Electrisch F2B

Bruno van Hoek

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Tot mijn grote genoegen blijkt de wereldkampioen 1978 (inmiddels gelukkig weer geheel genezen van RC-vliegen :wink: ) Bob Hunt zich geplaatst te hebben voor het WK2006 met een elctrisch aangedreven model.
Mij is het voorlopig nog even te kostbaar, maar ik ga het zeker in de toekomst (als de accu's wat prettigger geprijsd worden) ook proberen.
Zie hier: http://home.arcor.de/fesselflug/html/elektrokunstflug.html en http://www.modelaircraft.org/mag/Oct2005/bob.htm

Graag jullie gedachten, tips en andere goede raad
(ja ik vlieg ook RC, maar dat is nu even niet aan de orde)

Ik ben benieuwd hoe dit op de regelaar geprogrameerd gaat worden.. Meeste electro regelaars die draaien niet zonder ontvanger aan ;). Ik ken persoonlijk eigenlijk geen regelaar die zonder ontvanger goed functioneerd... Ik ga dit even volgen .

cu,
Xander

Met de Helikopter-rem zullen ze wel de toerental regeling bedoelen. Deze zorgt niet alleen voor het rustig aanlopen van de motor, maar dat het toerental constant blijft tijdens de vlucht en de verschillende belastingen. Het elektronisch alternatief voor 4Takt-2Takt-4Takt-principe.

Rick

xanderdude zei:
Ik ben benieuwd hoe dit op de regelaar geprogrameerd gaat worden.. Meeste electro regelaars die draaien niet zonder ontvanger aan ;). Ik ken persoonlijk eigenlijk geen regelaar die zonder ontvanger goed functioneerd... Ik ga dit even volgen .

cu,
Xander
Wat ik begreep, is dat er een pulsgever voor zit die de rol van ontvanger overneemt. Deze schakelt na 6 min looptijd de motor ook weer uit.
Ik ga er vanuit dat deze is opgebouwd met een PIC processor o.i.d.
Heb ik geen ervaring mee. Met losse componenten zet ik zoiets wel op, maar dat wordt nog behoorlijk groot als je de genoemde functies goed ( = niet analoog) instelbaar wilt maken.
Maar ik moet het allemaal nog zien....

@ Rick: is dit hetzelfde als een governor?

Let op: ik heb 40 jaar ervaring met verbrandingsmotoren en conventionele electronica, maar geen enkele met de laatste ontwikkelingen op electro gebied en ik wil dat niet te lang laten duren..... :wink: Dus als mijn vragen wat clumsy overkomen, weten jullie hoe dat komt :oops:

Bruno

ron van sommeren zei:
'F2B' in de titel zal niet iedereen kennen.
"The real thing" is nu ook weer tikkie overdreven ...

xanderdude zei:
Ik ben benieuwd hoe dit op de regelaar geprogrameerd gaat worden...
De regelaar aansturen via een 'sequencer'? Hierin kun je aangeven hoe snel de motor moet lopen op een gegeven moment. Ik weet niet of het praktisch zou zijn qua vliegen en of het mag qua regels.

Bruno, ik probeerde het op z'n nederlands. Maar een governor is inderdaad een toerental regeling. Bij borstelloze motoren heb je hier niks extra, opnemers oid, voor nodig. Zo'n Timer hoeft dan alleen maar gedurende een instelbare tijd een puls te generen met een vast-lengte, de rest doet de regelaar, lengte puls = toerental.

Rick

ron van sommeren zei:
"The real thing" is nu ook weer tikkie overdreven ...
Zo beter...? :wink:

ron van sommeren zei:
xanderdude zei:
Ik ben benieuwd hoe dit op de regelaar geprogrameerd gaat worden...
De regelaar aansturen via een 'sequencer'? Hierin kun je aangeven hoe snel de motor moet lopen op een gegeven moment. Ik weet niet of het praktisch zou zijn qua vliegen en of het mag qua regels.
Dat is heeel practisch en met ingang van 2006 is ( niet draadloos bediende) randapparatuur toegestaan voor de bediening van de (electro)motorfunctie.
Het wordt alsmaar interessanter. :yes: Nu nog die gigantische kosten een beetje naar beneden. Want die 4 Ah lipo's wat moet je daar wel niet voor neer tellen? En dan denk ik toch dat je zo'n 3 pakketten nodig hebt om helemaal safe te zijn. 8O Maar een kist die niet langzaam desintegreert door trillingen en olie, dat is toch wel aantrekkelijk.....
Alvast bedankt voor het meedenken, verder suggesties blijven welkom!

Bruno,

"Niet draadloos bediend" betekend dat je via de lijnen electrisch signalen kan meegeven.

Verbrandingsmotor mensen rekenen vaak nog vanuit verbrandingsmotor ervaring met bepaalde toeren op een bekende prop.

Met elektro aandrijivng staat dat weer helemaal open. Als je weet wat de snelheid moet zijn en de trekkracht en (liever niet) de maximale propgrootte, dan kan je een optimale aandrijving uitzoeken i.p.v. een verbrandings vervanger.

De gebruikte motor en accu kom je hier ook veel als voorstel tegen voor conversie van verbrandings naar elektrisch:
http://www.hobby-lobby.com/glowtoelec.htm

Zoek eens uit wat je precies mag regelen en automatiseren.
Een in de vlucht verstelbare prop (handmatig of via een snelheidsensor automaat) lijkt mij voor LB acro optimaal.

Ik heb trouwens nog een complete acro demovlucht van sittard op video.
Die krijg je wel een keer, als ik aan video dingen toekom.

Dit maakt het heel interesant voor mijn Blue-Pants, licht bouwen en dan die typhoon 15/10 erop en een 3s kokam 2000 pakket erin. Eens kijken of dat gaat lukken.

Waarom eigenlijk accu's aan boord?? Kan er niet een extra lijntje getrokken worden? ;)

Ook als eens gevraagd. Mag geloof ik niet van de regels.

Je zou ook een enome theezeef kunnen gebruiken en een soort bovenleiding aftakken op je rechtertip.

Als iedereen het doet ( en dat dus gewoon de regel wordt) zie ik het probleem niet. :?
De hoge kosten waar Bruno het over had behoren dan ja ook tot het verleden. :D

Lange draden, en best wel hoge stromen = verlies..
En een auto accu op je schouder draaid ook zo lastig ;)

Bovendien zou je een onredelijk voordeel hebben op de brandstoffers, die nemen wel hun branstof in model mee ipv tank op de rug.

Igwe Aneke zei:
Waarom eigenlijk accu's aan boord?? Kan er niet een extra lijntje getrokken worden? ;)
Je wilt een zo laag mogelijke luchtweerstand, vandaar dat ik met 0,38 mm stalen lijnen vlieg. Met een extra lijn komt daar 50% weerstand bij, dat stuurt voor geen meter meer...
En dan... 40 A, wat voor kabels had je gedacht? :wink:

Je moet je een LB stunter voorstellen als een kruising tussen een F3A-kist en een 3 D model. Superstrak vliegen, maar tegelijkertijd heel wendbaar. Dus een lage vleugelbelasting, gekoppeld met een hoge trekkracht maar bij een lage vliegsnelheid.
Dus..... Onboard-power :D

Niek zei:
...Bovendien zou je een onredelijk voordeel hebben op de brandstoffers, die nemen wel hun branstof in model mee ipv tank op de rug.
Dit zou gecompenseerd kunnen worden met extra gewicht (door organisatie verstrekt?) in de elektrokisten.

Theo Coenen zei:
Dit maakt het heel interesant voor mijn Blue-Pants, licht bouwen en dan die typhoon 15/10 erop en een 3s kokam 2000 pakket erin. Eens kijken of dat gaat lukken.
Moet probleemloos gaan. 9 x 5 prop, 10.000 toeren en gaan met dat fruit....
Je moet dus wel een pulsgever/timer hebben die de regelaar aanstuurt en boel na 4 a 5 min uitschakelt.
Vraag Han Esselaar even om hulp bij het invliegen, of wacht tot ik een weekend in het zuiden ben....

Bruno van Hoek zei:
En dan... 40 A, wat voor kabels had je gedacht? :wink:

Dan ga je dus naar hogere spanning met lagere stroom.
De round-the-pole vliegtuigjes van de ploeg van Ebele Schouwstra gebruikt dacht ik 30V en heel dunne draadjes.

Wat zijn de regels bruno? Volgens mij is voeding via draden technisch een optie.

Harold zei:
Bruno,
"Niet draadloos bediend" betekend dat je via de lijnen electrisch signalen kan meegeven.
Ja, maar dat is tegen de KISS regel...
Harold zei:
Verbrandingsmotor mensen rekenen vaak nog vanuit verbrandingsmotor ervaring met bepaalde toeren op een bekende prop.
Dat is toch een logische gedachtengang? Hoe minder regelingen en andere foefjes, hoe meer kans dat het - juist als het moet- ook goed werkt. Ik weet dat een 13,5 x ~6 op een model van de door mij gebruikte lay-out overal voldoende lijntrek geeft maar nergens teveel snelheid (mits de motor zich goed gedraagt = 2/4 takt schakelt)
Harold zei:
Met elektro aandrijivng staat dat weer helemaal open. Als je weet wat de snelheid moet zijn en de trekkracht en (liever niet) de maximale propgrootte, dan kan je een optimale aandrijving uitzoeken i.p.v. een verbrandings vervanger.
Het probleem van de meeste wedstrijdvliegers is, dat ze geen tijd hebben voor experimenten. Kortom, het spul moet het gewoon doen. Lukt dat niet, dan zak je zo weer terug naar de staart van de middenmoot, of erger (wat mij dus de afgelopen 5 jaar is overkomen). Zodra het dan weer wat beter gaat, pas je er dus wel mooi voor om het nog eens zo uit de hand te laten lopen..... :oops:
Harold zei:
De gebruikte motor en accu kom je hier ook veel als voorstel tegen voor conversie van verbrandings naar elektrisch:
http://www.hobby-lobby.com/glowtoelec.htm
Alleen die props,brr... 7 of soms 8" spoed. Heb je gelezen wat Bob op zijn omgebouwde Genesis heeft? 11,5" drieblad.
Overigens zal ik als het enigszins kan een prop met een gebogen voorrand ( APC, scimitar, etc.)vermijden. Buitengewoon afzichtelijk....
Harold zei:
Zoek eens uit wat je precies mag regelen en automatiseren.
"Controls of powerplant, other than piston engines:
Engine power controlling systems whether pilot-operated or automatically, shall be permitted, only if NOT wireless. Dus geen restricties voor een normaal , vast ingesteld toerental.
Harold zei:
Een in de vlucht verstelbare prop (handmatig of via een snelheidsensor automaat) lijkt mij voor LB acro optimaal.
Om behalve de roeren nog iets anders te regelen heeft een F2B piloot geen brainpower over.... Snelheidssensor....ten opzichte van de grond dan toch, want als de motor aan de tegenwindse kant teruggeregeld wordt komt de zooi geheid naar binnen... Airspeed is niet interessant in dit geval.
Lijkt me allemaal extra complicerent en dus waar mogelijk te vermijden.... Bob Hunt mailde mij desgevraagd, dat hij helaas niet kon melden dat er maanden van intensieve research en eindeloos testen aan vooraf was gegaan, maar dat de conversie slechts 3 uur in beslag nam en daarna meteen werkte.... En geen regelingen of verstelbare props....
Als Hollander vraag ik mij nu af of ik zijn set-up gewoon kan kopieren met hier verkrijgbare spullen en voor een beetje leuke prijs.
Harold zei:
Ik heb trouwens nog een complete acro demovlucht van sittard op video.
Dat was het nieuwe begin na een heel diep dal in mijn vliegprestaties. Maar eerlijk gezegd leek het nog helemaal nergens naar (behalve dan dat de figuren herkenbaar waren...)
Harold zei:
Die krijg je wel een keer, als ik aan video dingen toekom.
Stel ik zeer op prijs, maar doe eerst wat echt prioriteit heeft....

Back