Elektro of brandstof heli?

• Topicstarter Topicstarter J. van Groningen
  • Startdatum Startdatum
Hoi Hezik,

Nou, over het geluid kun je moeilijk wat zeggen vind ik, want er zijn toch echt mensen die liever een brandstofmotor horen, dan een fluitende en gierende transmissie. Maar daar kun je welles-nietus over praten tot je een ons weegt, die kant wilde ik niet uit:)

Wat ik over het geluid wel kan stellen: wij vliegen uitsluitend heli, en hebben vrijwel zonder problemen een vergunning gekregen, met bewoonde gebouwen én natuurgebied op een afstand van 370 meter van onze locatie. Hadden we vleugelkisten gevlogen, dan was de zoektocht naar een geschikte locatie (geen bebouwing of natuurgebied binnen een radius van 500 meter) nu waarschijnlijk nog steeds gaande.... Kwestie van dat een heli minder overlast geeft als een vleugelkist, als je kijkt naar de regels voor een milieuvergunning.
De geluidsbelasting blijkt namelijk heel erg mee te vallen: een standaard SkyFox (relatief erg luidruchtig) zit op plm 78 dB, en een gewone standaard Raptor zelfs nog ongeveer 2 dB daaronder! Maar de belangrijkste factor hiervoor is dat een heli minder "weids" gevlogen word, en dus de belasting voor de omgeving veel minder is.

Wat de stelling kosten betreft: daar zit je gewoon helemaal fout!

Als ik een .50 heli vergelijk met bijvoorbeeld een T-Rex 600,
dan KAN ik (met een laag-nitro brandstof) voor ongeveer een euro aan brandstof, 15 minuten vliegen. (plm 300 ml tegen E 3.20 per liter) Wil ik harder/ruiger, dan lopen uiteraard de kosten op, tot wellicht 3 euro voor 10 minuten (hoog genitreerde brandstof, hoog brandstofverbruik). Maar zoals ik eerder hier al noemde, ik vlieg met een Rossi 53, en die spuugt met 0% Nitro toch al gauw een kleine (volgens opgave 1.95) PK uit, en wil zelfs niet meer dan 5% nitro, maar dan moet je wel shims monteren. Het KAN dus echt wel met goedkope brandstof.

Ga ik met een T-Rex 600 (vergelijkbare grootte) vliegen, dan ben ik voor een goeie LiPo ongeveer 200 Euro kwijt in de lokale vakhandel (ik praat bewust niet over de accu's via internet, je koopt je brandstof ook niet van een leverancier in HongKong, toch?)
Met zo'n accu haal je 100 tot 150 cycli, en dan moet je hem niet helemaal leeg vliegen. Dus zeg, max 15 minuten per vlucht als je rustig aan doet, korter als je gaat rausen. Dan ben je voor 15 minuten kalm vliegen dus al meer dan een euro aan accu-afschrijving kwijt. Ga je ruiger vliegen, dan lopen de vliegtijden terug, en door de hogere belasting de levensduur van de accu ook.
Verder kun je ongeveer stellen, dat een accu (minder dan) half leeg vliegen óók een cyclus is, en dus erg ongunstig voor de vliegtijd/kosten verhouding.

Ik schaf tegenwoordig voor onze vliegschool ongeveer voor 300 Euro jaarlijks brandstof aan. Daar vliegen 3 lesheli's van, en zo nu en dan tappen we daar ook wel eens onze eigen "prive" heli's van vol.
Gezien het aantal lessen wat wij draaien, zou ik de boel willen electrificeren, dan zit ik buiten een eerste aanschaf van drie E-motoren en regelaars (mag je niet meerekenen, gloeipluggers kosten ook geld) ook aan minstens 6 LiPo's om te beginnen, en vervolgens zeker twee "verse"LiPo's per jaar. Dus afgezien van de eerste aanschaf, ben ik jaarlijks meer kwijt aan vervanging van LiPo's, dan anders aan brandstof....
Je kunt een heli in dat opzicht niet met een vliegtuig vergelijken: een heli heeft relatief een veel hogere en constantere vermogensbehoefte, waar je met een vleugelkist regelmatig het gas een heel eind dicht kan trekken, en zodoende het leven voor je pakket wat aangenamer en langer kan maken.

Groet, Bert

Voor 300 euro haal je 6 lipo's binnen(50size). Je koopt je heli toch ook niet bij de modelbouwwinkels in nld? ;)

Ik vlieg dus wel goedkoper dan nitro. Grof gezegd, hoe lager het vermogen mag, hoe goedkoper nitro/brandstof is t.o.v elektro.

Dan heb je wel nog de mogelijkheid tot LiFe cellen, ideaal voor les heli's lijkt me ;) LiFe is stukken goedkoper per vlucht. Voor een lesheli maakt het extra gewicht niet veel uit.

hezik , overdrijven in voor en nadelen is iets wat mensen vaak doen
want , ik weet winkels waar je een gallon 15% kan kopen voor 38 euro , maar ikzelf vlieg met 15 % voor 25 euro per 5 liter in een gewone nl shop . dat is dat wel een literprijs verschil zeg ! die gallon is 10 euro per liter !! en mijn tornado is 5 euro per liter !!

bovendien gaan mensen nogal vaak ervanuit dat een lipo 200 keer op te laden is .
dat wil wel , maar ik heb nu een trex 600 e gehad , een trex450se , en een protos 500 .
ik heb met de lipo die het langst heel bleef 100 gelogde vluchten gemaakt , met de trex 600 .
ik heb momenteel een protos met 2 outrage xp25 6s 2500mah pakketen . koste me bij aanschaf 120 euro per stuk . zijn nu alletwee erg moe , en dat is na 50 vluchten per stuk .
50 vluchten maal 2lipos =100 vluchten maal 4minuten =400 minuten :240 euro = 1.66 euro per minuut !!!!!!!!!!!!
nu zal het ongetwijfelt zo zijn dat ik de lipo's wel erg snel moe heb , met maar 50vluchten op de klok is dat te snel lijkt me . maar feit blijft dat ik met allerlei merken nooit boven de 100 vluchten ben gekomen met een lipo .
ondanks dat ik hem uitstekend behandel .

daarintegen kun je met een 30 size brandstof 20 minuten vliegen op 300 cc
met een 50 size 10 minuten vliegen op 300 cc
met een 90 size 10 minuten vliegen , maar dan met 500 cc

dus een heeele grote 90er brandstof kun je vliegen voor 10 minuten voor 2.50 . daar gaan electros gewoon niet overheen , vergeet niet dat een 90er het grootste formaat heli is en verreweg de meeste mensen veeel kleinere helis hebben [zoals ikzelf met de protos ] , een 90er op elektro is gewoon vele malen duurder nog . dus ik vindt dat veel mensen in hun eigen voordeel rekenen als het om dit soort discussie's gaat .
mvg ferry

Normaal moet je 100 cycle doen met een lipo en zoniet dan belast je ze verkeerd ;)

Electro is duurder, klopt maar geen gierende tandwielen hoor ;) Gewoon schuine :)

Je koopt je heli niet in nederland?

Waarom niet? Is dat een crime?

Ergo: het zijn dus de nederlandse modelbouwers die ervoor zorgen dat de modelbouwzaken failliet gaan en de prijzen hier duur zijn. Wrang voor de vakhandel lijkt me. Daarbij wil ik nog opmerken het er heel veel mensen zijn, ook op dit forum, die de verzendkosten niet bij de kosten van de heli rekenen terwijl je dat wel moet doen. Ook inklarings kosten en btw worden niet gerekend terwijl ook dat erbij hoort.

Nu hebben veel mensen nog geluk bij de douane, maar wet is wet en de douane is ook niet gek. Dit voordeel is binnen een paar jaar gewoon afgelopen. Dan heb ik het er nog niet over dat het feitelijk diefstal is. Volgens de wet moet je de heli aangeven, en gewoon de kosten ervoor betalen. En dat wordt op grote schaal niet gedaan. Daar wordt openlijk op dit forum over gepraat terwijl het illegaal is, belastingsontduiking is strafbaar zelfs met een gevangenisstraf. Dat dit zelden wordt gedaan is een ander verhaal. Ik ga uit van de letter van de wet.

Als je het legaal invoert zoals het feitelijk hoort dan wordt het prijsverschil al een heel stuk minder.

Als je dus gaat prijsvergelijken, dan moet je dat wel eerlijk doen dus met inbegrijp van alle bijkomende en wettelijk voorgeschreven kosten.

Laatst bewerkt door een moderator:
zoals veel discussies is dit brandstof/electro verhaal vooral een verhaal van smaak en voorkeur . ik ben nou eenmaal een petrolhead .
hoezo verkeerd belasten tadango ? en jahre , met jou verhaal bedoel je buiten europa .
mvg ferry

Als je lipo's maar 50x mee gaan dan is de belasting te hoog. Je merkt altijd na 50 vluchten verschil met een nieuwe maar ze moeten nog steeds goed te gebruiken zijn. Meer dan 80% leegvliegen is vaak de grootste vijand van een lipo. Ook moeten ze nooit te warm worden. Boven de 45 graden is te heet en dat sloopt ze ook snel. Dus meer koeling of minder belasting of eerder stoppen.

Ja Ferro, voornamelijk doel ik op de USA en Hong Kong. In eurolanden (landen die met de euro betalen) bestaat dat invoer en btw verhaal niet meer geloof ik.

Dus Engeland valt er buiten omdat ze daar geen euro hebben. Ook hier zal men officieel moeten invoeren zoals het hoort.

Binnen de eurolanden is het ook geen valse concurentie omdat de winkels binnen de eurolanden allen hetzelfde kunnen inkopen als ze willen. Je hebt hooguit een belastingsverschil op luxe artikelen tussen de landen. Maar dat scheeld geen halve helicopter. In de usa kennen ze bijna geen belasting, vandaar dat alles daar aanmerkelijk goedkoper is dan hier.

Je koopt je heli niet in nederland?

Waarom niet? Is dat een crime?

Van je eigen beurs ja ;) Als er ergens een arbitrair profijt te behalen valt ben je stom als je er geen gebruik van maakt.

Los van douane, btw etc. Zijn er nog altijd wisselkoersen. UK=EU enige voordeel wat je hier kunt hebben is de wisselkoers. Kan erg aantrekkelijk zijn. Heeft niets te maken met de wet. Zelfde voor de USD.

Over de lipo's, een trex 600 op 6S is gewoon geen goede match. Valt me nog mee dat je er 100 vluchten mee haalt. Juist op de 500 is de 6S prima. Dan is er ergens toch iets niet goed. 150 vluchten met flink knal werk moet prima te doen zijn met de gem. 25C lipo. Outrage packs willen ook wel eens van kwaliteit verschillen trouwens ( jammer genoeg, voor de x25 serie ).

10 min 90 nitro vliegen, maak daar maar 6 min van ;)
XLE 12S zippy H pakket, 250 euro. Vliegtijd afhankelijk van stijl, 6 tot 10 min. Packs halen makkelijk 150 cycles, 1,66 per vlucht.

Toch blijven we denk ik, uitkomen op smaak. De hobby is duur genoeg, of je nou met nitro of elektro vliegt.

@ Tadango:

Na 50 vluchten merk je een verschil t.o.v. nieuwe paketten, zeg je.

Heeft iemand dit voordeel van brandstof al eens vermeld: Het blijft met gelijkblijvend vermogen draaien, vanaf volle tank tot "de laatste druppel".
En niet alleen dat, als je de motor netjes behandeld, blijft hij dat min of meer doen tot de motor versleten is, niet de tank.....

Oh ja, meestal zijn schuin vertande tandwielen een optie....

@ Barrrt:

Tsja, het is maar hoe je het bekijkt....
Ik heb graag de service en kennis van een goede hobbyzaak (en daar heb ik echt wel een wat hogere prijs voor over), maar dan moet zo'n hobbyzaak wel kunnen blijven bestaan!
Ik zie teveel beginners die hun spulletjes via internet gekocht hebben, op grond van de vaak prachtige aanprijzingen en verkooppraat die op websites vermeld staan. Vaker wel dan niet, leid dit tot teleurstelling, omdat in de praktijk die prachtige spullen toch minder geschikt zijn om mee te beginnen, als gedacht. (Ik weet echt wat ik zeg, ik heb heel erg veel met beginners te maken....)
Een GOEDE modelbouwhandel, had zulke personen een gedegen advies kunnen geven, ware het niet, dat juist de grote groep "ervaren" modelvliegers hun spullen via allerlei wegen goedkoop uit het buitenland halen, daarmee de "vakhandel" behoorlijk in het nauw drijven, waardoor beginners weer moeilijker aan goed advies komen, en zodoende de hobby langzaam uitsterft, want beginners zijn er genoeg juist door die lage "internetprijzen, maar helaas, meer dan 80% stopt er binnen afzienbare tijd weer mee, wegens veel moeilijker dan gedacht, of aanverwante redenen."
Nadeel is dat dit soort cijfers op een gegeven moment andere adspirantvliegers gaat ontmoedigen. Allemaal te voorkomen, met goed advies van een goede modelbouwzaak.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dit is helaas iets wat ik in de praktijk wel erg vaak zie....

Groet, Bert

@ Tadango:

Heeft iemand dit voordeel van brandstof al eens vermeld: Het blijft met gelijkblijvend vermogen draaien, vanaf volle tank tot "de laatste druppel".
En niet alleen dat, als je de motor netjes behandeld, blijft hij dat min of meer doen tot de motor versleten is, niet de tank.....

En dan nog heeft electro meer vermogen tov de nitro versie :) (geintje ;)) Bovendien blijft het gewicht EXACT gelijk bij electro. Kan een voordeel zijn ivm de balans.......

Het vermogensverhaal is inderdaad waar, brandstof blijft langer hetzelfde vermogen leveren.

In de praktijk wordt dat voordeel echter weer een klein beetje teniet gedaan, want het gewicht van je heli verandert bij brandstof, bij electro weer niet.

Dat je je lipo's bij de NL vakhandel zou moeten kopen, is kul. De prijsverschillen zijn gewoon te groot. Voor de prijs van 2 8s1p zippy lipo, koop ik in NL misschien net 1 6s lipo. Dat heeft de vakhandel aan zichzelf te danken, door verkeerd in te kopen en te hoge marges te vragen.

Geluid: dat voor omwonenden een heli prettiger is, geloof ik, inderdaad om dat de gemiddelde heli domweg minder ver weg komt. Ik zei dan ook heel specifiek: clubgenoten.

Op het veld is een heli voor alle piloten bakken meer irritanter dan een vliegtuig, juist omdat ze dichterbij blijven.

Als je je lipo's na 100 cycles weg kunt gooien, mishandel je ze. Ook als ze na 50 cycles al minder zijn.

Ik heb 2 8s1p pakketten bij m'n Wind-S, per pakket staan daar nu ca. 90 cycles op, en ze presteren nog hetzelfde als bij de 10e cycle. Ik verwacht er zo'n 200 cycles op te halen.

Als je veel vliegt, is electro goedkoper. Mits je je lipo's niet te bruut mishandelt.

Haha, ja, daar heb je dan wel weer gelijk in....
Al moet ik zeggen, dat veel heli's tegenwoordig de tank onder de rotormast hebben, en dus weinig invloed merkbaar is.

Maar ook met een tank voorin, heb ik eigenlijk nooit gemerkt dat ik tijdens het vliegen moest trimmen. Toegegeven, ik vlieg geen 3D of kunstvlucht (waar een verschuiving v/h zwaartepunt waarschijnlijk veel eerder merkbaar is).

En vermogen.... ach, ook dat is relatief. Als je het nodig hebt, dan is inderdaad het haalbare vermogen met Electro behoorlijk hoog, maar dat voordeel ligt meer bij de kleinere heli's, bij de grotere, zeg .60 of.90 zul je best wel ook hoge vermogens kunnen bereiken, maar word het wel erg prijzig allemaal....

Ik vlieg zelf een Vario Cobra en "Big" BO105, en beide vliegen met zat vermogen, ruim 25 minuten op een tank. Toegegeven, da's Benzine, geen Methanol, dan vallen de verhoudingen alweer minder gunstig uit....
Vergelijkbaar vermogen in de electroversies komt je toch op een kilo of drie (en héél veel euro's) extra te staan t.o.v. de benzineversie, met een haalbare vliegtijd van hooguit 12 minuten. Het is en blijft een kwestie van smaak, maar doe mij de brandstofuitvoering dan maar....

Groet, Bert

@ Tadango:

Oh ja, meestal zijn schuin vertande tandwielen een optie....

@ Barrrt:

Tsja, het is maar hoe je het bekijkt....
Ik heb graag de service en kennis van een goede hobbyzaak (en daar heb ik echt wel een wat hogere prijs voor over), maar dan moet zo'n hobbyzaak wel kunnen blijven bestaan!
Ik zie teveel beginners die hun spulletjes via internet gekocht hebben, op grond van de vaak prachtige aanprijzingen en verkooppraat die op websites vermeld staan. Vaker wel dan niet, leid dit tot teleurstelling, omdat in de praktijk die prachtige spullen toch minder geschikt zijn om mee te beginnen, als gedacht. (Ik weet echt wat ik zeg, ik heb heel erg veel met beginners te maken....)
Een GOEDE modelbouwhandel, had zulke personen een gedegen advies kunnen geven, ware het niet, dat juist de grote groep "ervaren" modelvliegers hun spullen via allerlei wegen goedkoop uit het buitenland halen, daarmee de "vakhandel" behoorlijk in het nauw drijven, waardoor beginners weer moeilijker aan goed advies komen, en zodoende de hobby langzaam uitsterft, want beginners zijn er genoeg juist door die lage "internetprijzen, maar helaas, meer dan 80% stopt er binnen afzienbare tijd weer mee, wegens veel moeilijker dan gedacht, of aanverwante redenen."
Nadeel is dat dit soort cijfers op een gegeven moment andere adspirantvliegers gaat ontmoedigen. Allemaal te voorkomen, met goed advies van een goede modelbouwzaak.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dit is helaas iets wat ik in de praktijk wel erg vaak zie....

Groet, Bert

Klopt helemaal Bert, maar als die beginners met hun spulletjes naar een club gaan komt het meestal wel goed. ( voor de vliegers dan ;) ) Voor de vakhandel, tja dat hoort er nou eenmaal bij. Als ik m'n spulletjes voor 300 euro goedkoper uit het buitenland kan halen dan doe ik dat.

Daarbij valt de kennis ( in mijn omgeving ) vies tegen qua heli gebied bij de modelbouwzaakjes. 1 dagje HF lurken en je bent al een pro in hun ogen!

Het is zeker geen kwestie van alleen smaak meer. Bezine is operationeel waarschijnlijk de goedkoopste optie, dat is bij vliegtuigen ook zo. Maar daarna komt electro en als laatste toch echt nitro.

De prijzen die je noemt zijn gewoon niet reeel. Als ik om mij heenkijk waar de gemiddelde helivlieger mee vliegt, zijn dat 30% mixen van coolpower of bv. wildcat, en die krijg je niet voor de prijzen die jij noemt.

brutus;1331670} zei:
Ik vlieg zelf een Vario Cobra en "Big" BO105, en beide vliegen met zat vermogen, ruim 25 minuten op een tank. Toegegeven, da's Benzine, geen Methanol, dan vallen de verhoudingen alweer minder gunstig uit....
Vergelijkbaar vermogen in de electroversies komt je toch op een kilo of drie (en héél veel euro's) extra te staan t.o.v. de benzineversie, met een haalbare vliegtijd van hooguit 12 minuten. Het is en blijft een kwestie van smaak, maar doe mij de brandstofuitvoering dan maar....

Groet, Bert

In die heli's zou ik ook voor brandstof gaan trouwens! Geen twijfel mogelijk.

De prijzenkwestie is in elk geval niet waar. Een electroheli is duurder in aanschaf, vanwege de lipo's. Als je van Nederlandse prijzen van dure fabrikanten als flightpower uitgaat, ja dan heb je gelijk.

Ga je van zippys uit, die kwalitatief ook nog eens een pak beter zijn en fors meer cycles bruikbaar zijn, wordt het een ander verhaal.

Reken het maar eens helemaal goed uit, ik durf er een fles wijn op in te zetten dat als je een 50-size heli pakt en uitgaat van 10 vluchten per week en een gebruiksduur van 150 cycles van je lipo's, dat je na een half jaar met je electroheli goedkoper uit bent.

Zeker als je dan ook nog onderhoud/schades meerekent door trillingen, schoonmaak mbt. vet, enz. En na een jaar al je servo's moeten vervangen wegens kapotgetrild, of op z'n minst alle tandwielsetjes, lagers, etc..

Euh, Hezik, voordat je de nederlandse vakhandel affakkelt als geldwolven,
al eens over nagedacht, dat je in china voor 10 Euro per dag winst al een bestaan kunt opbouwen, en dat dat in Nederland ietsjes anders ligt?
Jij werkt neem ik aan ook niet voor twee tientjes per dag, maar ik denk dat je niet blij bent als je baas jouw werk door een goedkope chinees laat doen.....

Dat je je paketten (of andere hobbybenodigdheden) in nederland MOET kopen, da's inderdaad kul, maar persoonlijk blijf ik toch liever mijn handel aan een "eerlijke nederlander" gunnen, dan aan een goedkope aziaat of wat dan ook.
Kost wat meer, maar er staat tegenover, dat er ook een vakhandel blijft bestaan waar ik terecht kan als ik eens een keer wél service, garantie, goed advies of wat dan ook nodig heb. Dat ik een beginner ook kan verwijzen naar de vakhandel als dat nodig is, in plaats van hem/haar maar wat op internet te laten zoeken.

Groet, Bert

PS: schades door trillingen? servo's vervangen? Geloof me, dat komt bij brandstofheli's net zo vaak/weinig voor als bij electro.
Ik HEB het uitgerekend, echt, en zeker bij veel vliegen, is brandstof (mits je geen exotische peut met veel nitro stookt) gewoon goedkoper, makkelijker (tanken>vliegen) en beter (meer dan 20 minuten op een tank, voor een kwartier les) te doen. Als je van 150 cycly uitgaat heb je gelijk, maar zoals wij vliegen haal je dat gewoon niet) Ik geef toe, voor gewoon hobbygebruik KUNNEN de zaken mogelijk anders liggen, maar voor onze toepassing: Brandstof!

Laatst bewerkt:
De meeste mensen doen hier gewoon hobbygebruik met wat jij exotische brandstoffen noemt.

Zo heel veel wordt er niet met vario helí's gevlogen. Toevallig bij mijn club wel relatief veel (MVC-Midden Nederland) en die gebruikers rapporteren dat ze wel degelijk onderhoud hebben door trillingen, en ook fors meer dan bij electro. Wat ook volslagen logisch is, brandstof trilt ook veel meer dan electro. Pak jij maar eens de 26cc Zenoah van Vario en moet je eens kijken wat voor trilplaat je in je heli monteert. Er is een reden dat bv een 'vario-veelvlieger' als forumuser 'Mantra', eigenlijk alleen nog maar electroheli's of turbine heeft.

Ik ben een voorstander van de lokale winkelier, als je de discussies daarover gevolgd had, zou je kunnen zien dat ik veelvuldig een lans breek voor de NL winkel.

Wat betreft lipo's sla je de plank echter mis. Zelfs al koopt mijn lokale winkeliers gewoon zippy lipo's in bij Hobbycity tegen consumentenprijzen, en drukt ie er vervolgens 20% marge op, dan nog zou hij dan fors goedkoper lipo's kunnen leveren dan dat ze nu doen.

De NL winkeliers doen dat echter niet, die blijven veel te dure lipo's inkopen. Dan kun je mij als consument niet verwijten dat ik het dan zelf maar ga doen.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk alles in NL te kopen, liefst nog bij winkels die dicht bij mijn huis zitten, en neem daarbij een hogere aanschafprijs voor lief, echter er zijn grenzen.

Daarbij is de kundigheid van de NL vakhandel bij veel lokale winkels van zo'n laag niveau, dat de winkel _geen_ meerwaarde meer heeft.

Maar goed, eerlijk is eerlijk, op de vraag brandstof of electroheli zou ik antwoorden: helemaal geen heli, maar een mooi electro vliegtuig ;)

hoho , misbruik van mijn lipo's ? nou , leg eens uit hezik .
ik heb een protos 500 , met daarbij de geadviseerde outrage 25xp 6s 2500 mah .
mn lader is een hyperion 610i duo met ingebouwde balancer .
ik vlieg met de timer op 4 minuten . dan gaat er meestal tussen de 1500 en 1600 mah terug in , dus ruim onder de 80% grens , na het vliegen heb ik meestal 23 volt over volgens de lader . ook zijn er nauwlijks verschillen per cel na het vliegen .
ik laad met 2 ampere , dus ruim onder 1 c .
na 40 vluchten was de power uit pakket 1 aan het inkakken , en na 50 vluchten ook uit pakket 2 . nu , na een paar vluchten te hebben doorgevlogen [nadat ik dus powerverlies constateerde] kan ik er nog nauwlijks mee hooveren , omdat na het opstijgen het toerental erg inkakt .
het is wel zo dat ik behoorlijk knal met mn heli's , maar dat moet toch kunnen lijkt me ?
200 vluchten hoor ik vaak , maar nooit van mensen die ik zie vliegen , ikzelf zou vrede hebben gehad met 100 vluchten per lipo , maargoed .

dus , misbruik , in welke zin bedoel je , ben benieuwd .
mvg ferry

edit ; hezik , de prijzen die ik hanteer zijn van mijn leveransier , nl 4rc.nl .
die rekent voor tornado 15% 5 liter 25 euro 50 . bij discussie die hier ontstaat over kosten , kan ik toch niet van andermans kosten uitgaan ? ik ga uit van de prijs die ik moet betalen .
het moet wel gezegd dat in de verschillende shops de prijzen ERG veel verschillen , en dan druk ik mij nog zacht uit .

Laatst bewerkt:
Back