Electro vs brandstof

• Topicstarter Topicstarter flyer600
  • Startdatum Startdatum
Eigenlijk zit ik te wachten op wat tegengas van de brandstof-fans, want ik ga er vanuit dat die er ook wel zijn (of zijn ze alleen niet in dit forum te vinden?)

Ik sta nu zelf op het punt waar ik moet gaan kiezen tussen electro (stiller, schoner) en brandstof (heeeerlijk geluid, lekker knutselen)... En de visie van de electro-fans, die heb ik intussen wel door ;)

Eigenlijk zit ik te wachten op wat tegengas van de brandstof-fans, want ik ga er vanuit dat die er ook wel zijn (of zijn ze alleen niet in dit forum te vinden?)

Ik sta nu zelf op het punt waar ik moet gaan kiezen tussen electro (stiller, schoner) en brandstof (heeeerlijk geluid, lekker knutselen)... En de visie van de electro-fans, die heb ik intussen wel door ;)

Hier een electro fan, of wilde je dat nou juist niet horen ha ha..

Ik denk dat je uiteindelijk toch zelf je beslissing moet gaan nemen, een ander kan dat niet voor je doen..
Wat ik het grootste voordeel van electro vind, is dat je er op veel meer plekken mee kan vliegen, en met een brandstof kist heb je snel geluidsoverlast..
En zo heeft electro nog veel meer voordelen vind ik, maar daar ga ik je niet mee lastig vallen, want zo te lezen wil je meer informatie van brandstof vliegers...

:idea: plaats je draadje ook eens hier, zul je zien dat je meer reactie´s gaat krijgen over brandstof heli´s..
http://www.modelbouwforum.nl/forums/forumdisplay.php?f=22

i.i.g suc6 met je keuze kerel ;)

normaal gezien kijkt iedereen wel het hele forum af zeker? :p

LOL :)

17 minuten geleden #1
hubris

Leeftijd: 22

--------------------------------------------------------------------------------

Heren brandstofvliegers, mag ik jullie vragen om in onderstaande topic (staat onder Electro heli's) een beetje tegengas te geven?
Want nu lijkt het alsof alle heli-vliegers alleen nog maar electro willen...

Linkje: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ad.php?t=50409

Bedankt!

Doe mij maar nitro, gaat toch niets boven een schreeuwende 2 takt en de geur van olie.

Ik heb ook wel een elektro heli maar de nitro geeft mij net even iets meer kick :o

Tsja, nitro gebruik ik wel bij mijn auto's. Het is wat makkelijker af te stellen en de geur heb ik dus nog steeds :D

Voordeel die ik nu net bedenk is dat ik dus mijn heli en auto's mee kan nemen, heli vliegen, opladen en intussen even met de auto's knallen. Daarna weer heli enzovoort. Dagje is dan zo om :mrgreen:

Zowel electro en nitro hebben hun specifieke eigenschappen. Electro is schoon, stil, minder onderhoud en je hebt minder mee te sjouwen. Nadeel: laadtijd 1 uur = 1 uur niet vliegen en aan het einde van de dag je auto aanduwen omdat je accu leeg is.

Met nitro is realistischer (starten, afstellen, herrie, rook, schoonmaken, etc.) en je kunt veel meer vlieg uren(minuten) maken. Onderhoud hoort ook bij deze hobby.

Vlieg momenteel met volle tevredenheid met beide aandrijvingen, toch gaat (vandaag) mijn voorkeur uit naar brandstof.

ik weet 1 ding : dat ik een serieuze wijze beslissing genomen heb met een electro te kopen ipv nog een 2de brandstof heli :)

EN LAAT DIE PRIJZEN VAN DE LIPPOS ZAKKEN :P
ik wil een 2de en heb echt geen zin voor nog eens 375€ te betalen :)

Geen idee waar jij dan je accu's haalt, maar ik koop een KongPower 6S1P 5Amp toch echt voor $269,95 = € 185,00 plus € 20,00 voor de verzend kosten, totaal dus €205,00 en als ik pech hebt dan ook nog eens € 35,00 invoer kosten ;)

Ik vind dat er een grens ligt qua formaat, of elektro leuk is of niet.
Bij mij ligt die grens bij de Logo 10 of logo 500. De accu`s zijn dan nog betaalbaar en je kunt op kleinere lokaties lekker vliegen. Bij de 600 formaten worden de accu`s schreeuwend duur en ook de vliegtijd dendert omlaag. En een schaalheli mag best een ronkend geluid maken in plaats van een gierend en gillend geluid.

Een tijdje geleden postte ik al een van de eerste 'vluchten' van Mantra's Vario Bell 230 (rotor d 1,8m en electrisch)

[media=youtube]UxSfSw9ySB0[/media]

Eigenlijk is dat een slecht voorbeeld, want van dichtbij geschoten en 1 vlucht dus rustigaan allemaal. Inmiddels heeft hij behoorlijk wat gevlogen met dat toestel en het bladgeluid is echt mooi om te horen. Het geluid is eigenlijk meer schaal.

Ten opzichte van een nitroheli, is het geluid veel prettiger. Benzineheli's zijn dan al beter, maar wat mij betreft, als toeschouwer, wint de electroheli het.

Wat betreft vliegtijden; met de heli op het filmpje zijn vluchten van 30 minuten mogelijk, geloof ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo zie je maar ! het is dus echt een persoonlijk iets.
1 ding is zeker, voor de prestaties hoef je je met het huidige elektro geen zorgen te maken.

Het grootste nadeel van electro vind ik dat er geen (standaard) 90 size heli's in zijn.
Ik vlieg 90'ers met brandstof omdat ze lekker vliegen en lekker hard klapperen.

Electro klinkt ook een beetje te "lief".
Ik ben dit jaar bij 3DMasters geweest waar ze ook veel met Electro vlogen.
Hoewel het vliegwerk zeker spectaculair was mis je toch wat.
Het geweld, de herrie.
Het is een beetje alsof he Formule 1 racing zou kijken zonder geluid. Je mist wat.

Uiteindelijk zal ik ook wel op electro overgaan. Ik geloof zeker dat dit de toekomst heeft

Het grootste nadeel van electro vind ik dat er geen (standaard) 90 size heli's in zijn.

Hi Walter, wat bedoel je met (standaard) 90 size. Ik vlieg nu reeds meer dan een half jaar met de Ion XII van MA, daarvoor was er de IonX. Dit is een echte 90 size electro waarvan je zo een bouwdoos kan kopen. Dan zijn er nog Three Dee MP-XL-E en Acrobat shark. Of die van JR echt een fabrieksmodel is of een aanpassing van de invoerder weet ik niet, maar die zal ongetwijfeld ook wel goed zijn.

OK, ik ben ook niet alwetend :)
Nu je het zegt, vloog je hier niet mee bij 3DMasters?

Maar wat kost zo'n accupakketje dan voor jouw heli?
En de motor?
En hoe lang vlieg je er mee?

Joker II van Minicopter is ook 90 size.

Accu 10 tot 14s in 90er size. Ik denk dat je 350 euro per accu minimaal kwijt bent. Motor kan je zo gek maken als je wilt, voor 90 size is de standaard de Actro 32-3. Regelaar wordt dan een Phoenix HV110, PowerJazz of een Schulze 40-160.

Overigens valt de R90 gewoon om te bouwen Walter.

Sowieso is elke brandstof 90-er om te bouwen naar electro, natuurlijk.

OK, ik ben ook niet alwetend :)
Nu je het zegt, vloog je hier niet mee bij 3DMasters?

Maar wat kost zo'n accupakketje dan voor jouw heli?
En de motor?
En hoe lang vlieg je er mee?

Ja, idd ik heb met de IonX II op de masters gevlogen. Dit is dus geen omgebouwde nitro maar eentje die je zo kan kopen. (Ik dacht dat je dit bedoelde) De kop en staart is wel identiek met de stratus nitro versie. Je moet rekenen op 400Eur per pakket en een vliegtijd van 5minuten. Motor is 300Eur, regelaar ook. Mits goed zoeken vind je het wel wat goedkoper. Het lijkt allemaal duur maar de slijtage is zoals Richard ook al vermeldt een pak minder. Ik heb ook meer power dan met mijn 30% nitro en tunepijp, die staat trouwens nog altijd te koop, ik vlieg nu al meer dan een jaar enkel electro.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja,.... maar vanwege vliegtijd zou ik dan persoonlijk nog een 50'er kiezen.
Ik hou het voorlopig nog even bij mijn rookbommen :)
Toch hou ik het wel in de gaten.

Walter met onze vliegstijl haal je met een 50size ook maximum 5 minuten, het is wel wat goedkoper.

5 minuten is zelfs al veel, ik haal met mijn vliegstijl maximaal 4 minuten en dat is eigenlijk soms al te lang.

Nu moet ik zeggen dat ik dan wel constant zwaar belastend bezig ben, vlieg wat rustiger en de vliegtijd gaat bijna exponentieel omhoog. Met mijn schaalheli kan ik wel lang vliegen, maar daar doe ik zo rustig mee als mogelijk.

Qua doorvliegen ziet het op zich wel goed. Ik heb 2 accu's en 2 laders en daarmee kan ik elk half uur 2 vluchten maken, laden duurt namelijk maar rond de 30 minuten. 4 vluchten per uur ongeveer vind ik persoonlijk niet te weinig, wel is het leren van nieuwe dingen etc. natuurlijk makkelijker met een brandstofheli waar je constant mee door kunt vliegen. Echter is het bij mij wel gebleken dat ik nooit constant achter elkaar doorvloog tijdens het leren van nieuwe dingen omdat je daar vaak de concentratie niet voor op kunt brengen.

Cheers,

Richard

Laatst bewerkt:
Ik ben nog steeds aan het leren, blijf ik ook wel doen denk ik :)
Ik heb de rust tussen de vluchten door echt wel een beetje nodig, ff afkoelen.
Met mijn Mini Titan beschik ik over 5 lipo's, daar ben ik op mijn gemak wel een uur mee zoet, als ik tussentijds zou laden zou ik heel wat kunnen vliegen.
Ik koop er volgend jaar waarschijnlijk een Logo 500 bij (met 2x 6S lipo's).
Dat is nog te betalen voor mij.
En hoop dan afwisselend een leuke dag prutsend te kunnen gaan vullen.
Die lipo's zijn een behoorlijke investering, maar koop je goeie en behandel je ze goed, dan zijn de risico's erg beperkt en kan je de kosten per vlucht (als je alles meetelt) vergelijken met die van brandstof m.i.

Eric

Het grootste nadeel van elektro vind ik dat het geen herrie maakt......:p
Net als bij motor en autosport, zodra ze het geluid gaan dempen is een groot deel van de sensatie weg.
Wie wel eens een Moki 5 cilinder radiaal heeft gehoord weet dat je hetzelfde kippevel met elektro NOOIT zult krijgen. Dus naast goedkopere Lipo's hoop ik dat er ooit brullende elektromotoren zullen verschijnen. En dan liefst met een Merlin V12 geluid erin :p

Back