Elektro of brandstof heli?

• Topicstarter Topicstarter J. van Groningen
  • Startdatum Startdatum
Hoi Hezik,

Tsja, blij te horen dat je de nederlandse handel een warm hart toedraagt, en als je je aangevallen voelde, dan mijn excuses, zo was het ook weer niet bedoeld....

Er word meer Vario gevlogen dan je denkt, maar gek genoeg zijn er clubs en handelaren die er om een of andere reden wat neerbuigend over doen.

Zelf vlieg ik al zeker 15 jaar hoofdzakelijk Vario, de laatste 4 jaar veel benzine, en ik kan het verhaal over hoge slijtage aan servo's NIET beamen.
Zelfs het gewone onderhoud, wat kan ik zeggen? afgezien van de pre-flight, eigenlijk niet, een keer in de 6 maanden ongeveer gaat het hekrotorhuis en hoofggearbox open, meer eigenlijk niet (op draaiuren gebaseerd, via een onderhoudsprogramma bijgehouden).
In het begin had ik Hitec Servo's die het regelamtig opgaven, maar sinds alles uitgerust is met Futaba, nada, noppes problemen meer. Zelfs een 3001 als hekrotorservo houd het probleemloos 4 jaar uit....

De lokale vakhandel is zeker wat heli's betrreft, niet echt geweldig, maar daar heb je dan weer speciaalzaken voor, net zoals je dat voor auto's en treinen etc etc hebt.

Dat je vliegtuigen vliegt, da's een heel ander verhaal, dat is nou echt een kwestie van smaak:D

Hoe dan ook, als je maar lol hebt, met wat je vliegt!

Groet, Bert

@Ferro:

Welke regelaar gebruik je en heb je al eens een log gemaakt van de stromen die er lopen?

Ik durf te wedden dat je met grote regelmaat boven de 62A uitkomt?

Zo niet, dan heb je kwalitatief minderwaardige lipo's gekocht, zoals bv. de Flightpower lipo's. Ik ben niet bekend met Outrage.

@Brutus:

Ik voelde mij niet aangevallen hoor en over veel dingen zijn wij het ook wel eens ;)

Wat betreft Vario.. het is goed spul met een bijbehorend prijskaartje.. daarbij niet echt _de_ keuze voor 3D vliegers (kan natuurlijk wel), en het schijnt dat je tegenwoordig 3d MOET vliegen met een heli ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Ferro:

Gewoon een vraag uit interesse: als je maar 4 minuten (afgezien van het feit dat je "knalt" met je heli) uit een pakket haalt, monteer je dan bewust lichte paketten i.v.m. de prestaties?

Is geen raarbedoelde vraag, ik ben gewoon nieuwsgierig, want persoonlijk moet ik er niet aan denken, dat een heli maar vier minuten vliegtijd haalt, dan zou ik alleen al daarom radicaal op brandstof overgeschakeld zijn.
Dan maar een wat minder hoge vermogen/gewicht verhouding.

@ Hezik:

Tsja, die ongefundeerde fascinatie voor 3D kan ik ook niet verklaren. Het is best knap, en ik kan het absoluut niet, maar ik WIL het ook niet! Gevoelsmatig is het voor mij net zoiets als beweren dat spookrijden de enige leuke manier van autorijden is ;)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
hezik , ik heb geen log . ik heb een msh 80a regelaar erop zitten .
de amperages die hij trekt weet ik dus ook niet . maar de lipo is wel warm na landing , iets warmer dan handwarm , ik vermoedt zon 40 graden .

brutus , ik heb de lipos erbij gekocht omdat die ervoor worden aangeraden . ik let niet op gewicht daarbij . maar de betreffende lipos worden wel gezien als 'powerpacks ' die high end zijn en daarmee ook de duurdere zijn . ik dacht daarmee een goede zet te doen door gewoon t 'beste' te kopen .
hezik , zeg je nu dat flightpower niet meer high end zijn qua prestaties ?
mvg ferry

edit ; brutus , ik heb de timer op 4minuten staan vanwege dat ik in het begin bij het 'verse' pack rustig aan begon uiteraard , na enkele vluchten ga je meer power gebruiken en loopt het verbruik ook op , en toen heb ik hem maar laten staan op 4 minuten met de gedachte van ; met 4 minuten maar 1500 mah eruit , mooi , dat gaat me veel cycles opleveren .
en ja , ik heb dezelfde voorkeur voor brandstof . ik kan met mn mp xl 9 minuten vliegen , en dat vindt ik ideaal .

Laatst bewerkt:
Je kunt het vliegen zo duur maken als je zelf wilt, hoe meer actie, hoe duurder het word ;)

Met de R 30 lach je iedereen uit als je lekker veel en lange vluchten wilt maken.

Een groot voordeel van elektrohelies is ook het gemak van eventjes een paar vluchtjes te gaan maken, zonder gesleep met brandstof en startkist.
En dan heb ik het nog niet eens over vettigheid en schoonmaken na het vliegen. Ik pluk mijn Logo zo van de kast, steek 3 accu`s bij me, en draag alles in 1x naar de auto. Handig hoor ! Wil ik langer vliegen, neem ik een ladertje mee en kan ik 5 vluchten achter elkaar maken !

Je kunt het vliegen zo duur maken als je zelf wilt, hoe meer actie, hoe duurder het word ;)

Met de R 30 lach je iedereen uit als je lekker veel en lange vluchten wilt maken.

Een groot voordeel van elektrohelies is ook het gemak van eventjes een paar vluchtjes te gaan maken, zonder gesleep met brandstof en startkist.
En dan heb ik het nog niet eens over vettigheid en schoonmaken na het vliegen. Ik pluk mijn Logo zo van de kast, steek 3 accu`s bij me, en draag alles in 1x naar de auto. Handig hoor ! Wil ik langer vliegen, neem ik een ladertje mee en kan ik 5 vluchten achter elkaar maken !

dat is idd het voordeel van electro heli's
Als jij 5 vluchten na elkaar hebt gemaakt mag je enkele uren weer opladen en wachten, wij brandstof vliegers niet :p
Maar het poetsen en ontvetten van mijn raptor duurt maar 2 a 3 minuutjes,
ik vlieg de hele middag non stop.
Electro vliegers moeten al veel lipo's in stock hebben om dit te kunnen doen.
Ik vindt het trouwens charmant om met een startersbox rond te zeulen.
Ik hou er persoonlijk van de gloeiplug op mijn motor te zetten, de starter te nemen en de motor te horen draaien.
en ik hou van de geur van Methanol
Van wat ik het meeste gehoord en ervaren heb is dat electro vluchttijden op een 600 size gemiddeld rond de 8 a 10 minuten liggen.

hezik , ik heb geen log . ik heb een msh 80a regelaar erop zitten .
de amperages die hij trekt weet ik dus ook niet . maar de lipo is wel warm na landing , iets warmer dan handwarm , ik vermoedt zon 40 graden .

En zie daar de mishandeling gedemonstreerd die ik bedoelde.

Probeer eens een 30, 35 of zelfs 40c pakket.

Lipo's beschadigen door een aantal zaken:

1) te ver ontladen (verder dan 80%)
2) te ver laden (over de 4.26 volt per cel)
3) te zwaar belasten (te hoge stroom trekken)
4) vol wegleggen
5) kortsluiting

Als je dat allemaal niet doet, moeten ze vrij eenvoudig meer dan 100 cycles meegaan zonder al teveel verlies van prestaties/capaciteit. Doen ze dat toch, dan geen lipo's meer kopen van die fabrikant :)

ok , dus dat ze moe zijn is dan niet raar ?
op de lipo staat ; 25c-62.5 amp continious , 50c 125 amp burst
40 c is er bij mijn weten niet in dit formaat , hooguit 30 c , maar die kosten daar ook weer na , terwijl ik me afvraag og deze langer meegaan .

Het kan 2 kanten op. Of je koopt beter belastbare lipo's, of je verlaagt de belasting.

Dat is ook het probleem van een electro-setup, hij laat zich makkelijker mishandelen. Mensen gaan tot het uiterste met de vertandingen, willen het laatste beetje vermogen eruit persen, want je moet (op een .50 size) toch minimaal 2200 toeren 'op de kop' hebben om een beetje fatsoenlijk te kunnen hoveren. Gevolg is dat de lipo's te snel het loodje leggen.

Dit is prima te vergelijken met een brandstofmotor; ga jij die maar eens tot het laatste gaatje uitmelken qua performance, dan zul je zien dat die ook ineens veel harder slijt.

Quote:

Tsja, het is maar hoe je het bekijkt....
Ik heb graag de service en kennis van een goede hobbyzaak (en daar heb ik echt wel een wat hogere prijs voor over), maar dan moet zo'n hobbyzaak wel kunnen blijven bestaan!
Ik zie teveel beginners die hun spulletjes via internet gekocht hebben, op grond van de vaak prachtige aanprijzingen en verkooppraat die op websites vermeld staan. Vaker wel dan niet, leid dit tot teleurstelling, omdat in de praktijk die prachtige spullen toch minder geschikt zijn om mee te beginnen, als gedacht. (Ik weet echt wat ik zeg, ik heb heel erg veel met beginners te maken....)
Een GOEDE modelbouwhandel, had zulke personen een gedegen advies kunnen geven, ware het niet, dat juist de grote groep "ervaren" modelvliegers hun spullen via allerlei wegen goedkoop uit het buitenland halen, daarmee de "vakhandel" behoorlijk in het nauw drijven, waardoor beginners weer moeilijker aan goed advies komen, en zodoende de hobby langzaam uitsterft, want beginners zijn er genoeg juist door die lage "internetprijzen, maar helaas, meer dan 80% stopt er binnen afzienbare tijd weer mee, wegens veel moeilijker dan gedacht, of aanverwante redenen."
Nadeel is dat dit soort cijfers op een gegeven moment andere adspirantvliegers gaat ontmoedigen. Allemaal te voorkomen, met goed advies van een goede modelbouwzaak.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dit is helaas iets wat ik in de praktijk wel erg vaak zie....

Groet, Bert

Ik ben het hier met Bert eens,

Ik ben een beginner wat betreft de RC modelbouw en leer door ervaringen van anderen en door veelal hier te lezen, jullie leveren mij goede info, mijn dank daarvoor.

Als ik voor mijzelf spreek als beginner heb ik geen idee van de opbouw van een heli.
Welke servo's zijn goed, welke motor moet je hebben, welke zender, nitro enz. Dan ben je idd afhankelijk van een club of een shop. Ik weet wel dat je niet 1 shop moet bezoeken maar meerdere. Ook bij de div. Nederlandse shops zijn de prijzen erg verschillend. Internet is een goed medium dus uiteraard ga je de verschillende setjes met elkaar vergelijken. Ik moet er wel bij zeggen dat er een hoop site's zijn die slecht zijn opgebouwd en over de verschillende types al evenmin info verschaffen.
Als ervaren piloot weet je waar je helicopter uit opgebouwd is en dan is het logischer dat je op internet gaat lopen shoppen om jouw onderdeel goedkoper te krijgen.
Ik ben hier in mijn dorp enkele tijdschriftenwinkels binnengelopen om enkele vakbladen te halen, kreeg mooi nul op het request.

Het is maar net bij welke "leermeester" je je opleiding hebt gehad. Je bent een liefhebber voor brandstof of voor electro en bij de grotere heli's ontkom je niet aan brandstof, daar dit gewoon goedkoper is.

Ik zie meer in de charme van een brandstofheli, daar ik gewoon een pesthekel heb aan het laden. Ook het voordeel van een continue vermogen vind ik belangrijk en 3D vliegen laat ik over aan anderen, past ook wel bij het beeld van een schaalvlieger.

1 ding is zeker, in mijn heli komt een Rossi :-) thnks Bert.

Verder wil ik iedereen wederom bedanken voor jullie bijdrage, meningen zijn verdeeld, maar dat geeft stof tot nadenken. Ik vind het in ieder geval positief dat jullie beginnende helichauffeurs op weg helpen.
De helistrip van BlueBird is natuurlijk helemaal geweldig motiverend om met deze hobby te starten.

Met vriendelijke groet,

Joeri

ok , dus dat ze moe zijn is dan niet raar ?
op de lipo staat ; 25c-62.5 amp continious , 50c 125 amp burst
40 c is er bij mijn weten niet in dit formaat , hooguit 30 c , maar die kosten daar ook weer na , terwijl ik me afvraag og deze langer meegaan .

De outrage x25's zijn niet de allerbeste packs, ook zal zijn ze vrij prijzig. Heb je een goede uit een serie dan heb je geluk.

Momenteel zijn de Hyperion G3 VX het beste samen met alle nieuwe soorten packs. Outrage 35, donderkracht 40C, SMC 40C en Desire Power 33-38C.

Dat flightpowers brak zijn is al langer bekend. De nieuwe EONX30 zijn stukken beter dan de outrage X25's. Oude EVO25's waren eigenlijk meer 18 a 20C's.

Bij HK hebben/hadden ze ook Zippy H 30-40C in verschillende types. Heb er 1 op de trex 450 doen het veel beter dan de X25's maar net zo goed als de EONX30. ( kun je ook in serie zetten voor 6S mochten ze die reeks niet in 6S hebben )

@crazykuki: Als je het een beetje goed aanpakt kun je met elektro makkelijk de hele middag ook doorvliegen. Als je in je eentje bent wil je natuurlijk niet een pauze van 15 min hebben, dan kan ik me goed voorstellen dat je snel snel snel wat packs achter elkaar wilt vliegen. Op een club waar wat heli/vliegtuig spul rond hangt ben je zo weg als je daar 20 min gaat rond hangen met je heli. Vinden ze niet zo leuk! Kan ik me ook wel weer voorstellen. Als je 25 min laadt over 1 pack en je hebt er 2 of 3 dan vlieg je hetzelfde of zelfs meer als de gem. nitro piloot op een club.

Hallo allemaal:

Er schiet mij opeens, de laatste stukken van de discussie eens overlezend, nóg een giga voordeel van brandstof te binnen:

Van brandstof is over het algemeen bekend wat wat is, hoe het werkt en welke motoren, brandstof, pluggen etc etc wel, en welke niet functioneren, en wat voor iedere toepassing het meest geschikt is. M.a.w. het is uitontwikkeld en gebruiksklaar.

Als ik dit allemaal zo lees, dan is Electro een gebied waarin nog heel veel ontwikkeling gaande is, en waarin nog lang niet iedereen blijkbaar weet wat wel en wat niet functioneert. Óók de "ervaren" vliegers blijkbaar niet! Ofwel, succes of falen word nog deels bepaald door geluk in de aankoop van de juiste combinatie van componenten, omdat nog lang niet iedereen er over uit is, wat die ideale combinatie is. Iedereen zegt weer wat anders, en niet alleen dat, volgend jaar is iedereen die nu A zegt, volgend jaar overtuigd van B. (voorbeeld: nu zijn de Flightpower-LiPo's brak, drie jaar terug waren ze toch het beste wat er was....)

En de accu's zelf snappen het ook nog niet helemaal, als ik kijk dat Ferro in 4 minuten ongeveer 1500~1600 mAh trekt: dat houd in een gemiddelde stroom van 22.5 tot 25 A, en dat betekent maar 10C. Laten we dan de piekstromen op 20 C stellen (het moet wel heel erg gek gaan anders), dan moet dit nog ruim binnen de spec's van zijn accu's vallen. Want die zijn 25C continue, en 50C piek. Dus waarom Hezik het dan over mishandeling heeft, is mij niet duidelijk, maar volgens mij zouden die pakketten het gewoon vol moeten houden....
Conclusie: Electro is allemaal nog lang niet wat de fabrikanten beweren dat het zijn moet!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
3 jaar terug is erg lang geleden voor een techniek die continu door ontwikkelt wordt. Toen was FP misschien the top of the bill, nu al lang niet meer. Elektrosetup's zijn zo'n beetje allemaal te zien op bijv. Heli freak, kijk in een draadje bij elke heli, pagina's vol met setups en ervaringen. En bij align hoef je niet eens te kiezen ;)

Nitro sterft langzaam uit, elektro is de toekomst.

Nou, dat bedoel ik dus: drie jaar is blijkbaar heel erg OUD! En dat vind ik persoonlijk heel erg jammer, want het betekent dat alle uitspraken over levensduur ten spijt, je toch ieder jaar weer "gedwongen word" iets nieuws te kopen.

Doe mij dan maar een Nitro heli, die na zes jaar nog net zo goed is als toen ie uit de doos kwam.

Ik hou niet zo van uitspraken als "dit sterft uit, dat is de toekomst".

Ik denk dat er altijd een markt voor brandstofheli's zal blijven bestaan, hoe dan ook. En waarom niet? de geluidseisen zijn al zeker 20 jaar niet meer veranderd, maar de brandstofheli's zijn de laatste jaren wél veel stiller geworden. Het is meer een kwestie van wat we met zijn allen willen.

Er vliegen bij ons al brandstofheli's rond, die vrijwel zo uit de doos onder de 76 dB zitten. Als mensen dáár last van hebben (en helemaal als die mensen mede-modelvliegers zijn) dan vraag ik me af waar we naar toe gaan met zijn allen.... maar dan gaan mensen zich vanzelf ook ergeren aan boijvoorbeeld het geklapper van rotorbladen..... En dan houd het helemaal op.

Groet, Bert

Had je je stelling 2 jaar geleden gebezigd, was ik het met je eens geweest. Inmiddels niet meer.

Electro heeft een groei doorgemaakt, maar heeft inmiddels zeker een volwassen status bereikt.

Dat is een extra bijkomend voordeel van electro; de voordelen zullen vanaf hier alleen nog maar groter worden, vanwege de doorontwikkeling ervan.

De nitro motor is al tig jaren praktisch ongewijzigd in productie, wat het is dat is het en veel beter gaat het niet meer worden.

Wat betreft je vraag mbt. belasting; het gaat om piekbelastingen.

Om dit het duidelijkst uit te leggen, moet ik een voorbeeld overtrekken.

Stel je hovert rustig met je heli. Je heli zal op dat moment weinig stroom verbruiken. Stel je doet dat 3 minuten lang, en gaat dan 1 minuut lang niets anders doen dan met je pitch knallen; vol omhoog; vol omlaag; vol omhoog; enzovoort. Op dat moment zal je motor de accu overbelasten. Als je daarna geland bent, zul je gemiddeld mogelijk weinig verbruikt hebben, maar ben je wel degelijk over de grenzen van je lipo gegaan.

De opgegeven waardes gaan niet uit van gemiddeldes, maar van een belasting op 1 moment.

hezik , denk jy dat in mijn geval , ik over de burst 125 amp heenkom ?
en hoe zit het dan met die specs , is het over het algemeen gewoon waar wat er staat , dat je een bepaald amperage cont veilig eruit kan trekken , en een bepaald amperage kan en mag pieken ?
of zijn ze optimistich op het label , en kun je de opgegeven waardes maar beter niet benaderen als je veel cycles wilt halen ?
want 125 ampere , dat is toch niet haalbaar lijkt me , 125 maal 22,2 volt = 2775 watt , dat lijkt me onmogelijk voor een 500 size heli'tje
ik ben het eens met brutes , maar wat mij nog meer opvalt sinds de komst van de eerdere grote electros zoals de trex 600 is ; dat het vermogen wat electro levert echt hard omhoog gaat , een rigid 90er electro gaat gewoon absurd tov de nitro die ik heb , maar de mensen die electro vliegen , schrijven hier wel vaak dingen als , motor kapot , regelaar cut-out , uitgebrandt , storing etc .
het lijkt wel alsof de industrie voornamelij op zoek is naar vermogen , en duurzaamheid wat minder belangrijk is .
echt zonde , want het prijskaartje van de gemiddelde vliegklare grote heli is ook errug omhooggegaan .
mvg ferry

Nou, dat bedoel ik dus: drie jaar is blijkbaar heel erg OUD! En dat vind ik persoonlijk heel erg jammer, want het betekent dat alle uitspraken over levensduur ten spijt, je toch ieder jaar weer "gedwongen word" iets nieuws te kopen.
Waarom :confused: Zolang het werkt, werkt het. tenzij je natuurlijk altijd het nieuwste van het nieuwste moet hebben. Maar da's niet afhankelijk van electro of brandstof.

Een (wat mij betreft: heel groot) voordeel is het feit dat je geen viezige, lekkende heli in je auto hoeft te hebben. In welke stand je de heli ook parkeert in je auto, het zal altijd schoon blijven :D

Bovendien vind ik de betrouwbaarheid (zeg maar gebruiks gemak) van een electro een groot voordeel. Stekkers inpluggen en knallen. Niet meer met startkisten, starters, etc. in de weer.

Uiteindelijk is het toch gewoon waar je hart ligt denk ik. Ben je gek op brandstof zul je electro nooit iets vinden en andersom ook niet. De voor/nadelen worden hooguit gebruikt om de keuze voor jezelf te verdedigen, een echte "waarheid" is er wat mij betreft niet. Ze hebben beide zo hun eigen voor en nadelen.

Maar doe mij maar te allen tijde een electro :yes:

@ Hezik, Ferro,

Uitgaande van dat er een maximum zit aan het opgenomen vermogen
en dat die echt geen tien keer de gemiddelde stroom is, dan zal in Ferro's geval die piekbelasting echt niet overschreden worden. Maar goed, het valt wel te testen, als Ferro de volgende metingen wil doen: zo precies mogelijk vier minuten alleen maar hooveren, zo laag mogelijk boven de grond, en met een tweede pakket vier minuten zo hard mogelijk knallen, en van die twee gevallen kijken hoeveel mAh hij daarna kan laden.
Dan weet je de basisstroomopname bij hooveren, wat practisch gezien de ondergrens is, en van de tweede vlucht kun je dan aardig inschatten wat de piekstromen moeten zijn.

Ik ben er vrij zeker van, dat die piekstromen echt niet boven die 50C uitkomen. Die motor neemt waarschijnlijk zelfs bij blokkeren nog geen 2700 Watt op. Ik bedoel maar, we praten dan over het vermogen van een vlamboog zoals die bij electrisch lassen voorkomt. Niet erg waarschijnlijk. Ergo: die accu kan zeer waarschijnlijk niet de levensduur dan wel de belastbaarheid waarmaken die de fabrikant belooft. Electro al volwassen??? Volgens mij dus niet (al geef ik toe: we zullen met zijn allen versteld staan op het moment dat het dat wel is uiteindelijk)

@ Albert Jan:

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt: Ik persoonlijk hoef niet zo snel wat nieuws te hebben als wat ik heb nog werkt (Mijn GSM is nog een Nokia 5110, dan begrijp je wat ik bedoel). Helaas geldt dat voor een heleboel anderen niet. Die willen wel het nieuwste van het nieuwste hebben. Of dat nou vanwege de "heb" is, of omdat men bang is qua performance bij de rest achter te blijven.
Als dit jaar LiPo merk A de top is, en volgend jaar merk B, schakelt bijna iedereen zonder nadenken over op het nieuwe, betere merk. Niemand staat er bij stil, dat het meerendeel van de hobbyvliegers niet eens die 150 Cycli halen in een jaar.
Ga maar na: stel je hebt twee pakketten, en je vliegt ze iedere zaterdag en iedere zondag elk een keer "leeg". Dan heb je ieder pakket in een jaar tijd 104 keer leeggevlogen. Laad je op het veld één pakket bij om een derde vlucht te maken (en ik hoor veel mensen klagen dat ze vanwege de vleugelkisten maar aan hooguit 3 vluchtjes per middag toekomen) dan heeft ieder pakket die 150 Cycli in een jaar gedaan. Maar wie van ons vliegt IEDER weekend, op beide dagen? Er vallen er alleen al vanwege het weer minstens de helft van de vliegdagen uit. Tenminste, op de vliegschool doen we toch echt ons best te vliegen als dat enigszins mogelijk is, maar veel verder dan 25 à 30 weekenden waarop in elk geval op één van beide dagen gevlogen kan worden, komen we niet. Toch zie ik de electro jongens bovengemiddeld vaak met andere/nieuwere/betere accu's op het veld komen.

Ondanks dat ik inderdaad persoonlijk voorkeur geef aan brandstof, ben ik nuchter genoeg, om als dat lonend zou zijn, over te schakelen op electro voor de vliegschool. Tot nog toe is het dat overduidelijk NIET.

Wat Hezik zegt over de methanolmotor, is ook wel wat kort door de bocht.
Uiterlijk lijkt er niet veel te veranderen, nee, maar de topvermogens van pak'm beet 20 jaar geleden uit een 10 CC, komen nu uit een goedkoop wegwerpmotortje van 3.5 cc
Waar vroeger minstens 20, soms 25% olie nodig was om de boel goed te laten werken, loopt tegenwoordig de boel prima op 14% olie.
Waar je, zeker wat heli's betreft, vroeger veel afstelproblemen (carb) en warmteproblemen had, en je een motor voor het inlopen beter even inwendig kon controleren, is tegenwoordig vrijwel iedere motor een kwestie van zo uit de doos in het model, een paar tankjes rustig aan, en daarna gáán.
Er word nog steeds ontwikkeld, verbeterd, vermogen gewonnen, brandstofverbruik gereduceerd, betere oplossingen voor het geluidsprobleem gevonden etc etc.
Wat dat betreft zou je ook kunnen stellen dat er aan electromotoren ook weinig veranderd is, de afgelopen honderd jaar, en daar is qua rendement écht maar weinig veranderd.

Groet, Bert

Ik heb veel plezier met beide...
Heeft allebei inderdaad zijn voor en nadelen.
Als je graag lekker door vliegt, sport en beginnend 3D, dan belast je de boel best behoorlijk.
Je stuurt nog wat grof en onbehouwen, de setup trekt lekker door...:D
Dat vreet lipo's, maar ook je evt. Nitro motor en servo's krijgen op hun donder.
Je kiest dan namelijk ook bewust voor de duurste tak van het RC heli vliegen.
Naarmate je stuurmanskunst verbeterd, ga je dat ook gelijk weer merken aan de verminderende slijtage.
Ik hoor hier dan ook verschillende geluiden door elkaar.
Als deze mensen allemaal naast elkaar zouden gaan staan vliegen, zouden ze elkaars ervaring meteen begrijpen.

@ferro
Als je een 13T op 90% op je Protos gaat vliegen i.p.v. 15T op 100%, dan gaan die lipo's misschien twee keer zo lang mee.
Maar het is wel veeeelll minder leuk dan :D

Eric

Back