Electro zwever

Hoi,

Ik lees al wel wat jaartjes mee op dit forum en zit er vaak dicht tegenaan om te beginnnen met vliegen, maar op 1 of andere manier komt het er niet van.. (tijd is voornamelijk de issue geweest).

Nu staat de winter weer voor de deur en heb ik nu wel tijd.
Nu heb ik mijn zinnen gezet op een electro zwever.. Liefst 2-3 meter klasse.
Nu zit ik wat sites af te gaan maar kan nog niet echt vinden wat ik zoek.
De meeste kits zijn van plastic of een foam..

Ik zoek een model van balsahout om zelf te bouwen.. Ik heb ook al tekeningen doorgespit maar zonder modelnaam kom je niet echt ver..

Heeft iemand een idee voor een model electro zwever die voor beginners ook goed te bouwen en te vliegen is?

Eisen:
Span: 2-3 meter.
Electro
Liefst met rolroeren (voor toekomst).
balsahout.
Beetje leuk model (zoals dit: Quartel Modelbouw - MULTIPLEX Cularis E-zwever 2610mm (Bouwkit))

Een bouwtekening + bouwhandleiding is ook prima...

Ik hoor het graag..

De Arcus talent is een mooie kit die niet al te moeilijk te bouwen is. Niet het simpelste model, maar het zou te doen moeten zijn met wat hulp van hier.

Je moet je wel afvragen of het een ideaal model is om mee te beginnen met vliegen. Groter = zwaarder en sneller = meer energie = eerder stuk bij een rotte landing. Grotere modellen vliegen over het algemeen eenvoudiger dan kleine, maar zijn wel eerder stuk bij een verkeerde landing. Ik zou overwegen om ook een iets kleiner schuimpje te kopen om daarmee de onvermijdelijke fouten bij het leren vliegen te maken, ondertussen je grotere houten model bouwen en dan daarmee lekker vliegen en heel laten.

Ik zou de Cularis ook een mooi model vinden. Maar om het leren weet ik niet of dit het goede model is. Zelf heb ik leren vliegen met de Multiplex Easyglider en Twinstar. De Twinstar zou nu mijn voorkeur hebben om te beginnen is wel geen zwever maar kan een beetje meer tegenwind hebben. En heel eigen stabiel. Dit zijn wel schuimmodellen maar zijn wel heel gemakkelijk te repareren na een ongelukje.

Nog eens reclame maken voor een bouwprojektje van mij, speciaal voor de beginnende bouwer: bouw van een fijn zwevertje.
Je kan de plannen altijd naar wens groter copieren om een wat groter model te verkrijgen. Is wel zonder rolroeren, maar in plaats van een vleugel met oortjes kan je altijd een quasi rechte vleugel bouwen, en daar rolroeren in verwerken, alhoewel ik als beginnende bouwer het toch liever wat eenvoudiger zou houden. Je hoeft hier ook niet te veel in te investeren, zodat mocht het bouwen niet goed lukken, je niet gepluimd bent.

Hoi,

Ja ik weet dat het een EPP model is, maar ging me meer om het model, maar dan in houtbouw..

Ikzelf kwam deze nog tegen:
Arcus Talent - Gliders - RC aircraft - RC models
Zal deze makkelijk te bouwen zijn?
Waar om hout bouw omdat je graag met hout werkt of omdat je het model zo mooi vindt.
Het gaat er om dat je leert vliegen en als je crasht dat je niet opnieuw diep in de buidel moet tasten.
Dat kan heel simpel door met een shuimpje te beginnen.
Dat kost je een kleine setup en een plaat depron van een paar euro.
Daar naast kan je rustig de zwever van je dromen bouwen.
Als je daar mee gaat vliegen dan heb je echt veel minder zweet in je handen als je reeds vlieg ervaring hebt met welke schuim trainer dan ook.
Als je al veel gelezen hebt op dit forum dan ben je dit verhaaltje zeker al vele malen tegen gekomen.;)

Laatst bewerkt:
Soms snap ik niets van de adviezen op dit forum:
Remco vraagt:
Ik zoek een model van balsahout om zelf te bouwen
en krijgt dan vooral als advies: koop een schuimpje:confused::confused::confused:

Voor mij nog meer vraagtekens:
Ik kan eigenlijk maar 1 model verzinnen wat een bouwdoos is en op een echt vliegtuig lijkt.
Wat is in godsnaam een echt vliegtuig; ik vermoed dan maar ''iets dat lijkt op een bemand vliegtuig uit de grote luchtvaart."
Vraagt Remco daar naar dan? En op welk vliegtuig lijkt de aanbevolen bouwdoos dan eigenlijk, of gaat het er alleen maar om dat er een soort cockpitje op zit?

Simpele aanbevelingen:
Als je voor een bouwpakket gaat: Bijna alle pakketten van Hollein voldoen.
Als je zelf alles in de hand wilt houden, kijk dan het draadje van gurodewa.
Als je onervaren bent: ga kleiner dan je eis van 2-3 meter (in een leerproject kwetsbaarder en komplexer dan een max 2mtr kist) en hetzelfde geld voor rolroeren: in een beginfase voor een zwever nauwelijks zinvol maar wel weer komplexer.

Peter, de topicstarter kwam met een asw achtig model aan.
Zo'n model lijkt op een echt vliegtuig (bemand vliegtuig om dan helemaal correct te zijn).
Dan kom je op de Spirit/Spectra uit.

Als je dan even doorleest zie je dat ik daarna een "minder schaal" model van Hollein aanraadt.
De Hollein modellen zijn in mijn ogen vliegende bezemstelen maar zitten prima in elkaar.

GJ

Soms snap ik niets van de adviezen op dit forum:
Remco vraagt: en krijgt dan vooral als advies: koop een schuimpje:confused::confused::confused:
Omdat na met veel moeite een houtbouw zwever bouwen de eerste vlucht volgt en dat is dan vaak ook meteen de laatste dus einde hobby.
Maar misschien begrijp ik hem wel verkeerd dus hoop ik op meer informatie.
Hij geeft dan een voorbeeld zwever die niet echt mooi is maar wel in de categorie valt maar zo zijn er vele.:confused:
Inmiddels zijn al meer opties genoemd dus ik ben benieuwd.
Het is dan wel makkelijk even een linkje te plaatsen.

Het is mij weer een beetje hetzelfde verhaal: iemand vraagt op het Modelbouwforum bouwadvies (ja er bestaan mensen die vermoeden dat zelf iets maken en daar dan mee vliegen wel eens heel leuk en bevredigend kan zijn en een grotere dimensie van de hobby is dan alles kant en klaar kopen)en het belangrijkste advies is dan: doe als ik, koop een schuimpje.
dat dan gevolgd door allerlei oneigenlijke argumenten.

Vooronderstellingen, daar stoor ik mij dus inderdaad aan: of de TS werkelijk een schaal(achtig) model ambieerd of niet of dat hij zijn weg nog aan het zoeken is in modelbouwland weten we dus gewoon nog niet.
Als hij al de sub-eis schaal zou hebben zou je hem duidelijk kunnen maken dat dat zo zijn eigen extra complicaties met zich mee brengt en of dat wel verstandig is voor een eerste kist.

Daarnaast: ik val inderdaad over de term ''echt'' vliegtuig.
Een schaalmodel is vanuit technisch oogpunt in de modelvliegverhoudingen eigenlijk een karikatuur en zeker niet ''een beetje meer echt”
Tevens in de zin van ''adequaat'' dan ook niet ''mooi''
De vliegende bezemstelen zijn meer 'echt' dan de schaal(achtigen); namelijk vliegtuigontwerpen die bedoeld zijn om in het Reynoltsgebied waarin wij vliegen adequaat te vliegen maar niet om op iets anders te lijken, ten onrechte hopende dat de vliegeigenschappen van de grote voorbeelden op magische wijze afstralen of de kleine imitaties.
Als iemand stelt: lijkt meer op een echt vliegtuig geeft hij impliciet aan dat wat wij doen niet ''echt'', dus kinderachtige namaak is.
Een Spirit/Spectra is best een goed advies, maar op welk ''echt'' vliegtuig lijken die dan? Ook die Cirrus lijkt vooral op een ASW omdat ie wit is en verder niks.
Ik weiger domweg te accepteren dat het bij modelvliegen uiteindelijk gaat om of iets een cockpitje (met pilotenpoppetje) heeft of niet.

Dan:
Omdat na met veel moeite een houtbouw zwever bouwen de eerste vlucht volgt en dat is dan vaak ook meteen de laatste dus einde hobby.
Ik vraag me af hoeveel ervaring iemand die dit stelt nu eigenlijk heeft: een houtbouwzwever hoeft helemaal niet veel moeite te kosten, ik heb, met heel wat eigen ontwerp/eigenbouw modellen op mijn naam nog nooit, ik benadruk, nog nooit een eerste vlucht gehad die direct einde verhaal was (en ik ben echt niet heel fantastisch) en als iemand uit een crash direct concludeerd dat dat einde hobby is dan kan hij maar beter niet aan deze hobby beginnen.

Hoi remko,

Leuk dat je die stap na al die jaren gaat maken, ga je veel plezier mee beleven :)

Eigenlijk moest ik bij je voorstel meteen aan een Spirit 100 denken van Great Planes.
2.5mtr, volledig houtbouw, roelroeren, Great Planes bouwdozen hebben goede bouw-handleidingenvoor de beginnende piloot, en de Spirit 100 vliegt fijn, ook voor de beginnende piloot (met wat begeleiding van een ervaren piloot in het begin). Ombouw naar electro is niet zo moeilijk, plat spantje voorin in plaats van een neusblok en een buitenlopertje erin, daar helpen we je zo doorheen via het forum.

Voorbeeldje van hoe het kan worden als je hem leuk afwerkt:
spirit.jpg

Maar..de bouwdoos wordt niet meer geleverd door Great Planes, misschien kun je er nog eentje vinden met goed zoeken langs de diverse modelbouwwinkels.

Remco, wat vindt je van zoiets, is het een beetje wat je in gedachten had?

Gerben

Back