electrische retracts

er begint stilaan een vliegende P40 in mijn hoofd te zitten... alle het HOE gedeelte, het bouw gedeelte volgt wel:p

ik heb nu hier en daar wat retracts zitten bekijken enzo(pneumatische) en heb enkele voorbeelden liggen.

nu geeft mijn vader in de metaalbewerking les. en zou dit prima zelf te bouwen zijn met de leerlingen, en direct ook wat nuttigs (voor mij) maar ook voor de leerlingen geen saaie oefening. dit spreekt hen natuurlijk ook aan, en ze hebben wat bewegends te tonen op opendeur dan!

soit, nu heeft die klas ook electromechanica en zei vader van bestaan die ook... natuurlijk wel.
maar wat zijn nu de voor of nadelen tov pneumatische retracts?
en zijn deze ook goed voor kisten van 12/15/20 kg?

zijn er al mensen met ervaring hierin en hoe zit dat systeem dan in elkaar?
wat is er nodig,...zijn er mensen die leuke sites weten met wat meer info, of over de werking hiervan?

alle info hieromtrent is dus welkom...

de bedoeling is om 3paar te maken... 2paar gewoon(voor mustang p51) en 1paar 90° draaiend...

ik heb momenteel hier een spring air liggen die omgebouwd geweest is tot 90° voor een p40 pneumatisch en een retract van jetpropdlx zijn mustang(merk?)
deze gebruik ik dan ook als uitgangspunt

pneumatisch heeft als grote voordeel dat ze met cilinders werken, net als de echte, dat ziet er mooi uit. Ook is de snelheid mooi sfstelbaar door een slangeklem te gebruiken. Electrisch met servo's is ook eenvoudig te maken, maar minder mooi vind ik.
Jakko

hoi Chris,

ik geef de voorkeur aan electrisch, geen gedonder,heb ik wel anders gezien bij pneumatisch (lekkende O ringen die die moeilijk zijn op te sporen, na elke vlucht weer op druk brengen, poten die blijven hangen enz).
Het voordeel van electrisch is, als er een euvel is, heb je dit in een mum van tijd opgespoord en weer hersteld (doormeten)

Ikzelf gebruik alleen maar electrisch (eigenbouw) o.a. in mijn eigenbouw B-17 Flying Fortress (spw. 4m. 19,3 kg) en eigenbouw P-61 Black Widow (spw. 3,10m. 18,5 kg). De B-17 vliegt nu 17 jaren en de P-61 10 jaren, eigenlijk nooit gedonder gehad met het onderstel.

In mijn CMP Corsair (ARF) zit een mechanisch onderstel met elke poot een eigen servo. Ook niks als gedonder, dus daar komt deze winter ook een electrische retract in.

voor fotos van het electrisch onderstel en mechanisme van B-17 en P-61 moet je op mijn homepage kijken bij B-17 en bij P-61.
Ik heb er trouwens ook een uitgebreide constructietekening van gemaakt.

www.janhermkens.nl

groetjes,
Jan

Back