Hoi Joeri,
Wat Kenny al zegt: de vliegtijd ligt ongeveer gelijk, en in elk geval is de haalbare vliegtijd niet echt meer een beslissingsargument. Hoe kleiner de heli, hoe gunstiger de vliegtijd word in het voordeel van Electro.
Electro is, als alles goed werkt en ingesteld is duidelijk makkelijker in de omgang: inpluggen en vliegen. Met LiPo, heb je vrijwel de gehele vluchtduur voldoende power tot je beschikking.
Je hebt geen last van olie en vettigheid die na het vliegen uit je model druppelen.
Er zijn ook nadelen: Maak je fouten zoals een kortsluiting, dan gaat het gelijk heftig mis. Een regelaar instellen is vaak toch een lastig karweitje als het bijvoorbeeld vanaf de fabriek nog niet gedaan is.
Stel je de regelaar verkeerd in en breng je de heli daardoor te ruig op toeren, dan strip je de tanden van de tandwielen.
Koop je de verkeerde uitrusting (borstelmotor, NiMH accu's) dan heb je veel geld uitgegeven en toch teleurstellende prestaties.
Ondanks dat brandstof wat nadelen heeft t.o.v. Electro, zitten er ook nog wel voordelen aan:
Brandstof word hoofdzakelijk toegepast in grotere heli's, en juist hier lopen de aanschafkosten van een electroheli écht flink de pan uit. Bij grotere heli's is brandstof dus in aanschaf zoveel goedkoper, dat je van het prijsverschil ruim de brandstof kan kopen voor de levensduur van die heli.
Brandstofheli's houden een contstant vermogen tot de tank leeg is.
Afhankelijk van de soort en afmetingen, gaat bij grotere heli's de vliegduur duidelijk naar het voordeel van brandstof. Maar je praat dan over vliegtijden van meer dan 25 minuten tot wel 3 kwartier, niet echt zinnig dus.
Wat ik zelf een heel groot voordeel vind (het is en blijft een hobby, dus voor de lol): Brandstofmotoren zijn in mijn ogen een veel fascinerender techniek als electro.
In de maat waar jij het zoekt, liggen de voor en nadelen redelijk dicht bij elkaar, en ook de kosten lopen niet al te veel uiteen, al is brandstof hier in aanschaf waarschijnlijk al goedkoper, want voor een 600 heb je al een paar flinke LiPo's en een stevige lader nodig.
Uiteraard ligt de keuze ook een beetje aan waar je "talent" ligt: heb je gevoel voor brandstofmotoren of niet.
Als je niet weet of de hobby een blijver is, koop dan wat kleiner (=goedkoper), maar als je er zeker van bent dat dit je hobby word, koop dan wat groter, daar heb je meer gemak van. Denk er goed om: goedkoop is duurkoop in deze hobby, daarentegen het duurste wat je kopen kunt is niet noodzakelijkerwijs het beste. Wat dat betreft is de T-Rex 500 of 600 een hele goede keuze, groter/duurder hoeft echt niet, maar bezuinig niet op de "randapparatuur" zoals zender, servo's accu's en laders. Koop bij voorkeur geen tweedehands als beginner, soms gaat het goed, maar meestal koop je "andermans ellende".
Brandstof of electro is een keuze die je zelf moet maken aan de and van je eigen voorkeur, of je gevoel voor de tevchniek van brandstof hebt, en heel belangrijk: of er bij jou in de buurt mogelijheden zijn om met brandstof te kunnen vliegen.
Succes met de keuze,
Groet, Bert