Elektro of brandstof heli?

• Topicstarter Topicstarter J. van Groningen
  • Startdatum Startdatum
J

J. van Groningen

Guest
Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje aan het dubben welke heli ik als beginner aan zou schaffen. Ik heb begrepen dat een grotere heli stabieler is dus zat zelf te denken aan een T Rex 500 of 600.

Nu blijf ik zelf met de vraag zitten of ik brandstof of benzine zou nemen.

Ik heb begrepen dat de vliegtijd met benzine langer is, maar hoeveel langer is dat dan?

Zou iemand van zowel elektro als brandstof er de voordelen en nadelen van kunnen noemen?

Alvast bedankt voor de info,

Joeri

:newbie:

hey

euhm eigenlijk blijft de vliegtijd gelijk bij elektro en benzine
enkel kan je een benzine heli gewoon weer opvullen en op 2min zit je trug de lucht in ;) een elektro heli komt in het begin iets duurder uit door de hoge kost van de batteryen omdat het toch aan te raden is zeker 2 lipo's te hebben als je niet na 6-7 min trug een uur wil wachten om te vliegen ;) maar een brandstof heli mag je ook niet altijd en overal mee vliegen door het geweldige lawaai ;) eerlijk gezegt denk ik dat je beter af bent met een elektro heli ;)

grts

Hoi Joeri,

Wat Kenny al zegt: de vliegtijd ligt ongeveer gelijk, en in elk geval is de haalbare vliegtijd niet echt meer een beslissingsargument. Hoe kleiner de heli, hoe gunstiger de vliegtijd word in het voordeel van Electro.
Electro is, als alles goed werkt en ingesteld is duidelijk makkelijker in de omgang: inpluggen en vliegen. Met LiPo, heb je vrijwel de gehele vluchtduur voldoende power tot je beschikking.
Je hebt geen last van olie en vettigheid die na het vliegen uit je model druppelen.
Er zijn ook nadelen: Maak je fouten zoals een kortsluiting, dan gaat het gelijk heftig mis. Een regelaar instellen is vaak toch een lastig karweitje als het bijvoorbeeld vanaf de fabriek nog niet gedaan is.
Stel je de regelaar verkeerd in en breng je de heli daardoor te ruig op toeren, dan strip je de tanden van de tandwielen.
Koop je de verkeerde uitrusting (borstelmotor, NiMH accu's) dan heb je veel geld uitgegeven en toch teleurstellende prestaties.

Ondanks dat brandstof wat nadelen heeft t.o.v. Electro, zitten er ook nog wel voordelen aan:
Brandstof word hoofdzakelijk toegepast in grotere heli's, en juist hier lopen de aanschafkosten van een electroheli écht flink de pan uit. Bij grotere heli's is brandstof dus in aanschaf zoveel goedkoper, dat je van het prijsverschil ruim de brandstof kan kopen voor de levensduur van die heli.
Brandstofheli's houden een contstant vermogen tot de tank leeg is.
Afhankelijk van de soort en afmetingen, gaat bij grotere heli's de vliegduur duidelijk naar het voordeel van brandstof. Maar je praat dan over vliegtijden van meer dan 25 minuten tot wel 3 kwartier, niet echt zinnig dus.
Wat ik zelf een heel groot voordeel vind (het is en blijft een hobby, dus voor de lol): Brandstofmotoren zijn in mijn ogen een veel fascinerender techniek als electro.

In de maat waar jij het zoekt, liggen de voor en nadelen redelijk dicht bij elkaar, en ook de kosten lopen niet al te veel uiteen, al is brandstof hier in aanschaf waarschijnlijk al goedkoper, want voor een 600 heb je al een paar flinke LiPo's en een stevige lader nodig.
Uiteraard ligt de keuze ook een beetje aan waar je "talent" ligt: heb je gevoel voor brandstofmotoren of niet.

Als je niet weet of de hobby een blijver is, koop dan wat kleiner (=goedkoper), maar als je er zeker van bent dat dit je hobby word, koop dan wat groter, daar heb je meer gemak van. Denk er goed om: goedkoop is duurkoop in deze hobby, daarentegen het duurste wat je kopen kunt is niet noodzakelijkerwijs het beste. Wat dat betreft is de T-Rex 500 of 600 een hele goede keuze, groter/duurder hoeft echt niet, maar bezuinig niet op de "randapparatuur" zoals zender, servo's accu's en laders. Koop bij voorkeur geen tweedehands als beginner, soms gaat het goed, maar meestal koop je "andermans ellende".
Brandstof of electro is een keuze die je zelf moet maken aan de and van je eigen voorkeur, of je gevoel voor de tevchniek van brandstof hebt, en heel belangrijk: of er bij jou in de buurt mogelijheden zijn om met brandstof te kunnen vliegen.

Succes met de keuze,
Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Joerie, zie reactie in ander topic ;)

Wat Bert zegt, vind je de techniek van een nitro motortje prachtig, doen! Wil je vooral vliegen, elektro! Tegenwoordig is het ook zo dat je bijna geen verkeerde setup kunt kopen in het middensegment van heli's. Dat een walkera met NiMH en borsteltjes komt is natuurlijk geen verrassing voor die prijs.

Qua vliegtijden, stel je hebt een raptor 50 en een Trex600. Los van nitro % en setups. Kun je indd makkelijk 10 a 12 min vliegen met een raptor 50. Bij een trex 600 kun je de 8 min halen. Als je steeds beter gaat vliegen dan haal je met nitro ook geen 10 min meer. Uiteindelijk zullen deze behoorlijk dichtbij elkaar liggen. Voordeel van elektro dan weer, meer vermogen.

Een 500 of 600 size is prima te doen op elektro. Lipo's zijn goedkoop ( hobbywing ) en je kunt je vooral bezig houden met vliegen.

Kanttekening: Viel me wel op dat er bij de masters in Madrid ontzettend veel nitro te zien was. Of zie ik dat verkeerd?

Het is echt je persoonlijke voorkeur, maar met de regels hier in Nederland en de kosten van de wat gevorderde brandstof(15%+) voor 3D word electro toch steeds aantrekkelijker. Ook in de kleinere maten is electro veel leuker, dan heb je gewoon meer vermogen.

Heren bedankt voor jullie reacties, geeft al meer duidelijkheid, ik zet alle voor en nadelen die tot nu toe gegeven zijn even op een rijtje:

Elektro:

+Vaak meer vermogen tov van nitro
+geen onderhoud qua smeermiddelen enz.
+stiller dan nitro
+mag op meer plaatsen mee gevlogen worden tov nitro
+makkelijker in de omgang qua vliegprestaties

-Lipo's zijn relatief duur in aanschaf, je hebt er al gauw twee nodig om toch wat vliegplezier te hebben
-Een sterke lader nodig om de lipo's te kunnen voeden, is prijzig
-sneller kortsluiting en dat is foute boel

Nitro:

Wordt veel toegepast bij grotere heli's, in het segment 500 a 600, weinig verschil tussen nitro & elektro.

+Relatief goedkoper in aanschaf tov elektro
+Benzine op, bijtanken en vliegen maar
+vliegtijd tov elektro iets hoger
+geluid is mooier tov elektro

-Onderhoud, na vlucht, smeermiddelen enz
-mag niet overal mee gevlogen worden
-meer lawaai
-men moet wel feeling hebben voor benzine motoren (qua besturing)

Het punt over smeren moet je omdraaien bij electro en brandstof, maar eigelijk heb je het bij beide heli's nodig.

Het wordt me allemaal wel duidelijker nu. Ik begrijp nu dat wil je echt 3D vliegen, je percentage nitro hoger moet zijn om 3D prestaties te kunnen leveren.

Ik zie mijzelf niet zo snel 3D vluchten doen, maar goed dat zeg ik nu, dat kan straks anders zijn.

Over de lipo's, neem een trex 600 op 6S. 2 stuks uit hong kong, 140USD inc. verzendkosten ( zonder eventuele douane + handeling, btw )

Laders kosten tegenwoordig ook geen drol meer, voor de prijs van 1 starter heb je een mooie lader. ( 150 watt )

Ik zie elektro meer als plug and fly, terwijl nitro meer fuck and fry is...:rolleyes:

Wil je vooral vliegen, elektro!
Unquote

Dat is het enige zinnetje van Barrrrt waar ik kanttekeningen bij plaats:

Ik geef zelf les met heli's en daarbij geld eigenlijk maar één stelregel:
Het ding moet het doen, altijd, waar ik wil, wanneer ik wil, en als er voldoende leerlingen zijn, de hele middag lang, zonder onderbrekingen.
En juist DAN gaat er niks boven brandstof, in welke vorm dan ook.
Want als ik dan electro zou vliegen, dan moet ik OF investeren in een generator, en hele heftige veldladers (je moet dan een tweede pakket kunnen laden terwijl er al een pakket aan het laden is, en je moet HARD kunnen laden) en minimaal drie pakketten, OF ik moet voldoende pakketten aanschaffen voor een twee hele middagen onafgebroken vliegen hebben, en ben vervolgens de hele week bezig om die pakketten weer op te laden. Want 8 lesvluchten (15 minuten lessen=plm 20 minuten vliegtijd) per lesheli per middag zijn geen uitzondering. En juist daar komt het grootste voordeel van brandstof om de hoek kijken.

Ik geef toe, voor de gewone vlieger is dit een weinig voorkomende situatie, maar er is wel mee aangetoond, dat "wil je vooral vliegen" juist voor brandstof geldt.

@ J. van Groningen:
Wat de feeling voor motoren betreft: qua besturing maakt het niet uit, maar juist bij de set-up van het model (inlopen, afstellen en invliegen) juist weer wel. Je hebt voor een Methanol motor iets meer "feeling" nodig als voor Benzine, maar niet veel. Benzine is vooral "anders".

Verder ben ik het echt helemaal met Barrrrt eens.

Groet, Bert

EDIT: had de laatste posting van Barrrt nog niet gezien:
met een 150W ladertje begin je op het veld niet zo heel veel volgens mij: Ik heb een 180 W lader, en daarmee ben ik nog steeds bijna 2 uur bezig om een 3S2P 5000 mAh pakket op te laden. Duurt mij een beetje te lang....

Laatst bewerkt:
Hmm 2 uur voor een 3S2P 5000 pakket. Denk dat je vooral beperkt wordt door het max A van je lader. 8A misschien? Dan gaat het wat langer duren. Maar 2 uur is wel erggg lang.

Voorbeeld, ik heb nu 2 150watt laders met 8A max. 10S(4200) pakket, 5S per lader dus, vlieg ik in 6 min rond de 70% leeg. Ik laad dan met 7,1A en na gem. 23 min is ie weer afgetankt:rolleyes:

Met 2 packs kun je aardig wat doorvliegen. 20 min vliegtijd met elektro is moeilijk haalbaar. Heb 1 keer op 1300 toeren 8tjes gevlogen met de xle ( stabi ), timer niet gehoord (wind), kwam ik uit op 50% van het pack. 15 min zou te doen zijn maar 12S5000 duurt wel weer langer met laden.

Op 10S 50size (stabi) kun je rond de 10 min vliegen met een tam toerental. Stel je hebt 1 150 watt lader, vliegt 6S dan duurt laden rond de 40 min. Heb je 2 packs dan schiet het al aardig op. ( in club verband ;))

Edit: met vooral vliegen, qua tijd Bert helemaal gelijk. Eigenlijk bedoel ik meer het vertrouwen in de machine, minder poes pas. Het werkt of het werkt niet. Je hoort toch vaker dat mensen met elektro meer durven omdat het meestal wel blijft draaien. Nitro kan zover inzakken (rpm) dat het op je zenuwen gaat werken en heeft vaker last van mankementen. En qua geluid, das ook persoonlijk.. Ik hoor liever een elektro heli dan nitro.

Laatst bewerkt:
Ha ha ha, het is wel duidelijk dat ik nog een hoop moet leren wat betreft nitro & elektro, maar de voorbereiding op de aanschaf maakt het daarom des te leuker.

Ik hoor ook veel verschillen in % nitro wat betreft het vliegen, ik denk dat 8 tot 10 % nitro wel voldoende moet zijn bij normaal helivliegen.

Ik zal ook zeker naar de div. lipo's blijven kijken en de laders, dat gaat razendsnel, meer capaciteit, betere cq snellere laders.

Het nadeel vind ik gewoon van de lipo's dat ze hun capaciteit verliezen op den duur.

Ik ga gewoon de T Rex 600e rtf en 600n rtf vergelijken qua prijs, ik heb ook begrepen dat de airwolf body van align weer niet past op de 600n, ander mechaniek.

Ik zou gewoon eens goed nadenken wat je het liefste wil. Ga eens kijken bij een club waarbij beiden vliegen en je krijgt al snel een gevoel wat je meer ligt.

@ J. van Groningen:

Hoeveel nitro je nodig hebt, word in de eerste plaats bepaald door de motor, en daarna door de vliegstijl danwel het soort model waar je mee vliegt.
Vrijwel alle motoren die ik ken willen graag minstens 5 % Nitro of meer hebben, met uitzondering van de Rossi's, die gewoon onder ALLE omstandigheden hun werk goed doen met 0% nitro (zelfs beter dan met 5%), en ook vrijwel ongevoelig zijn voor weersomstandigheden. Tenminste, ik hoef eigenlijk zelden aan de naalden te draaien. En ondanks 0% Nitro, power zat!
Een zware schaalheli waarbij de motor diep ingebouwd zit, belast een motor thermisch net zo goed vrij zwaar als heftig 3D vliegen dat doet.

Gewoon goed informeren, zoals anderen al zeiden, eens goed bij clubs kijken, en dan kom je vanzelf tot de voor jou beste keuze.

Groet, Bert

Weer wat geleerd Brutus, de Novarossi is dus een betrouwbare benzinemotor.
In Utrecht is maandelijks een modelbouwbeurs, zal daar is gaan rondkijken en idd mijn gezicht eens laten zien bij een modelbouwclub. Heren nogmaals bedankt voor jullie geweldige info, ik kan hier mee aan de slag.

Euhhh de ROSSI, niet de NOVAROSSI, da's een ander merk, wat veel meer met auto en speedbootmotoren bezig is.

ROSSI dus....

(of uiteraard ieder ander merk wat je goed vind)

Ha ha ha ok, de Rossi, had het zitten googelen en kwam bij Novarossi uit, hadden sinds kort een nieuwe 3d benzinemotor, maar zal dus nog even verder googelen naar Rossi. Vind het idd net als jouw erg belangrijk dat de motor gewoon betrouwbaar is en dus loopt ongeacht weersinvloeden.

Met vriendelijke groet,

Joeri

ik ben na 10 jaar vliegen op electro opnieuw naar brandstof gegaan.
De reden is simpel, ik wou een 600 size heli.
De kost om dit alles in electro uit te rusten viel op gebied van aanschaf heli en zend apparatuur ongeveer hetzelfde uit als een brandstof setup.
alleen wou ik geen ettelijke honderden euro's en plus uitgeven voor lipo packs en laders.

ik kocht me een Raptor 30V2, vlieg met 8% nitro, rustig rondvliegen, 8'tjes, hoveren, nose in etc. en haal vlot een vluchttijd van 20 minuten.
Geen enkele electro setup haalt dit.
de nieuwe dempers zijn zo stil dat het geluid niet meer zo verschrikkeleijk hard is.
Ik vind het trouwens leuk om dat rookpluimpje te zien.
Enige beperking met brandstof is dat vele clubs dit niet meer toelaten.
Ik ga echter steeds landelijk vliegen waar er plaats en isolement is en waar ik geen huizen, obstakels en mensen tegenkom.
veel plezier heb ik ervan, tankje leeg, motor 10 min laten afkoelen en weer 20 in vliegen.
een droom is dat voor mij, zo hoef ik niet na iedere vlucht een uur te wachten op de batterijen die aan het laden zijn.
Lipo's gaan ook niet voor altijd mee, sommigen (Zippy's) gaan 40 a 60 cyclussen mee, andere 150 vluchten, dan moet je weer nieuwe kopen.
het heeft ergens allemaal een voordeel en nadeel.
Dat is echter een persoonlijke keuze.
ik blijf bij brandstof.
Veel goedkoper !

Als niet-helivlieger op een club waar wel heli gevlogen wordt:

Het geluid van een brandstofheli is zeker NIET mooier dan dat van een electro. Doe je clubgenoten een plezier, en koop electro. Niets is zo irritant dan het gejank en gerook van een brandstofheli relatief dicht voor je neus als je naast iemand staat te vliegen.

Bij een electro hoor je veel meer het bladgeluid ipv. het continue gejank van een nitromotortje op volle toeren.

Bij heli's is het geluid van electro veel meer 'sçhaal' dan dat van een brandstofheli.

Verder klopt een ander argument ook niet, als je redelijk veel vliegt, is electro goedkoper.

Goed, de 1e aanschaf is duurder, maar daarna ben je van de kosten af. Ik zie de meeste helivliegers toch op minimaal 20% coolpower/wildcat vliegen, wat toch al snel op 35~40 euro per gallon zit.

Ter vergelijk; ik vlieg vliegtuig, met een 110 size vliegtuig. Normaliter zou je daar een 20~23 cc brandstofmotor opzetten.

Na de 170 vluchten die ik gemaakt heb met dit toestel, heb ik de accu's en de lader reeds terugverdiend. Elke vlucht die ik nu nog maak, is winst tov. een brandstofsetup.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back