electro setup voor somethin' extra van SIG

dank voor de foto's, verduidelijken heel veel. Het motorschot heb ik al helemaal op maat gemaakt voor de irvine .46 maar nu hoef ik alleen maar een gat daarin te maken voor de draden en een nieuw motorschot plaatsen zodat ik de electromotor kan plaatsen. Ik zat me al een paar dagen af te vragen hoe ik dit nu moest oplossen:confused:, nu snap ik het :thumbsup:.

Maak er een heel groot gat in. Dan koelt je regelaar beter en je hoeft je pakket na 4 vluchten niet meer na te koelen. je kan zo ook bij de balanceerkabel.Ook een gat in de tankbodem moest er in want de regelaar sloeg bij langdurig halfgas thermisch af. ik heb er ook een laadconnector aan de romp gemaakt zodat het model niet meer open hoeft. een MPX stekker is tussen pakket en regelaar gezet als overbruggingssleutel. erg zinvol als je <8 minuten laadt ;)

Houdt er rekening mee dat je pakket echt door of tegen het brandstofschot moet. Ik moest mijn 6s pakket opdelen in 4s en 2s en dit op elkaar zetten voor een goed CG bij een 200gr motor. Als je dit voor elkaar hebt kan je wel elk brandstofkist bouwen en dan is je CG meteen goed. Heb dit al bij vier .40 kisten gehad.

succes!

maiden!!

Vandaag was het zover de maiden van mijn Sig Somethin' Extra. Afgelopen week de laatste dingetjes gedaan en vandaag voor het eerst er mee gevlogen. De eerste vlucht werd door een van de instructeurs gedaan en na wat kleine trimaanpassingen heb ik de rest van de middag zelf gevlogen. Vliegen, laden, vliegen etc. Wat een verademing electro t.o.v. brandstof:p

De setup is iets anders geworden. met de Turnigy 650kv kreeg ik het CG point niet goed, lag te ver naar achteren. De accu kon niet meer verder naar voren dus toch maar de Turnigy voor de chipmunck gepakt (de 500kv versie deze dus Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 42-60 500Kv / 1475W $29.99). Met deze setup was het CG point gelijk goed.

Ik vlieg deze met een 14x7, statisch gemeten 40amp.

Met deze set-up heeft de SE meer dan genoeg vermogen. De SE vliegt trouwens erg leuk.

full

En nog even in de vlucht genomen:

full

Vanmiddag erg lekker gevlogen en ik ging tevreden naar huis:p

Laatst bewerkt door een moderator:
Jeroen,

Nogmaals gefeliciteerd.
Hij vloog inderdaad prima, vermogen vertikaal is ook zat.
Lekker kistje erbij, en nooit meer olie eraf poetsen na het vliegen!

Gerben

FF een oudje uit het stof halen, letterlijk en figuurlijk: Ik heb mijn SIG half af van de zolder gehaald en hij is nu bijna helemaal af. Ik maak geen bouwverslag, het is een erg eenvoudige kist om te bouwen als je je aan de handleiding houdt ,maar wel wat over de electroconversie. Ik heb een 4250-650 Turnigy SK motor, en een 60A Turnigy Plush regelaar. Propkeuze weet ik nog niet, advies is welkom. De inbouw is redelijk eenvoudig:

De regelaar komt onder het tankcompartiment:

IMAG0262.jpg

Gaten voor het montagekruis van de motor boren (iets hoger dan op deze foto, uiteindelijk):

IMAG0263.jpg

Slagmoeren erin, en dan blijkt dat die slagmoeren in de weg zitten voor het plankje waar de tank, en voor ons dus de accu, op komt. Hier moet je dus 2 hapjes uit zagen:

IMAG0265.jpg

Ik heb een sleuf voor de snoeren en nog wat koelgaten in het motorschot geboord. En dan past alles in elkaar. Ik verlijm de boel met de regelaar op zijn plek; hij kan er wel in en uit als alles in elkaar zit, maar dit is makkelijker:

IMAG0266.jpg

De motor komt op lange schroeven met een afstandbus tussen de motor en het motorschot, foto volgt als ik daar klaar mee ben.

Verder dus graag propadvies, ik ga hem op 4S3000 vliegen.

Groeten,

Hugo

De regelaar zit daar redelijk ingesloten, perzoonlijk zou ik de gaten voor de regelaardraden een stuk groter maken, zodat daar ook wat koellucht voor de regelaar langs kan.

Waarom zet je het motorspant niet gewoon verder naar voren? Heb je geen afstandsbussen meer nodig en je hebt meer ruimte in de romp voor de accu.
Bij ARF's worden vaak afstandsbussen gebruikt, daar zit alles al verlijmd etc, hier heb je de vrije keus, mooi voordeeltje van zelf bouwen.

Prop: Deze motor wordt normaliter op 5S gebruikt met een prop van rond de 12x7 a 13x6. Kan eventueel nog een spoedmaatje bij, ook afhankelijk van type model. Op 4S wordt de prop nog zeker 2 maatjes groter, wat kun je maximaal kwijt aan diameter?

Groet,
Gerben

Dank voor je input! Even per onderwerp:

De regelaar zit daar redelijk ingesloten, perzoonlijk zou ik de gaten voor de regelaardraden een stuk groter maken, zodat daar ook wat koellucht voor de regelaar langs kan.

Inderdaad, daar zitten er nu nog 2 bij. En in het vorige toestel zat hij helemaal ingebouwd, op 5S. Dus ik ben er nu niet zo bang voor. (Motor en ESC komen van een vliegtuig dat ik in de verkoop had, maar niemand wil hem...)

Waarom zet je het motorspant niet gewoon verder naar voren? Heb je geen afstandsbussen meer nodig en je hebt meer ruimte in de romp voor de accu.
Bij ARF's worden vaak afstandsbussen gebruikt, daar zit alles al verlijmd etc, hier heb je de vrije keus, mooi voordeeltje van zelf bouwen.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik wilde nu zo min mogelijk modificeren. Er staat een tweede in de planning (ooit, later), scratch built van tekening. Die wordt aanzienlijk lichter, en meteen met het schot op de juiste plaats. Maar misschien inspireert dit ook minder ambitieuze bouwers om het te doen, het is echt heel eenvoudig zoals ik het nu doe.

Prop: Deze motor wordt normaliter op 5S gebruikt met een prop van rond de 12x7 a 13x6. Kan eventueel nog een spoedmaatje bij, ook afhankelijk van type model. Op 4S wordt de prop nog zeker 2 maatjes groter, wat kun je maximaal kwijt aan diameter?

Helaas kan je bijna geen enkele prop kwijt, het landingsgestel is erg laag. Er komt ook wel wat anders onder, denk ik. In het begin even high-alpha binnenkomen, en uit de hand starten! Komt wel goed. Ik had er in de 5S uitvoering een 13x8 op zitten, maar dat was geen Funflyer, en die was iets zwaarder. Ik denk dat ik maar met die prop begin, kan altijd nog veranderen. Ik heb ook nog ergens iets 15 incheriges liggen, dacht ik, zal ik vanavond eens naar graven.

Hugo

Zo zit de motor erop:

IMAG0267.jpg

Het afstandstuk is een stukje PVC buis van de Karwei, 35mm lang en 40mm diameter. Past goed. De schroeven zijn M4x50mm, met verzonken kop. Eenvoudig en doeltreffend.

Hugo

Ik heb inderdaad nog een (loodzware JXF) 15x8 liggen, daar begin ik maar mee. Geeft goede getallen in de reviews van de motor. Als dat qua kracht en stroom bevalt, koop ik wel een goede beechwood die een kwart weegt. Tijdens het experimenteren maak ik eenvoudige verlengpootjes aan het landingsgestel, als ik de ideale prop heb komt er we een goede (carbon?) versie onder.

Verder maak ik nog wat koelsleuven in de bodem, ik zal daar even plaatjes van posten. Door de gaten in het motorschot kan de lucht nu naar binnen, maar hij moet ook ergens er weer uit kunnen. Anders werkt het niet.

Hugo

Voor het geld wat deze motoren kosten, zou ik eigenlijk eerder denken aan een andere motor, met een wat hoger kV. Iets van rond de 810kV moet het leuk doen op 4S met een prop rond de 12".
Als je prijs van een drieblad prop vergelijkt met een motortje, zal daar niet eens zoveel verschil inzitten. Misschien wil iemand op het forum wel ruilen?
Van 2 naar driebald moet je rekenen dat je 1 diametermaatje minder gaat. Zou je op 13x8 uitkomen, waarbij ik me afvraag of je dan nog wel voldoende pitchspeed over hebt om leuk en efficient te vliegen. Houdt ook rekening met het feit dat je stroom 20% hoger is bij 4S voor hetzelfde vermogen. is het geen idee een of 2 betaalbare 5s china accu's te bestellen?

Groet,
Gerben

Inderdaad, dat was ook het oorspronkelijke plan. Maar ja; turnigy-motoren-uitverkocht

Inmiddels heb ik maar even diep in de buidel getast en in Nederland een 830kv met 13x6,5 APC Thin Electric besteld. Zou een goede combi moeten zijn, en ik heb nog een 13x8 en 13x10 liggen. Nou maar hopen dat'ie morgen binnenkomt, want morgen middag ga ik op vakantie en ik wil deze graag meenemen.

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Back