Electro pylon

Hoi paul,
Mee eens om nog even een koude jattencub te vliegen,moet alleen nog even een kistje afbouwen(het lukt nog niet echt met de voorraad)
En m,n lehner even oppoetsen:)

Ok, zijn er nog suggesties voor een veld en data om te gaan vliegen?

Op Valkenburg is in principe ruimte zat maar is lastig i.v.m. toegangspassen. Bovendien is het gras niet lekker kort wat veel props kost. :?

Paul

Een vlak terrein met kort gras en geen opstakels in de directe omgeving en de mogelijkheid om er een pylon parcours uit te zetten. En natuurlijk voor de meesten centraal gelegen, dan valt Limburg helaas :cry: weer af.

Hoi ,

Ik zal eens vragen voor ons veld(boskoop) eigenlijk worden de wedstrijden en meetings aan het begin van het jaar gepland.
maar zal eens vragen bij het bestuur of er gelegenheid is:)
Het zal alleen voor 13.oo uur moeten gebeuren anders gaan de motorvliegers brommen.
groeten ruud

heren

ook ik wil een duit in het zakje doen over het electro pylon racen.
natuurlijk is het leuk om met alle klasse op 1 dag te racen maar de ervaring leert dat de electro vliegers dan het grootste gedeelte van de dag staan te vlaggen en als je zelf moet vliegen je een rotje moet haasten om je accu's goed vol te krijgen.
Een ding is dan zeker dat dat het relaxt vliegen niet ten goeden komt.
Dus mijn idee is ook om het appart te houden en dan zeker het eerste jaar niet alte strak aan de regels houden,de fun moet voorop blijven staan.
Om de kosten binnen de perken te houden kan je ook het maximaal aantal pakketen limiteren,dit komt misschien ook nog de kompetitie ten goeden.

Duren lipo cellen kan dan wel maar als je deze niet in een 1/2 uur vol hebt kan je dus niet vliegen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de F5D klasse maar speed 400 is natuurlijk ook leuk.

Prettige feestdagen
Groeten Jacob

Duren lipo cellen kan dan wel maar als je deze niet in een 1/2 uur vol hebt kan je dus niet vliegen.

Euh, Lipo's zijn tegenwoordig omgerekend niet veel duurder meer en laden doen we tegenwoordig thuis.

Bij een (F5D) elektro pylonracer geldt vaak: Als je accu na de vlucht niet leeg is heb je niet genoeg vermogen aan de prop :D:D. Lipo's lijken me dan geen goede keuze i.v.m. de gemiddelde vluchtduur...
Speed 400 vlieg je (met de huidige regels) niet leeg en lipo's zouden nog wel kunnen. In Finland mag dit sinds kort en de liporacers (max 2S) zijn ondanks lager vermogen snel omdat het gewicht lager ligt. Er moet wel bij vermeld worden dat de finnen 4 minuten races doen.

Jacob,

Bij welke club vlieg je? Leuk dat er meer dan (2?) mensen zijn in Nederland die interesse hebben in het F5D gebeuren! In 2004 beginnen met F5D is wel een beetje een rotjaar omdat de regels gaan veranderen in 2005. De vliegtuigen worden zwaarder (min 1Kg) en groter (max. vleugelbelasting van 60 of 65 gr/dm^2) terwijl het accugewicht gelijk blijft. Wel een leuk jaar om nieuwe F5D's te ontwerpen/testen! ;)

Paul

Zijn Lipo´s in F5D wel interessant dan. Ik dacht dat de akku bij F5D altijd kortgesloten werd door de motor :wink: (ongeveer 60A), dan hebben we het al snel over 6 tot 10p lipo pakketjes. 2s10p 350 UHD Kokam :D (7,4V/3,5A/70A continu/200 gram ? ? ?) 2s6p 1500 Kokam (7,4V/9A/60A continu/380 gram) Met die laatste zou je dus 3 manches kunnen vliegen zonder tussendoor te laden :D Niet binnen een half uur vol, maar laden op het veld hoeft niet meer.

Hmmm.... misschien helemaal niet zo´n slecht idee. Iets bredere romp met ruimte voor de 1500s :wink:

Welke Lipo's neem je voor een direct aangedreven sp400?

2s1p 1500 Kokam voor Speed 400 6V :?: (1500Mah/7,4V/10A Continu/70 gram) Mooie cel hoor!

@ rob 2s1p kokam 1500 kan net anders de 2000 in combinatie met de speed 400 6 volt of 2/3s2p kokam 350 en dit in combinatie met de speed 400 7,2 volt

Hmmm.... misschien helemaal niet zo´n slecht idee. Iets bredere romp met ruimte voor de 1500s

Nee joh een bredere romp hoeft helemaal niet!!!!
De tijd is nu gekomen om de lipo cellen in de vleugels te bouwen.
De voordelen:
-smallere romp dus sneller.
-wortel belasting van de vleugel is lager waardoor het vliegtuig minder sterk/ lichter gebouwd kan worden.
Nadeel:
-waarschijnlijk complex om dit te kunnen realiseren.

Eelco zei:
Zijn Lipo´s in F5D wel interessant dan. Ik dacht dat de akku bij F5D altijd kortgesloten werd door de motor :wink: (ongeveer 60A), dan hebben we het al snel over 6 tot 10p lipo pakketjes. 2s10p 350 UHD Kokam :D (7,4V/3,5A/70A continu/200 gram ? ? ?) 2s6p 1500 Kokam (7,4V/9A/60A continu/380 gram) Met die laatste zou je dus 3 manches kunnen vliegen zonder tussendoor te laden :D Niet binnen een half uur vol, maar laden op het veld hoeft niet meer.

Op zich een leuk idee maarrrr....;)
Als je 3 manches kan vliegen op 1 accu betekent dat dus dat je onnodig veel energie meeneemt in je kist, of dat je tijdens 1 heat veel meer energie kunt verbruiken :D. En dan begint de accuslacht weer....met nog duurdere accu's. Pas als het 10 ronden systeem wordt vervangen voor bijvoorbeeld 4 minuten races zal dit enigszins afnemen.

Voor de mensen die al gaan zweten bij het idee van rokende accu's die in de prullenbak (chemobak in geval van NiCd's) verdwijnen na 1 heat: Ik heb over F5D en zelfs daar is het nog niet zover.

Het idee van accu's in de vleugels staat mij wel aan. Misschien een keer proberen met een speed 400 racer. 2 Lipo's met een speed 400 4,8 volt en een klein propje moet erg goed gaan.

Paul

hallo allemaal

ik zie dat het heel wat heeft los gemaakt mijn opmerking over het beperken van de accu pakketten voor pylon racen.
Er zijn al berichten dat bij F5D het accu pakket inderdaad maar een (1) vlucht mee gaat.
Maar toch geeft het een beperking van wat mogelijk is om een beperkt aantal pakket op te geven voor pylon racen en dan met name voor F5D.
De ervaring leert namelijk dat een pakket maar een (1) keer per dag zijn beste prestatie levert en zeker als je op het scherpst van de snede racet wordt dat belangrijk.

Groeten Jacob

Ps ik vlieg bij de Goudse modelvlieg club in Waddinxveen

Hallo toekomstige? Pylon Racers, :D
Een tip, als je werkelijk 'low cost' wil beginnen is de SMART DART P.R.A.T misschien wel iets.

Kijk even op http://www.rcgroups.com/links/index.php?id=4299

Inmiddels heb ik er 3 gebouwd, vliegen super en kosten bijna niets, Gewoon even een bouwdoosje bestellen en overtekenen.
Bouwtijd ongeveer 6 tot 10 uur afhankelijk van de afwerking

Mijn toestellen vliegen met Speed 400 (Timing toegepast en onder water laten inlopen) 8 cellen 500AR en een Gunter propje.
Wel een aanrader is het kielvlak demontabel te maken want dan wordt hij een stuk handiger. (heb ik overigens zelf nog niet gedaan)
In GB wordt er ook competitie gevlogen met 7 cellen maar dan is hij wat traag vind ik.

Ik geef toe, het toestel is zeker moeders mooiste niet maar BIG FUN :P

Groetjes Harry van Melick

Paulraaf zei:
2 Lipo's met een speed 400 4,8 volt en een klein propje moet erg goed gaan.

Moet dan wel een heel klein propje zijn. de speed400 4.8 volt komt ongeveer overeen met een speed300 6V en die is ook niet geschiktvoor directdrive.

Als je naar de wikkelingen kijkt is de "volt" aanduiding onzin.:
speed 400 7.2V 45 windingen
speed 400 6 V 35 windingen
speed 400 4.8V 20 windingen

eigenlijk zou je het een 3volt motor moeten noemen.

4.5 x 4 propje op 2S lipo's en dan zit je al boven de 12A

Als je 3 manches kan vliegen op 1 accu betekent dat dus dat je onnodig veel energie meeneemt in je kist, of dat je tijdens 1 heat veel meer energie kunt verbruiken .

Of dat je aan een nieuwe manier van tegen accu´s aankijken moet wennen. Ligt bij Nicad en NiMh de beperking in de hoeveelheid Mah die je mee kunt nemen, bij Lipo´s geldt dat voor de stromende A´s. (De bottleneck verschuift)

In theorie worden 6 tot 10p pakketten dus niet overbelast en hebben we het dus beslist niet over rokende accu´s die na een vlucht afgeschreven worden.
:wink: :D

Eelco zei:
Of dat je aan een nieuwe manier van tegen accu´s aankijken moet wennen. Ligt bij Nicad en NiMh de beperking in de hoeveelheid Mah die je mee kunt nemen, bij Lipo´s geldt dat voor de stromende A´s.

Zit wat in Eelco, dan is het de kunst om de prop/motor zo te kiezen dat je pakket maximaal vermogen levert zonder dat de spanning inzakt. :)

Ik dacht dat er al wat gaande is wat Lipo's betreft in de FAI wandelgangen. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.

Harold, ik denk dat ik zoiets maar eens moet gaan proberen. De 4,1 x 4,1 prop lijkt me wel wat. Ik geloof motocalc nooit zo erg maar het zegt ruim 22000 toeren bij 15 Amp.

Jacob,

Als ik het goed begrijp zie jij graag een soort "limited" F5D? Misschien is een vaste motor/prop combinatie wat. Eentje die bijvoorbeeld zo'n 50/60 Amp statisch trekt?

Paul

Back