Elektro Calmato EP 1400

Hoi Sleurhutje,
Jij bent dus goed tevreden over de Calmato Sports EP 1400.
Wat is de spanwijte, 1095 neem ik aan (volgens site Kyosho).
Of toch 1400 want dat geeft iemand op ebay aan?

Tja, wellicht een verrassing (is dan de schuld van Kyosho) maar de Calmato Sports EP 1400 heeft een spanwijdte van 1400mm

Ik heb wel al meegemaakt dat de motor van zo'n Calmato na nog geen 3 draaiuren de geest gaf. Maandagmorgenmonster zullen we maar aannemen.

**Edit**
Cornelis,
Op de site van Kyosho geven ze aan dat de lengte van de romp 1095mm is ;)

Technical Data
Length 1,095mm
Width 1,400mm
Weight 1,600g (approx.)
Wing Area 32dm2
Wing Load 50g (approx.)/dm2

Laatst bewerkt:
Spanwijdte is iets van 1,40 meter (hmmm vandaar de 1400 als in millimeters ;)). De lengte is 1,09 meter. :yes:

Filmpje van de FunFly, stevige windkracht 5, rondom het vliegveld mais (leuk omdat je op de scheidingslijn wat turbulentie krijgt 8)) en de wind bijna haaks op de lengterichting van het veld. In het filmpje zie je een keer dat de prop de grond raakt en de regelaar (HobbyCity 40A Super Simple) in beveiling springt, je hoort ook piepen op dat moment. Gewoon gas dicht, even tot twee tellen en weer gas erop. Op het moment dat dat ik het piepschuim paaltje raakt komt de wind onder de vleugel. Beetje richtingsroer om hoogte te winnen en weer terugrollen. Okay, de landing verdient geen schoonheidsprijs maar ik was al zo laag bij de grond en de tijd was toch om. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Owh ja, nog een puntje van aandacht.
Borg de scharnieren van het richtingroer (en alle andere eigelijk).
Bij een andere Calmato EP liet de lijm (of het was gedaan met Kukident) van de scharnieren los.
Is ook niet echt handig :nooo:

Vond het al raar, meerdere gavan op ebay aan dat spanwijte 1400 is.
Is dat in ieder geval ook weer duidelijk. Dus toch beina geen verschil tussen de sport 40 en de Sport EP1400. De E versie kan je dus net iets lichter motoriseren, omdat hij iets kleiner is. Daarbij hoef je minder aan te passen. En waarschijnlijk is de E versie lichter gebouwd.

Er zit wel degelijk een groot verschil tussen de sports .40 en de EP 1400.

Vergeet niet, Sleurhutje vergelijkt met een Monsun, een schaalmodel. Dat de EP 1400 als trainer beter is dan de Monsun, dat geloof ik grif.

De sports versie is wel goed vliegend te krijgen, mits je dus er een zwaardere accu in doet en deze ver naar voren haalt.

Dan is ie als trainer zeker wel geschikt, maar qua vliegeigenschappen is de Sports .40 dan echt nog bergen beter.

Het hoeft van mij geen trainer te zijn.
Als gevorderde is een Sport 40 waarschijnlijk dus beter.
En dat zit hem net din de instelhoek en de verhouding spanwijte vs lengte?
Hezik, heb jij wel beide de Sport 40 en de Sport EP 1400 gevlogen?

@Cornelis:
Op het filmpje wordt gewoon met de standaard motor op 4S 3000mAh LiPo met een APC-E 10x5 prop gevlogen.

@hezik:
Mijn Monsun vliegt stukken strakker dan de Calmato. Niet andersom. ;) Maar de Monsun is geen vlieger om paaltjes mee te tikken op een FunFly met windkracht 5+. :? Dan was de Super Dimona een betere optie om in één keer alle paaltjes om te halen. :lol:

Sports .40 wel, sports EP niet, maar er vliegt er wel een bij ons, heb het ding vaak genoeg bekeken in de lucht. Van de EP heb ik de hoogdekker wel gevlogen.

De Sports .40 is ontzettend stabiel en vergevingsgezind. Je kunt er vrijwel ongestraft stapvoets achtjes, tegen stall aan, over het veld trekken.

De EP Sports is minder stabiel. Dat maakt 'm niet een slechte trainer, of een slecht vliegend toestel, maar dat maakt wel de .40 een betere trainer.

Wel denk ik dat de EP Sports beter zal vliegen dan de EP hoogdekker, deels dus op eigen ervaring en deels op waarneming.

Ik heb niet gezegd dat de Monsun slechter vliegt dan een Calmato, maar dat een Calmato waarschijnlijk een betere trainer is.. een trainer moet niet per definitie strak vliegen, maar juist wat zelfcorrigerende eigenschappen hebben.

Als je de juiste spullen pakt, zit er qua prijs heel weinig verschil tussen een Sports .40 omgebouwd naar electro, of een Sports EP 1400. Dan zou ik de .40 pakken en electrificeren.

Met alle calmato's kun je lessen en lol hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, okay. Was al laat hè. Het is inderdaad waar dat de Monsun niet bepaald een trainer is. Het hele hoe en waarom staat hier. 8) ;)

Inderdaad, als je aardig in de lucht kunt blijven is de Calmato nog steeds een prima kist om dingen "te proberen". En hele volksstammen gevorderde vliegers hebben ook nog een Calmato om gewoon lekker te raggen. :yes: ;)

klopt.. mijn calmato is er elk weekend nog bij om mee te raggen (ontspannen) na een oefenvluchtje met de 3d kist haha.
blijft gewoon een leuk ding, en met de goede behandeling blijft zelfs de folie erop zitten haha:P

Ik zit er idd aan te denken om een Calmato Sport 40 of EP1400 te kopen om te raggen.
Beetje de figuren vliegen, funflywedsrtijden en soms voor watervliegen.
Vlieg nu steeds een hellingzweevertje (RidgeRunt), een Cap323 van ongeveer een meter en heel soms met de zweefwedstrijden een zwever.
Heb nu zin in meer een motorkist met landingsgestel en de mogelijkheid om die te voorzien van drijvers.

Hezik, wat bedoel je met stabiel:
1 Zelfcorigerend of
2 Blijven doorvliegen hoe jij hem gestuurt hebt

Ik ben geen beginner meer, dus als beginnerseigenschappen ontbreken is niet erg.

jessedejong, hoe heb je hem behandeld om te voorkomen dat de foli er af gaat?

Laatst bewerkt:
ik heb de naden van de folie ingesmeerd met glitsa parketlak.
laat nu nergens meer los. wat ook goed werkt is met een speldje een laagje secondenlijm onder de naden door te trekken..
parketlak slaat inmiddels iets geel uit ma dat zie je bijna niet.. daarbij is ie wel meer gebruikersporen aan het verdienen

heren
ik volg dit draadje met intresse
zit ook te denken om een calmato te kopen
wil iets van een span van rond de 1600
is daar ook een calmato te koop van ?
maakt mij niets uit een hoogdekker of een laagdekker

gr paulus

Hezik, wat bedoel je met stabiel:
1 Zelfcorigerend of
2 Blijven doorvliegen hoe jij hem gestuurt hebt

Geen van beide. De Calmato GP sports of bovendekker hebben wel wat zelfcorrigerende eigenschappen.

Wat ik met stabiel bedoel is dat ie bv. bij lage snelheden niet continu correcties behoeft, hij blijft mooi 'in de lucht liggen', wordt niet nerveus, krijgt geen wingrock, etc.

hezik goed dan begrijp ik wat je bedoel, en daarmee is de Sports 50 dus in het voordeel.
Eigenlijk wat ik bedoelde met optie 2, dat hij niet veel verdraait als jij niet stuurd.
Dat hij bv in de hoek blijft vliegen die jij gestuurd hebt.
En niet gaat zwabberen.
Maar ach met een beetje stuurwerk en wat hogere aanvliegsnelheiden heb je daar niet veel last van.
Uiteraard heb je er wel gemak van als hij wel 'in de lucht blijft liggen'

korhorn de Calmato Sports 40 en de Calmato 40 hebben een spanwijte van 1550 mm.
Die voldoen dus. De EP1400 heeft een spanwijte van 1400.

Ik kijk vol spanning uit naar de eerste ervaringen met de Calmato ST EP 1400 (deze dus KYOSHO?PRODUCT | Calmato ST EP 1400 Blue ). Staat sinds kort ook op de Duitse Kyosho site, is sinds een dikke week leverbaar in Europa. Is de voorloper van de nieuwe modellen EP calmato (ja, ook de normale hoog- en laagdekker vernieuwen binnenkort) Hij ziet er beter afgewerkt uit dan de vorige, met beter motorkapje, wheel pants etc. Hoop dat het zwaartepunt probleem van de vorige reeks hier ietswat verholpen is, dan wordt dit mijn toekomstig raggertje. Ben nu aan't leren met een 109cm Extra, maar af en toe eens goed ontspannen mag er ook bij zijn (doe ik nu nog met een minimag).

Heb nog geen fimpjes, reviews, gebruikerservaringen tegengekomen op het net... ben benieuwd....

hoi

heeft er iemand ervaring in het ombouwen van een calmato 40 trainer naar elekt .
ben opzoek naar een nieuwe trainer ,en die ga ik ombouwen naar elektrich

gr paulus

Back