Electronica

Discussie in 'F5J' gestart door trebor siuhyn, 19 dec 2011.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.077
    Locatie:
    away
    Tijdens de oefenwedstrijd werden er door de organisatie Unilog2 apparaatjes beschikbaar gesteld. Die stopt de motor niet na 30 seconden maar dat deden we handmatig.

    Tijdens de wedstrijden heb je een tijdwaarnemer achter je staan die de tijd voor je afroept dus dan heb je geen piepjes nodig. Handig om even af te spreken wat je precies van hem wilt horen.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    klopt maar die waarnemer is er nooit als ik train :D.dus doe ik het met piepjes.
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    En de f3j jongens op de hei heb ik met zo'n sprekende stopwatch gezien ,dat leek me ook wel handig.
     
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Eibergen
    @ Arjan zoals jij het brengt mag je dan zelfs op een tijd limit geen switch zetten.
    Zoals ik al zij staat er nergens in de reglementen dat je geen switch mag gebruiken die op hoogte je motor uitschakelt. Zou je met 200 km per uur naar de 200 schieten en hij zet je motor op 200 meter uit schiet je nog door met gevolg strafpunten. Het is niet zo dat de switch zorgt dat je exact op 200 meter eindigt.

    De unilogs die tijdens de proef wedstrijden werden gebruikt waren niet voorzien van F5J software, de nieuwe unilogs krijgen wel F5J software die je motor na 30 seconden uit zet of zelfs bij bereik van ingestelde hoogte :D.

    Serge die sprekende timers zijn te verkrijgen bij o.a. Conrad
    het zijn dit soort timers.
    VoiceZone Talking Timer - Electronics - Other RC Electronics
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Even een vraagje over die unilogs . Ik gebruik mijn regelaar ook als bec voeding voor de ontvanger , stopt de unilog dan enkelt het pulse signaal of de gehele voeding ?

    Aangezien ik geen overbodig gewicht in het vliegtuig wil stoppen en dus ook niet een extra ontvanger accu .Dan zou je dus als de voeding en pulse onderbroken worden ,
    de voeding dus parallel kunnen overbruggen met 2 draadjes .zodat de pulse onderbroken blijft en dus de regelaar niet aangestuurd kan worden .

    Klopt dit ?

    Ps nog bedankt voor de tip voor die stopwatch
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.077
    Locatie:
    away
    Nou ik geeft het op. Onder andere in Engeland wordt met height limiters gewerkt omdat ze daar volgens de "height limited rules" hebben gevlogen de afgelopen jaren. Ik weet niet beter als dat de wedstrijden die onder de (voorlopige) FAI regels van afgelopen jaar gevlogen zijn zonder hoogte limiters zijn gevlogen en dat ze daar ook niet zijn toegestaan.

    Geef me één voorbeeld van een wedstrijdverslag of wat dan ook waarin te lezen is dat ze wél gebruikt zijn en je hebt me overtuigd.
     
  8. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Eibergen
    Je kunt gewoon je BEC blijven gebruiken bij de unilog. Wat ik begrepen heb willen ze een schakeling tussen de unilog en de esc te werk stellen
    Een probleem weet ik niet hoe ze dat willen oplossen en dat is dat de unilog ook telemetrie gegevens naar de zender stuurt wat nadrukkelijk verboden is. Je mag niet live via telemetrie data van het model ontvangen. Dat zou in houden dat de wedstrijdleiding met duck tape de display's van zenders moet afplakken ;)
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.077
    Locatie:
    away
    Nee, de Unilog ondersteunt telemetrie maar zendt zelf niks uit. Pas als je hem op een telemetriepoort van een ontvanger aansluit gaat het naar de zender (als het een zender/ontvanger met telemetrie is natuurlijk)
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg

    BARCS » F5J has arrived!

    Voorlopig houd ik beide opties open aangezien de regel hier nog op aangepast kan worden .
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Okee dus de unilog is enkelt een pulse schakeling die onderbroken wordt .
    Dat je niet met telemetrie mag werken is duidelijk .
     
  12. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Eibergen
    We vliegen volgens de FAI regels en daar staat niet in dat het niet mag. Sterker nog de CAM mag in engeland NIET gebruikt worden.

     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Zo te zien is de unilog de beste keuze Qua prijs ,functies,gewicht en formaat .
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.077
    Locatie:
    away
    De CAM is in Engeland niet approved maar doet wel exact hetzelfde als de wel goedgekeurde apparaatjes (en is dus toegelaten voor de US competitie die volgens dezelfde regels werkt). Zie 01 - Radio Control Electric Soaring & Gliders, klik op approved altimeters.

    Ik snap niet helemaal wat je daarmee wilt zeggen, anders dan dat het voor de engelse competitie geen goedgekeurd apparaatje is?
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.077
    Locatie:
    away
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Het zal er eerder om gaan welke apperaten toegestaan zijn ,niet welke ook dezelfde functies hebben (regelneuken heet dat ).
    Dit moet omschreven staan zodat er met die apperaten gevlogen wordt en er dus niet diverse kabeltjes of software de data uitgelezen hoeft te worden .
    Hou je het universeel op een paar types ,dan hou je ook overzicht .
    de vlieger dient zich aan te passen naar de regels,niet de regels naar de vlieger .
    Dat je nu met 2of 3 apperaten zit is geen probleem ,maar aangezien je er wel 10 verschillende kunt vinden zit je ook met 10 verschillende programma's om uit te lezen als je pech hebt . En dat kost onnodig veel tijd ,geeft risico op fouten of erger; wissen van data,zodat de vlucht als niet gevlogen kan worden beschouwd en je het nog een keer mag doen als je geluk hebt .
    Je moet dit niet alleen voor je zelf bekijken ,maar stel je vliegt met 50 man ...... en maar een uitleespost en je moet dan kiezen uit 10 mogelijkheden om uit te lezen .............. . Gaat hem niet worden .
    Ik zou dan al kiezen voor de beste optie die er is in de regelgeving .En dat is het beste waar voor het minste geld met de simpelste bediening .Volgens mij kom je dan bij unilog uit .
     
  17. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Gelderland
    En toch is het allemaal zo makkelijk eigenlijk. Alleen toegestane apparaten mogen invloed hebben op de aandrijving, en deze apparaten loggen alleen hoogte en schakelen de motor uiterlijk na 30 seconden uit, niet meer. En daarnaast zal de CAM ook af gaan vallen als ik in de omschrijving zie dat de motor meerdere malen aangezet mag worden. Ik zag overigens in de nieuwe FAI voorstellen dat er nadrukkelijker gesteld wordt dat de motor manueel uitgeschakeld moet worden of automatisch op 30 seconden.

    De subsommissie zal voor 99% zekerheid tot de aanschaf van Unilog2's overgaan, als is het maar vanwege de hogere restwaarde. De aanvraag voor een financiële bijdrage van de KNVvL is inmiddels de deur uit gegaan. Maar voor de aanschaf wordt gedaan zal eerst de FAI de juiste documentatie moeten publiceren.

    Dus het advies is, wacht nog even met aanschaffen op dit moment.
    j) Each model shall be fitted with an approved device, which records the maximum altitude reached between the time that the model leaves the competitor or his helper hand and 10 seconds after the motor is stopped.The device must also stop the motor 30 seconds after it is started at launch, if not already stopped within this time limit by the competitor. The devise must not allow the motor to be restarted during flight
    l) Any device other than an approved unit, which is carried in or on the model and which enables total or partial independent control over the model’s electric drive motor operation, is prohibited. Receiver and E.S.C. are not affected by this rule.
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2011
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.077
    Locatie:
    away
    Ja, ik zou nog even wachten met aanschaffen tot duidelijk is welke functies en welke merken in Nederland toegestaan worden. De nieuwe FAI regels zijn ook nog steeds niet vastgesteld (er zijn in Europa inmiddels heel wat verschillende nationale regels ontstaan....)
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    We merken het vanzelf .
     
  20. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.982
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn

Deel Deze Pagina