Electric EF extra 123"

Dus wij zijn bezig met een EF extra 123" op elektro te zetten.

De rede hiervan is, omdat wij op onze club maar tot 110cc mogen vliegen, en vermits ik voor de wedstrijden met een 3m wil vliegen, was de enige oplossing om hem op elektro te zetten...

materiaal:
1x Hacker A200-8
8x Hitec HS-7980TH (46kg!!!)
8x 2" alu servoarmpjes van secraft
1x PB Competition Serial Reciever System
2x Futaba R6108SB
2X Thunderpower 2s 3900mah
1x Jeti spin 300 (moet nog geleverd worden)
1x Hacker A200-8
1x mejzlik 29x12 3Blad

materiaal
full

Als je aan een grote vlieger begint, dan zet je hem eerst op zijn poten. Dus de wielen monteren...

monteren wielen
full

En als hij op zijn wielen staat dan tonen vliegers al direct groter

full

Vervolgens is mijn pa aan het hoogteroer begonnen. Vermits EF het hoogteroer zelf al hol-in-bol gemaakt had, moesten we er alleen nog maar roerhoorntjes op lijmen en de servo's inbouwen. Omdat de servo's iets groter zijn dan standaard moest het ook nog uitgefreest worden.

hoogteroer
full

full

plakken servoheveltjes
full

Daarna het staartwieltje en het richtingsroer monteren.

staartwiel
full

En natuurlijk ook nog eens zien hoe groot hij eigenlijk echt is :mrgreen:

extra 123"
full

Vergelijking met de cockpit van mijn c-arf extra 330l 2.3m :rolleyes:

full

Dan servo's inbouwen in de vleugel en de servo kabels maken voor in de vleugel.

vleugel
full

servokabels vleugel
full

En ook de servokabels voor de romp. In de romp is een koker voorzien voor de kabels en dan zelf nog een beetje verder gedaan met zo'n zwarte kous.

servokabels romp
full

Dan 's morgens verder doen...
Eerst servo's van het hoogteroer definitief vastzetten.

servo hoogteroer
full

en ook van de rollen...

servo vleugel
full

richtingsroer verder monteren en ook de servo's ( ge ziet mijn pa bijna niet meer achter het richtingsroer )

full

uitslag hoogteroer:twisted: Da moet genoeg zijn

full

En nu is het wachten op de regelaar en de lipo's...

Grz
Timen

Laatst bewerkt door een moderator:
hoeveel cellen wil jij die gaan vliegen, want met de 110 kv is 15s na mijn mening niet genoeg, in combinatie met 29 x 12 3b, ik denk dat je nog geen 5000 rpm haalt op 15s. Spec voor de Jeti 300 is max 14s, hij blijkt 16s te kunnen. Hij zal op electro meer dan 20kg gaan wegen en op 15s kom je niet verder dan 30 kg. 8 kg meer dan mijn Sbach van 14 kg.

Maar een heel leuk projectje

Hier iemand die hem met een predator 37/6 op 14s en die heeft een 170 kv
40% (123") Extreme Flight Extra 300 - RC Groups
En dan trek hij nog 280A jij komt met deze setup op 15s niet verder dan 170A.

ik zie ook geen plaatjes , je moet een account op die site hebben voor de plaatjes te kunnen zien. Dat kun je niet verwachten van iedereen. MBF is dat niet nodig, daar kun je plaatjes zien zonder in gelogt te zijn.
Bart,

Laatst bewerkt:
Inderdaad erg fraai, maar nu had ik de foto's al op facebook gezien:mrgreen:

Normaal moet het nu opgelost zijn...

@XYZ, Normaal gezien zouden we toch op 5500 toeren moeten komen. wan 14s is 58,8V en dus onder spanning rekenen wij 50V => 50x110= 5500 toeren. En de vlieger gaat geen 150 g zwaarder wegen (met 14s 10000mah) dan een EF extra op benzine (die getankt is)! De bedoeling is om rond de 250A te zitten...

En Markus Rummer vliegt met dezelfde setup in zijn 3,1m Raven (op de schroef na)

Grz
Timen

Is wel te hopen dat je minimaal 5500rpm haalt, als ik kijk naar een gemiddelde 150/160cc, dan draait die met een 30x12 Mejzlik al snel 6000rpm, mijn 3W157 met tuned pipes doet dik 6400 rpm met diezelfde prop, dan heb je een super pull-out.....

(pull-out vanaf 1:50)

Alex, een 30*12 is niet te vergelijken met een 29*12, dat is een veel zwaardere prop (veel zwaarder dan de 29*12N trouwens)

@Timen, weet je het gewicht van die raven? Ik zag deze week nog een video en zijn power leek mij toch niet heeeel veel?

Alex, een 30*12 is niet te vergelijken met een 29*12, dat is een veel zwaardere prop (veel zwaarder dan de 29*12N trouwens)

@Timen, weet je het gewicht van die raven? Zijn power lijkt mij toch niet heeeel veel?

Heb jij die 29*12 wel eens getest zelf op jouw Extra? (hoeveel rpm deed hij bij jou? dan kun je goed vergelijken)

Heb jij die 29*12 wel eens getest zelf op jouw Extra? (hoeveel rpm deed hij bij jou? dan kun je goed vergelijken)

Ik heb ze thuis liggen, maar was wat te zwaar voor de 170 in het warme weer vorige zomer.
Ik ken het RPM niet maar zal ze misschien volgende week vlug eens testen om te meten...

Ik denk als hij 5500 zal halen dat het wel redelijk goed zal zijn ?!?

edit; ik denk er nu aan, Lespy heeft ook een 29*12 misschien kent hij zijn RPM

Laatst bewerkt:
29x12 = 5700RPM
29x12N = 6300RPM
30x13Evo L (dacht ik, wa had bert weeral op zijne extra staan?? dat of 31x12L) = Veel te veel, op 1/3 gas al snerpen (maar niet gemeten, was vervangprop op een wedstrijd aangezien de mijne tussen het kofferdeksel had gezeten :D )

DA-170 / BMB 70mm Tuned pipes (idem Jens)

Laatst bewerkt:
29x12 = 5700RPM
29x12N = 6300RPM
30x13Evo L (dacht ik, wa had bert weeral op zijne extra staan??) = Veel te veel, op 1/3 gas al snerpen (maar niet gemeten, was vervangprop op een wedstrijd aangezien de mijne tussen het kofferdeksel had gezeten :D )

DA-170 / BMB 70mm Tuned pipes (idem Jens)

32*12EVO L had Bert op zijn Extra, naar mijn mening is de 29*12N ideaal op de extra, al is het verschil van power tussen de 29*12N en 29*12 niet echt heel groot... De motor loopt enkel koeler met de 29*12N ...

Als Timen dus 5500 RPM haalt zal hij ongeveer de power van een DA170 hebben met gewone uitlaten.

@Jens, ik denk ook dat de power geen probleem zal zijn, alleen de vliegtijd...

Het enige wat ik hoop is dat ik 1volledig programma kan vliegen in veel wind...

Grz
Timen

Ik zit met mijn berekeningen er altijd heel dicht bij, en dan ook altijd.

Ja, je komt op 50V uit maar die kun je niet direct met 110 kv
vermenigvuldigen. bij hacker moet je daar ongeveer 85% van pakken, bij
Turnigy als de kv klopt ongeveer 90% en bij Scorpion ook 85%. Bij mij
pletenberg predator 30 is dat op mijn setup en die Lespinoy ongeveer
75%. Hoe zwaarde je een motor belast hoe lager het percentage dat je
moet nemen, Ik doe dat na alle setup berekeningen nu vrij dicht bij de
realiteit. Maar ik heb al setup of 30 bepaalt.
Wat goed werkt is de calculator van Scorpion, vul de motor getallen van
hacker in en je zult het zien. Mijn ervaring bij grote motoren is dat hij 5
tot 10 % te hoog aan geeft op toeren en trust maar de stroom klopt vrij aardig.

Pak de predato, ik heb 12s * 3.6 volt ( ik belast max 20C ) = 43.2 volt
de predator 30 heeft een 160 kv. met jou berekening is dat 6900 rpm.
Ik draai 5200 rpm denk dat hij nog iets hoog komt, maar niet meer dan
100 rpm. Daarom schat ik ook dat jij op 14s rond de 4700 rpm uit komt en
dan echt op 140 A met een static thrust van 26 kg. En dat is echt veel te weinig.

full

Die 110 kv gaat je nekken op 14s, 16s zal je zeker helpen, kan de stroom
ook weer wat omlaag. Enig oplossing is, na mijn mening 16s, en dat moet de regelaar kunnen, neem anders contact op met Jeti.

Ik zat met mijn predator op de stroom spoton 4A naast , toeren en thrust
zat ik te hoog , net als de Scorpion calculator

Bart,

het filmpje van Markus Rummer

Hij vliegt een 18.5 kg raven met een 31.5 x 14 engel prop dat is een groot ding met een hele grote spoed. en die geeft een vele zwaardere belasting en geeft een redelijk static thrust ~30kg.

Bart

Back