Electrificeren van Diablotin : welke setup ?

deze zal dan wel de super niet zijn denk ik als er een 15cc op zat! hehe:p

Ik heb de foto's nog eens bekeken, voor zover ik mij herinner had de super geen beplanking vooraan en deze van de foto wel. Verder zie ik op het eerste zicht niet veel verschil, daarom dacht ik ook dat het de super was.

Anyway, ik was dus fout, het zal de eerste versie geweest zijn, ik wist wel niet dat er zoveel verschil op zat, al zal die motor inderdaad ook een pak meer wegen dan zo een OS 46FXi

JVDO,

ik denk dat mijn Diablotin één van de allereersten op de markt was. Ik heb hem indertijd gekocht naar aanleiding van een project met een nieuwe modelbouwwinkel. Aangezien zij ook Magnum motoren gingen verkopen, MOEST er een Magnum op. Is trouwens een goede motor, één maal kloppen en in de gang. Maar ben al die vettigheid een beetje moe.

Straks laat ik het gewicht weten... :-)

groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

ondertussen is ALLES wat met methanol te maken heeft van het toestel gehaald. Alles is nu klaar om electro in te gaan bouwen, ware het niet dat ik al op een probleem bots...

Ik had nl de lipo batterij al gekocht zonder eerst na te meten of hij wel zou passen. En ja, je raad het al, hij is te groot. Ik zou kunnen gaan knutselen en wat wegsnijden, maar wil eerst weten wat de beste oplossing wordt.

De ruimte in de neus bevat ook nog een "normale" Nimh batterij pakket dat plaats inneemt. Dit wil ik zeker behouden.

Ik heb ook het gewicht gewogen. Onderaan dit bericht alle info.

Foto's van wat er uit gaat.

Diablotin001.jpg

Diablotin002.jpg

Diablotin003.jpg

Hier proberen de lipo er schuin in te krijgen. Dan zie je dat ik hem er vooraan niet inkrijg.

Diablotin004.jpg

Dit is wel met het NiMh pakket onderin.

Diablotin005.jpg

Als ik het NimH pakket recht steek zoals dit, kan ik de lipo ook recht zetten.

Diablotin006.jpg

Diablotin007.jpg

Probleem daarmee is dat je de lipo niet zo goed kan vastzetten. Plus het kapje onderaan kan dan niet dicht.

Ik had gedacht om de 2de firewall te gaan insnijden voor de lipo. Maar het probleem is dat daar het gat is waarin de vleugel komt te zitten.

Diablotin008.jpg

Wordt dus nog even goed nadenken... :-)

Van het gewicht van het geheel ben ik toch een beetje verschrokken.

Dit is het gewicht van alles wat er nu uitgaat :

* Motor : 811 gram
* Servo : 44 gram
* Tank (leeg) : 68 gram

Samen is dat 923 gram.

De electro setup heb ik ook even gewogen :

* Motor : 454 gram
* Lipo : 842 gram
* Regelaar : 86 gram

Samen is dat 1382 gram.

Dat betekent dus dat ik er nog 460 gram bijkrijg. Hmmm, da's slikken. Maar goed, we zien wel.

Groetjes,

Davy

Hoi davy,
De Nimh batterij pakket kan je weg laten ,als je de regeling hebt gekocht die ik je heb aangegeven .
Dat scheelt je weer 100 gram.
Ik vlieg deze setup ook zo in twee modellen ,zonder ontvanger pack .
Je hebt indedaad meer gewicht nodig dan met methanol ,maar je gewichten verplaatsen zich een beetje.
De methanol motor weegt 811 gram en wordt vervangen door 454 gram.
En als je de schot van de vleugel pen ,tot onder het gat weg haalt ,past de lipo er dan niet beter schuin er in ,
bij mijn "u can do 3D" had ik dat ook zo gedaan ,toen ging hij ver genoeg er in.
Hij stak ook een beetje uit bij mij , een mm of 3.
En doordat je dan weer de lipo naar achteren laat gaan ,is het weer beter voor het zwaartepunt.

heb je vragen hoor ik het wel.

:p

Van het gewicht van het geheel ben ik toch een beetje verschrokken.

Dit is het gewicht van alles wat er nu uitgaat :

* Motor : 811 gram
* Servo : 44 gram
* Tank (leeg) : 68 gram

Samen is dat 923 gram.

De electro setup heb ik ook even gewogen :

* Motor : 454 gram
* Lipo : 842 gram
* Regelaar : 86 gram

Samen is dat 1382 gram.

Dat betekent dus dat ik er nog 460 gram bijkrijg. Hmmm, da's slikken. Maar goed, we zien wel.

Groetjes,

Davy

Je ziet nog wel wat over het hoofd.
Wel eens gevlogen met een volledig lege tank.
Start gewicht is zeker + 250 á 350 gram meer.
En je hebt geen ontvanger accu meegeteld.
Nu kan je er natuurlijk voor kiezen om een losse ontvanger accu te nemen maar een goede regelaar kan je tegenwoordig echt wel op BEC aansluiten. Natuurlijk is het een extra risico maar stekkertje van je ontvangeraccu kan ook iets mee mis gaan. Nooit is het zeker.
Een 4 cellen penlite accu is iets van 140 gram. Eventueel kan je daar dan een lipotje voor nemen met convertor.

Heb trouwens ook het idee dat die lipo ook wel wat lichter kan. 6s5000 is een best blok.
6s4000 is ruim 150 gram lichter.

Gr. Dennis

Je ziet nog wel wat over het hoofd.
Wel eens gevlogen met een volledig lege tank.
Start gewicht is zeker + 250 á 350 gram meer.
En je hebt geen ontvanger accu meegeteld.
Nu kan je er natuurlijk voor kiezen om een losse ontvanger accu te nemen maar een goede regelaar kan je tegenwoordig echt wel op BEC aansluiten. Natuurlijk is het een extra risico maar stekkertje van je ontvangeraccu kan ook iets mee mis gaan. Nooit is het zeker.
Een 4 cellen penlite accu is iets van 140 gram. Eventueel kan je daar dan een lipotje voor nemen met convertor.

Dennis,

de tankinhoud telt idd mee maar je moet bv ook je zwaartepunt berekenen met lege tank, dus die telde ik niet mee... :-)

De ontvanger accu had ik er niet bij gezet omdat ik van plan was die te blijven gebruiken. Maar nu las ik het bericht van Patrick die beweert dat ik deze niet meer nodig zou hebben. Met "grotere" kisten, met toch 6 servo's, gebruik ik in principe altijd nog een ontvanger accu.

P.S. Dat van iets mis kunne gaan is idd altijd mogelijk zelfs als alles voorzien is...

groetjes,

Davy

Met "grotere" kisten, met toch 6 servo's, gebruik ik in principe altijd nog een ontvanger accu.

Je hebt er maar 5 ..... ha ha .
Met mijn yak 54 van 1,73 m vliegt ik met 5 digitale servo's a 10 kg stelkracht .
En deze setup heb ik ook op mijn viper van 1,8 m ,waar ik dan ook nog 1 drop luik servo van 6 kg digitaal.

en ik drop daar ook rc-poppen en alles op de ubec op 6 lipo's.

Geen enkel probleem.

;)

Patrick,

da's idd goed om weten, dan laat ik dat batterij pakket er maar uit.
Vandaag niet veel tijd gehad, heb enkel de voorste plaat wat uitgefreesd. Nu kan de lipo er zonder problemen in. Nu enkel nog een plankje inlijmen om de batterij vast te kunnen maken.

Diablotin009.jpg

groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

vanwege tijdgebrek, weinig zin en een verjaardag die te vieren valt, gaat het met de Diablotin niet zo vooruit als ik zou willen.

Hoe dan ook, dit is wat ik kon doen.

Plankje gemaakt voor de lipo en in de romp geplakt.

Diablotin010.jpg

Diablotin011.jpg

Dan ben ik eens gaan zoeken waar ik de regelaar zou kunnen steken. En daar loop ik tegen een probleempje. Als ik de ESC vooraan wil steken, dan kan ik in de problemen komen met de batterij die er uit moet kunnen. Als ik de regel zou volgen die zegt dat je de kabels tussen motor en ESC beter NIET verlengt of korter maakt , dan zou de ESC tegen de firewall vooraan moeten komen. Maar dan vrees ik dat de lipo er idd niet meer in nocht uit geraakt.

Ik had hem liever (ook vanwege zwaartepunt) in het midden van de vleugel in de romp gelegd, maar zoals je op de foto kan zien, is de afstand tot de motor dan wel erg groot... :-( Je moet rekening houden dat de motor nog een stuk naar voren komt te hangen en de kabeltjes van de motor erg kort zijn...

Diablotin012.jpg

Groetjes,

Davy

Een beetje verder voorin zou idd beter zijn.
Kan je niet een klein buikje maken bij het tankluikje en daar dan de regelaar in vast zetten. Hangt ie meteen in de wind.
Als je het luikje loshaalt klap je dan gewoon de regelaar mee opzij en heb je genoeg ruimte om de accu eruit te halen.
Draden goed langs de zijkanten vast zetten dan zitten die ook niet meer zo snel in de weg.

Anders gewoon de draden van de motorzijde verlengen. Dik genoeg nemen dan maak het over het algemeen echt niets uit. Bij mijn EP seawind zijn de draden ook behoorlijk verlengt.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
en al klaar!!!!
even over de regeling, zet je de motorkap er weer op ,zo ja,
Dan komt de motor toch op stuuntjes te staan , zet de regeling dan achter de motor op het motorschot (aan de buitenkant)
en schuif met de lipo pakket naar achteren zo ver als gaat om het zwaartepunt te zoeken.

gegroet :cool:

Patrick,

heb geen tijd meer gehad om verder te bouwen. Werk en buitenland enzovoort... Hmmm...

Ga trouwens woensdag avond wel naar een vriend die me gaat helpen, dan gaat het hopelijk wat sneller. De oplossing van de regelaar achter het kruisje was me ondertussen ook te binnen gevallen en zo zal het waarschijnlijk wel worden. Dan hoef ik enkel de draad naar de ontvanger te verlengen. Kan wel zijn dat het zwaartepunt in gevaar komt, maar dat zien we dan wel weer...

De batterij verder naar achter gaat nog wel, alleen kan ik er dan met de strapbandjes niet meer goed bij... Die heb ik natuurlijk ook wel vrij ver naar voren gelijmd om er makkelijker aan te kunnen.

groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

gisteren de motor bevestigd op het model. Prop is ook aangepast. Nu enkel nog de regelaar monteren. Deze gaat via een houtje bevestigd worden bovenop de motorsteun. Dit past exact mooi in het kapje. Dat is werk voor één van de volgende dagen.

Vandaag wou ik ook aan de regelaar en batterij de connectoren bevestigen. Eerst had ik dat gedaan met Deans connectoren, maar dat is tov de dikte van de kabels wel maar een schandalig klein stekkertje.

Aangezien ik 8mm goudcontacten had liggen, heb ik deze proberen te solderen. Maar die vind ik dan weer een beetje TE groot. Daarom maar op zoek naar 6mm goudcontacten denk ik ! Iemand andere suggestie.

Diablotin013.jpg

De batterij past nu mooi in het compartiment. Ik heb geprobeerd hem zo ver mogelijk naar achter te schuiven. Voorkant wordt opgevuld met schuimpje.

Diablotin014.jpg

Ook heb ik besloten om het oorspronkelijke batterijpakket toch te behouden. Moest de lipo het dan opgeven, kan ik tenminste nog veilig landen. De batterijen zouden wel verder naar achter komen liggen boven de vleugel.

Groetjes,

Davy

Ga niet teveel mee met de hype van de dikste goudplug.
Op een gegeven moment heb je meer last van het extra gewicht dan voordeel van de lagere weerstand die een nog dikkere plug zou geven.
Je moet voor de "stroom" ook eigenlijk kijken naar de gemiddelde stroom. Piekstromen duren maar eventjes.

4mm plug lijkt mij al voldoende. Die 8mm plug gebruik je maar voor je las apparaat.

Hey Harold,

normaal gebruik ik altijd de 4mm contacten. In dit geval zijn de kabels te dik om er in te geraken. Aangezien ik enkel de 8mm had liggen, dacht ik die eens te gaan proberen. Maar die zijn idd overkill. Daarom hopelijk één van de volgende dagen naar W&W voor 5,5mm contacten.

groetjes,

Davy

Harold en Patrick,

op jullie aanraden vanmiddag dan toch maar de 4 mm contacten er aan gezet. Is wel wat prullen maar is goed gelukt. Nu nog tijd vinden voor de rest...

groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

Het gaat allemaal stap voor stap langzaam verder, dus vandaag nog enkele kleine dingen gedaan.

Ik heb bovenop de motorhouder 2 latjes gelijmd. Deze dienen als steun voor de regelaar.
P.S. Er is genoeg ruimte tussen motor en regelaar hoor...

Diablotin015.jpg

Diablotin016.jpg

Kabelhoudertjes in de neus ingelijmd, zodat deze mij niet in de weg zitten als ik de lipo er in wil steken. Ik kwam ook op het lumineuze idee om aan de zijkant in de neus kleine stukjes klitteband te hangen zodat ik de strap banden kan vastzetten zodat deze ook niet in de weg zitten als ik de lipo er in wil schuiven. Staan hier wel nog niet op de foto.

Diablotin017.jpg

In het gat van de vroegere schakelaar een plankje gelijmd en de kleinere schakelaar van de regelaar gemonteerd.

Diablotin018.jpg

Dan de oude schakelaar op een andere plaats gezet. Ook heb ik de stekkers moeten veranderen naar uni stekkers aangezien er nog oude Multiplex stekkers op zaten. Ook heb ik de ontvanger op een nieuw plankje bevestigd.

Diablotin019.jpg

Ik heb ook een nieuw batterijpakketje gemaakt. 4 Cellen Nimh 2000 mAh. Deze zou ik graag zo ver mogelijk naar achter leggen dus net aan de achterkant van de vleugel. Ik vraag me alleen af hoe ik die het beste kan bevestigen. Met klitteband ?

Diablotin020.jpg

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

vandaag wilde ik het toestel volledig afwerken.

Daarom eerst de batterijen bevestigd met dikke dubbelzijdige kleefband en 2 elastieken.
Daarna nog nieuwe servo stekkers aan de rolroeren gemaakt.
Ook ineens maar eens de moeite gedaan om de oude verfrommelde oracover wat bij te strijken, het was nodig... :-)

Daarna alle roeren ingesteld op de zender. Hierna wou ik als laatste stap de regelaar nog instellen. En dat lukt me niet.

Ik heb nochthans een Turnigy programmeerkaartje, maar om één of andere reden doet de regelaar en het kaartje niks. Ik heb voor alle zekerheid nog eens de manual nagelezen van het kaartje, maar het lukt met niet.

Ik heb nog wel het oude Turnigy programmeerkaartje waarbij er maar 1 stekker is (wel met een splitsing voor een 4,8V batterij pakket).

De volgorde die staat beschreven :

1. Alles loskoppelen
2. Regelaar kabel aansluiten op het kaartje
3. Hoofdbatterij inschakelen

Bij stap 3 is het toch wel degelijk het lipo pakket dat aangesloten moet worden ? Ik moet wel nog de schakelaar aanzetten van de regelaar, maar er gebeurt niks.

Als ik de rode kabel uit de kabel haal en hem in mijn ontvanger steek, dan werkt de regelaar en de motor. Dus daar is niks mis mee.

Voor alle zekerheid had ik ook eens geprobeerd om op het programmeerkaartje een extra pak 4,8V batterijen te hangen, maar ook dan lukt het niet... :-(

Heb geen zin om al die biepjes af te wachten... :-)

P.S. Welke instelling is voor deze motor/regelaar het beste ?

Groetjes,

Davy

Back