Elecrifly G-44 Widgeon ( Update , doos is binnen )

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Bart83, 4 aug 2011.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Maiden flight geslaagd

    [​IMG]

    Het moest er maar eens van komen. Vandaag weer naar de brielse maas gegaan en deze keer alleen de widgeon meegenomen. Stik zenuuwachtig het model in het water gelegd en de zender in de handen genomen. Beetje gas er op en de widgeon naar een geschikte start
    locatie getaxied. En toen was het moment daar . . . Langzaam de gas knuppel naar boven geschoven en daar ging hij dan , snel kwam het model op step en maakte meer snelheid.
    Even raakte de rechter tipdrijver het water waardoor het model een bocht naar rechts maakte. Hierna werd het luchtruim gekozen er werd gelijk duidelijk waardoor de tipdrijver het water had geraakt er was wat aileron trim nodig. Het model een rondje laten vliegen
    en toen ik wat meer ontspannen was kon ik genieten van het prachtige gezicht van de widgeon in de avondzon. Even een approach geprobeert om de landings snelheid in te schatten. Zoals verwacht ligt deze best wel hoog. Na nog een rondje maar eens geprobeerd
    hoe het landen zou gaan. Het model komt heel mooi in conctact met het water en heeft niet snel de neiging om te gaan stuiteren zoals mijn seabee.Nog een paar keer geland en gestart en daarna de maiden afgesloten.
    Ik ben zeer tervreden over de widgeon , het enige wat ik nog moet doen is volgende keer de accu wat verder naar voren plaatsen wat hij is een beetje ''neusig''

    En zoals belooft een filmpje ,gemaakt door mijn zoon van 6.



    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Mooi Bart! :thumbsup: Perfecte omstandigheden ook zo te zien, kleine beetje wind wat er stond parallel met strand en zonnetje natuurlijk.

    Complimenten aan de cameraman, voor iemand van 6 heeft ie 'm heel netjes weten te volgen en camera mooi stabiel gehouden.

    Morgen ook weer eens naar de waterkant, geef maar een seintje als je zin hebt om helemaal naar de andere kant van het land te crossen :hammer:
     
  3. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    gefeliciteerd met je maiden Bart!!

    Ziet er allemaal soepel uit, en idd zoals verwacht hoge landingssnelheid.
    Lande je met een beetje gas erop of op idle?

    Moet zelf nog de laatste handelingen doen en dan is die van mij ook vlieg klaar. Eerst nog even oefenen met de T28 voor de hogere landingssnelheid.

    Grtz, Frans
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Mijnheer rob , idd de kleine man kan goed filmen en hij vond het super om te doen.

    @ FransvH , ik lande met een klein beetje gas er op. Maak vooral een filpje heh als je voor de maiden gaat.

    Ik heb hem nu gevlogen met de low rates dit was prima voor de 1e vlucht. Ik denk wel dat ik later de hoogte roer uitslag iets vergroot.
    De High rates gebruik ik alleen voor taxien aangezien dan ook mijn differential throttle word ingeschakeld.

    Welke props ga je gebruiken frans? ik heb nu contra roterend.


    Mvg,

    Bart
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    Van harte gefelisiteerd met je maiden.
    Maar doe ook een bedanking voor je zoon.
    Hij heeft dit mooi in beeld gebracht zodat wij konden genieten.
    Bestaat er nog wel een leeftijds verschil?

    Johan.
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi johan ,

    bedankt voor de complimenten.
    Mijn zoon is 6 jaar oud.

    Mvg,

    Bart
     
  7. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi Bart.

    Dat ziet er super uit, prachtig vliegbeeld, strakke manouvers tijdens het opstijgen en landen.
    Inderdaad knap gefilmd.
    Nu het zaakje heel houden.

    Mvg Pascal.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Helemaal fraai! En... goed gefilmd!!!!
    Gefeliciteerd met de prachtige maiden! Sturen met de props... da's nog even goed mikken... maar wel leuk! Flinke expo er op :)
     
  9. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Hi Bart,

    ik heb de props van Master airscrew, 8.5x6, 1x gewoon 1x contra. Die vind ik beter bij het model passen (alsof je dat ziet als ze draaien...) Moet wel zeggen dat de APC's veel beter gebalanceerd zijn. Op de balancer met twee haaltjes schuurpapier waren deze 100% in balans.

    Ik heb een mix gemaakt om met de motoren te sturen, deze kan aan en uit met de gearswitch. Heb nu alles in huis, ook een giga bus CorrosionX. Kan ik meteen me fiets mee inspuiten.
    Heb jij nog iets gedaan om de spinner van de contra draaiende prop extra mee vast te zetten? Ik denk zelf een beetje loktite te gebruiken.

    Grtz, Frans
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hey Frans ,


    De spinner zit met de spreekwoordelijke 1/4 slag voor afbreken vast.
    Ben zeer benieuwed naar jou maiden. Ben je nog van plan om eerst een taxiproef te doen?

    Mvg,

    Bart
     
  11. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Hi Bart,
    uhmm, dat 1/4 voor breekpunt punt, zal voor mij een beetje moeilijk te vinden zijn. Mis de ervaring die jij beroepsmatig hebt.
    Dus goed vastdraaien met een beetje loctite.

    Mijn maiden zal nog effe duren, veel te druk met werk. Idd wel even taxi proefje doen, daarna de lucht in.
    Maar net wel de Gaui 500X en een Kinetic 800 hun maiden gegeven.

    Grtz, Frans
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2012
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hey ook heli piloot , ik heb vorige week mijn T-Rex 450 pro weer even uit zijn winterslaap gehaalt incl de hyperion lipo's.
    Ik weet niet waarom maar die zijn ineens een beetje bol gaan staan na de laatste vlucht,

    Mvg,

    Bart
     
  13. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja, ook nog eens helipiloot. Msrx, Mcpx en dat soort spul. heb een KDS 450 staan, heb daar al wel een keer mee gehupst. Best indrukwekkend zo'n omgekeerde grasmaaier, toen besloten om het helivliegen eerst maar eens van de grond af te leren.... (lees; te vroeg met het grote werk begonnen).
    Binnen met de mini's gaat het prima, buiten met een windje is het nog even wennen.
    De 450 staat dus nog wel even in de koffer denk ik.

    Vind een vliegtuig toch wel makkelijker, vooral die E-Flite UMX dingen.
    Heb je de nieuwe Carbon Cup gezien, met floats?

    Balen dat je Hyperions bol zijn gaan staan, had je ze op storage spanning bewaart?
    Ik heb die van mij pas na een paar maanden ontladen. Op 1 Turnegy na waar een beschadiging op zat, denk dat er iets op is gevallen. Deze maar naar de batterij-dump gebracht.

    grtz, Frans
     
  14. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Heb ook een Widgeon klaar staan.
    Zou vandaag taxie proeven doen, maar afgeblaze door het slechte weer.
    Ingredienten Hobby king servo's ,motoren , Turnigy regelaars.
    De regelaars in de motor gondels gezet, en stroomdraden verlengd.
    Ik heb geen vertrouwen in lange fase draden.
    Ook throttle mix ingesteld met 3 vrije mixers.

    1-Throttle met kan 5
    2-Rudder naar LH engine
    3-Rudder naar RH engine

    Dit lijkt goed te werken.

    Verder 2 piloten ingebouwd voor de schaal look.

    Nadelen van de Widgeon vind ik het te kleine toegangs luikje wat ook nog eens te zwakke magneten heeft,
    Door het opstaande randje zou het waterdicht moeten zijn, maar ik denk dat ik het maar dicht tape.

    Hoog gewicht, waardoor niet zo makkelijk in een klein plasje geland kan worden, zoals een Seabee.

    Wel een super mooie vliegboot, ik zie de beelden van Fantasy island nog voor me. (1978).
    THE PLANE, THE PLANE, waar in het openings filmpje de Widgeon figureerde.

    Hopenlijk snel de maiden.
     
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Electronica widgeon.

    Hallo Chris ,

    leuk dat je ook een widgeon hebt.

    dat zou ik zeker doen anders komt er gegarandeerd water binnen. ook zou ik even met een fijn schuur papiertje het gat van de drain plug wat gladder maken. Het zou leuk zijn om even een foto te plaatsen van je model , ik ben benieuwd naar de piloten.

    Dit is niet de plaats om hier discussi over te voeren maar toch even dit. De stroom afname door de regelaar uit de lipo gaat niet gelijkmatig maar pulserend. Door de lange draden heb je nu dus flinke kans op hoge piek spanningen.

    Zie het een beetje als een water leiding in een huis , als je de kraag vol open zet en dan ineens dicht hoor je leidingingen soms klapperen. Dit is eigelijk het zelfde wat in de draden van de lipo naar de regelaar gebeurd. Om dit verschijnsel op te vangen zitten er in de regelaar 2 condensators. [​IMG]

    deze zijn goed te zien om deze afbeelding.
    Deze condensators zijn berekend op de draadlengte zoals de regelaar geleverd is. Nu je dus de esc draden zoveel verlengt hebt is het mischien een idee om een extra setje condensators te plaatsen.
    [​IMG]

    Ook is het nier verkeerd om een de draad van esc naar ontvanger door een ferrierring te doen , dit evt ruis om de singaal af te vlakken.

    [​IMG]

    Maak veel foto's en een filmpje van de maiden !!!

    Veel succes en geniet er van.

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2012
  16. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Hier mijn set-up.
    Ik kan/weet niet nog steeds foto's op het forum te plaatsen, moet ik me nog eens in verdiepen.



    HobbyKing R/C Hobby Store : KD A22-10S Brushless Outrunner Motor motoren

    HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Basic 25A v3.1 Speed Controller ESC

    HobbyKing R/C Hobby Store : APC style propeller 8x4-E Props

    HobbyKing R/C Hobby Store : Hextronik MG-14 14g/2.2kg/0.11sec aircraft servo Servo’s

    HobbyKing R/C Hobby Store : UltraDetail Scale Glider Pilot - Blue Piloot

    HobbyKing Page not found. _viewItem.asp?idProduct=11606 Piloot

    1x_QbVDlLbI[/media] Island TV Show Opening Theme Season One 1978 - YouTube Filmpje Fatasy island Widgeon.


    Tja die motor draden,,, bij mij is een keer een regelaar uitgefikt door te lange fase draden.
    Dan krijg je schijnbaar weer inductie stromen.
    Mijn ervaring met verlengde stroomdraden is goed, en geen enkel probleem (bij meerdere modellen).
    Ook haal ik meestal een plus van een ESC af, ik wil maar 1 bec hebben.dit werkt ook goed.

    Jouw theorie kan ook kloppen hoor, maar ieder doet het op z'n eigen manier.
    Je hebt gelijk een discussie hierover hoort in een ander draadje.

    Ik moet nog even wat vet om de uitgaande assen van de servo's smeren, om water indringen te voorkomen.
    Ook nog even in de weer met siliconen spray op div. plaatsen.
    Mijn ervaring met watervliegen is dat de boel zo snel mogelijk weer droog moet, en het water moet verdampen.
    Als het ergens opgesloten blijft gaat het rotten/roesten.

    Mmmmm, zo te zien vandaag weer geen maiden,,, slecht weer hier.


    Even die piloten bestellen ??? ze staan geweldig in de Widgeon.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Oops, zware discussies en theorie zeg.
    Ikke lekker eigewijze modelbouwer hou toch maar verlengde stroomdraden.
    Zoals al gezegd, bij meerdere 2 motorige modellen, geen centje pijn, geen vonkje niets van dit alles.
    Kan niet volgens al die theorie, maarja verlengde motor draden heb ik slechte ervaring mee.
    Daarom dus.
    Ik heb Turnigy plus regelaars en Assan 2,4 Ghz ..... geweldig spul.

    Ok ,genoeg over die draden, laten het weer over de Widgeon hebben.
    Hij hangt nog steeds aan de muur te wachten op mooi weer.
    Zijn er nog meer Widgeon bezitters ?
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet druk maken. Vele 'regelaars' zijn je voor gegaan... die discussie is al voor jou gevoerd :D
    Wordt listig gebruik van gemaakt in de F5B...of daar waar de amperes je om de oren knetteren... Echte F5Bers herken je aan het Vandegraafgeneratorgevoel... ;)
     
  20. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Jawel, hier nog een bezitter. Van een bijna klaar model....

    Kom er niet echt aan toe om hem af te ronden, te druk met werk (gelukkig).
    Ik heb hem wel helemaal standaard zoals GP hem heeft bedacht. Mijn kennis van elektronica gaat niet veel verder dan de juiste stekkertjes in elkaar klikken ;). Ik hou het dus 'veilig'.

    Inmiddels wel gewend om met een hogere snelheid te landen, meeste van mijn vliegmodellen tipstallen niet zo snel. En kan ik landen zonder trottle, maar dat lijkt me met deze zware jongen niet zo'n goed idee.

    Grtz, frans
     

Deel Deze Pagina