Electrisch F2B

http://www.elektromodellflug.de/akku-test/xcell.htm

Xcell 3900mah li-po's, 92 gram. (276 gram totaal voor 3 cellen)

xcell3900.GIF

Die Zelle zeigt unter Hochlast die volle Kapazitätsausbeute. Beeindruckend ist der sehr hohe und
gleichmäßige Spannungsverlauf bis 15C (gemessen). Die angegebenen 15C Dauerlast sind gut
nutzbar. Die Temperatur erreicht dabei 62°C - also auf Kühlung achten.
Die Impulslast 22C (86A) konnte aus techn. Gründen nicht gemessen werden. Die noch
möglichen 17C (66A) meistert sie mit einer beeindruckend kleinen Spannungsdifferenz.
Resümee: z.Zt. die leistungsstärkste Zelle bis zu den 4000mAh-LiPo's!

Binnenkort verkrijgbaar bij: http://www.lipoly.com/

prop-er zei:
Xcell 3900mah li-po's, 92 gram. (276 gram totaal voor 3 cellen)
Maar ik heb 4S nodig... Dus 368 gram en dat is zwaar... Ik ga beginnen met 4S PQ-3700 (84 gr per stuk) Als dat goed gaat dan kunnen we eens ballasten en zien of het vliegen nog klopt. Dan is er wellicht nog speelruimte voor zwaardere cellen.

Zo!
Afgelopen donderdag de eerste testvluchten gemaakt.

12 x 5 hout, AXI 2628-10, CC-45, PQ 4S-3700, 4K micro ontvanger.

Start bij 9200 toeren en ~ 30A.

Dit resulteert in rondetijden van 5,8 sec. dat is dus te langzaam. Langzaam de gastrim een paar klikjes open geschoven, tot we 5,2 vliegen.
De governor houdt dit toerental de hele vlucht constant. Dit werkt echt!
Loops zijn meteen prettig rond (en dat voor een ont-trimde kist, zwp. 1 cm te ver naar voren!)
Meteen daarna motor gestopt om de temperatuur van de spullen te controleren. Alleen de accu is lauwwarm, verder is alles koud....

Accu bijgeladen en het model beter getrimd (neutraalstelling)

Tweede vlucht 4 min gevlogen en daarna de accu weer volgeladen (ging 1880 mAh in)
Verticale acht gaat probleemloos, model komt met gemak bovenin en heeft daar nog prima lijntrek. dat is dus veelbelovend.
Minpuntje: als de motor wordt uitgeschakeld spint de prop gewoon door. Dat remt enorm en we willen nog een ronde uitzweven. Bovendien begint de jury waardering van de landing pas nadat de prop tot stilstand is gekomen. Jammer genoeg was dat in ons geval steeds pas op de grond.....
In de governor mode is de prop-brake uitgeschakeld....(het zou veiliger zijn(???), ik vind het gewoon lastig) Maar goed we hebben CC een stukje huiswerk gegeven. Als het lukt willen we er een WK mee vliegen en als dat niet lukt is dat geen reclame voor hen...
443ff9a37c7c0210.jpg

443ff9b67c92672e.jpg

443ff9c87ca8e5c5.jpg

443ff9d87cbd3ea0.jpg

443ff9f27ce42837.jpg

443ffa427d578460.jpg

Deels. De vleugels en stab wel, de romp is het eerste exemplaar -dat te erg trilde met een verbrandingsmotor- en daarom is vervangen door het meer 'Cobra-achtige' exemplaar.
Met electro blijft de oude romp helemaal intact. *)
We gebruiken dit model om de aandrijving te testen en te optimaliseren.
We hebben beide een op dit model gebaseerd nieuw exemplaar in aanbouw.

*) Zoals verderop is te lezen, bleek dit toch 'wishful thinking' :oops:

Zal ik lapdoos meenemen?
Ook een keer proberen zonder govenor en met prop brake.

Probleem is nog dat we uit de tests nog moeten bepalen wat onze ideale accu is. Tot die tijd hebben we er maar 1. Na iedere vlucht moet dat ding dus geladen en dat duuuurt..... :cry: Dus we willen systematisch te werk gaan. Nu eerst vaststellen of we 6 minuten halen met deze set-up en of daarmee probleemloos het programma kan worden gevlogen. Ik schat in dat dit haalbaar is.
Daarna gaan we verder met verschillende props om te kijken of het nog beter kan. Als we daar uit zijn willen we nog eens kijken, of we met een andere instelling van de CC-45 betere resultaten krijgen. Mij lijkt dat high rpm governor voor ons de ideale instelling is, behalve dan die !@#$%^ rem.....

Nu met een bekende situatie even 1/4 accu gebruiken zonder govonor (wel een vast toerental ingesteld natuurlijk), 1/4 accu met rem enz.

De hoge C accus mogen met 2C geladen worden, dus iets van half uurtje?

Niek zei:
Nu met een bekende situatie even 1/4 accu gebruiken zonder governor (wel een vast toerental ingesteld natuurlijk), 1/4 accu met rem enz.

De hoge C accus mogen met 2C geladen worden, dus iets van half uurtje?
Good grief... Ik was al geimponeerd door 1C, dat is al 3.7 A
Ik denk dat mijn netvoeding dat niet trekt, die is voor max. 4,2 A en werkt tot nog toe prima.....

1/4 accu? Kan me niet schelen hoe, maar dat ding blijft heel.... :wink:

Op veld aan auto accuu laden toch?

Ok ok, 1 a 2 rondjes met de ene instelling, 1 a 2 rondjes met de andere enz.

GRR!

Het gaat hier om mijn Little Pearl uit het jaar 2000, met de originele romp die met een vebrandingsmotor te veel bleek te trillen (Zoveel dat de motor in één vlucht los kon trillen). Met een andere, bredere romp heeft het model in de wedstrijdseizoenen 04 en 05 prima voldaan. De originele romp was dus nog beschikbaar om voor electro aandrijving omgebouwd te worden. Omdat de electro motor niet trilt voldoet de oude romp nu prima.

Toen jij dit berichtje intikte stonden wij al op het veld...

We hebben goed nieuws en we hebben slecht nieuws.....

Het goede nieuws:
6 min. vliegen met voldoende lijntrek in alle figuren is geen enkel probleem. :D Vliegsnelheid in de figuren is indrukwekkend constant. Op zijn minst zo goed als bij 2/4 takt loop die we tot nu toe gebruiken. :D Dit alles in Governor mode, nu die !@#$% rem nog aan de gang krijgen. Nog steeds niks gehoord van CC..... :cry:
Ronde tijd ~ 5,1 sec. Met 2600 mAh is de accu ook weer vol. Op de grond 10100 toeren bij 39 A , in de lucht dus ~ 26 A .

Het slechte nieuws:
Tegen het einde van de tweede vlucht raakte de kist bij het uitkomen van de zandloper het gras..... Op hoogte 0 vlakgetrokken, dit hebben we in geen jaaaren meer meegemaakt..... :oops: :oops:
Onderstel opgevouwen en romp tussen vleugel en stabilo flink beschadigd. Waarschijnlijk reparabel zonder al te erge gewichtstoename. Van de accu is 1 cel ingedeukt/gestuikt. Maar alles functioneert nog wel (15,5 volt) Heb 'm even aan Dick v.d. Vecht laten zien, die toevallig net kwam aanlopen en hij vertelde dat ze veel ergere beschadigingen hadden gehad, zonder enige gevolgen voor de accu. We hopen er dus maar het beste van. Nou ja, doe je dit boven het gebruikelijker beton of asfalt, dan kom je er niet zo goed af. Maar desondanks, twee ervaren F2B piloten die met een kapotte kist van het veld komen, NOT GOOD :nooo: :oops: :oops:

Het zwaartepunt lag (ondanks extra gewicht in de staart) nog 1 cm te ver naar voren. De al flink toegenomen wind in combinatie met de slome besturing deed ons de das om. :oops: :oops: Ik vloog weliswaar niet zelf, maar ik reken het mezelf ook aan dat ik dit risico niet goed heb ingeschat.
Voor dat onderstel: we hebben dringend hard aluminium nodig van 3 mm. Ik heb al diverse bronnen geprobeerd, maar tot nog toe zonder resultaat. Wie?

Bruno , hoeveel Al zoek je ? Kun je maten geven. Ik heb nog wel wat stukken ST51 liggen. (geen dural dus).Maar wel wel hard.

gerben wassenaar.

Al is inmiddels terplaatse.

Henk heeft het rompgedeelte achter de vleugel inmiddel totaal herbouwd. Nu nog afwerken en dan vliegen we weer.
Erik Janssen (het derde nederlandse teamlid voor de WK van 1994) heeft inmiddels voor ons uitgezocht (hij vliegt tegenwoordig bijna uitsluitend RC) dat de Kontronic regelaars wel de mogelijkheid hebben tot het combineren van governor en rem. Misschien moeten we het in die richting zoeken. Wel gek dat CC nog steeds niets heeft laten horen.

Hallo Bruno

Als ‘oude’ Nobler’ vlieger volg ik jullie project met belangstelling.

Wij hebben elkaar geloof ik wel eens ontmoet op de vliegbasis ‘de Peel’ toen ik daar in het weekend ‘Officier van Dienst’ was.
Ik heb toen zelfs nog met een toestel van jullie gevlogen (een met een profiel romp, Thunderjet?)

Mocht je met Kontronik contact opnemen vraag dan naar ‘Motormike’, als hij het niet weet, weet het daar niemand.
Ik vlieg tegenwoordig electro jets en bij hem heb ik nog altijd een antwoord op mijn vraag gekregen.

Groetjes uit Spanje,

Harry van Melick
Altea la Vieja

Harry....! :D Nou en of Henk en ik ons die ontmoeting herinneren.
De Thunderjet stunttrainer was een product van De Jong's Aircraft Factories.
Erik heeft deze info van Mike Franz, dat zal dus wel dezelfde zijn.

Groeten,

Bruno

Bruno,

Ik heb je twee mailtje gezonden, en nog geen reactie gehad.

Het prototype van de ETC100 (regelaar aansturing) is klaar. Dat wil zegen, je kunt er mee testen.
De display zit nog niet helemaal goed, er waren een paar draadjes nodig om die aan de praat te krijgen. Een nieuwe serie printen is besteld, en is ronde de 30e binnen.

Gr,

Prins

Back