Elektro Calmato EP 1400

Als je dat echt wilt doen voor eigenlijk alleen het veld op en aflopen want hoe dan ook moet je de accu ontkoppelen, dan zou ik een kleine dubbelpolige schuifschakelaar nemen die vaak worden gebruikt als ontvanger schakelaars voor brandstof vliegtuigen.

Je kan dan beide polen op de schakelaar gebruiken (parallel) dan heb je 2x zoveel schakelvlakken en dus 50% kleinere kans op falen op dat vlak dan.

Die schakelaars zijn meestal al iets van 3 of 6 Ampére. Daar red je het wel mee.

Verder moet je het inderdaad maar testen. Zet een keer je zender uit als de motor draait. Zie je zelf wat ie doet als hij geen signaal meer krijgt.
Niet aan te raden als er nog veel stoorzenders in de buurt zijn waardoor je servo's gaan trippen.

Gr. Dennis

Zoiets heb je dan.
| draad uit.
-- bruggetje tussen de polen
| | soldeer polen
/ -/ schakel contact
| | soldeer polen
-- bruggetje tussen de polen
| draad in

Laatst bewerkt:
De Ep1400 is denk ik zijn tijd ver vooruit. Ik had er vorig jaar een in overweging juist omdat er lood in de neus bij moest. ook de hoogdekker lijkt me hierdoor uitermate geschikt voos a123. Dat je met een beetje lader snel binnen 15-20 minuten kan vliegen is natuurlijk een voorsprong op alle andere elektro piloten :)

Zelfs A123 is waarschijnlijk niet zwaar genoeg..

Op zich vind ik geen een schakelaar veilig. Alleen als je het pakket losmaakt weet je 100% zeker dat je model uit is. Met een Spektrum zender (2.4gHz) wordt ook de regelaar geblokkeerd als je de zender uit zet. Bij 35Mhz kan je regelaar net als de servos heel erg raar gaan doen! Bij 2.4Ghz weet je vrij zeker dat de regelaar geblokkeerd zou moeten zijn maar dat is IMHO <100% dus niet goed genoeg.
Je zou ook zonder prop uit kunnen proberen ;). Weet alleen niet 100% zeker of het inschakelen van een eigenbouw schakelaar schade aan je ontvanger zou kunnen veroorzaken. Je setup werkt nu. Ik zou daar niet te veel mee rommellen.

Ik heb ook de calmato elektro, en ik moet zeggen dat he een leuk toestel is.
De motorisering is voor een trainer voldoende, wil je gaan stunten dan moet er een andere motor in.
De regelaar moet echt 40A zijn, mijn Calmato trekt (gemeten met de watts-up) 365 watt ofwel 31 Amp op een 3 cellige lipo. (standaard set-up)
Verder heb ik er een 3S4000mAh lipo in zitten om het gewicht wat meer naar voren te brengen, anders krijg je hem niet uitgebalanceerd. Lood is een slechte optie.
Als je deze dingen in de gaten houd, komt het helemaal goed ;-)

Volgens mij heb je het forum dan niet helemaal goed doorgelezen:
er is een topic met veel info!

Ik heb ook gezocht, kan geen ander topic over de Elektro laagdekker vinden, waar staat dit dan? :confused:

die Mentor is als trainer idd vele malen beter. Ik heb er zelf eentje en 2 van mijn leerlingen hebben er ook eentje en die vliegen solo ermee, eentje moet het veld en de eigenaardigheden nog goed leren kennen ermee en de andere vliegt er niet zo vaak mee.
Theo, bedoel je dit voor "echte" beginners of ook met mensen die al de nodige uren gemaakt hebben? Ik zit aan een Calmato sport als opvolger voor mijn Minimag te denken, ik zoek een laagdekker trainer om uren mee te maken. :yes:

Het lood is niet strikt nodig, als je een gat in het motorschot maakt en daar je accu doorheenlegt.
Kan dat? Heeft iemand deze aanpassing gedaan of "denk" je dat dit kan?

Daarnet de mijne gecrashed: duimstoring tijdens een deadstick landing, het is geen easystar hé!
Motorschot eruit, samen met het neuswiel en het achterschot van het batterijcompartiment, accuplank lag er ook naast, klein scheurtje aan bevestiging vleugel en een kielvlak dat los is gescheurd. Ik ga dus maar eens met de houtlijm aan de slag, het is goed te repareren.

Ik heb gister die van een leerling gecrashed, niet opzettelijk natuurlijk.. leerling draaide iets te ver door in een bocht, liep wat te klooien, dus ik nam over.. ding deed niets.. een seconde besturing, 2 seconden niets, 1 seconde besturing, 2 seconden niets.. erg lastig vliegen. Multiplex zender/ontvanger, ik weet niet wat het is, maar de ervaringen daarmee op ons veld zijn niet bepaald positief.

Daaruit bleek wel dat het ding behoorlijk crashbestendig is, hij kwam uiteindelijk op z'n neus neer, motorschotje was doormidden en de vleugelbevestiging uitgebroken, maar dat was alles. In een avondje te repareren.

Vind het geen lekker vliegend kistje. Dit was de variant met de standaard-aandrijving, aanbevolen pakketgrootte en dan speciaal aangepast om het zwaartepunt goed te krijgen (accu door het motorschot heen). Hij is niet vooruit te branden en het vermogen houdt niet over. Nu hoeft dat ook niet op een trainer, maar dit was wat mij betreft overdreven.

Met een zwaardere motor (Robbe Roxxy) + een 4s-3700 lipo en een mooie Alu spinner heb je geen lood nodig én hoef je geen gaten in neusspants te zagen zoals hierboven wordt geadviseerd.

Wél het originele motorspantje vervangen door een exemplaar van beter hout: bij de eerste test trok ik het motorschot eruit. Vliegt heerlijk; óók bij meer wind .

Vliegtijden rond 8-10 minuten met deze setup.

Overigens: ook de EP1400-hoogdekker is goed vliegend te krijgen zonder extra lood door een iets zwaardere Turnigy-motor en een 3s LiPo pakket zonder verdere aanpassingen!

Gewoon naar 4 cellen gaan, originele motor houden, mijne doet (deed) het erg goed op 4S A123 (met 4S lipo dus nog meer vermogen!), met de originele motor en een 10*7 prop. Motor kan het volgens mij met gemak aan en het spaart weer een beetje kosten.

Vind het geen lekker vliegend kistje. Dit was de variant met de standaard-aandrijving, aanbevolen pakketgrootte en dan speciaal aangepast om het zwaartepunt goed te krijgen (accu door het motorschot heen). Hij is niet vooruit te branden en het vermogen houdt niet over. Nu hoeft dat ook niet op een trainer, maar dit was wat mij betreft overdreven.

Ik ook niet!

Het vliegt gewoon echt niet als een trainer.
Zwaartepunt zat eerst volgens hem op opgegeven plaats, direct weer geland wat was nauwelijks te vliegen, 3s 5000 accu tegen motorschot aan gedaan, hielp maar was niet voldoende. Ik had nog lood, dat erbij voor op de neus, nu ging het redelijk, maar hoogteroer gedrag duit op een instelhoek (of andere ontwerp) fout...

Die van mijn leerling wel "netjes" geland, en 4 lange vluchten op 1 ochtend.
De meeste ladingen hadden wel 1 hopje, erg lastig hem in 1 keer op de grond te krijgen.

Daarvoor had hij een graupner trainer van gelijke grote, vloog 10× beter, en was gelijk goed, beschrijving klopte, beter folie, vloog zoals een trainer hoort.

Maar doe mij maar een electro-omgebouwde brandstof Calmato sport om mee te lessen.

nando: je schrijft dat je voorkeur hebt voor een naar elektro-omgebouwde brandstof Calmato Sport.
Wat zijn dan de verschillen tussen een Calmato Sports EP1400 en de Calmato Sport 40.
Ik zag al wel dat bij de elektroversie een motorschot zit die bij de brandstofversie ontbreekt.
Maar dat motorschot lijkt mij toch wel handig, hoef je die niet meer te maken.

Wat zijn dan de verschillen tussen een Calmato Sports EP1400 en de Calmato Sport 40.
Het is een volledig ander vliegtuig, maat, instelhoeken en verhoudingen zijn anders.
Heel simpel en bot gezegd is de calmato .40 en de sport .40 een goed ontworpen trainer. En de 1400ep een vliegtuig dat ook wel vliegt, maar absoluut niet als een trainer.
(ik heb de sport 1400 ep niet gevlogen, enkel de hoogdekker. Daar ga ik dus vanuit.)

Het probleem is dat je de verschillen als beginner niet zit en idd denk dat het een net iets kleiner model is met een extra motorschotje.

Om die calmato sport naar electro om te bouwen is niet veel werk of kennis voor nodig. 1 schot plaatsen waar die motor op kan, of simpelweg tegen de firewall monteren. En eventueel een accu luikje (is wel makkelijk).
Om de calmto 1400ep om te bouwen naar een goed vliegende trainer is veel werk en kennis voor nodig. Accu door het schot achter de motor, grotere accu/andere setup dan de aangerade, igg een ander zwaartepunt dan die in de manual en bij voorkeur ook de instelhoek veranderen op de vleugel.
En als dat allemaal juist is gedaan dan blijft hij windgevoeliger en minder zichtbaar als je hoog zit (wat je als beginner zit).

Ik heb de graupner e-trainer 140 ook mogen vliegen, vloog veel beter, klopte het zwaartepunt wel standaard al en met prima aanbevolen setup.

Laatst bewerkt:
full

full

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/erik-v-schaik-albums-diversen-picture7570-dsc00570.jpg
full

PvSEjwE5Y8E[/media] - 9S A123 testflight 1

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Nando

Bedankt voor de reactie.
Ik was in de veronderstelling dat de sport 1400 en de sport 40 praktisch hetzelfde waren.
Op de site van Kyosho zie ik nu ook inderdaad dat er verschil is in spanwijte.
Het hoeft van mij geen trainer te zijn, heb al een poosje ervaring.
Wil hem gebruiken voor figuren vliegen en voor watervliegen.
De sport 40 met een spanwijte van 1500 staat me ook meer aan.

Pffff, ik heb vliegen geleerd met een EasyStar met 4000kV op 3S. Daarna een winterseizoen F3P indoor en vervolgens met een MiniMag en FunJet. Na een aantal keer onder begeleiding vliegen met mijn Graupner Monsun (159cm span, elektro 4S/3400) het brevet gehaald. Voor de jaarlijkse FunFly een Calmato 1400EP laagdekker opgeduikeld. Motor 3 graden side thrust naar rechts gegeven, APC-E 10x5" erop vanwege het hoge gras op het veld, 110 gram lood erbij naast de standaard motor en een Zippy Flightmax 4S 3000mAh erin. Power genoeg en zelfs bij ruim windkracht 6 prima mee te vliegen. Vanaf een windkracht 3 kun je zo langzaam aanvliegen dat je niet meer dan een paar meter nodig hebt om te landen en tot stilstand te komen. Rollen en loopings gaan ook prima (bij rollen iets compenseren met richtings- en hoogteroer tijdens de rol). Supersnel vliegt het niet, bij een stall valt de neus recht naar beneden en met een beetje up en gas erop vlieg je weer verder rechtdoor. Vergeleken met mijn Monsun die met een noodgang binnenkomt vliegen is de Calmato echt een eitje en een prima trainer. :yes:

Hoi Sleurhutje,
Jij bent dus goed tevreden over de Calmato Sports EP 1400.
Wat is de spanwijte, 1095 neem ik aan (volgens site Kyosho).
Of toch 1400 want dat geeft iemand op ebay aan?

Back