Hoi Hezik,
Nou, over het geluid kun je moeilijk wat zeggen vind ik, want er zijn toch echt mensen die liever een brandstofmotor horen, dan een fluitende en gierende transmissie. Maar daar kun je welles-nietus over praten tot je een ons weegt, die kant wilde ik niet uit
Wat ik over het geluid wel kan stellen: wij vliegen uitsluitend heli, en hebben vrijwel zonder problemen een vergunning gekregen, met bewoonde gebouwen én natuurgebied op een afstand van 370 meter van onze locatie. Hadden we vleugelkisten gevlogen, dan was de zoektocht naar een geschikte locatie (geen bebouwing of natuurgebied binnen een radius van 500 meter) nu waarschijnlijk nog steeds gaande.... Kwestie van dat een heli minder overlast geeft als een vleugelkist, als je kijkt naar de regels voor een milieuvergunning.
De geluidsbelasting blijkt namelijk heel erg mee te vallen: een standaard SkyFox (relatief erg luidruchtig) zit op plm 78 dB, en een gewone standaard Raptor zelfs nog ongeveer 2 dB daaronder! Maar de belangrijkste factor hiervoor is dat een heli minder "weids" gevlogen word, en dus de belasting voor de omgeving veel minder is.
Wat de stelling kosten betreft: daar zit je gewoon helemaal fout!
Als ik een .50 heli vergelijk met bijvoorbeeld een T-Rex 600,
dan KAN ik (met een laag-nitro brandstof) voor ongeveer een euro aan brandstof, 15 minuten vliegen. (plm 300 ml tegen E 3.20 per liter) Wil ik harder/ruiger, dan lopen uiteraard de kosten op, tot wellicht 3 euro voor 10 minuten (hoog genitreerde brandstof, hoog brandstofverbruik). Maar zoals ik eerder hier al noemde, ik vlieg met een Rossi 53, en die spuugt met 0% Nitro toch al gauw een kleine (volgens opgave 1.95) PK uit, en wil zelfs niet meer dan 5% nitro, maar dan moet je wel shims monteren. Het KAN dus echt wel met goedkope brandstof.
Ga ik met een T-Rex 600 (vergelijkbare grootte) vliegen, dan ben ik voor een goeie LiPo ongeveer 200 Euro kwijt in de lokale vakhandel (ik praat bewust niet over de accu's via internet, je koopt je brandstof ook niet van een leverancier in HongKong, toch?)
Met zo'n accu haal je 100 tot 150 cycli, en dan moet je hem niet helemaal leeg vliegen. Dus zeg, max 15 minuten per vlucht als je rustig aan doet, korter als je gaat rausen. Dan ben je voor 15 minuten kalm vliegen dus al meer dan een euro aan accu-afschrijving kwijt. Ga je ruiger vliegen, dan lopen de vliegtijden terug, en door de hogere belasting de levensduur van de accu ook.
Verder kun je ongeveer stellen, dat een accu (minder dan) half leeg vliegen óók een cyclus is, en dus erg ongunstig voor de vliegtijd/kosten verhouding.
Ik schaf tegenwoordig voor onze vliegschool ongeveer voor 300 Euro jaarlijks brandstof aan. Daar vliegen 3 lesheli's van, en zo nu en dan tappen we daar ook wel eens onze eigen "prive" heli's van vol.
Gezien het aantal lessen wat wij draaien, zou ik de boel willen electrificeren, dan zit ik buiten een eerste aanschaf van drie E-motoren en regelaars (mag je niet meerekenen, gloeipluggers kosten ook geld) ook aan minstens 6 LiPo's om te beginnen, en vervolgens zeker twee "verse"LiPo's per jaar. Dus afgezien van de eerste aanschaf, ben ik jaarlijks meer kwijt aan vervanging van LiPo's, dan anders aan brandstof....
Je kunt een heli in dat opzicht niet met een vliegtuig vergelijken: een heli heeft relatief een veel hogere en constantere vermogensbehoefte, waar je met een vleugelkist regelmatig het gas een heel eind dicht kan trekken, en zodoende het leven voor je pakket wat aangenamer en langer kan maken.
Groet, Bert
Nou, over het geluid kun je moeilijk wat zeggen vind ik, want er zijn toch echt mensen die liever een brandstofmotor horen, dan een fluitende en gierende transmissie. Maar daar kun je welles-nietus over praten tot je een ons weegt, die kant wilde ik niet uit

Wat ik over het geluid wel kan stellen: wij vliegen uitsluitend heli, en hebben vrijwel zonder problemen een vergunning gekregen, met bewoonde gebouwen én natuurgebied op een afstand van 370 meter van onze locatie. Hadden we vleugelkisten gevlogen, dan was de zoektocht naar een geschikte locatie (geen bebouwing of natuurgebied binnen een radius van 500 meter) nu waarschijnlijk nog steeds gaande.... Kwestie van dat een heli minder overlast geeft als een vleugelkist, als je kijkt naar de regels voor een milieuvergunning.
De geluidsbelasting blijkt namelijk heel erg mee te vallen: een standaard SkyFox (relatief erg luidruchtig) zit op plm 78 dB, en een gewone standaard Raptor zelfs nog ongeveer 2 dB daaronder! Maar de belangrijkste factor hiervoor is dat een heli minder "weids" gevlogen word, en dus de belasting voor de omgeving veel minder is.
Wat de stelling kosten betreft: daar zit je gewoon helemaal fout!
Als ik een .50 heli vergelijk met bijvoorbeeld een T-Rex 600,
dan KAN ik (met een laag-nitro brandstof) voor ongeveer een euro aan brandstof, 15 minuten vliegen. (plm 300 ml tegen E 3.20 per liter) Wil ik harder/ruiger, dan lopen uiteraard de kosten op, tot wellicht 3 euro voor 10 minuten (hoog genitreerde brandstof, hoog brandstofverbruik). Maar zoals ik eerder hier al noemde, ik vlieg met een Rossi 53, en die spuugt met 0% Nitro toch al gauw een kleine (volgens opgave 1.95) PK uit, en wil zelfs niet meer dan 5% nitro, maar dan moet je wel shims monteren. Het KAN dus echt wel met goedkope brandstof.
Ga ik met een T-Rex 600 (vergelijkbare grootte) vliegen, dan ben ik voor een goeie LiPo ongeveer 200 Euro kwijt in de lokale vakhandel (ik praat bewust niet over de accu's via internet, je koopt je brandstof ook niet van een leverancier in HongKong, toch?)
Met zo'n accu haal je 100 tot 150 cycli, en dan moet je hem niet helemaal leeg vliegen. Dus zeg, max 15 minuten per vlucht als je rustig aan doet, korter als je gaat rausen. Dan ben je voor 15 minuten kalm vliegen dus al meer dan een euro aan accu-afschrijving kwijt. Ga je ruiger vliegen, dan lopen de vliegtijden terug, en door de hogere belasting de levensduur van de accu ook.
Verder kun je ongeveer stellen, dat een accu (minder dan) half leeg vliegen óók een cyclus is, en dus erg ongunstig voor de vliegtijd/kosten verhouding.
Ik schaf tegenwoordig voor onze vliegschool ongeveer voor 300 Euro jaarlijks brandstof aan. Daar vliegen 3 lesheli's van, en zo nu en dan tappen we daar ook wel eens onze eigen "prive" heli's van vol.
Gezien het aantal lessen wat wij draaien, zou ik de boel willen electrificeren, dan zit ik buiten een eerste aanschaf van drie E-motoren en regelaars (mag je niet meerekenen, gloeipluggers kosten ook geld) ook aan minstens 6 LiPo's om te beginnen, en vervolgens zeker twee "verse"LiPo's per jaar. Dus afgezien van de eerste aanschaf, ben ik jaarlijks meer kwijt aan vervanging van LiPo's, dan anders aan brandstof....
Je kunt een heli in dat opzicht niet met een vliegtuig vergelijken: een heli heeft relatief een veel hogere en constantere vermogensbehoefte, waar je met een vleugelkist regelmatig het gas een heel eind dicht kan trekken, en zodoende het leven voor je pakket wat aangenamer en langer kan maken.
Groet, Bert