Electro Sleepvliegdag bij Aeroclub Kennemerland 21 November

van de inmiddels ruim 40 zendingen van HC zijn erbij mij nu 3 bij de douane terecht gekomen. op zich niet erg, invoer is wettelijk en als ik dat op ieder pakket zou moeten betalen is het nog goedkoop. het zijn wel iedere keer lipo packs boven een kilo..
het is alleen lastig dat het dan zo lang gaat vertragen, weken de spullen weg en altijd dat waar je op zit te wachten.. ik heb inmiddels nog 4 packs besteld dan weet ik zeker dat er een paar op tijd doorkomen.

Volgens mij is het best per order " slechts " 1 lipo-pack te bestellen..( wel te verstaan de dikkere pakketten :smile: )

Neem nu dit voorbeeld : ik zou 4 lipo-pakken willen van deze HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 4000mAh 6S 20C Lipo Pack $49.99

Het pak op zich weegt 650 gram, maar het verpakkingsgewicht is 717 gram.
Het lijkt mij best om 4 orders achter elkaar te doen van telkens 1 pak, of heb ik het mis ??
Tenandere, aan sommige verpakkingsgewichten geraak ik niet uit wijs..
Ik zou me in de nabije toekomst deze motor willen bestellen :

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 80-100-B 130Kv Brushless Outrunner (eq: 70-55) $149.95)

Hij weegt " slechts " 1570 gram en verpakt 2350 gram:confused:

Ik wist niet dat karton zo zwaar was :smile:

Laatst bewerkt:
Je plakt op de onderkant van de zwever een strookje klitteband. Aan het eind van de sleepkabel komt ook een stukje (contra) klitteband. Die strookjes kan je dus aan elkaar hechten, dat is voldoende om de zwever mee omhoog te krijgen. Als je op de gewenste hoogte bent aangekomen trekt de zwever vol up en zo wordt het klitteband van de zwever losgetrokken van het klitteband van de sleepkabel.
De hoeveelheid overlap van het klitteband moet wel goed gekozen worden. Te weinig en de zwever kan onbedoeld lossen, teveel en het lossen wordt erg moeilijk.

Ter referentie, Berrie had op zijn Supra een strookje van zo'n 2cm breed en zo'n 10cm lang.
Dat ging uitstekend en heel betrouwbaar.

Tijdens de sleep zorgen dat de zwever niet boven de sleper uit komt. Het klitteband wordt dan in de lengterichting belast en zal niet loskomen.
Bij het trekken van de looping trekt de klittenband los van zichzelf, het wordt van elkaar afgetrokken zoals je een klittenbandje van je accu's lostrekt.

Groet,
Gerben

@Fotor, het klitteband (ik wist niet dat velcron hetzelfde is.....) kan niet te lang gekozen worden. (uiteraard moet je niet overdrijven en de stook tot de staart door laten lopen of zo..) De kracht waarmee je een klitteband lostrekt blijft constant. Vergeet daarbij niet dat het klitteband aan de sleeplijn soepel is en daarmee tijdens het lostrekken haaks op de strook klitteband komt te staan.

Ik zal vandaag of morgen wel wat foto's maken van wat ik bedoel.

Zo, hierbij de beloofde plaatjes:

Eerst een overzichtsplaatje. Het zachte deel van het klitteband zit aan de romp. Van het harde deel is een strook aan een nylon lus bevestigd. Die nylon lus is weer makkelijk in elke sleepkabel te haken/knopen.

6854afb15004c140.jpg

Volgende plaatje geeft aan hoe de situatie is als er gesleept wordt. De trekrichting staat aangegeven.

6854afb150171f62.jpg

Door een looping te vliegen trek je de strook klitteband los. Het klitteband komt daarmee haaks op de romp te staan:

6854afb1502d4c0d.jpg

Ik hoop hiermee voldoende duidelijk te hebben gemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Berrie,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Zit te kijken naar de psoitie van het klittenband. Moet je tijdens de sleep veel down houden?

Groet,
Gerben

zou de klittenband wijze ook werken voor een epp wolf K10 bijvoorbeeld, deze vleugeltjes zijn er van 70 tot 160 cm en zowel als zwever en electrozwever te vliegen.

het eigen gewicht van deze modellen is namelijk niet erg hoog en ik neem aan dat je massa nodig hebt om los te trekken.

(hehe, 1 pakket accu's is binnen..nog 2 te gaan..)

Ik denk dat dit prima zou gaan. Massa heb je niet nodig. Je trekt het klitteband los met de lift die je vleugel kan genereren.

@Gerben, ik heb er eens over nagedacht. Ik hou idd wat meer down om de zwever niet te hoog achter de motorkist te vliegen.

Er was op een van de hoogkwaliteit foto's van de eerste electrosleepmeting wel te zien hoe de lijn voor de zwever hing.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AXC8BSG8.jpg

Jan,

Wat voor pakket heb je binnen?
Heb je 3 dezelfde pakketten besteld?
Je Big Lift zal vast beter gaan met een beetje verse energie. Die Polyquests hadden last van bedorven stroom...

Gisteren zowaar een 4S accutje binnen (hotliner). Is toch 2 weken onderweg geweest.
En 2 brieven van de douane voor andere pakketjes (besteld voor clubgenoten), dus dat is minder.

Groet,
Gerben

@gerben,

Ik heb inderdaad 3 keer 10 cellen(6x5) besteld. 1 keer turnigy 5000 en 2 keer flightmax. kan ik mooi het verschil eens meten. de eerste bestelling was 2 cellen ineens en ligt al weken bij de douane. de overige zijn per stuk besteld en daarvan zijn er nu binnen..

als dit nu niet gaat bevallen stap ik over naar de hyperion G3 35C cellen... daar heb ik hele goede ervaringen mee.

@Berrie

Wat voor kist is het die je sleept op die foto?
Ik heb namelijk een Thermik excel van Valenta.
Dit is een wat oudere F3J zwever van 3.5 meter en +- 3 kilo.
En vraag mij af of dit al gaan met klittenband?

Op de foto's wordt mijn Supra gesleept, vlieggewicht was toen 1850gram (of 1950, weet al niet meer wat mijn ballast weegt).

Ik heb ook mijn Skopas (vintage F3B) met klitteband gesleept. Deze weegt 3Kg met een spanwijdte van 3mtr.

Jouw Thermik Excel moet dit zonder problemen ook kunnen doen.

Ik vindt het een veilige startmethode, anders had ik dit nooit met een zwever gedaan waar ik anderhalf jaar aan gewerkt heb.....

Laatst bewerkt:
Ruud,

Berrie is bij de vorige meet gesleept met de Graupner Kadet met 600W en met de Ibis op halfgas. Ging beiden uitstekend.

Jan,
Heb nu wat verschillende accu's in het gebruik en het sterk het idee dat de Turnigy accu's een lagere inwendige weerstand hebben dan de Flightmaxxen (en de Zippy-H). Ben benieuwd of jij dezelfde ervaring gaat hebben.
Kreeg vandaag de 2 laatste pakketjes binnen. Gister de brief van de douane, vandaag de pakketjes. Zat trouwens een faktuur op de buitenkant van het een na laatste pakketje.... De faktuur klopte precies met wat er aan waarde op het doosje gezet was.

Groet,
Gerben

Back