electro setup voor somethin' extra van SIG

... Wat is nu de invloed van de prop maat? ...
Hoe diameter en/of hoe spoediger de prop, hoe hoger de stroom. Ken ik geen formule/vuistregel voor. Wel calculators

Laatst bewerkt:
@Theo: inderdaad, dat staat in de reviews, maar ik ben zelf nogal van 'laten we om te beginnen binnen de fabrieksopgaves blijven.' Maar da's een keuze.

@JN@DG: da's denk ik ook wel een goede motor, maar let op het verschil bij Turnigy tussen SK en niet-SK motoren. Die jij aangeeft geeft iets meer dan 3 Watt per gram motor, de SK serie tussen de 4 en 5, meestal richting 5. Ergo, een lichtere motor voor hetzelfde eindvermogen, of meer vermogen voor hetzelfde gewicht. Mij spreekt dat eerste vooral aan.

Hugo

Als ik het goed begrepen heb dan is voor 3d en voor kunstvlucht ongeveer 300watt per kg gewicht nodig.
Er is inderdaad een vuistregellijstje waarin deze kengetallen staan. Voor kunstvlucht is dat kengetal in ieder geval veel te krap bemeten. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is er voor kunstvlucht veel meer vermogen nodig dan voor 3D. Voor 3D is trekkracht nodig bij een lage snelheid, voor kunstvlucht is dezelfde trekkracht nodig bij hoge snelheid. Juist voor dat laatste heb je veel vermogen nodig omdat je die trekkracht op moet hoesten met een prop met een hoge spoed. Voor de overgang van een horizontale lijn naar een verticale lijn zonder snelheidverlies waarbij in de verticale lijn ook nog rollen plaats vinden zijn bergen vermogen nodig, 500-600W per kg.
Ik zou dus een motor selecteren die niet op houdt bij 600W, maar eventueel zo'n 900W kan leveren. Je kan vervolgens met je prop gaan varieren om te kijken welk vermogen jij het liest ter beschikking hebt. Dat is natuurlijk ook weer het mooie van electro, dat je door de prop te veranderen er meer/minder vermogen uit de motor komt.

De calculator van Pe geeft ook redelijk wat inzicht in props, toeren, vermogen en trekkracht.

http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls

Heej,

Ik ben ook begonnen met de bouw van de Sig Somethin EXTRA.

En wil ook graag brushless setup hebben.

Nou vroeg ik me af wat een goeie setup is en zat te kijken op
de site rctechnics.eu
Ik zag een motor:
RCtechnics Internet Store

en vroeg me af of deze motor te vliegen is op een 3s lipo die ik al heb, en
met een hoeveel amp regelaar ik safe ben?

Gr,
Ron

Hans, als je kunstvlucht bedoelt zoals ik vorig jaar iemand hier in de buurt het F3A-a programma heb zien oefenen, dan kan ik zeggen dat je gelijk hebt, maar in mijn ogen heeft dat totaal niets meer met kunstvlucht te maken maar met zo mooi mogelijk zo lang mogelijk rechtdoor vliegen. Loopings waarbij ik een 2 meter kist als een stipje zie als hij op het hoogste punt is noem ik geen looping meer, en zo waren er nog wel meer figuren die eigenlijk niet meer te herkenen waren doordat men veel te groot vliegt.

Breng dat weer netjes terug naar normale proporties en het wordt weer aantrekkelijk en je hebt niet meer zoveel power meer nodig.

Een van onze leden is een mitsubishi medewerker uit Japan en hij vloog in zijn thuisland wedstrijden mee in de F3A. Elke dag dat hij op ons veld is vliegt hij constant zijn wedstrijd figuren. Soms sta ik wel eens achter hem met de lijst in de hand. Hij vliegt de figuren netjes en "klein" Alles is herkenbaar en ziet er redelijk mooi uit, zeker gezien de modellen waar hij mee vliegt. Standaard extra van de een of andere firma of een Giles. Nu heeft hij van sebart de Angel gekocht en dat vliegt als een speer. De eerste vluchten heb ik enkele weken geleden gezien en die zagen er heel goed uit. Hij heeft er de standaard Axi setup in die bij W&W op de site staat. alles wat hij toen die 2 vluchten heeft laten zien was met halfgas, volgas durfde hij nog niet vanwege de nieuwe spullen.

Theo, volgens mij reageer je nu op een post van mij uit november. Dat is wel een interessante discussie waar ik toch iets anders over denk, maar dat kan.

Wat ik bedoel met mijn laatste reaktie is dat ik denk dat met een 3s setup en een 600kv motor geen SE Extra te bemotoriseren is.
Neem 600W benodigd, dan is dat 60A bij 10V van die 3s onder last. Dan is de geslecteerde motor al overbelast. Het toerental ligt dan iets bij de 5K, waar dan weer een vreemd grote prop bij zou moeten. De geselecteerde motor funktioneert pas op een SE Extra met 4 of 5 s
Volgens mij had Ron deze conclusie al kunnen trekken uit wat er hiervoor be-discussierd was.

idd, je hebt gelijk.

De betrokken motor op 3s in zo een extra gaat niet werken. Ik gebruik die motor op 5s en het verbruik is dan omstreeks 40+ ampere 800-900 watt met een 14x4 prop en dan op een Telemaster. Binnenkort gaat die motor naar de Skydancer van ARF Composite die ik hier via het forum heb kunnen verwerven.

Ook even inspringen (plons).

Ben het met Theo eens in de zin dat je bij 3D of kunstvlucht niet ultimate power nodig hebt. Daar kan ik me dan ook nog wel eens aan iriteren dat veel mensen roepen "je kunt nooit genoeg power hebben". Vlieg zelf 3D/kunstvlucht (doe althans een poging ertoe :p) met zowel electro (PA Addiction, EF Yak 55SP) als brandstof (OMP Yak, Madness 2) en ik kom nooit aan vol vermogen. Vooral bij mijn brandstofkisten niet. Meestal zit ik op 1/2 gas, bij de nodige punchout op 3/4. En vergeet niet dan veel bewegingen (elevator, blender bv) helemaal tot geen stroom vreten, zelfs een Harrier gaat op relatief weinig gas.

Dus ik zeg ook, het hoeft helemaal niet zo bruut, kijk gewoon wat je vliegen wil en stem het daar op af ;).

En de mitsubishi medewerker uit Japan heb ik ook zien vliegen, prachtig, en dat allemaal in kleine ruimtes, echt vliegen :)

nou de kogel is door de kerk:)

Het wordt de volgende setup voor se Something Extra:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2166
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7069&Product_Name=TGY_AerodriveXp_SK_Series_42-50_650Kv_/_1150w

Met een 6S lifepo accu (2300mah).

Verwachte vliegduur 7-10 min, laadtijd ca 10min :p (met een ca 15A zelfbouwlader)

Groet,

Jeroen

oh ja: ik ga helemaal over op electro, hoewel ik brandstofmotoren erg mooi vind klinken vind ik electro een stuk makkelijker, schoner (geen smeer meer op het vliegtuig en op de broek en in de garage etc) het wordt nu plug and play;)

belangrijkste reden is dat we hier nu op de club aardig mee bezig zijn en goede resultaten inmiddels hebben bereikt. Vandaar.

bij ons op de club heeft iemand de zelfde setup op een puma van graupner en die combinatie vliegt ca 7 min en dan alles zo'n beetje vol gas, raggen dus:p

De SE is wat lichter dan de puma (verwacht rond de 2200 gr) dus vandaar mijn inschatting qua vliegtijd, maar we gaan het zien.

Jeroen,

Goede keus!
Deze setup zal je prima bevallen.
Probeer de kist wel zo licht mogelijk te bouwen, een model wat origineel voor brandstof bedacht is, kan prima een beetje op dieet.
Motorspantje meteen stuk naar voren inbouwen, zodat de motor hier direct tegenaan geschroefd kan worden (zo zit het bij de clubcalmato nu ook).

Groet,
Gerben

zo dus. Motor is sneller te monteren als op buisjes. De wangen zitten behoorlijk in de weg voor een steeksleutel. Dopsleutel gaat ook niet dus imbus is ideaal ;)

full

full

vroeger:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back