Elektrische ontsteking?

• Topicstarter Topicstarter yookai
  • Startdatum Startdatum
Y

yookai

Guest
Aangezien ik zowel in modelbouw als pyrotechnics geintreseerd ben zou het leuk zijn om deze te combineeren.
Voorlopig ben ik nog aan het sparen voor mijn eerste vliegtuigje (prolly SS)
Maar nu is mijn vraag kan iemand mij uitleggen hoe de elektrishe ontsteking juist werkt.
Een gewoone elektrishe ontsteking zelf kan ik wel maken maar of dit ook werkt in de lucht enfin op de batt. die er dan voor zorgt of wat dan ook.
Dus wat ik wil weten word daarvoor een schakelaar gebruikt ofziets die doorverbonden is met de ontsteking en met een batt.?
Is de slowstick geschikt voor bv. een klein knetter bometje te "droppen"
En ik heb nog een vraagje (beetje off-topic) maar als ik nu 2 van die modelbouw rakketmotertjes zou gebruiken(esthes ofzoiets) en ik bevestig die onder mijn vleugels en ik activeer die dan in de lucht zou ik dat zonder moterje kunnen vliegen of zelfs sneller?
En een hoeveel kanaals zender koop ik dan het beste.
Ondervindingen en ervaringen met elektrishe ontsteking zijn altijd welkom.

mvg, yookai

Raketmotortjes gebruiken om sneller te gaan? Lijkt spectaculair maar soms kan een upgrade van je motor ook al wonderen doen. Dus je wil en bommetjes droppen en nog eens raketten afsteken op die slowstick ? Volgens mij vragen om problemen. 8O

Nu als je toch verder wil..........

Estes heeft van die onstekers, die werken op een batterij, die achterin het raketje worden gestoken. Een gloeiplug kan, zoals ron reeds zei, ook.

Gewoon een microswitch met servo of een ordinaire vaartregelaar gebruiken om de onsteking/gloeiplug te activeren. Als je dat echter allemaal moet beginnen inbouwen in een slowstick, vergeten gewoon.

Bwa buiten die schakelaar op u ontvanger aansluiten en een simpele ontsteking moet je toch niet doen?
En natuurlijk kun je beter gewoon upgraden maar spectakel moet er ook zijn he 8)
Ik maak mijn ontstekers zelf gewoon door zo'n dun draadje te nemen en dat tussen 2 gewoone draadjes te spannen en dat dan nog eens in een klein zakje met Buskruit te steken.
Als je dan de uiteindens verbind met 2AA batt. wordt het draadje warm en volgt een ontsteking.
Ik heb al mensen veel meer aan u SS zien binden niet kwa vuurwerk dan maar toch.
En eu die raketjes vstbinden en bometjes droppen zijn apparte projecten he maar het lijkt mij wel intresant.^^

Yookai, zoals jij bezig bent zal er zeker voor spectakel gezorgd worden :D

twee draadjes en een zakje buskruit .....

even Apeldoorn bellen, iemand? 8O

Apeldoorn 0.o
En eu veel mensen weten het niet dat buskruit niet onploft als je het aansteekt :p
Dus meer als een zwart plekje gaat dat niet geven op de ss.
ik ga de vleugel enzo natuurlijk wel wat afschermen. een brandende ss is wat teveel spectakel :p

Geen probleem yookai,

gewoon voorzichtig zijn, da's alles en vooral niet te lichtzinnig omspelen met pyrotechnics anders........... :blowup:

stevo

Lol grappige smiley ;)
Maar ik ben mij van het gevaar bewust.
Ik ben niet zo 1 van die jongeren die met een hamer op een buis zit te kloppen vol met weet ik veel wat voor een explosief :p
En ik heb ook al tamelijk wat ervaring dus.... bedankt voor de informatie ^^ :p
Heeft hier btw nu nog nooit iemand gebruik gemaakt van een elektrishe ontsteking ook niet voor rook ofzo?

mvg, yookai

hoe kan je nu "aardig wat ervaring" hebben in de pyrotechnics en nie weten hoe je een electronische ontsteking moet maken?
al het professioneel spul werkt daarmee.

kijk in godsnaam uit, zonder vingers, ogen of handen word de hobby een stuk minder leuk.

Ik weet hoe een elektrishe ontsteking werkt ik weet alleen niet hoe je dat op afstand (zonder kabel dus) in gang moet krijgen. dus hoe ik dat moet toepassen in de modelbouw.
En ik weet dat dat het zelfde werkt maar ik zou graag wat ondervindingen enzo willen weten dus de nadelen waarop ik moet letten wat wel en niet kan of zo'n ontsteking wel goed genoeg is want zoals ik al zij ik zou neit weten hoe je dat in de lucht moet laten werken.

Oké yookai,

nog een laatste keer: gewoon zoals je het op de grond zou doen maar een servo met microswitch gebruiken in plaats van het manueel te ontsteken. Om die servo aan te sturen gewoon een extra kanaal van je zender gebruiken (aan en uit schakelaar)

en yookai, Gerard heeft gelijk, gewoon laten vallen die handel. Als je rook wil maken gebruik een smoke-systeem, veel veiliger en beter controleerbaar.

Yookai hoeveel ervaring je ook hebt je hebt je vraag wel in de beginners-index gesteld :?

K hartelijk dank allemaal.
Ik Wist gewoon niet hoe dat werkt op afstand bediening voor de rest weet ik heus wel met wat ik bezig ben hoor.
Maar ik begrijp het nu thnx.

mvg,

ERVARING ?????????????

Ik kan je maar een tip geven speel er niet te veel mee.
anders krijg je zon rare glimlach.

Ik werk er dagenlijks mee, en die troep is niet te vertrouwen.
Het is verstandig om wat met een smoker te proberen.

Hoe bedoel je dat je er dagelijks mee werkt?
Beroepsmatig of gewoon amateur?

mvg,

He hallo

Ja ik verdien er mijn geld mee.
Ondangs dat blijf ik het troep vinden.
Maar is is wel heel mooi.

Groeten tomar

Het is levensgevaarlijk wat je wilt. Ik werk bijna dagelijk met die troep en weet wat er kan gebeuren. Je zal niet de eerste zijn die een heide brand veroorzaakt en als je het zelf niet bent dan is er wel een ander die het voor je doet . OMdat hij je idee heeft af gekeken, en net even niet goed oplet.

oja een stick met een Estes dat gaat niet werken dat overleeft je kist niet.

En boven dien is het niet toegestaan wat je wilt.

De vuurwerk wetten zijn dusdanig aangescherpt dat zelfs al heb je een vergunning je nog steeds tegen problemen aan loopt.

Als je dit soort dingen zonder vergunning doet dan heb je een super probleem als je wordt gepakt.

Ik heb een keer de EOD op de stoep gehad en dat vind ik genoeg. Overigens was mijn vergunning in orde maar ze lichten je wel even van je bed af :-(

Gelukig ben ik niet de enige die er verstand van heeft.

Het lijkt mij het verstandigste om gewoon een smoker in te bouwen.
Het is zo jammer van je kist ,als het misgaat.
Met een smoker kan weinig gebeuren.

Groeten Tomar

Tuurlijk is het levensgevaarlijk ik weet ook wat er allemaal ak n gebeuren.
Maar ik zal het dan maar op de grond houden zeker :p

mvg,

Back