licht en taai... en goed drijfvermogen...
    Kan je in aller ballorigheid ook nog overwegen om er gewoon een Robbe Puma II vleugel op te zetten. De Puma had je ook in twin uitvoering... Al is het alleen maar om de goede vliegeigenschappen die de vleugel heeft...

    Je bent er wel even zoet mee.
    Nou succes en sterkte ermee!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hallo Bas ,

    Bedankt voor de goede tips. Maar het hout van de vleugel is erg aangetast door het water. Ik ben al een nieuwe vleugel aan het tekenen in Rhino3d ,ik zal hier binnekort even wat plaatjes van posten.
    De nieuwe vleugel zal wel een stuk lichter worden want ik ben van plan hier een stuk minder triplex in te verwerken dan orgineel het geval was.

    Mvg,

    Bart
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Kleine update , een begin gemaakt met het tekenen van de nieuwe vleugel.

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dapper Bart. Mooi! Er valt nog wat te timmeren...
    Gister een kist verdampt... het was direct klaar... daar was niets meer aan te redden...

    Gewicht? Houd hem wel sterk. 100 gram meer of minder? Vliegt echt wel.
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen

    100 gram meer of minder maakt idd niet uit. Welke kist had je '' verdamp'' dan ?

    mvg,

    Bart
     
  15. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    HI Bart, knap knudde wat er is gebeurt.
    Is dit het gevolg van je eerdere crash waarbij jouw toestel op zijn kop in het water heeft gelegen?

    Succes met de reparatie, zo te zien is het wel in goede handen bij jou.

    De mijne hangt nog maagdelijk aan de muur, alleen nog de electronica plasti-dippen en corrossionX toe te passen.
    Ben even aan het oefenen geweest met een E-Flite Carbon-Cub met floats. Dat ging allemaal goed, [URL=" filmpje.[/URL]
    Heb geen haast en nog zoveel te doen.

    Grtz, Frans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bart... Een strak tot elektro geconverteerde Rascal 40.
    De zender was echter niet strak geprogrammeerd. Spoilerons....
    Te veel geklets. Kist werkte als een magneet...
    Kop er niet bij.. m'n vliegcheck niet gedaan... starten... rest is historie. Dom, dom dom...

    Heb een nieuwe besteld bij Modellbau Bilchler. Kist heet thans Rascal 72". Maar het duurt nog even. De prijs is ook aanzienlijk geworden. Ik weet nog niet.
    Na twee jaar afwezig gemodificeerd weer in productie. Elegante neusje is epoxy kapje geworden. Gelijk de 110. Ergens wel jammer, minder mooi, maar handiger voor elektro.
    Keep up the good work!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2012
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Bas ,

    Zonde zeg , altijd al een zeer leuke kist gevonden die rascall , hoop dat je nieuwe mooi word.

    Ik ben weer wat verder gegaan met tekenen van de vleugel , best leuk dat rhino nu ik het eindelijk een beetje begin te snappen. De vleugel constructie is klaar en ik ben begonnen aan de gondels aangezien ik de oude niet ga gebruiken.

    Nu nog even uitvogelen hoe ik er het beste een 2d tekening van kan maken en even kijken of het een optie is om de delen te laten fresen.

    Hier het foto-verslag , hoop dat jullie het leuk vinden.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]
    Shear webs

    [​IMG]
    Ribs

    [​IMG]
    Joiner

    [​IMG]
    Spars

    [​IMG]
    Dowels


    [​IMG]
    Hold-down block

    [​IMG]
    Leading-Edge

    [​IMG]
    Trailing-Edge & Sub trailing-edge

    [​IMG]
    Fill blocks

    [​IMG]
    Ailerons & tips

    [​IMG]
    Sheeting

    [​IMG]
    Rendered construction

    [​IMG]
    Started nacelle
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Bart,
    Dat ziet er zeer behoorlijk uit. Noeste arbeid. Had geen tijd me te verdiepen in Rhino. Houtwerk finish toont prachtig.

    Heb een nieuwe romp getekend in Adobe Illustrator op basis van scan.
    Suf gemeten op de restanten. Basisopzet is klaar.

    Diverse spanten volgen nog. Alsvast even printer calibreren. Bij de Gamma nog even de beroemde timmerplaat gehaald. 3 mm.
    Platen nog even heel goed tegen het licht gehouden op knoesten en hole ruimtes. 3 plaatjes van de stuk of 30 waren okay genoeg.
    Licht en sterk voor casco. Het Sig hout stelt eigenlijk ook niet veel voor :)
    Kan binnenkort het hobbymes en zaag in de plaat...

    Afbeeldinkje staat hier...
    Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Herbouw Rascal - Afbeelding

    Gr Bas
     
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Even wat foto's van de laatste vorderingen.

    Ik heb de nacelle verder uitgewerkt en van het geheel een 2 tekening gemaakt.
    Ook heb ik de onderdelen voor het evt frezen op gesorteerd.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Heb mijn vleugel ook gebroken :(
    Ik dacht dat ik achter een boom langs vloog voor een betere final,,, niet dus, er doorheen.
    Daar kon de vleugel niet tegen.
    Na nog een tijdje moeten zoeken gelukkig toch m'n Widgeon teruggevonden.
    Romp en stabilo nog heel, geen krasje, maar vleugel en nacelles kapot.
    Reserve onderdelen kom je uit bij Tower hobbies.
    Heb de nacelles maar besteld voor $37.- inc verzenden.
    Tja duur voor stukje abs, maar het staat wel weer zo mooi.
    De vleugel ga ik proberen te repareren, een nieuwe kost iets van $90,- daar komt nog verzenden bij, en is me iets teveel.
    Vleugel is bij een nacelle door middel gebroken en mist ook nog een een cm of 5.
    De constructie is uiterst licht en er zit een soort papier balsa op.
    Het zal nog een hele klus worden om het toch maar weer aan elkaar te zetten.
    Na even zoeken kon ik twee dunne balsa hoofd liggers ontdekken en verder niets.
    Daar ga ik maar vanuit werken, en de beplanking van het midden stuk vervangen en opnieuw bekleden.
    Ik hoop dat je er dan niets meer van ziet.
    Dus nog even wat te doen.
     

Deel Deze Pagina