Electrisch F2B

4s1p kokam 3200 weegt 340 gram en kan tot 60 ampere gaan. Alleen de prijs valt iets tegen met bijna 170 euro bij MAMO
 
Tja, het verbruik per vlucht zal zo tegen de 3500 mAh liggen (35 A gedurende 6 min.) Daar moeten ze natuurlijk wel tegen kunnen. Ik begreep dat het helemaal leegtrekken niet zo goed is voor deze 'elektonen-tanks'. 3200 mAh cellen lijken me dus sowieso te klein. Zit er ook veel spanningsverloop tussen begin en eind? Hoe kleiner, hoe beter.
De ThunderPower Pro Lite had hier volgens pioneer Bob Hunt nog in lichte mate last van, ik zoek dus gewoon iets beters....
Langzaamaan begin ik te beseffen dat van de gemotoriseerde modelvliegerij, LB wel tot de meest veeleisende categorieen behoort. :roll:
Maar het komt goed, ik weet het zeker. :D
 
't klinkt misschien gek, maar een iets minder nieuwe Lipo, de PQ-B4000-SP-4S is wat lichter (352 gram) en kan nog steeds 40A continue aan (56A piek).

Harold heeft hier boven al opgeschreven dat de nieuwste Lipo's wel zeer hoge stromen aankunnen, maar ook zwaarder zijn.

Misschien zijn de nieuwste Lipo's dan juist géén optie.....

http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2859
 
Bruno van Hoek zei:
...Langzaamaan begin ik te beseffen dat van de gemotoriseerde modelvliegerij, LB wel tot de meest veeleisende categorieen behoort. :roll:
...

Zou je denken :lol: .

@Nico: Voor een vlucht van 6 minuten praat je over 10C. het moeten dus wel cellen zijn die dat prettig vinden, dus vandaar liefst hoge C waarde.
10 zou kunnen, 15C is beter vanwege levensduur en spanning vasthouden.
 
10C is als je de Lipo's volledig leeg trekt. Er vanuitgaande dat je tot ongeveer 85% gaat, kom je op 8,5C gemiddeld en misschien 11C piek. We hadden al gehoord dat de amerikaanse setup iets meer dan 3Ah leegtrekt in die 6 min.

Ik ben met je eens dat je liefst een hogere marge hebt. Maar als je dan voor het gewicht ook zo kritisch bent.......
 
Nieuwe Hyperion lipo's bij aircraft-world:

http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/lipo/vx/hp-lvx-lithium.htm

HP-LVX3700-XX-M.jpg


De 4S 3300mah doet 50A met gemak. 335 gram.
 
Ik vrees dat deze geen 35A kunnen leveren gedurende 6 minuten. En dan nog niet zo leeg zijn dat dit tot een aanzienlijk verkorte levensduur (= minder dan 500 cycles) zal leiden....
Maar dat bruikbare cellen er aan komen is duidelijk.
 
Bruno van Hoek zei:
Ik vrees dat deze geen 35A kunnen leveren gedurende 6 minuten. En dan nog niet zo leeg zijn dat dit tot een aanzienlijk verkorte levensduur (= minder dan 500 cycles) zal leiden....
Maar dat bruikbare cellen er aan komen is duidelijk.

Waar baseer jij je op dat deze lipo,s de opgegeven waardes niet halen?
Lex
 
Heel simpel: 35A gemiddeld gedurende 6min is 3500mAh. Nu zal het verbruik in de praktijk misschien iets lager liggen, maar hier moet je toch vanuit gaan.
 
mao zei:
Waar baseer jij je op dat deze lipo,s de opgegeven waardes niet halen?
Ze halen de waarden wel, maar ze hebben te weinig capaciteit voor mijn toepassing, vandaar.

Nico Peursum zei:
Heel simpel: 35A gemiddeld gedurende 6min is 3500mAh. Nu zal het verbruik in de praktijk misschien iets lager liggen, maar hier moet je toch vanuit gaan.
Nee, dit is het reeele verbruik. Volgas van begin tot einde vlucht, niks gemiddeld.
Je kunt niet tot het einde doorontladen, omdat anders de spanning teveel inzakt. Bovendien kun je een beetje levensduur dan wel vergeten. En dan wordt het wel heel erg duur...
 
Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met het zelf in elkaar knutselen van een 4S pakket uit losse 3700mAh cellen. De enige manier om een beetje binnen de gewichtsgrenzen te blijven.
Suggesties?
 
Aanbod in dank aangenomen! :D Je hebt me immers ook het inline solderen van de AR-500's geleerd. Maar ja, die dingen zijn nu ook hopeloos verouderd. 8O
Trouwens, waar haal je de goedkoopste CC-Ph-45 ?
 
De motor zit in de testromp.
Het wachten is op de regelaar, en de accucellen.
Zodra ik die laatste heb meld ik mij wel bij de lokale Lipo specialisten om er een (ultralicht) pack van te maken.
De eerste testvluchten gaan we maken met een micro ontvanger om de juiste instellingen te vinden en, als er iets mis zou gaan, de zaak meteen te kunnen stoppen.
 
Back
Top