Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat hoort ook niet, "precies er op". Dit ziet er uit als ERG vroeg. Maar ik vroeg om afstanden en diameters, dan kan ik je precies vertellen HOE vroeg...Als je ziet waar de magneet zich bevind op het hoogste punt van de zuiger dan is deze ruim voorbij de censor en niet ervoor of precies erop
Wat meer is: de bougie vonkt NIET als de sensor OP de magneet zit, maar pas als het magneetveld de sensor gepasseerd is, de vonk wordt namelijk pas getriggerd, op het afnemen van de veldsterkte.Niet vergeten, als de magneet OP de sensor zit, zit de zuiger nog niet op BDP
bleek met een timing checker (op zijn aangeven omgebouwd) spot on
ja Brutus, ik heb hem nog![]()
Je ontsteking KAN "half stuk" zijn: als je de motor rond gedraaid hebt met de bougiekap los van de bougie, kan de vonk moeilijk overspringen binnen die kap (grote afstand), daardoor loopt de spanning heel erg hoog op en kan de isolatie binnenin slecht worden/doorslaan.Nu is dus mijn vraag hoe kan ik meten of zien dat de elektronische onsteking zelf niet stuk is, dat hij vonkt is zeker alleen je hebt een vergrootglas nodig om de vonk te zien, bijgaand mijn ontsteking (zie foto)
Hij stopte ermee omdat de spie gebroken was, dat is de spie die de start moter meeneemt dus het origineel waar de magneet op zit zat dus goedJe ontsteking KAN "half stuk" zijn: als je de motor rond gedraaid hebt met de bougiekap los van de bougie, kan de vonk moeilijk overspringen binnen die kap (grote afstand), daardoor loopt de spanning heel erg hoog op en kan de isolatie binnenin slecht worden/doorslaan.
In zo'n geval doet de boel het electronisch nog wel, hóór je de vonk, en kun je zelfs met de bougie in de kap maar buiten de motor, een vonk zien aan de bougie. Maar onder compressie (dus onder bedrijfsomstandigheden) is de weerstand tussen de electroden veel hoger, en springt de vonk vanwege die beschadigde inwendige isolatie ergens anders over, en doet hij het dus niet.
De ENIGE manier om dat te testen, is om even een bekend goede ontsteking te lenen van iemand, en kijken of je motor dáár wel mee loopt.
Het enige wat mij bij deze verklaring dwars zit, is dat het NIET klopt met de symptomen die je beschreef (in je eerste post schreef je dat de motor vóór dat hij er helemaal mee ophield, eerst vermogen verloor). en deze vorm van schade is bij lopende motor vrij zeldzaam, en gaat normaliter niet gepaard met vermogensverlies. Gebruikelijk is voor deze schade dat de motor probleemloos loopt, aan het eind van de vlucht d.m.v. de ontstekings-schakelaar afgezet wordt, en de eerstvolgende keer gewoon niets meer doet, en meestal zit er dan tussen de laatste keer goed werken en de defect-situatie iets van onderhoud of ander sleutelen aan de motor (al wordt dat er vaak niet bij vermeld).