Elektrnica kapot na installatie Failsave (carson)

• Topicstarter Topicstarter oldsmelly
  • Startdatum Startdatum
O

oldsmelly

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw in de wereld van de RC auto's maar ik heb samen met mijn maat een Protech Ultrech Evo gekocht... Na een eerste proefrun waar de wagen er vandoor ging hebben we besloten een failsave te kopen . Die hebben we geinstalleerd maar sindsdien doet alles raar. De stuurservo beweegt nog maar een klein stukje en de rem doet het helemaal niet meer. Dus we dachten we hebben de failsave verkeerd aangesloten en hebben die verwijderd. Helaas :( het zelfde resultaat , we hebben de servo's omgewisseld en we denken nu dat de ontvanger en/of 1 servo kapot is gegaan. Helaas kan je de carson op 2 manier aansluiten (stekkertje past recht en links om in de ontvanger). Mijn vraag is dan ook kan dit zomaar gebeuren ik bedoel als het zo kritisch is waarom hebben ze het dan niet zo gemaakt dat het stekkertje er maar op 1 manier in past net asl de stekkers van je servo's. We hebben beide precies hetzelfde probleem dus ik denk dat dit het geval is. Wat denken jullie ?

Bedankt

Hans

De meeste failsafes kunnen best tegen verkeerde polarisatie. Een beetje servo houd er ook niets aan over, en de ontvanger in princiepe ook niet.

Echter is het niet echt bevordelijk, en dien je het dan ook te voorkomen dat er spanning op de data lijn komt.
Goed kijken hoe de ene erinzit, en zo de anderen ook doen, dus niet alles meteen eruit tekken, maar 1 voor 1, zodat je weet welke kleur waar zit....

Op zich zitten er wel nokjes is hoor, zodat het niet verkeerd om kan gaan, echter soms wil het gewoon wel als je even wat doordrukt...
En soms hebben goedkopere spullen geen nokjes, of anderzijds beveiligingen tegen verkeerdom aansluiten....

Op de ontvanger staat in de regel duidelijk vermeld wat +, - en signaal zijn, hier moet je dus altijd even goed op letten... Blijkbaar begin je net dus dan heb je weinig aan adviezen om het eens uit te wisselen met andere ontvangers/servo's om te kijken wat er nu de geest heeft gegeven maar ik vermoed dat je het in de servo's ed moet zoeken, de ontvanger overleeft het wel omdat die de + en - gewoon 'doorgeeft'.

Bedankt voor de snelle antwoorden ik zal dus voortaan beter opletten en de multimeter bij de hand houden...

oldsmelly zei:
Helaas kan je de carson op 2 manier aansluiten (stekkertje past recht en links om in de ontvanger). Mijn vraag is dan ook kan dit zomaar gebeuren ik bedoel als het zo kritisch is waarom hebben ze het dan niet zo gemaakt dat het stekkertje er maar op 1 manier in past net asl de stekkers van je servo's.

Daarvoor moet je bij de fabrikanten zijn... het is mogelijk om een stekkertje te monteren wat er maar op 1 manier in gaat, echter deze zijn iets duurder dan diegene die je op 2 manieren er in kan steken. Bij gebrek aan beter zullen we maar zeggen...

Het is natuurlijk wel erg dom om niet eerst goed te kijken hoe de stekkertjes er in moeten... bij twijfel had je het forum ff kunnen raadplegen, de draadkleuren en functies zijn hier namelijk terug te vinden.

Nog dommer is dat je het meteen bij 2 auto's doet... maargoed, ik hoop dat je er wat van geleerd hebt... en nogmaals, als je twijfelt VRAAG HET, kan je een hoop geld besparen.

De servo's en de ontvanger zullen geen schade oplopen als je perongeluk de servosnoerjes verkeerdom aansluit. Het is anders met de accukabel, die moet je wel goed aansluiten anders is schade aan je ontvanger niet uitgesloten. Hoewel er ook ontvangers zijn die er wel tegen kunnen.
Nu je vraag wat is hier aan de hand? die is moeilijker te beantwoorden, zeker op afstand. Ergens in m'n achterhoofd heb ik toch het idee dat het in de failsafe zit. Ik raad je aan om iemand op te zoeken die verstand heeft van de besturingselektronica. Hij/zij kan dan met de juiste meetaparatuur kijken waar het fout gaat.

Zijn de ontvangeraccu's in de tussentijd al wel eens opgeladen (of zijn de batterijen al eens vervangen)? Een servo, die nog maar een klein stukje beweegt, is namelijk een zeer vreemd verschijnsel, behalve als de ontvangeraccu te leeg is: de stuurservo doet het dan vaak gebrekkig en de gasservo doet niets meer.

Inderdaad niet slim om beide auto's tegelijk te doen...

Wat ook raar is dat beide auto's precies dezelfde problemen vertonen. De Nihm's (GP 2300) waren net opgeladen (17 uur aan de stroom) dus die waren vol.
Wat ook raar is dat we de failsave op de gas/rem servo hebben aangesloten en dat nu de stuur servo het niet meer goed doet ook de rem wil niet meer. We hebben de power connector niet los gehad dus die zit/zat nog steeds goed. De failsave zit er niet meer op dus die zit niet meer in de "weg"..

Mischien compatibiliteits probleem met de protech ?

We zullen in het vervolg eerst hier het en en ander vragen voordat we verder gaan "knoeien"... Ik heb nog een paar vragen over zenders/ontvangers maar die zal ik in een ander topic plaatsen

Normaal gesproken moet je zo'n failsafe op elke auto kunnen zetten... Ik heb ze wel eens gezien, maar gebruik zelf een andere (BMI/EOS)...

Kan me niet direct voorstellen dat alles ineens kapot is... helaas heb je bij je profiel je woonplaats niet ingevuld, misschien dat een mede RC-rijder uit je buurt er ff een blik op wil werpen als je er helemaal niet meer uitkomt.

Mocht je bij mij in de buurt wonen laat het ff weten, wil er dan best ff naar kijken voor je...

Bedankt voor het aanbod hen inmiddels miojn profiel aangepast... Woon trouwens in rotterdam dus das niet echt in de buurt.... :-)

Bedankt voor het aanbod hen inmiddels miojn profiel aangepast... Woon trouwens in rotterdam dus das niet echt in de buurt.... :-)

Voor een kostenloze check-up en advies kun je ook altijd bij de servicedienst terecht. Vanuit Rotterdam is deze gemakkelijk te bereiken. Als er gerepareerd moet worden gaat het uiteraard wel geld kosten.
Bij interesse even een pb'tje sturen (een van de knopjes onder het bericht geeft de mogelijkheid van het versturen van een prive-bericht).

Back