Electro vs brandstof

• Topicstarter Topicstarter flyer600
  • Startdatum Startdatum
Ik moet ook wel voorzichtig toegeven dat als je een grote 1/3 F3AX kist ziet vliegen op elektro dat het minder indrukwekkend is als een 100c benzine motor ....
Maar ja, zo'n kist in elektro is natuurlijk nog onbetaalbaar.

Het grootste nadeel van elektro vind ik dat het geen herrie maakt......:p
Net als bij motor en autosport, zodra ze het geluid gaan dempen is een groot deel van de sensatie weg.
Wie wel eens een Moki 5 cilinder radiaal heeft gehoord weet dat je hetzelfde kippevel met elektro NOOIT zult krijgen. Dus naast goedkopere Lipo's hoop ik dat er ooit brullende elektromotoren zullen verschijnen. En dan liefst met een Merlin V12 geluid erin :p

Toevallig toch maar eens dit draadje aangeklikt, lijkt een zichzelf herhallende discussie te zijn die om de zoveel tijd terug keert.

Enkele punten uit de post van PH_AJH prikkelde mij toch om een reactie te plaatsen.

Na het zien en vooral horen van enkele filmpjes van met Moki 5 cylinder uitgevoerde modelvliegtuigen is er toch enige twijfel ontstaan of ik ooit nog eens weer een brandstof model zal gaan aanschaffen :). Als vervanger kan ook dienen een luchtgekoelde Ducati of een Europesche V8.

Die Merlin V12 in een elektro kist is allang haalbaar, zie http://benedini.de/index.html. Geluid-module voor Spitfire is beschikbaar, dus die Merlin is afgedekt.
Qua geluid nog eens realistischer dan welke oliemolen dan ook, de geluid-module is ook voorzien van sampels van het starten en afslaan van een motor. Met een 2x40W of 50W/50V is de decibel productie ook aardig blijkbaar.

Rick

ik zag juist dat FP de prijzen in de EU met ongeveer 25% laat zakken. Dus een pak voor een 90size heb je nu al voor 340Eur, 50 size 230Eur. Dat gaat de goede richting uit, de paks worden ook altijd maar beter.

Iframe template

Laatst bewerkt door een moderator:
Lekker goedkoop, om constant te kunnen vliegen heb je 4 packs nodig dus dik 920 euro batterijtjes!
Pragmatisch gezien vind ik electro vanaf 50-size nog geen gelijkwaardig alternatief bieden...

Je zou het op jaarbasis gewoon even voor jezelf uit moeten rekenen om te bepalen of het wel zo duur is in vergelijk met brandstof vliegen.
Vergeet buiten de brandstofkosten (het goede spul met voldoende Nitro) dan niet de slijtage van bijv. lagers, koppeling, motor, etc.etc. mee te nemen in je berekening.
Ik denk dat het behoorlijk dicht in de buurt komt als je regelmatig vliegt.
Ik vlieg in de maanden met lange dagen dagelijks en het jaar rond alle weekeinden, zolang het weer het mij toestaat.
Als je twee lipo's op een .50 (600) heli hebt en bijv. een 450 of 500 ernaast bezit met dus ook goedkopere lipo's, je laadapparatuur bij je hebt, dan kom je echt wel aan je trekken in het weekeind.
Het enige grote verschil vind ik het risico dat je loopt bij een flinke crash, dus je Lipo goed beschermen en weinig crashen :)...
Of het pragmatisch gezien gelijkwaardig is in jouw situatie weet ik niet...
Bij mij, met alle plussen en minnen wel in ieder geval.
En het wordt alleen maar goedkoper en niet duurder, iets wat je van brandstof helaas niet kan zeggen.

Eric

Eric, je hebt volkomen gelijk als je zegt dat de kosten elkaar niet ontlopen, ik heb me vorig jaar (En een maand geleden, twijfelde tussen Mini Titan of TR600e) suf gerekend en de conclusie was steeds dat een E-kist bijna 2 x duurder is in aanschaf dan een V-kist, maar dat het op de langere termijn zelfs goedkoper is om E te vliegen. Wat het voor mij niet te doen maakt is dat ik de kosten die ik in 2-3 jaar uit zou geven aan brandstof (+/- 1000 euro) bij een E-heli gelijk zou moeten uitgeven om hetzelfde effect te bereiken, namelijk in de kleine tijdsvensters die ik heb 5-6 vluchtjes maken. Met een E-kist is dat lastiger dan met een V-kist, of veel duurder. Komt bij dat ik anders pas volgend jaar een E-kist had kunnen kopen, domweg omdat het budget geen 1000 eu lipo's en setup verantwoorden. Vandaar ook dat het voor mij pragmatischer is een dikke(re, anders vallen die 90 vliegers weer over de uitspraak ;)) brandstoffer te hebben en een wat kleinere e-kist.

Deze discussie heeft trouwens wel wat weg van de Mac vs Windhoos-discussies ;)

Groetjes,

Ton.

Helemaal mee eens :)
De aanschaf is inderdaad een behoorlijke drempel, zeker voor heli-beginners zoals ik.
Ik vlieg nu een jaar en ben al een poosje aan het sparen voor een grotere E-heli.
Ik heb de juiste laadapparatuur etc. al staan, en mijn Nitro spullen zijn zo oud en versleten dat ik dat allemaal zou moeten vervangen om een V-kist te kunnen vliegen.
Ik werk, studeer al een hele poos niet meer, dus is het voor mij wat makkelijker op te hoesten, ook als ik crash ;).

Mac vs Windhoos discussies sla ik meestal over....
Deze vond ik nog wel "vers" genoeg zeg maar :)
Echter blijft het buiten evt. functionaliteit, kosten etc. altijd een discussie met sterke gevoelsmatige invloeden.

Eric

Mijn volgende word weer een e-heli, wss in de 50er (600) klasse. iets van een Logo'tje ofzow. Als we dan toch geld uit gaan geven ;) Ik heb op zich ook wel een aardig budget, ik heb alleen geen zin om weer 7 maanden te moeten wachten voordat ik die 900 eu kan schokken voor de celletjes. Wacht eens... Als ik de vrouw en kids laat eten bij de schoonmoeder..... ;)

Groetjes,

Ton.

ps MAC RULEZ! Zo, toch even gezegd ;)

Cellen kunnen ook veeeeeeeeeel goedkoper en weinig mensen vliegen continu. Logo 10 accu kost maar 60 euro (4s 5000 mAh) en dat vliegt super. 6s 5000 kost rond de 110 euro dus ook uitstekend te doen voor een 50er... 900euro? Je bent gek als je zulke accu's koopt :)

Cellen kunnen ook veeeeeeeeeel goedkoper en weinig mensen vliegen continu. Logo 10 accu kost maar 60 euro (4s 5000 mAh) en dat vliegt super. 6s 5000 kost rond de 110 euro dus ook uitstekend te doen voor een 50er... 900euro? Je bent gek als je zulke accu's koopt :)

Graag even een link naar de leverancier. Dit scheelt me 50% in de kosten voor 2009.

United schiet me te binnen, daar koop ik de batterijtjes voor de Titan ook (3s2200 20-30c, $19 = +/- 14 E). Het risico is alleen best groot, dat je prutaccu's koopt en je dikke kist prakt omdat je el cheapo wilde doen. Met een MT is het risico niet zo groot, maar met een dikke Logo?

wat ik van de goedkopere accus heb gezien is dat ze altijd lomper, zwaarder en slordig afgewerkt zijn, dat kan je zeker niet zeggen van de flightpowers. maar die zijn idd wel aardig duur...

maar wat is de link ???

Hey,

Ik gebruik de ZIPPY Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-R 3700mAh 21-35C 6S1P $122.33 in zowel de Logo 500 als in de 600. Het viel me al erg snel op dat ze 100% identieke maten en gewichten hadden als de 3700 FP akku's, evenals de opbouw van de cel (één aansluitlip aan iedere kant van de cel).
Door een crash met de 600 (akku gelanceerd met het rotorblad) lag de akku volledig uitelkaar en goed stuk... dus ook maar eens de codering bekeken, die kwam qua opbouw (getalletjes.. spaties.. lettertype met van die vreemde puntjes enz.) ook exact overeen.
Ook de prestaties liegen er niet om, de Zippy's zijn nu nieuw, mijn FP's zijn inmiddels behoorlijk gebruikt dus is het logisch dat de Zippy's meer power hebben.
Ik ben er zelf volledig van overtuigd dat deze cellen uit dezelfde fabriek en exact zo zijn als de FP3700, die het bij mij al lang erg goed hebben gedaan.
Tijd zal het leren.

Greetz van Aldert

De prijzen lijken wel in vrije val dit jaar, dit wordt een mooi jaar voor de E vliegers!

De Logo 10 is momenteel 200 euro bij Quartel, ik vlieg hem met 5s 4100 paketten van UH van 62 euro per stuk.

Dat is een leuk formaat heli en een stukje degelijkheid wat toch netjes geprijst is !

Zippy R is inderdaad aardig vergelijkbaar als flightpower. Zou me niets verbazen als ze uit dezelfde fabriek kwam en dus gelijk zijn. Ik wil die 4500 ook nog eens als 12s proberen...

Back