Na de nachtdiensten meteen de LB dag, tot vandaag het festival van morgen t/m zaterdag voorbereid, daarna de mailtjes beantwoord.
Testmodel is practisch weer bruikbaar. Met een iets verlengde romp om het zwaartepunts probleem op te lossen.
2e testmodel wordt in gereedheid gebracht. Blue Pearl, de grote broer van Little Pearl. Is iets groter, maar ook oorspronkelijk met de ST G51 en 12 x 5/6 prop.
Ondertussen heeft onze voormalige ploeggenoot -en nog steeds technisch brein op de achtergrond- Erik Janssen ook een oud model (van het WK 94) omgebouwd met electrische aandrijving. Ook die kist gaat als de brandweer...
Concluderend kunnen we zeggen dat:
A. Electrische aandrijving -mits specifiek aangepast voor ons doel- gelijkwaardig of misschien zelfs superieur is aan verbrandingsmotoren techniek.
B. Er een klein gebied is waarin vleugelbelasting, luchtweerstand en motorvermogen met elkaar in evenwicht zijn, zodat er kunstvlucht op hoog niveau mogelijk is. Het electrificeren lukt prima tot motorgrootte .40, daarboven wordt het lastig om binnen het gewicht te blijven. Zal wel een kwestie van tijd zijn.
C. Het tot nog toe lastig is om met bestaande spullen een goed werkend systeem samen te stellen. Dat komt doordat de meeste regelaars niet zijn bedoeld om te werken met toerenregeling (governor) en een goed werkende rem, die de propellor ook werekelijk stilhoud na het stoppen van de motor. Ik begreep dat dit zelfs onmogelijk is met de huidige apparatuur. Prop wordt alleen geremd zolang deze draait.
Oplossing lijkt me eenvoudig: gewoon een kleine gelijkstroom door de motor wikkelingen en hij staat als een huis, denk ik dan in mijn onschuld. Moet je vooral niet denken dat zoiets een optie is bij de huidige regelaars. Nou ja, dan moeten we ons maar behelpen met klapprops, als die tenminste in onze maten leverbaar zijn. Maar het blijft geen gezicht......
Zoals de vlag er nu bijhangt zullen in het gunstigste geval onze testmodellen (omgebouwde brandstof kisten) ingezet worden op het WK (de nieuwe modellen kunnen niet afgebouwd worden totdat we alles zeker weten). Als het tegenzit vliegen we dit jaar nog met brandstof.....
Testmodel is practisch weer bruikbaar. Met een iets verlengde romp om het zwaartepunts probleem op te lossen.
2e testmodel wordt in gereedheid gebracht. Blue Pearl, de grote broer van Little Pearl. Is iets groter, maar ook oorspronkelijk met de ST G51 en 12 x 5/6 prop.
Ondertussen heeft onze voormalige ploeggenoot -en nog steeds technisch brein op de achtergrond- Erik Janssen ook een oud model (van het WK 94) omgebouwd met electrische aandrijving. Ook die kist gaat als de brandweer...
Concluderend kunnen we zeggen dat:
A. Electrische aandrijving -mits specifiek aangepast voor ons doel- gelijkwaardig of misschien zelfs superieur is aan verbrandingsmotoren techniek.
B. Er een klein gebied is waarin vleugelbelasting, luchtweerstand en motorvermogen met elkaar in evenwicht zijn, zodat er kunstvlucht op hoog niveau mogelijk is. Het electrificeren lukt prima tot motorgrootte .40, daarboven wordt het lastig om binnen het gewicht te blijven. Zal wel een kwestie van tijd zijn.
C. Het tot nog toe lastig is om met bestaande spullen een goed werkend systeem samen te stellen. Dat komt doordat de meeste regelaars niet zijn bedoeld om te werken met toerenregeling (governor) en een goed werkende rem, die de propellor ook werekelijk stilhoud na het stoppen van de motor. Ik begreep dat dit zelfs onmogelijk is met de huidige apparatuur. Prop wordt alleen geremd zolang deze draait.
Oplossing lijkt me eenvoudig: gewoon een kleine gelijkstroom door de motor wikkelingen en hij staat als een huis, denk ik dan in mijn onschuld. Moet je vooral niet denken dat zoiets een optie is bij de huidige regelaars. Nou ja, dan moeten we ons maar behelpen met klapprops, als die tenminste in onze maten leverbaar zijn. Maar het blijft geen gezicht......
Zoals de vlag er nu bijhangt zullen in het gunstigste geval onze testmodellen (omgebouwde brandstof kisten) ingezet worden op het WK (de nieuwe modellen kunnen niet afgebouwd worden totdat we alles zeker weten). Als het tegenzit vliegen we dit jaar nog met brandstof.....