Mits je niet op zeewater vliegt kan een onderdompeling geen kwaad en is alles na afspoelen met schoon water weer te gebruiken. Alleen zou ik de servo's openschroeven en controleren op water, dat heeft me laatst (zwever in water gecrashd...) veel geld gekost dat niet te doen...
Dat is allemaal leuk als met MIS gegaan is, beter voorkomen dát het gebeurt! De meest voorkomende oorzaak van een onvrijwillige wasbeurt is omslaan met zijwind (veelal bij hoogdekkers) Dat is dus niet de ideale kist, een laagdekker is beter resistent tegen omslaan. Breed geplaatste drijvers met voldoende drijfvermogen is een goeie tweede hierin. Een vuistregel is dat het model moet kunnen blijven drijven op één drijver.
Een belangrijke oorzaak van storing is water in je schakelaar (eigen ervaring: 2 X ellende mee gehad) Beter is de schakelaar IN het model te plaatsen en bedienen via een duwstang die via buisjes in de romp de stang tot bij de schakelaar brengt. Zal proberen wat foto's te maken hiervan. Heb ik overigens op AL mijn modellen (ook land- dus), vuilproblemen in de schakelaar zoals zand en vettigheid heb ik daardoor nooit.
Een speciaal risico vormen servo's gemonteerd in de drijvers, ik ben na enkele pogingen afgestapt van deze oplossing, alles netjes in de romp of vleugel, of anders niet.
Het voordeel van hoogdekkers is wel dat als hij over de kop gaat, de vleugel blijft drijven en de romp boven het water houdt, bij een laagdekker loopt de romp vol.
Vroeger heb ik wel ontvangers etc in plastic zakjes verpakt, maar het heeft allemaal geen zin, als hij goed onder gaat, wordt alles toch nat.
Er zijn er ook die diverse zware onderdelen zoals de motor met een staal draadje aan bvb een stuk piepschuim in de romp hebben verbonden, bij een heel zware crash ben je dan hopelijk de motor niet kwijt...