Electro pylon

Goed idee om gewoon een keer te gaan scheuren rond een parcours met standaard 400 racers en daarnaast het brushless geweld.

Zo kunnen we bijvoorbeeld verschillende brushless racers bekijken tijdens het vliegen en een stel regels bedenken waarbij het niet al te moeilijk vliegende kistjes worden (starten en landen!) en de snelheid toch respectabel is.

Persoonlijk zou ik met een brushless klasse voor wat grotere kisten gaan (bijv. de Gilette of tokoloschi) en een niet al te brute aandrijving omdat een speed 400 formaat racer met 200 Km/u eigenlijk te gek wordt.

Paul

De speed 400 klassen is nu een officiele klassen dus waarom zouden we die niet wat populairder te maken.(er zijn al aardig wat kisjes in omloop)
Dan kunnen we met club 20 en q500 ook weer op het 110 meter parcours vliegen. (veel leuker)
Voor veel mensen lijkt het wel het probleem gewoon een keer naar een wedstrijd te komen.

Groeten Martijn

denk ook dat speed 400 een gemakkelijkere en betaalbaardere instap is zodat meer mensen er eens aan kunnen proeven.

ik heb van het werk al een helmpje meegenomen ! :wink:

Motor Ron? Wat bedoel je daar mee?

Ik heb wel intresse in zo'n Gilette tegen kostprijs. Aandrijving heb ik al da's dus zo klaar en scheuren maar :)

Let wel op dat de gilette een neus heeft voor 38 mm spinners. CAM 4,7 x 4,7 propjes zou je moeten bewerken om passend te maken.
Ik gebruik daarom ook een Kontronik Fun 480-33 met 5,5 x 5,5 propjes (die niet bijgewerkt hoeven te worden). Met 8 FAUP cellen trekt dit ongeveer 40 Ampere op de grond.

De tokoloschi is wel voor 30 mm spinnners.

Paul

@ Ruud. Volgend jaar? Dan doe ik mee :!: :D Heb ik nog even de tijd onderdelen te verzamelen. :wink:

O ja, ik ga ook liever voor de modellen die een slagje groter zijn dan de 400.

Tadango zei:
Wil een Graupner 5,2x5,2 prop wel? Vlieg ik ook liever mee :)

Bij mijn weten moeten die ook bijgewerkt worden voor een 38mm spinner. APC's daarentegen hoeven alleen maar een stukje opgeboord worden want die hebben niet dat vervelende stukje op de propbladen dat een beetje naar achter steekt.

Paul

Laurens ik zou op jouw site ook nog de Blizzard van Jet en Speed Models zetten, een oer-Hollands product mag toch niet ontbreken.

Kdacht dat die voor speed600 was.
Toch maar erbij zetten als ik weer tijd heb.

Groeten Laurens

Eens even kijken op zolder. Moet nog een gillete rompje hebben.
F5D met 7 SC cellen is mij te zwaar. Ik hou van lage vleugelbelasting en prettige vliegeigenschappen.

Klein borstelloosje, lipootjes moet toch weer leuk zijn. Voor wedstrijden nicads met max gewicht en aantal cellen dan waarschijnlijk.
Ik stel voor 8 cellen 700AR (die heb ik namelijk nog :P )

Tadango zei:
Motor Ron? Wat bedoel je daar mee? ...
Zelfbouw brushless van Causemann, de mini of de mini-pro, om de kosten van brushless pylon racen binnen de perken te houden:
http://www08.causemann.de//netware_bundle/exchange/catalog/default.php?cPath=62

629-30201.jpg
mini-lrk-pro.jpg

Hmz...correct me if i'm wrong..maar is een Mega niet goedkoper? Volgens mij zijn die voor een eurootje of 70 wel te koop. (Of is dit een heel andere klasse motor?) Ben nog niet zo thuis in de electro-vlieg business :)

Je zou speed 400 en brushless in een klasse kunnen laten vliegen door bijv 10% bij de tijd op te tellen (juiste redelijk percentage proefondervindelijk laten bepalen door gemiddelde racetijden te vergelijken. Hierdoor kun je de voortschrijding van de techniek in het electro-pylonracen ook een beetje bevorderen. Dit "strafpercentage kan je natuurlijk ook iederjaar aanpassen door actueele heat-tijden van een afgelopen vliegseizoen met elkaar te vergelijken. Ik ben er trouwens van overtuigd dat men bij speed 400 racen kan "rommellen"door de motortjes op te voeren, iets dat bij een oppervlakkige controle nauwelijks opvalt. Gelukkig maakt de stuurkunst van de bestuurder nog een belangrijk deel uit van de gevlogen tijd.

@Ron. Volgens mij is het zo dat je bij het racen toeren wilt. Hoe hoger het toerental hoe beter. Een klein propje met veel spoed wat zo snel mogelijk rond draaid. Het is jammer, maar hierbij moeten de buitenlopers het echt afleggen teggen de binnenlopers. Ik denk dus dat je weinig LRK motoren in een race vliegtuig zult tegenkomen. :wink:

Speed 400 -> Hacker B20 en geen Mini LRK.

Hoi luitjes,

Populaire thread word dit,ik denk dat het zinvol is om centraal bij iemand onze e-mail adressen op te slaan.
Zodat we aan het begin van het jaar eens te vergaderen wat we precies willen.
Het lijkt me dat we de regels niet al te stikt moeten maken,daar de meeste weinig ervaring hebben met hard en laag het verplichte rondje te scheuren.
hoe lager de drempel dus te meer mensen,we zouden wel moeten denken over een paar klassen.
mischien sp 400,borstelloos 400,en unlimited 480enz.
Ook zou ik het loswillen van de club 20 daar er anders veel klassen gevlogen moeten worden,en je mischien een dag aanwezig bent om 3 heats te vliegen.
groeten ruud

Misschien een idee om nog voor die vergadering een keer met wat spul te gaan vliegen zodat we dan van tevoren een beetje een idee hebben van de mogelijkheden. Het liefst met palen uiteraard :)

Groeten,

Paul

Eelco zei:
@Ron. Volgens mij is het zo dat je bij het racen toeren wilt. Hoe hoger het toerental hoe beter. Een klein propje met veel spoed wat zo snel mogelijk rond draaid. Het is jammer, maar hierbij moeten de buitenlopers het echt afleggen teggen de binnenlopers. Ik denk dus dat je weinig LRK motoren in een race vliegtuig zult tegenkomen. :wink:
De mini, hoewel een buitenloper, is geen lrk, is gewoon een klassieke motor binnenste buiten gekeerd: 6 polige stator en 4 magneten. Kijk maar eens bij de toerentallen die gegeven worden.

Ik dacht dat het met deze motortjes zo was dat het electisch/magnetisch veld sneller draait dan de motor en dat dat het effect geeft van een ingebouwde vertraging of te wel de high torque. Is dat bij de mini LRK-anders dan........

zou overigens nog steeds kiezen voor een B20 :wink:

Bij een mini lopen de magnetische veldlijnen diametraal door de stator, bij een echt lrk in een W vorm (of E), zie simulatie-beelden hier:
http://www.torcman.de/peterslrk/Simulation/Magnetic_field.html

Dat heeft tot gevolg dat bij een lrk wikkeling de magnetische weerstand (= reluctantie = Rm) lager is. De magnetische flux is daardoor hoger, en daarmee ook Kt (koppel per ampère). Kv (toeren per volt) is lager. De verhouding tussen de rotatiesnelheid van het magneetveld en die van de as mag je niet als een mechanische overbrenging beschouwen, dat is een te eenvoudige voorstelling van hetgeen er aan de hand is.

Back