Electronica en water: tips en truuks

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Ik ben even met pleisterspray in de weer geweest, tjonge wat een spulletje. Mooi geplastificeerd, in een ogenbblik droog, watervast. zou dit wat zijn om electronica te beschermen? Voor de prijs moet je het niet te laten, 2.50 euro :rolleyes:

Inderdaad, WD40 is eigenlijk een soort petrolium. Het verdrijft de smering in de lagers, terwijl WD-40 weinig smerend effect heeft. Daarnaast tast het kunststoffen aan. In de eerste instantie zie je het niet, maar op den duur wel. Kortom, ik gebruik het niet in de modelbouw.

Liquid Tape of Plasti Dip werkt ook erg goed:
pir3llys-e-revo-brushless-esc-behandeld-met-liquid-tape-8

PDLETBlack.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
En over WD-40 (WaterDisplacer) zijn de meningen zeer verdeeld als je er op zoekt. Ik heb de proef op de som genomen en een goedkoop aanstuurprintje voor LED's, die erg vochtgevoelig bleek, ermee ingespoten. Vooralsnog uitstekend resultaat, maar nu eens wachten hoe het er over een jaar voor staat met de kunststof onderdelen.

Iemand zijn ontvangertjes en regelaartjes al eens met WD-40 behandeld :?: :wink:

Dirk

Even een tussenstand na ruim 6 jaar: het printje doet het nog steeds vlekkeloos.

De voorzichtige conclusie die je zou kunnen trekken is dat WD40 niet per definitie electronica snel aantast ;)

Zelf gebruiken wij in de industrie Anti-fluid van VossenChemie.
Zuurvrij,vochtverdringend,stroom isolerend en tast niets aan.
Werkt perfect op printplaten en electrische aansluitingen.
Tevens is het speciaal gemaakt om electromotoren te beschermen.
Spuit al mijn electronica en motoren er mee in.
Gebruik het nu 9 jaar na volle tevredenheid.
Nadeel is dat VossenChemie kneiterduur is en in de gewone handel moeilijk verkrijgbaar.

m vr gr
Gerald

Deze ervaring komt dan wel niet uit de modelbouw, maar toch.
In de 1:1 offroad wereld wordt standaart de ontsteking van een benzine motor met wd 40 behandelt, bougiedoppen, kabels en zelfs de binnenkant van de verdeelkap.
Met mijn eigen v8, die behoorlijk gevoelig was voor vocht, zo nooit problemen gehad.
En ja, echt seriuse doorwadingen gedaan met die wagen, waarbij zelfs een keer de olie moeten vervangen na een dagje waterpret doordat er water bij was gekomen via de karter ontluchting.
Verder nooit iets gemerkt van vroegtijdige slijtage aan de spullen.
En er lopen toch behoorlijke spanning door die kabels, en geen doorslag problemen.

Back